Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1423/10-4/PG
z 26 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1423/10-4/PG
Data
2010.11.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
dostawa
dostawa
statek morski
statek morski
stawka preferencyjna
stawka preferencyjna
stawki podatku
stawki podatku


Istota interpretacji
Dostawa towaru na statek-zastosowanie 0% stawki podatku VAT.



Wniosek ORD-IN 511 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 30 sierpnia 2010 r., do Biura KIP w Lesznie 2 września 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 listopada 2010 r. (data wpływu 15 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 listopada 2010 r. (data wpływu 15 listopada 2010 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz pełnomocnictwo dla osoby podpisanej na wniosku do samodzielnego występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca podpisał umowę z X na dostawę dwóch zestawów agregatów prądotwórczych. W umowie tej zapisano, że agregaty są przeznaczone dla promu pasażersko-samochodowego, przeznaczonego dla armatora z Norwegii. X oświadczyła również, że agregaty zamontowane będą na statku zakwalifikowanym według PKWiU do grupy 35.11.24.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że prom na którym zamontowane będą agregaty prądotwórcze nie mieści się w wyłączeniach wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a (PKWiU 35.11.21-90.00). Doprecyzował także, iż na jego wniosek o szczegółowe podanie symbolu PKWiU, X przesłała mu prawidłowe oświadczenie w którym określiła, że szczegółowa klasyfikacja budowanego promu to symbol 35.11.21-35.00 Promy pełnomorskie. Wcześniej podana klasyfikacja była błędna.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dla tak opisanej sprzedaży można zastosować stawkę VAT 0%, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy, zważywszy na fakt, iż agregaty prądotwórcze będą stanowiły integralną część promu, zakwalifikowanego zgodnie z oświadczeniem kupującego, do grupy PKWiU 35.11.21-35.00, która to grupa została wymieniona w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a, stoi on na stanowisku, że istnieje podstawa prawna do zastosowania stawki VAT 0%. Przemawia za tym również fakt, iż prom na którym zamontowane będą agregaty prądotwórcze, nie mieści się w wyłączeniach wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a (PKWiU 35.11.21-90.00).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca podpisał umowę z X na dostawę dwóch zestawów agregatów prądotwórczych. Z umowy tej wynika, że agregaty te są przeznaczone dla promu pasażersko-samochodowego, przeznaczonego dla armatora z Norwegii, o symbolu PKWiU 35.11.21-35.00 Promy pełnomorskie. Zainteresowany wskazał także, że prom, na którym będą zamontowane agregaty prądotwórcze nie mieści się w wyłączeniach wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a (PKWiU 35.11.21-90.00).

Istotą niniejszej interpretacji jest prawo do zastosowania preferencyjnej 0% stawki podatku od towarów i usług dla przedmiotowej transakcji.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do:

  1. dostaw armatorom morskim:
    1. statków wycieczkowych i tym podobnych, przeznaczonych głównie do przewozu osób; promów wszelkiego typu (PKWiU 35.11.21), z wyłączeniem liniowców pasażerskich pozostałych, statków (łodzi) wycieczkowych itp. pozostałych promów (PKWiU 35.11.21 90.00),
    2. tankowców (PKWiU 35.11.22), z wyłączeniem tankowców pozostałych (PKWiU 35.11.22-90.00),
    3. statków chłodniczych (PKWiU 35.11.23), z wyłączeniem statków chłodniczych pozostałych, innych niż tankowce (PKWiU 35.11.23-90.00),
    4. statków przeznaczonych do przewozu towarów oraz statków przeznaczonych do przewozu zarówno osób jak i towarów (PKWiU 35.11.24), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU 35.11.24-20.3) oraz jednostek pływających wymienionych w podkategorii PKWiU 35.11.24-80 i 35.11.24-90.00,
    5. statków rybackich itp. pełnomorskich (PKWiU 35.11.31-30),
    6. pchaczy pełnomorskich (PKWiU 35.11.32-50.00), statków szkolnych rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.30) i statków badawczych rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.40),
    7. statków ratowniczych morskich (PKWiU ex 35.11.33-53.40).

Z kolei art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy stwierdza, że stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw części do środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu.

W związku z brakiem definicji ustawowej „części” i „wyposażenia” w przepisach ustawy, należy odnieść się do powszechnie przyjętego rozumienia tych pojęć. Według „Słownika języka polskiego” PWN, częścią jest przedmiot stanowiący jakiś dający się samodzielnie wyodrębnić element większej całości, a wyposażeniem - urządzenie dodatkowe do danej maszyny lub do urządzenia uważanego za główne.

Wprawdzie przepis art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy, poza warunkiem, aby wyposażenie nie służyło celom rozrywki i sportu, nie wprowadza dodatkowych wymogów w tym zakresie, jednakże należy mieć na względzie, iż nie każdy towar dostarczony do wymienionych w pkt 1 jednostek, można objąć mianem „części” czy „wyposażenia” w rozumieniu ww. przepisu. Zatem pod pojęciem tym należy rozumieć tylko taki towar, który bezpośrednio związany jest z funkcją, jaką ma do spełnienia środek transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statek ratowniczy morski, tj. z jego ruchem i obsługą.

Czyli towary dostarczane przez sprzedawcę muszą odpowiadać pojęciom „części” i „wyposażenia” w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy. Wówczas przy ich dostawie na rzecz armatora, z przeznaczeniem do zainstalowania na środkach transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, będzie miała zastosowanie preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 0%.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że opodatkowaniu obniżoną stawką podatku - na podstawie ww. przepisu - podlega dostawa towarów na jednostki pływające wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumiane jako statki gotowe do eksploatacji zgodnie z przeznaczonym celem. Co innego stanowi natomiast „statek w budowie”, którym jest ten, którego stępkę położono lub wykonano równorzędną pracę konstrukcyjną w miejscu wodowania, aż do zakończenia budowy - art. 2 § 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. Kodeks morski (Dz. U. Nr 138, poz. 1545 ze zm.). Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (pkt 5.2.2.7), wyroby niekompletne i niegotowe zalicza się do grupowań obejmujących wyroby gotowe pod warunkiem, że posiadają zasadnicze cechy wyrobu kompletnego i gotowego. Jednocześnie, na podstawie uwag dodatkowych zawartych w dziale 35 PKWiU, stanowiącej załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), kadłuby statków, statki nie wykończone lub niekompletne, zmontowane, nie zmontowane lub rozmontowane oraz kompletne statki nie zmontowane, rozmontowane należy klasyfikować do podkategorii 35.11.33, jeżeli nie mają one zasadniczego charakteru statków specjalnego przeznaczenia.

Tut. Organ ponownie zwraca uwagę na fakt, iż jak wskazał Wnioskodawca agregaty prądotwórcze będą zamontowane na promie pasażersko-samochodowym (pełnomorskim), sklasyfikowanym pod symbolem PKWiU 35.11.21-35.00 Promy pełnomorskie i będą stanowiły integralną jego część oraz prom ten nie mieści się w wyłączeniach wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit a ustawy (PKWiU 35.11.21-90.00).

Analizując zatem powyższy opis sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że jeżeli przedmiotem dostawy są części lub wyposażenie do promu wymienionego w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, transakcja ta wypełni dyspozycję art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy i podlegać będzie opodatkowaniu preferencyjną 0% stawką podatku VAT. Powyższe dotyczy zarówno dostaw do gotowych środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego lub statków ratowniczych morskich, jak i będących w trakcie budowy - o ile etap budowy pozwala je zaklasyfikować do jednostek pływających wymienionych art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Reasumując, dla dostawy dwóch zestawów agregatów prądotwórczych, które będą zamontowane na promie pasażersko-samochodowym, sklasyfikowanym do grupy PKWiU 35.11.21-35.00, Zainteresowany będzie mógł zastosować 0% stawkę VAT zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy jednak podkreślić, że to podatnik podlega na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu, rozumianemu jako nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego, w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach, zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Tak jak co do zasady uznać należy, że jednoznaczne oświadczenie złożone przez nabywcę o wykorzystaniu zamówionego towaru do montażu na promie o symbolu PKWiU 35.11.21-35.00, będzie wystarczającym dowodem pozwalającym na zastosowanie przez Zainteresowanego stawki podatku 0%, to jednak ewentualna nieprawdziwość tego oświadczenia może spowodować dla niego ujemne konsekwencje w zakresie obciążeń podatkowych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj