Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/423-120/10-6/MC
z 28 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB4/423-120/10-6/MC
Data
2010.10.28


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
beneficjent
beneficjent
dofinansowanie
dofinansowanie
dotacja
dotacja
przychód
przychód
środki pomocowe
środki pomocowe
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy otrzymana dotacja podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (stanowić będzie przychód podatkowy)?



Wniosek ORD-IN 425 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością K, przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2010 r. (data wpływu 02.08.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 22 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca jest Spółką prawa handlowego i jest podatnikiem podatku VAT.

Przedmiotem działania Spółki (zgodnie z aktem założycielskim) jest m.in.:

  • produkcja i dystrybucja ciepła;
  • pobór, uzdatnianie wody;
  • odprowadzanie i oczyszczanie ścieków;
  • gospodarowanie odpadami.

Spółka posiada składowisko odpadów, które zgodnie z decyzją Wojewody zostało zamknięte w 2007 r. Spółka zobowiązana została do przeprowadzenia prac rekultywacyjnych (porządkowanie i formowanie skarp, osadzanie czaszy składowiska krzewami, przykrycie skarp warstwą ekranizującą) nieczynnego składowiska. Prace te zostały w 95% wykonane w 2009 r. Poniesione wydatki Spółka zaliczyła do kosztów podatkowych w momencie ich poniesienia, tzn. w 2009 r.

W 2010 r. Spółka złożyła wniosek o dotację w ramach „Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013”. Wniosek uzyskał pozytywną opinię Instytucji Zarządzającej Projektem. Spółka prawdopodobnie otrzyma w br. dotację jako zwrot poniesionych kosztów na zamknięcie i rekultywację składowiska odpadów.

Pismami z dnia 22 października 2010 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż przedmiotowe dofinansowanie (o które ubiega się Spółka) dotyczy:

  • Fundusz: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego;
  • Program: Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2007- 2013;
  • Oś Priorytetowa II: Ochrona środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka;
  • Działanie II. 2 Gospodarka odpadami;
  • Projekt: „Rekultywacja oraz zamknięcie miejskiego składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne”;
  • Instytucja dokonująca płatności dotacji - Ministerstwo Finansów (z budżetu państwa w formie dotacji ceIowej);
  • Beneficjent Projektu: Wnioskodawca;
  • Instytucja Zarządzająca: Zarząd Województwa ;
  • Wykonawca Projektu: Y Sp. z o.o.

Akty prawne dotyczące dofinansowania to:

  • ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2006 r. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) wraz z aktami wykonawczymi,
  • ustawa o finansach publicznych,
  • ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny,
  • ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z zapisem umowy o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, przedmiotowa dotacja zostanie przekazana z konta Banku Gospodarstwa Krajowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy otrzymana dotacja podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (stanowić będzie przychód podatkowy)...

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 stanowić będzie przychód z działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Przychodem, w myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, są otrzymane wartości pieniężne. Natomiast wolne od podatku są zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia (...) otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W ocenie Spółki, nie może Ona zastosować ww. zwolnienia, ponieważ otrzymana dotacja dotyczy bieżącej działalności (przeznaczona na zwrot kosztów prac rekultywacyjnych składowiska), a nie zwiększa wartości środka trwałego. Ponadto, koszty poniesione w 2009 r. były kosztami podatkowymi.

Z tej przyczyny dofinansowanie z RPO W nie może korzystać ze zwolnień od opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), z dniem 01 stycznia 2010 r., wprowadziła szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Od 01 stycznia 2010 r. dofinansowanie dokonywane jest w dwóch formach:

  1. płatności,
  2. dotacji celowej.


Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 05 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006 r., str. 1),
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006 r., str. 1).


Dochody budżetu środków europejskich ujmuje się w ustawie budżetowej.

Programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej (art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych).

W myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które w myśl art. 186 tej ustawy, mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.


Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa (art. 188 ust. 1 ww. ustawy).

Art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

W myśl art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, dotacje celowe są to środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowych z udziałem środków europejskich.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w 2010 r. Spółka złożyła wniosek o dotację w ramach „Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013” dotyczącą projektu „Rekultywacja oraz zamknięcie miejskiego składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne”; Oś priorytetowa II: Ochrona środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka, Działanie 2.2 Gospodarka odpadami. Wniosek uzyskał pozytywną opinię Instytucji Zarządzającej Projektem. Spółka prawdopodobnie otrzyma w br. dotację jako zwrot poniesionych kosztów na zamknięcie i rekultywację składowiska odpadów.

Rozpatrując kwestie będące przedmiotem wniosku, biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz fakt, iż z dniem 01 stycznia 2010 r. ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, dokonano zmian w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), odpowiedzi na niniejsze pytania wydaje się w oparciu o stan prawny obowiązujący od dnia 01 stycznia 2010 r.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Środki pieniężne, które otrzyma Spółka w formie refundacji, stanowią, co do zasady, przychód podatkowy w dacie otrzymania, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednakże wartość otrzymanej dotacji jest jednocześnie zwolniona od tego podatku.

Katalog dochodów wolnych od podatku zawarty został w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na wstępie omawianego zwolnienia należy wyjaśnić, iż art. 17 ust. 1 pkt 21 oraz pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie będzie miał w przedmiocie sprawy zastosowania.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy, wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a - 16m.

Zakres pkt 21 dotyczy bowiem dochodów podatników, otrzymanych na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków dot. środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, pochodzących z dotacji uzyskanych z innych źródeł niż budżet państwa lub budżety jednostek samorządowych takich jak środki publiczne, będących w dyspozycji niektórych funduszy celowych czy agencji rządowych, które zgodnie z kreującymi je ustawami mają także prawo udzielania dotacji.

Natomiast w myśl art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Dla zastosowania zwolnienia wynikającego z powyższego przepisu wymagane jest:

  • pochodzenie zagraniczne bezzwrotnej pomocy,
  • faktyczne skierowanie pomocy do podmiotów, którym ta pomoc ma służyć.

Wobec powyższego, przepisy art. 17 ust. 1 pkt 21 oraz pkt 23 omawianej ustawy nie mają zastosowania do środków otrzymanych na realizację projektu będącego przedmiotem wniosku.

Z pisma Spółki z dnia 22 października 2010 r. wynika, iż przedmiotowa dotacja zostanie przekazana Spółce przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

Art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, iż wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

W przedmiocie sprawy, kwota dofinansowania otrzymana przez Spółkę, stanowić będzie zatem – na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych –przychód podatkowy w dacie otrzymania. Jednakże dochód z tego tytułu wolny będzie od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, należy stwierdzić, iż otrzymane przez Spółkę środki stanowią przychód w momencie ich otrzymania (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Jednocześnie dochód z tego tytułu korzystał będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 tej ustawy.

Jednocześnie dodaje się, iż tutejszy Organ udzielił pisemnej interpretacji co do sposobu zastosowania prawa podatkowego tylko i wyłącznie w kwestii zadanego pytania, gdyż nie jest uprawniony do wykraczania poza jego zakres.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto nadmienia się, iż wniosek Spółki w zakresie podatku od towarów i usług został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 26.10.2010 r. nr ILPP2/443-1225/10-2/JK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj