Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-34/11-4/MP
z 25 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-34/11-4/MP
Data
2011.02.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
badania naukowe
badania naukowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
czynności niepodlegające opodatkowaniu
dofinansowanie
dofinansowanie
świadczenie usług
świadczenie usług


Istota interpretacji
Wykonywane czynności w ramach zadań Krajowego Punktu Centralnego ds. Międzynarodowych Przepisów Zdrowotnych nie stanowi usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 317 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 03.01.2011 r. (data wpływu 10.01.2011 r.), uzupełnionym w dniu 08.02.2011 r. (data wpływu 09.02.2011 r.) na wezwanie Organu z dnia 31.01.2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych przez Instytut w ramach umowy z Ministrem Zdrowia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.01.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych przez Instytut w ramach umowy z Ministrem Zdrowia.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 07.02.2011 r. (data wpływu 09.02.2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 31.01.2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Instytut (N.) jest instytutem badawczym działającym na podstawie ustawy z dnia 30.04.2010 o instytutach badawczych (Dz. U. 96 poz.618).

Organem nadzorującym jest minister do spraw zdrowia.

Zgodnie z art. 37 ust 1 i 2 ww. ustawy minister nadzorujący może wyznaczyć instytutowi zadanie, jeżeli jest to niezbędne ze względu na potrzeby obronności i bezpieczeństwa publicznego, w przypadku stanu klęski żywiołowej lub w celu wykonania zobowiązań międzynarodowych.

W tym trybie Minister Zdrowia w 2011 roku zamierza zawrzeć z Instytutem umowę na wykonywanie zadań Krajowego Punktu Centralnego ds. Międzynarodowych Przepisów Zdrowotnych (KPC ds. MPZ).

Obowiązek utworzenia i zapewnienie działania KPC ds. MPZ wynika z przyjętych przez nasz kraj Międzynarodowych Przepisów Zdrowotnych (IHR 2005), które mają na celu zapobieganie, zwalczanie oraz przeciwdziałanie szerzeniu się chorób w obrębie kraju i poza jego granicami.

Działalność Punktu polega m.in. na utrzymywaniu stałego (24 godziny na dobę) kontaktu ze Światową Organizacją Zdrowia (WHO) w celu wymiany informacji na temat zdarzeń mogących mieć znaczenie dla zdrowia publicznego w skali międzynarodowej, na ocenie tych zdarzeń oraz przekazywaniu informacji o zagrożeniach do właściwych organów odpowiedzialnych za nadzór epidemiologiczny. Stanowi to bardzo ważny element w systemie ochrony zdrowia i zapewnienia bezpieczeństwa publicznego.

Za realizację powyższych zadań N otrzyma środki finansowe z budżetu Ministra Zdrowia tj. ze środków publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle Ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami), opisane wyżej zadania wykonywane przez N. w ramach umowy z Ministrem Zdrowia podlegają Ustawie i opodatkowaniu podatkiem VAT...

Stanowisko Wnioskodawcy :

Art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów usług stanowi, że opodatkowaniu podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, a art. 8 ust. 1 stanowi, że jest to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. Jednak zdaniem Wnioskodawcy, opisane zadania nałożone na N. przez Ministra Zdrowia związane z bezpieczeństwem publicznym i w celu wykonania zobowiązań międzynarodowych nie kwalifikują się jako świadczenie usługi, tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 ze zm.) – zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej, zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji, świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl powołanych wyżej regulacji, przez pojęcie usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 cyt. ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności, przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest instytutem badawczym, działającym na podstawie ustawy o instytutach badawczych, nadzorowanym przez Ministra Zdrowia. Zgodnie z ustawą o instytutach badawczych, minister nadzorujący może wyznaczyć instytutowi zadanie, jeżeli jest to niezbędne ze względu na potrzeby obronności i bezpieczeństwa publicznego, stanu klęski żywiołowej lub wykonania zobowiązań międzynarodowych. W tym trybie Minister Zdrowia zamierza zawrzeć z Wnioskodawcą umowę na wykonanie zadań związanych z utworzeniem i funkcjonowaniem Krajowego Punktu Centralnego ds. Międzynarodowych Przepisów Zdrowotnych.

Działalność Punktu polegać będzie na utrzymywaniu stałego kontaktu ze Światową Organizacją Zdrowia w celu wymiany informacji mających znaczenie dla zdrowia publicznego w skali międzynarodowej m.in. na odbieraniu powiadomień o zdarzeniach stanowiących zagrożenie dla zdrowia publicznego, ocenie zgłoszonych zdarzeń w oparciu o zasady naukowe oraz przekazywaniu informacji o ewentualnych zagrożeniach do organów odpowiedzialnych za nadzór epidemiologiczny. Na realizację ww. zadań Wnioskodawca otrzyma środki finansowe ze środków publicznych - budżetu Ministra Zdrowia.

Zadania wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach umowy z Ministrem Zdrowia nie będą kierowane do konkretnego odbiorcy (osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej), który byłby dysponentem lub zarządzającym prawami do wykorzystania efektów pracy Instytutu z ww. zakresie. Celem działania Krajowego Punktu Centralnego ds. Międzynarodowych Przepisów Zdrowotnych będzie stworzenie światowego systemu wczesnego powiadamiania o określonych zagrożeniach dla zdrowia publicznego. Stanowi to ważny element w systemie ochrony zdrowia i zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego wszystkich ludzi. Beneficjentem efektów pracy Krajowego Punktu Centralnego ds. Międzynarodowych Przepisów Zdrowotnych będzie zatem całe społeczeństwo.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa podatkowego w kontekście przedstawionych okoliczności sprawy stwierdzić należy, iż zadań wykonywanych przez Wnioskodawcę związanych z funkcjonowaniem Krajowego Punktu Centralnego do spraw Międzynarodowych Przepisów Zdrowotnych nie można traktować jako świadczenia usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, z uwagi na brak bezpośredniego, konkretnego odbiorcy świadczenia, który odnosiłby korzyść o charakterze majątkowym. Tym samym, realizacja zadań związanych z bezpieczeństwem publicznym, nałożonych na Wnioskodawcę przez Ministra Zdrowia nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj