Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-400/10-2/AM
z 16 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-400/10-2/AM
Data
2010.09.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele statutowe
cele statutowe
darowizna
darowizna
przekazanie nieodpłatne
przekazanie nieodpłatne
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy przekazanie darowizny przez Związek dla Spółki w której posiada on 100% udziałów a cele statutowe tej Spółki, są tożsame z celami statutowymi Związku będzie rozdysponowaniem dochodu na cele statutowe korzystającym ze zwolnienia zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? Czy podwyższenie kapitału zakładowego w Spółce, w której Związek posiada 100% udziałów, a cele statutowe tej Spółki są tożsame z celami statutowymi Związku będzie rozdysponowaniem dochodu na cele statutowe korzystającym ze zwolnienia zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 378 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku przedstawione we wniosku z dnia 28.06.2010 r. (data wpływu 01.07.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w przypadku przekazania darowizny na rzecz powołanej spółki realizującej cele statutowe Związku - jest prawidłowe,
  • możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w przypadku przeznaczenia środków na podwyższenie kapitału zakładowego powołanej spółki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.07.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w przypadku przekazania darowizny na rzecz powołanej spółki realizującej cele statutowe Związku oraz możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w przypadku przeznaczenia środków na podwyższenie kapitału zakładowego powołanej spółki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku z pełnieniem obowiązków współgospodarza Mistrzostw Europy w 2012 roku i zgodnie z zawartą umową Wnioskodawca ma m.in. zapewnić wolontariuszy, którzy mają wspomóc organizację rozgrywek piłkarskich w Polsce. W celu transparentności podjętych działań oraz spełnienia warunków ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie Związek powołał Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, w której jest 100% udziałowcem i której jedynym zadaniem jest zorganizowanie udziału wolontariuszy oraz ponoszenia kosztów ich funkcjonowania. W związku z koniecznością pokrycia kosztów funkcjonowania wolontariuszy, o których mowa ww. ustawie Spółka musi mieć zapewnione określone środki finansowe. Związek zamierza zatem przekazać w formie darowizny kwotę zapewniającą sfinansowanie świadczeń i innych kosztów związanych z pracą wolontariuszy bądź zapewnić te środki poprzez podwyższenie kapitału zakładowego Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy przekazanie darowizny przez Związek dla Spółki w której posiada on 100% udziałów a cele statutowe tej Spółki, są tożsame z celami statutowymi Związku będzie rozdysponowaniem dochodu na cele statutowe korzystającym ze zwolnienia zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
  2. Czy podwyższenie kapitału zakładowego w Spółce, w której Związek posiada 100% udziałów, a cele statutowe tej Spółki są tożsame z celami statutowymi Związku będzie rozdysponowaniem dochodu na cele statutowe korzystającym ze zwolnienia zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że „wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnych na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.”

Wnioskodawca wskazał, iż organizacja wolontariatu jest jednym z kluczowych działań w organizacji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku. Zgodnie z ustawą o wolontariacie możliwość korzystania ze świadczeń wolontariuszy została zastrzeżona do wąskiego i ograniczonego katalogu podmiotów. Zgodnie z tą ustawą korzystającym ze świadczeń wolontariuszy może być m.in. organizacja pozarządowa lub działająca na specjalnych zasadach spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Szczególne warunki korzystania przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością ze świadczeń wolontariuszy obejmują natomiast nie działanie w celu osiągnięcia zysku, obowiązek przeznaczenia całości dochodu na realizację celów statutowych oraz wyłączenie możliwości przeznaczenia zysku do podziału między członków zarządu, wspólników lub pracowników. Biorąc po uwagę, że cele statutowe Wnioskodawcy jak i Spółki są celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz fakt, że jak wspomniano wyżej dokapitalizowanie Spółki ma na celu pokrycie tylko kosztów jej funkcjonowania (spółki jest organizacją non - profit) przekazanie darowizny lub podwyższenie kapitału zakładowego przez Związek będzie korzystało, w opinii Wnioskodawcy, ze wspomnianego w cytowanym artykule zwolnienia. Fakt niewykonywania organizacji wolontariatu przez sam Związek wynika z powołanych wyżej warunków zwartych w ustawie o wolontariacie. Wykonywanie czynności statutowych za pomocą wyodrębnionego podmiotu i wyposażenie go w środki służące wyłącznie tej samej działalności powinny być, zdaniem Wnioskodawcy, potraktowane jako wydatkowanie środków na cele statutowe tut. kultury fizycznej i sportu i może korzystać ze zwolnienia przewidzianego w wyżej powołanym przepisie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie:

  • możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w przypadku przekazania darowizny na rzecz powołanej spółki realizującej cele statutowe Związku za prawidłowe,
  • możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w przypadku przeznaczenia środków na podwyższenie kapitału zakładowego powołanej spółki za nieprawidłowe.

Związek działa zgodnie z ustawą z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), innymi przepisami prawa oraz statutem.

Związek posiada osobowość prawną, a zatem jako osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie został wymieniony przez ustawodawcę w treści art. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) jako podmiot zwolniony od podatku.

Zatem Związek, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlega ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że Wnioskodawca ustala dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo – techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Podkreślenia wymaga, iż ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1b i art. 17 ust. 1a pkt 2 cytowanej ustawy podatkowej.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z kolei – w myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Stosownie do art. 17 ust. 1e zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

  1. wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.,
  2. papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c i d ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538), o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu powołanej ustawy,
  3. jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546).

Zgodnie z art. 17 ust. 1f zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym w związku z pełnieniem obowiązków współgospodarza Mistrzostw Europy w 2012 roku i zgodnie z zawartą umową Wnioskodawca ma m.in. zapewnić wolontariuszy, którzy mają wspomóc organizację rozgrywek piłkarskich w Polsce. W celu transparentności podjętych działań oraz spełnienia warunków ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie Związek powołał Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (spółka jest organizacją non-profit) w której jest 100% udziałowcem i której jedynym zadaniem jest zorganizowanie udziału wolontariuszy oraz ponoszenia kosztów ich funkcjonowania. W związku z koniecznością pokrycia kosztów funkcjonowania wolontariuszy, o których mowa ww. ustawie Spółka musi mieć zapewnione określone środki finansowe. Związek zamierza zatem przekazać w formie darowizny kwotę zapewniającą sfinansowanie świadczeń i innych kosztów związanych z pracą wolontariuszy bądź zapewnić te środki poprzez podwyższenie kapitału zakładowego Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Wnioskodawca wskazał również, iż jego celem statutowym jak i powołanej spółki jest działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu. Jak wskazał Wnioskodawca w uzasadnieniu swojego stanowiska zgodnie z ustawą o wolontariacie możliwość korzystania ze świadczeń wolontariuszy została zastrzeżona do wąskiego i ograniczonego katalogu podmiotów. Zgodnie z tą ustawą korzystającym ze świadczeń wolontariuszy może być m.in. organizacja pozarządowa lub działająca na specjalnych zasadach spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Szczególne warunki korzystania przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością ze świadczeń wolontariuszy obejmują natomiast nie działanie w celu osiągnięcia zysku, obowiązek przeznaczenia całości dochodu na realizację celów statutowych oraz wyłączenie możliwości przeznaczenia zysku do podziału między członków zarządu, wspólników lub pracowników.

W tym miejscu należy nadmienić, iż przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia „darowizna”, niemniej jednak umowę darowizny określa art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm.), zgodnie z którym przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego, kosztem swego majątku. Jest to świadczenie jednostronne i nieekwiwalentne, tzn. kwota darowizny przekazana na rzecz obdarowanego nie może wiązać się ze świadczeniem wzajemnym z jego strony względem darczyńcy. Zatem umowa darowizny ma charakter umowy zobowiązującej (konsensualnej) - do jej zawarcia dochodzi z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia woli – i jednostronnej, jako nie przynoszącej darczyńcy żadnej opłaty. Do zawarcia umowy darowizny, podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie woli przez obie strony. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia woli przez obdarowanego o przyjęciu darowizny

Jednocześnie zauważyć należy, że dokonanie jednoznacznej oceny czy dany rodzaj świadczenia spełnia kodeksowe kryteria darowizny możliwe jest po przeprowadzeniu postępowania dowodowego w oparciu o dokumenty źródłowe, co jest czynione w toku postępowania podatkowego i kontrolnego. Natomiast procedura wydawania przez organ podatkowy interpretacji indywidualnej w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie upoważnia do przeprowadzania postępowania dowodowego, w związku z czym na tym etapie organ podatkowy jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego przedstawionym przez wnioskodawcę.

Ze wskazanych powyżej przepisów wynika, iż zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić łącznie dwie przesłanki:

  • jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  • uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie wydatkowane na te cele bez względu na termin.

Należy podkreślić, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Z przytoczonych przepisów wynika, iż zastosowanie do Związku zwolnienia przedmiotowego zależy więc nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele.

Przy czym w przypadku wątpliwości odnoszących się do kwestii, czy pod pojęciem "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć, że zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie jedynie w odniesieniu do tych podmiotów, które w sposób bezpośredni prowadzą działalność np. w zakresie kultury fizycznej i sportu, czy też przyczyniają się w sposób pośredni do jej prowadzenia przez powołane do tego celu wyspecjalizowane placówki, tj. wspierają tę działalność, zauważyć należy, że jak już wspomniano, statut Związku powinien określać zasady, formy i zakres działalności realizującej cele, dla których została ona ustanowiona. Oznacza to, że przez pojęcie "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez Związek działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu, lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego przez Związek statutu.

W konsekwencji, zwolnienie z dochodu będzie miało miejsce także w sytuacji jego wydatkowania na wspieranie działalności statutowej, realizowanej przez inny podmiot. Może to być to np. dofinansowanie innej Jednostki, np. spółki celowej, o ile realizuje ona cele wskazane w statucie organizacji, która przeznacza swój dochód na te cele. Takie szerokie traktowanie wydatkowania korzystającego ze zwolnienia podatkowego znalazło potwierdzenie orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego (zob. uchwała NSA z 20 listopada 2000 r., sygn. akt FSP 9/00, ONSA 2/2001, poz. 54).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że działalność statutową Związku stanowi działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu, a zatem działalność wymieniona w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym.

Natomiast otrzymane przez Spółkę środki finansowe w postaci darowizny, mają być wykorzystane przez Spółkę na realizację jej celów statutowych, które – jak wskazał Wnioskodawca, co do zasady są zbieżne z zadaniami statutowymi Związku.

Reasumując, przekazanie środków finansowych w formie darowizny na rzecz opisanej Spółki nie powoduje utraty przez Związek zwolnienia z opodatkowania dochodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bowiem Związek uzyskując dochód przeznaczył go i wydatkował na prowadzoną przez siebie działalność statutową (na realizację celów statutowych preferowanych przez ustawodawcę). A zatem, mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opisane zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż Związek spełnia wymagane kryteria, w przypadku przekazania darowizny na rzecz powołanej spółki realizującej cele statutowe Związku, do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Należy jednak wskazać, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), toteż stosowane muszą być w sposób ścisły. Wymóg ten w równym stopniu dotyczy sformułowania ustawy, jak też wymienionych w statucie rodzajów statutowej działalności jednostki, co oznacza, iż nie mogą być one poddane wykładni rozszerzającej.

Jak wskazano powyżej wolne od podatku są zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo – techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest przeznaczenie dochodów na cele przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop oraz wydatkowanie ich – bez względu na termin - na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, służących bezpośrednio realizacji celów wymienionych w ustawie oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów (art. 17 ust. 1b updop).

W myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym w związku z pełnieniem obowiązków współgospodarza Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku i zgodnie z zawartą z UEFA umową Wnioskodawca ma m.in. zapewnić wolontariuszy, którzy mają wspomóc organizację rozgrywek piłkarskich w Polsce. Związek powołał Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (spółka jest organizacją non-profit) w której jest 100% udziałowcem i której jedynym zadaniem jest zorganizowanie udziału wolontariuszy oraz ponoszenia kosztów ich funkcjonowania. W związku z koniecznością pokrycia kosztów funkcjonowania wolontariuszy, Związek zamierza zapewnić te środki poprzez podwyższenie kapitału zakładowego Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Zagadnienia dotyczące organizacji i funkcjonowania spółek kapitałowych reguluje ustawa z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 49 poz. 1037 ze zm.).

Istnieją trzy podstawowe źródła finansowania kapitału zakładowego spółki:

  • ze środków spółki: z kapitału zakładowego lub rezerwowego spółki utworzonych z zysków spółki (kapitalizacja rezerw);
  • poprzez wniesienie wkładów lub podwyższenie wniesionych wkładów;
  • w drodze konwersji wierzytelności na kapitał.

W myśl ww. ustawy podwyższenie kapitału zakładowego może być wynikiem:

  • utworzenia nowych udziałów, które mogą być obejmowane przez dotychczasowych lub nowych wspólników,
  • zwiększenia wartości nominalnej udziałów,
  • kapitalizacji rezerw, czyli podwyższenia kapitału zakładowego poprzez przeniesienie środków z kapitału zapasowego lub rezerwowego, jak też konwersji wierzytelności spółki na jej udziały.

Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, iż jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów”, nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od podatku przeznaczonego na nie dochodu. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Ważne jest to, iż dla uzyskania zwolnienia nie jest konieczne bezpośrednie następstwo czasowe pomiędzy przeznaczeniem dochodu a jego wydatkowaniem w okresie jednego roku podatkowego. Dla zastosowania tego zwolnienia dochód może być wydatkowany na cel, na jaki został przeznaczony bez względu na termin. Może zatem być wydatkowany w innym roku podatkowym, niż został osiągnięty i zadeklarowany, bowiem ustawodawca nie ogranicza tej czynności żadnym terminem. Podstawowym warunkiem jest jednak to, aby zadeklarowany jako przeznaczony na określony cel dochód faktycznie na niego został wydatkowany. Jest istotne to, że tylko przeznaczenie dochodu na cele statutowe lub inne społecznie użyteczne i preferowane przez ustawodawcę nie wystarczy dla zachowania prawa do zwolnienia, gdyż wydatkowanie dochodu na inny niż statutowy lub społecznie użyteczny cel, to zwolnienie unicestwi. Z przedstawionych uregulowań zawartych w art. 17 ust. 1 pkt 4 i art. 17 ust. 1a updop wynika ponadto jeszcze inny wniosek, a mianowicie, że ustawodawca wyraźnie powiązał prawo do zwolnienia podatkowego z rzeczywistym wydatkowaniem dochodu na cele zasługujące na taki rodzaj preferencji.

Odnosząc się do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż Związek przeznaczając środki na podwyższenie kapitału zakładowego Spółki, dokonuje rozporządzenia swoim mieniem, innymi słowy wydatkuje uzyskany dochód na podwyższenie kapitału zakładowego Spółki, której jest jedynym udziałowcem. Wskazać należy, iż zwolnienie przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 4 dotyczy tylko tej części uzyskanych dochodów, która jest przeznaczona na cele wymienione w tym przepisie. Zdaniem tut. Organu, mając na uwadze przedstawiony stan prawny, dochód wydatkowany na podwyższenie kapitału zakładowego w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością nie realizuje celu statutowego preferowanego przez ustawodawcę i nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego.

Reasumując, w przypadku przekazania środków na podwyższenie kapitału zakładowego w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością Wnioskodawca wydatkuje uzyskany dochód na cel inny niż określony w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

A zatem dochód tak wydatkowany nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj