Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1340/10-6/BA
z 29 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1340/10-6/BA
Data
2010.11.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
czynności opodatkowane
dofinansowanie
dofinansowanie
odliczenia
odliczenia
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
projekt
projekt
wydatek
wydatek
zakup towarów
zakup towarów


Istota interpretacji
1. Czy podatek VAT naliczony zawarty w zakupach środków trwałych współfinansowanych ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki dotyczący realizowanych projektów podlega odliczeniu?
2. Czy podatek VAT naliczony zawarty w zakupach związany z wytworzeniem wartości niematerialnych i prawnych (portale, książki, wydawnictwa, filmy i artykuły) współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki powstały w trakcie realizacji projektów wykorzystywanych dalej na cele biznesowe podlega odliczeniu?
3. Czy podatek VAT naliczony związany z prowadzeniem akcji informacyjnych promujących portale internetowe zawarty w zakupach, współfinansowany z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki dotyczący zrealizowanych projektów podlega odliczeniu?
4. Czy podatek VAT naliczony związany ze świadczeniem usług przez beneficjenta usług szkoleniowych, doradczych zawarty w zakupach wspomagających także działalność statutową a dotyczący np: wynajmu sali wykładowej, reklamy kursu współfinansowanego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, podlega odliczeniu?



Wniosek ORD-IN 912 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 16 sierpnia 2010 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 19 sierpnia 2010 r.) uzupełnionym pismami z dnia 25 października 2010 r. (data wpływu 27 października 2010 r.) oraz z dnia 23 listopada 2010 r. (data wpływu 25 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek uzupełniono pismami z dnia 25 października 2010 r. (data wpływu 27 października 2010 r.) oraz z dnia 23 listopada 2010 r. (data wpływu 25 listopada 2010 r.) o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność od dnia 1 grudnia 2005 r. Firma została zarejestrowana w Urzędzie Gminy X pod numerem ewidencyjnym X w dniu 21 listopada 2005 r. Podstawową działalnością firmy są:

  • stosunki międzyludzkie (Public Relations i komunikacja) - 70.21.Z,
  • doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania - 74.14.A,
  • pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane - 85.59.B.

Począwszy od 2008 roku Zainteresowana realizuje projekty współfinansowane ze środków unijnych w ramach programów „EFS POKL”.

Przy przygotowaniu realizacji projektów współfinansowanych ze środków unijnych Zainteresowana składa oświadczenie do Wojewódzkiego Urzędu Pracy w X, iż w trakcie realizacji projektów lub po ich zakończeniu uzyskane rezultaty (strony internetowe, wydawnictwa, doświadczenie zawodowe) będą wykorzystywane komercyjnie w związku ze statutowym przedmiotem działalności firmy ściśle zbieżnym z przedmiotem unijnego finansowania.

Oświadczenie Wnioskodawczyni zawiera klauzulę, iż VAT jest niekwalifikowalny, ponieważ beneficjent (tj. Zainteresowana) może odzyskiwać VAT w rozliczeniach z urzędem skarbowym, realizując efekty projektowe w bieżącej działalności statutowej. W związku z tak złożonym oświadczeniem, Wojewódzki Urząd Pracy w X dokonuje kwalifikacji podatku VAT zawartego w zakupach realizowanych w ramach projektów jako wydatku niekwalifikowalnego odmawiając jego finansowania. Jednocześnie rozliczenie podatku VAT przez przedsiębiorcę staje się warunkiem uruchomienia kolejnej transzy dofinansowania. Każdorazowo z wnioskami o zapłatę kolejnej transzy dofinansowania, jako przedsiębiorca Wnioskodawczyni musi przedstawić dowody zapłaty podatku VAT zgodnie z wystawionymi fakturami przez dostawców. Wnioskodawczyni podkreśla, że przedmiot statutowej działalności jej firmy jest bardzo ściśle związany z przedmiotem i zakresem czynności wykonywanych, a następnie finansowanych ze środków unijnych. Ponoszone wydatki w ramach realizowanych projektów są lub w najbliższym czasie będą powiązane z przychodami firmy osiąganymi w bieżącej działalności statutowej przedsiębiorcy. Bezspornym wydaje się fakt (co przejawia się w większości wydawanych interpretacji podatkowych) prawo do odliczenia podatku VAT od nabycia środków trwałych i sprzętów służących firmie zarówno w czasie realizacji projektu, jak również po ich zakończeniu.

Wydaje się także, że prawo do odliczenia podatku VAT odnosi się również do powstałych w ramach projektu wartości niematerialnych i prawnych. Do tej grupy można zaliczyć: książki, broszury, wydawnictwa, strony internetowe oraz portale internetowe, wyprodukowane w ramach finansowania, a także filmy instruktażowe. Uzyskane narządzie pracy stanowią obecnie źródło przychodów w bieżącej działalności firmy, a dochody uzyskiwane z ich wykorzystania są przychodami opodatkowanymi podatkiem VAT. Portale internetowe, filmy i wydawnictwa stanowią obecnie zaplanowany i zrealizowany system komunikacji społecznej wewnątrz Gminy X. Ale są one również wartościami niematerialnymi wpisanymi do ewidencji środków trwałych przedsiębiorstwa. Firma realizuje wpisaną w filozofię projektów unijnych współfinansowanych w ramach EFS POKL, tzw. wartość dodaną projektów - wg której z założenia osiągnięty w ramach unijnego finansowania rezultat musi być trwały i przynosić ostatecznie efekt biznesowy.

W przypadku Wnioskodawczyni wartością dodaną zrealizowanych projektów jest przyniesienie przychodów ze sprzedaży powierzchni reklamowej, ogłoszeń, banerów, miejsca na platformie e-learningowej, praw do wykorzystania filmów, praw do publikacji fragmentów i całości książek oraz artykułów powstałych w efekcie realizowanych projektów. Przychody ze sprzedaży miały już miejsce w przeszłości, ale będą także osiągane w przyszłości.

Przed przystąpieniem do realizacji projektów Wnioskodawczyni podpisała umowę z Urzędem Gminy X, w której zobowiązała się do realizacji projektów, za które otrzymała ustalone wynagrodzenie. Powyższe wynagrodzenie zostało już Zainteresowanej zapłacone, a faktura wystawiona dla Urzędu Gminy X została obciążona podatkiem VAT. W działalności statutowej firma świadczy usługi w zakresie doradztwa dla firm i przeprowadza szkolenia dla firm w zakresie:

  • form zatrudniania bezrobotnych korzystnych dla podmiotów gospodarczych,
  • możliwości pozyskania pracowników bezrobotnych, których zatrudnienie jest finansowane ze środków funduszy PUP, dotacji gminnych lub unijnego programu rozwoju Obszarów Wiejskich czy Programu Lider,
  • elastycznych form zatrudniania i ustawy o telepracy,
  • aktywizacji osób bezrobotnych w kierunku podjęcia działalności gospodarczej w oparciu o dotacje PUP lub dotacje POKL (działanie 6.2) przez wyspecjalizowane podmioty: biura rachunkowe, firmy konsultingowe. Działalność ta przynosi obecnie Wnioskodawczyni przychody opodatkowane podatkiem VAT, a uzyskanie tych przychodów nie byłoby możliwe bez wykorzystania doświadczenia, a także materiałów i środków powstałych w wyniku realizacji projektów unijnych.

Wszystkie działania i obszary współfinansowane z funduszy unijnych POKL powiązane są ściśle z podstawową działalnością statutową Zainteresowanej.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowana wskazała, że jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Powstałe w rezultacie realizowanego projektu: wydawnictwa, strony internetowe i inne wydawnictwa edukacyjne są wykorzystywane następnie w pozostałej działalności gospodarczej a przychody są przychodami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Realizując projekty współfinansowane z EFS POKL na podstawie umów zawartych z Wojewódzkim Urzędem Pracy w X ponoszone są koszty związane z zakupem towarów i usług powiązane z wytworzeniem tzw. produktów projektu: portali internetowych, reklam, artykułów, książek, filmów, które to koszty związane są z przychodami opodatkowanymi uzyskiwanymi przez podatnika po zakończeniu realizacji projektu. Środki trwałe nabyte w ramach projektu (stoły, komputery, biurka, krzesła, fotele, itp.) stanowią wyposażenie firmy i są używane w głównej dzielności – a tym samym bezpośrednio służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT). Wartości niematerialne i prawne takie jak portale internetowe, wydawnictwa, filmy, artykuły – tworzą infrastrukturę informacyjno-komunikacyjną i są wykorzystywane przez podatnika do uzyskiwania przychodów ze sprzedaży reklam na stronach internetowych, przeprowadzania akcji promocyjno-informacyjnych na zlecenie podmiotów trzecich, sprzedaży praw do tekstów, zdjęć, filmów, strategii promocyjnej itp. – a tym samym bezpośrednio służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT). Reklama portali internetowych prowadzona i finansowana w ramach projektu miała za zadanie nagłośnić funkcjonowanie nowego produktu informacyjno-komunikacyjnego umożliwiającego po zakończeniu projektu uzyskiwanie przychodów ze sprzedaży reklam i strategii promocyjnych przez podatnika, które są czynnościami opodatkowanym podatkiem od towarów i usług (sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT). Podatnik świadczy usługi doradcze na rzecz jednostek samorządu terytorialnego - gmin, które są czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług (sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT). Stąd koszty reklam i koszty prawidłowej realizacji projektu, w tym podatek VAT – są kosztami budującymi wizerunek podatnika i reklamującymi jego usług. Od momentu rozpoczęcia działań związanych z realizacją projektów współfinansowanych z EFS POKL dzięki wysokiemu poziomowi wykonania projektów podatnik uzyskał zlecenia z Gminy X i Gminy Y, a także z firm prywatnych (X Sp. z o.o.) na przygotowanie kilku wniosków o dofinansowanie (usługa doradcza) - czynność ta jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług wg stawki 22%.

Zainteresowana nadmienia, iż w kwestii podatku VAT jako osoba prowadząca ww. działalność gospodarczą wraz z wnioskami o płatności do Wojewódzkiego Urzędu Pracy składa oświadczenie, iż w projektach (w których istnieje domniemane powiązanie przychodów opodatkowanych VAT z kosztami opodatkowanymi VAT) – VAT jest niekwalifikowany ponieważ z uwagi na prowadzoną działalność gospodarczą i powiązanie uzyskiwanych przychodów z wydatkami ponoszonymi w ramach projektów współfinansowanych z POKL, Zainteresowana może go odliczyć w rozliczeniach z Urzędem Skarbowym w ramach składanych deklaracji VAT -7K.

Portale internetowe: www. – stanowią zaplanowany i zrealizowany system komunikacji wewnątrz Gminy X, na którym w założeniu od początku realizacji projektów – Wnioskodawczyni musiała zarabiać. Wartością dodaną tych projektów było przyniesienie Zainteresowanej dochodów z działalności głównej w postaci sprzedaży powierzchni reklamowej, ogłoszeń, banerów, miejsca na platformie e-learnigowej, itp. Taka sprzedaż miała już miejsce – wystawione zostały faktury za działania reklamowe na rzecz firmy X oraz Stowarzyszenia X, za działania promujące X Sp. z o.o. (przychody Zainteresowanej z tego tytułu opodatkowane podatkiem VAT – faktury wpisane w rejestr sprzedaży VAT). Powstanie portali jest również powiązanie z komercyjnymi umowami zawartymi z Gminą X (przychody Wnioskodawczyni z tego tytułu opodatkowane podatkiem VAT – faktury wpisane w rejestr sprzedaży) w oparciu o które Zainteresowana zobowiązała się do utworzenia i realizacji ww. portali w ramach całościowego programu „… w gminie X”. Wywiązanie się z tych umów bez poniesienia wydatków projektowych nie byłoby możliwe.

Przed realizacją projektów Zainteresowana podpisała w dniu 26 czerwca 2008 r. umowę o dzieło nr X z Gminą X i uzyskała w wyniku realizacji zadań do których się zobowiązała wynagrodzenie (przychody Zainteresowanej z tego tytułu opodatkowane podatkiem VAT – faktury wpisane w rejestr sprzedaży). W ramach zadań Wnioskodawczyni zobowiązała się do opracowania raportu oraz programu „… w gminie X”, programu wdrażania elastycznych form zatrudnienia, w tym w szczególności telepracy, przeprowadzenia akcji informacyjnej narzędziem, której będą wnioski złożone na konkursie POKL i w wypadku wygranej w konkursie zrealizuje samodzielnie albo w partnerstwie projekty, które uzyskają dofinansowanie. Umowa ta w bezpośredni sposób wiąże uzyskane przychody (faktury VAT wystawione dla gminy X) z wydatkami finansowanymi z projektów POKL. Na podstawie zrealizowanych projektów (tzn. poniesionych wydatków w projektach) udało się również zdobyć kontrakty na koordynację projektów unijnych i pomoc w ich rozliczaniu (kontrakt z firmą X i Stowarzyszeniem X, X Sp. z o.o.) – przychody z tych kontraktów podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT i są wpisane do rejestru sprzedaży VAT. Wnioskodawczyni działa obecnie na terenie Gminy X i gmin sąsiednich w zakresie konsultingu dotyczącego funduszy unijnych, komunikacji społecznej, obsługi X i X oraz doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej. Zrealizowane projekty stanowią doskonałą platformę public relations i pozwalają poprzez wykorzystanie funduszy unijnych reklamować działalność główną, która zaczyna przynosić coraz większe dochody (wystawione faktury VAT oraz obecnie podpisane i negocjowanie umowy z kontrahentami). Rozwój tej działalności byłby niemożliwy bez realizacji zadań projektowych i bez nakładów – wydatków związanych z realizacją projektów. Argument ten stanowi o bezpośrednim powiązaniu wszystkich wydatków projektowych (w tym VAT) z uzyskiwanymi przychodami z działalności głównej, które podlegają opodatkowaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy podatek VAT naliczony zawarty w zakupach środków trwałych współfinansowanych ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki dotyczący realizowanych projektów podlega odliczeniu...
  2. Czy podatek VAT naliczony zawarty w zakupach związany z wytworzeniem wartości niematerialnych i prawnych (portale, książki, wydawnictwa, filmy i artykuły) współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki powstały w trakcie realizacji projektów wykorzystywanych dalej na cele biznesowe podlega odliczeniu...
  3. Czy podatek VAT naliczony związany z prowadzeniem akcji informacyjnych promujących portale internetowe zawarty w zakupach, współfinansowany z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki dotyczący zrealizowanych projektów podlega odliczeniu...
  4. Czy podatek VAT naliczony związany ze świadczeniem usług przez beneficjenta usług szkoleniowych, doradczych zawarty w zakupach wspomagających także działalność statutową a dotyczący np: wynajmu sali wykładowej, reklamy kursu współfinansowanego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, podlega odliczeniu...


Zdaniem Wnioskodawczyni, wszystkie rodzaje wymienionych wydatków obciążonych podatkiem VAT powinny podlegać odliczeniu umniejszając jednocześnie VAT należny w miesiącu jego poniesienia.

Jako podatnik pierwotnie Wnioskodawczyni dokonała odliczenia zawartego we wskazanych zakupach podatku naliczonego VAT, jednak w następstwie wątpliwości w tym zakresie dokonała korekty odliczenia tego podatku. Z korekty wyłączone zostały wydatki dotyczące zakupu środków trwałych w ramach, tzw. cross-financingu, a także wartości niematerialnych i prawnych powstałych w rezultacie działalności projektowej wykorzystywanych obecnie w pozaprojektowej działalności biznesowej.

Zainteresowana prosi o przedstawienie dokładnej podstawy prawnej, która jest niezbędnie potrzebna dla przygotowywanych działań projektowych, dla których Wojewódzki Urząd Pracy w X wymaga jej przedstawienia, co stanowić będzie podstawę do kwalifikacji wydatków związanych z finansowaniem podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

   - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Dla określenia, czy Wnioskodawczyni przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację projektu, niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną przez Podatnika działalnością gospodarczą. Związek ten może mieć charakter bezpośredni (np. zakup materiałów do wytworzenia produktu podlegającego odsprzedaży) lub pośredni (koszty ogólne).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni rozpoczęła swoją działalność od 1 grudnia 2005 r. Podstawową działalnością firmy jest:

  • stosunki międzyludzkie (Public Relations i komunikacja) -70.21.Z,
  • doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania - 74.14.A,
  • pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej nie sklasyfikowane - 85.59.B.

Począwszy od 2008 roku Zainteresowana realizuje projekty współfinansowane ze środków unijnych w ramach programów „EFS POKL”. Przy przygotowaniu realizacji projektów współfinansowanych ze środków unijnych Zainteresowana składa oświadczenie do Wojewódzkiego Urzędu Pracy w X, iż w trakcie realizacji projektów lub po ich zakończeniu uzyskane rezultaty (strony internetowe, wydawnictwa, doświadczenie zawodowe) będą wykorzystywane komercyjnie w związku ze statutowym przedmiotem działalności firmy ściśle zbieżnym z przedmiotem unijnego finansowania.

Oświadczenie Wnioskodawczyni zawiera klauzulę, iż VAT jest niekwalifikowalny, ponieważ beneficjent (tj. Zainteresowana) może odzyskiwać VAT w rozliczeniach z urzędem skarbowym, realizując efekty projektowe w bieżącej działalności statutowej. W związku z tak złożonym oświadczeniem, Wojewódzki Urząd Pracy w X dokonuje kwalifikacji podatku VAT zawartego w zakupach realizowanych w ramach projektów jako wydatku niekwalifikowalnego odmawiając jego finansowania. Jednocześnie rozliczenie podatku VAT przez przedsiębiorcę staje się warunkiem uruchomienia kolejnej transzy dofinansowania. Każdorazowo z wnioskami o zapłatę kolejnej transzy dofinansowania, jako przedsiębiorca Wnioskodawczyni musi przedstawić dowody zapłaty podatku VAT zgodnie z wystawionymi fakturami przez dostawców. Wnioskodawczyni podkreśla, że przedmiot statutowej działalności jej firmy jest bardzo ściśle związany z przedmiotem i zakresem czynności wykonywanych, a następnie finansowanych ze środków unijnych. Ponoszone wydatki w ramach realizowanych projektów są lub w najbliższym czasie będą powiązane z przychodami firmy osiąganymi w bieżącej działalności statutowej przedsiębiorcy. Realizując projekty współfinansowane z EFS POKL na podstawie umów zawartych z Wojewódzkim Urzędem Pracy w X ponoszone są koszty związane z zakupem towarów i usług powiązane z wytworzeniem tzw. produktów projektu: portali internetowych, reklam, artykułów, książek, filmów, które to koszty związane są z przychodami opodatkowanymi uzyskiwanymi przez podatnika po zakończeniu realizacji projektu. Wnioskodawczyni jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Środki trwałe nabyte w ramach projektu (stoły, komputery, biurka, krzesła, fotele, itp.) stanowią wyposażenie firmy i są używane w głównej dzielności – a tym samym bezpośrednio służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT). Wartości niematerialne i prawne takie jak portale internetowe, wydawnictwa, filmy, artykuły – tworzą infrastrukturę informacyjno-komunikacyjną i są wykorzystywane do uzyskiwania przychodów ze sprzedaży reklam na stronach internetowych, przeprowadzania akcji promocyjno-informacyjnych na zlecenie podmiotów trzecich, sprzedaży praw do tekstów, zdjęć, filmów, strategii promocyjnej itp. – a tym samym bezpośrednio służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT). Reklama portali internetowych prowadzona i finansowana w ramach projektu miała za zadanie nagłośnić funkcjonowanie nowego produktu informacyjno-komunikacyjnego umożliwiającego po zakończeniu projektu uzyskiwanie przychodów ze sprzedaży reklam i strategii promocyjnych przez Podatnika, które są czynnościami opodatkowanym podatkiem od towarów i usług (sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT). Zainteresowana świadczy także usługi doradcze na rzecz jednostek samorządu terytorialnego - gmin, które są czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług (sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT). Wnioskodawczyni działa obecnie na terenie Gminy X i gmin sąsiednich w zakresie konsultingu dotyczącego funduszy unijnych, komunikacji społecznej, obsługi X i X oraz doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej. Zrealizowane projekty stanowią doskonałą platformę public relations i pozwalają poprzez wykorzystanie funduszy unijnych reklamować działalność główną, która zaczyna przynosić coraz większe dochody (wystawione faktury VAT oraz obecnie podpisane i negocjowanie umowy z kontrahentami). Rozwój tej działalności byłby niemożliwy bez realizacji zadań projektowych i bez nakładów – wydatków związanych z realizacją projektów. Tym samym, w opinii Zainteresowanej, istnieje bezpośredni związek wszystkich wydatków projektowych (w tym VAT) z uzyskiwanymi przychodami z działalności głównej, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z uwagi na powyższe, Zainteresowana ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów:

  • środków trwałych,
  • związanych z wytworzeniem wartości niematerialnych i prawnych (portale, ksiązki, wydawnictwa, filmy i artykuły),
  • związanych z prowadzeniem akcji informacyjnych promujących portale internetowe,
  • związanych ze świadczeniem usług szkoleniowych i doradczych,

współfinansowanych ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ze względu na fakt, iż poniesione wydatki służą Zainteresowanej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj