Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-563/12/PK
z 12 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2012r. (data wpływu 10 grudnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 stycznia 2013r. (data wpływu 22 stycznia 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie obowiązku złożenia informacji o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu w przypadku nabycia wagonu tramwajowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie obowiązku złożenia informacji o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu w przypadku nabycia wagonu tramwajowego. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 stycznia 2013r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka w miesiącu październiku 2012r. zgodnie z zawartą umową z dnia 14.09.2012r. nabyła w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru pakiet części zamiennych w postaci jednego używanego, niezdolnego do jazdy wagonu tramwajowego typu El o numerze inwentarzowym …. W związku z powyższym Spółka otrzymała fakturę (Rechnung) nr … z 22.10.2012r. na kwotę 3.750,00 EURO.

Wartość w złotych po przeliczeniu kursu walut z dnia 19.10.2012r.:

  • kwota netto 15.413,63
  • VAT 23% 3.545,13
  • kwota brutto 18.958,76

Na fakturze zostały ujęte dane dodatkowe dotyczące wagonu stanowiącego pakiet części zamiennych: rok produkcji wagonu, producent wagonu, masa wagonu, przebieg.

Zakupiony pakiet części zamiennych w postaci wagonu został zakwalifikowany przez Wnioskodawcę jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru. Ww. pakiet został przyjęty na magazyn w kilogramach i zarejestrowany na podstawie dowodu - przychód zewnętrzny (PZ nr 1267 z 31.l0.2012r.).

Zakupiony pakiet części zamiennych w postaci używanego, niezdolnego do jazdy wagonu tramwajowego nr … typu El posiada układ napędowy, którego podzespoły tak jak i inne elementy tramwaju są wykorzystywane jako części zamienne do napraw wagonów typu El, dopuszczonych do ruchu i eksploatowanych przez Spółkę.

Ponieważ ww. wagon jest niezdolny do jazdy i stanowi pakiet części zamiennych, które są rozchodowane z magazynu wg. potrzeb w kilogramach na podstawie dowodu RW (rozchód wewnętrzny), Spółka nie złożyła informacji VAT-23 i nie uiściła podatku VAT zgodnie z art. 103 ust. od 3 do 7. Takie stanowisko Spółki jako prawidłowe potwierdził w rozmowie telefonicznej pracownik Krajowej Informacji Podatkowej.

Wewnątrzwspólnotowe nabycie pakietu części zamiennych w postaci wagonu silnikowego przez Spółkę, nastąpiło wyłącznie z uwagi na części zapasowe do już sprowadzonych i użytkowanych wagonów. Sprowadzony wagon nr … z uwagi na swój zły stan techniczny (rok produkcji 1974) oraz znaczne braki w wyposażeniu nigdy nie będzie wykorzystywany jako środek transportu w komunikacji miejskiej.

Wagony tramwajowe nie posiadają dowodów rejestracyjnych i nie podlegają rejestracji. Wprowadzenie wagonów do ruchu następuje po adaptacji do wymogów przepisów prawa polskiego i wymagań własnych Spółki związanych z eksploatacją na własnej infrastrukturze oraz przeprowadzeniu badań technicznych dopuszczających wagony do ruchu przez zewnętrzną uprawnioną do tego celu jednostkę tj. Instytut Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa z Warszawy (Dz.U. nr 65 poz. 343 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28.01.2011r.). Wobec powyższego wagon o numerze 4822 nie podlega rejestracji.

W związku z powyższym zadano pytanie:

Czy w przypadku nabycia zgodnie z umową, pakietu części zamiennych w postaci jednego używanego, niezdolnego do jazdy wagonu tramwajowego, przyjęcie ww. zakupu przez Spółkę jako zwykłe wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru (zasady ogólne) jest zgodne z Ustawą o podatku VAT i nie podlega przepisom zawartym w art. 103 ust. od 3 do 7 wymienionej Ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy zakupiony pakiet części w postaci wagonu powinien zostać ujęty jako zwykłe wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Spółka dokonała zakupu wyłącznie z uwagi na części zapasowe do już sprowadzonych wagonów. Wagon tramwajowy typu E1 o numerze inwentarzowym … jest niezdolny do jazdy, wobec powyższego nie będzie nigdy wykorzystywany przez Spółkę jako środek transportu w komunikacji miejskiej i został ujęty w ewidencji magazynowej w kilogramach na podstawie dowodu PZ jako pakiet części zamiennych. A zatem Spółka nie mogła potraktować tego zakupu jako wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu i sporządzić deklaracji VAT-23.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W świetle art. 9 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

  1. nabywcą towarów jest:
    1. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
    2. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. A
    - z zastrzeżeniem art. 10;
  2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabyła w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru pakiet części zamiennych w postaci jednego używanego, niezdolnego do jazdy wagonu tramwajowego.

Stosownie do art. 20 ust. 5 ustawy, w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9.

W przypadku gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury (art. 20 ust. 6 ustawy).

Na mocy art. 99 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Oznacza to, że w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, podatnik obowiązany jest złożyć deklarację we właściwym dla siebie urzędzie skarbowym.

Wobec regulacji zawartej w art. 103 ust. 1 ustawy, podatnicy oraz podmioty wymienione w art. 108 są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 33 i 33b.

W myśl art. 103 ust. 3 ustawy w przypadku, o którym mowa w art. 99 ust. 10, podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego.

Przepis ust. 3 stosuje się również w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany zgodnie z art. 99 ust. 1-3 lub 8, jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju (art. 103 ust. 4 ustawy).

Zgodnie z ust. 5 tegoż artykułu, w przypadkach, o których mowa w ust. 3 i 4, podatnicy są obowiązani przedłożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgodnie z ustalonym wzorem, informację o nabywanych środkach transportu. Do informacji dołącza się kopię faktury potwierdzającej nabycie środka transportu przez podatnika.

Informacja, o której mowa w ust. 5, wraz z kopią faktury potwierdzającej nabycie środka transportu i dowodem zapłaty, stanowią podstawę do wydania zaświadczenia, o którym mowa w art. 105 ust. 1 pkt 1 – art. 103 ust. 6 ustawy.

W myśl art. 105 ust. 1 pkt 1 ustawy, naczelnicy urzędów skarbowych dla celów związanych z rejestracją środków transportu są obowiązani do wydawania zaświadczeń potwierdzających uiszczenie przez podatnika podatku – w przypadkach, o których mowa w art. 103 ust. 3 i 4.

Należy zauważyć, że informację o nabywanych środkach transportu (VAT-23) podatnik składa, jeżeli w wyniku wewnątrzwspólnotowego nabycia środek transportu ma być zarejestrowany przez podatnika na terytorium kraju bądź, jeżeli będzie przez niego użytkowany. W pozostałych przypadkach nie ma obowiązku składania informacji o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu VAT-23 o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia jest wagon tramwajowy który stanowi pakiet części zamiennych. Wagon ten nie będzie używany ani też nie będzie rejestrowany na terytorium kraju.

A zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia są środki transportu nabywane w celach ich rozbiórki w celu pozyskania części zamiennych, a które nie są rejestrowane ani użytkowane przez Wnioskodawcę na terytorium kraju, wówczas nie ciąży na nim obowiązek obliczenia i wpłacenia podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego – zgodnie z art. 103 ust. 3 i 4 ustawy. Tym samym, Spółka nie ma obowiązku złożenia informacji VAT 23 i dokonania zapłaty wynikającej z niej kwoty podatku.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj