Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1070a/10/DM
z 24 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1070a/10/DM
Data
2011.01.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych --> Produkty rolne

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Ewidencje --> Ewidencja sprzedaży


Słowa kluczowe
działalność rolnicza
działalność rolnicza
ewidencja
ewidencja
opodatkowanie
opodatkowanie
rolnik ryczałtowy
rolnik ryczałtowy
zwolnienia z podatku od towarów i usług
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Opodatkowanie przychodów z tytułu dokonywanej przez rolnika ryczałtowego dostawy produktów rolnych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2010 r. (data wpływu 3 listopada 2010 r.), uzupełnionym w dniu 6 grudnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu dokonywanej przez rolnika ryczałtowego dostawy produktów rolnych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 listopada 2010 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 6 grudnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu dokonywanej przez rolnika ryczałtowego dostawy produktów rolnych.


W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Jest Pan wspólnikiem spółki jawnej, zaś uzyskiwane ze spółki dochody rozlicza podatkiem liniowym. Jednocześnie prowadzi Pan gospodarstwo rolne. Działalność spółki w żaden sposób nie jest powiązana z prowadzoną działalnością rolniczą. W ramach prowadzonej działalności rolniczej, zamierza Pan wykonywać działalność agroturystyczną. W tym celu planuje Pan zarejestrować się w ewidencji gospodarstw agroturystycznych i wynajmować do 5 pokoi gościnnych osobom przebywającym na wypoczynku oraz osiągać dochody z wyżywienia tych osób. Wynajmowane pokoje znajdują się w budynkach mieszkalnych, położonych na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym. Dodatkowo w skład gospodarstwa rolnego wchodzi jezioro. Jezioro jest zarybione a Pan planuje udostępnić je wędkarzom, nie zamierza jednak pobierać opłat za korzystanie z jeziora. Opłaty będą pobierane za złowioną rybę według jej wagi, a zatem będzie Pan sprzedawał ryby złowione w jego jeziorze przez wędkarzy. Z uzupełnienia wniosku wynika, że z tytułu prowadzonej działalności rolniczej jest Pan rolnikiem ryczałtowym. Ryby złowione przez wędkarzy z udostępnionego im jeziora, wchodzącego w skład gospodarstwa rolnego, będą pochodziły z Pana hodowli. W sytuacji, gdy wędkarz nie złowi ryby nie będzie pobierana od niego żadna opłata. Według klasyfikacji PKWiU obowiązującej dla potrzeb podatku od towarów i usług zastosowanie znajdą następujące grupowania PKWiU 03.00.13.0 ryby żywe słodkowodne, z wyłączeniem hodowli, 03.00.15.0 Ryby żywe słodkowodne hodowlane, 46.23.10.0 Sprzedaż hurtowa żywych zwierząt, 47.00.15.0 Sprzedaż detaliczna skorupiaków i mięczaków.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy osiągane przychody podlegają przepisom ustawy o podatku od towarów i usług i jaką ewidencję należy prowadzić aby je prawidłowo udokumentować...


Zdaniem Wnioskodawcy, przychody osiągnięte z chowu i hodowli ryb są uznawane za działalność rolniczą i na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione od podatku. Zatem w stosunku do nich nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji, gdyż „nie podlegają przepisom o VAT”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przepis art. 2 pkt 15 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. stanowi, że przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Natomiast od dnia 1 stycznia 2011 r. ww. przepis stanowi, że przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Z art. 43 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy wynika, że zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych – art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 ww. ustawy rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.


W poz. 10 załącznika nr 2 do ustawy obowiązującego w 2010 r., jako produkty rolne wymienione zostały pod symbolem PKWiU ex 05 Ryby i inne produkty rybołówstwa i rybactwa - z wyłączeniem:


  1. ryb morskich świeżych lub chłodzonych (PKWiU 05.00.12-02),
  2. skorupiaków morskich żywych, świeżych lub chłodzonych (PKWiU ex 05.00.21),
  3. mączek, grysików i granulek ze skorupiaków nadających się do spożycia przez ludzi (PKWiU 05.00.21-00.30),
  4. ostryg (PKWiU 05.00.22),
  5. bezkręgowców żyjących w wodzie; żywych, świeżych lub schłodzonych - pozostałych (PKWiU 05.00.23),
  6. produktów połowów pozostałych (PKWiU 05.00.3).


Natomiast z dniem 1 stycznia 2011 r. załącznik nr 2 do ustawy w poz. 19 wskazuje PKWiU ex 03 Ryby i pozostałe produkty rybactwa; usługi wspomagające rybactwo z wyłączeniem:


  1. ryb świeżych lub schłodzonych morskich, z wyłączeniem hodowlanych (PKWiU 03.00.21.0),
  2. ryb świeżych lub schłodzonych morskich hodowlanych (PKWiU 03.00.23.0),
  3. skorupiaków niezamrożonych (PKWiU 03.00.3), w tym mączek, grysików i granulek ze skorupiaków,
  4. ostryg żywych, świeżych lub schłodzonych, z wyłączeniem hodowlanych (PKWiU 03.00.41.0),
  5. ostryg żywych, świeżych lub schłodzonych, hodowlanych (PKWiU 03.00.43.0),
  6. pozostałych mięczaków i bezkręgowców wodnych żywych, świeżych lub schłodzonych, z wyłączeniem hodowlanych (PKWiU 03.00.42.0),
  7. pozostałych mięczaków i bezkręgowców wodnych żywych, świeżych lub schłodzonych, hodowlanych (PKWiU 03.00.44.0),
  8. pozostałych produktów połowów (PKWiU 03.00).


Z przywołanych przepisów wynika, że zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter mieszany, t.j. przedmiotowo - podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w wyraźnie wskazanym zakresie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Ponadto innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego, np. agroturystyka, działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji również podlegać będzie co do zasady opodatkowaniu, z możliwością skorzystania w tym zakresie ze zwolnienia podmiotowego.

Z treści art. 109 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.

Z kolei w myśl art. 109 ust. 3 cyt. ustawy podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, co wynika z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


Natomiast zgodnie z art. 117 ustawy zastrzeżeniem art. 43 ust. 4, rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku:


  1. wystawiania faktur, o których mowa w art. 106;
  2. prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług;
  3. składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1;
  4. dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96.


Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że jako rolnik ryczałtowy zamierza Pan prowadzić sprzedaż ryb pochodzących z własnej hodowli, z jeziora wchodzącego w skład gospodarstwa rolnego. Opłaty będą pobierane za złowioną rybę w zależności od jej wagi.

Mając powyższe na uwadze wskazać należy, że skoro, jak wynika z wniosku, przedmiotem świadczenia jest sprzedaż ryb, a nie usługa udostępniania jeziora wędkarzom w celu amatorskiego połowu ryb (wskazał Pan bowiem, że z tego tytułu nie pobiera opłat), dokonywana przez Pana jako rolnika ryczałtowego sprzedaż (dostawa) produktów rolnych pochodzących z własnego gospodarstwa rolnego, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. W tym też zakresie, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w cytowanym art. 117 cyt. ustawy, nie zaś - jak Pan wskazał - ze względu, iż przychody „nie podlegają przepisom o VAT”, nie powstanie wobec Pana obowiązek prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć. Tym samym nie będzie Pan także zobowiązany do prowadzenia ewidencji obrotu przy pomocy kasy rejestrującej tychże produktów.

Zaznaczyć jednakże należy, że w przypadku dostawy produktów nie będących produktami rolnymi pochodzącymi z własnej działalności rolnej, czynność nie będzie korzystała ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Końcowo informuje się, że kwestie dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności z tytułu prowadzonej działalności agroturystycznej, jak również podatku dochodowego od osób fizycznych zostaną zawarte w odrębnych rozstrzygnięciach.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj