Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1593/10-8/BA
z 7 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1593/10-8/BA
Data
2011.01.07


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Wyłączenia

Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych --> Wstąpienie w prawa i obowiązki

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego

Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych --> Osoby prawne i spółki nieposiadajace osobowości prawnej


Słowa kluczowe
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
czynności niepodlegające opodatkowaniu
czynności niepodlegające opodatkowaniu
gmina
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
jednostka samorządu terytorialnego
kodeks spółek handlowych
kodeks spółek handlowych
korekta
korekta
korekta podatku
korekta podatku
korekta podatku naliczonego
korekta podatku naliczonego
miasto
miasto
następstwo prawne
następstwo prawne
przekształcanie
przekształcanie
samorząd
samorząd
samorząd terytorialny
samorząd terytorialny
spółka akcyjna
spółka akcyjna
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
spółki
spółki
spółki handlowe
spółki handlowe
sukcesja
sukcesja
sukcesja prawna
sukcesja prawna
zakład
zakład
zakład budżetowy
zakład budżetowy
zakład komunalny
zakład komunalny


Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie skutków w postaci opodatkowania lub korekty rozliczeń w sytuacji przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.



Wniosek ORD-IN 808 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta reprezentowanego, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2010 r. (data wpływu 29 września 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 grudnia 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 16 grudnia 2010 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 21 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków w postaci opodatkowania lub korekty rozliczeń w sytuacji przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków w postaci opodatkowania lub korekty rozliczeń w sytuacji przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 grudnia 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 16 grudnia 2010 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 21 grudnia 2010 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego, potwierdzenie uiszczenia należnej opłaty, wskazanie przedmiotu wniosku oraz własne stanowisko w sprawie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Ośrodki Sportu i Rekreacji są samorządowym Zakładem Budżetowym (dalej: OSIR, Zakład) Miasta . Jako jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, Zakład jest zarówno podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, jak i podatku od towarów i usług.

Zakład został powołany do zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców miasta w dziedzinie sportu i rekreacji. W skład majątku zarządzanego przez Zakład wchodzi szereg obiektów, w tym w szczególności: (i) Tor Regatowy wraz z zapleczem technicznym, (ii) Hala Widowiskowo-Sportowa, (iii) Pływalnia, (iv) Lodowisko, (v) Stadion w budowie, (vi) zespół basenów rekreacyjno-sportowych, (vii) Młodzieżowy Ośrodek Sportu, (viii) X-Hotel, (ix) Sport Hotel, (x) Klub bowlingowy , (xi) Klub rekreacyjno sportowy, (xii) Skatepark Wyspa i boiska do siatkówki pIażowej, (xiii) Ośrodek Przywodny stanowiący kompleks sportowo-rekreacyjny obejmujący m.in.: boiska do gry w piłkę nożną i siatkówkę, klub fitness, plac zabaw, korty tenisowe itd.

Jak wyżej wskazano, jednym z obiektów zarządzanych przez Zakład jest stadion . W chwili obecnej Stadion poddawany jest gruntownej modernizacji mającej na celu przygotowanie go do rozgrywek piłkarskich. Stadion będzie odpłatnie udostępniony klubowi sportowemu, a w dalszej kolejności operatorowi wybranemu zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych.

Z uwagi na określone regulacje prawne oraz zakładaną strukturę organizacyjną majątku Gminy, w chwili obecnej rozważane jest przez Miasto przeprowadzenie określonej reorganizacji Zakładu budżetowego OSIR polegającej na utworzeniu w miejsce tego zakładu dwóch odrębnych zakładów budżetowych, z którego jeden otrzymałby w zarząd Stadion wraz z infrastrukturą z nim związaną i docelowo zostałby przekształcony w miejską spółkę z o.o., a drugi z zakładów budżetowych zarządzałby pozostałymi składnikami majątkowymi wydzielonymi z Zakładu budżetowego OSIR.

Powyższe zmiany struktury zostałyby przeprowadzone na podstawie odpowiednich uchwał rady Miasta podjętych w przewidzianym do tego trybie prawnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (w zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług).

Czy skutkiem przekształcenia jednego z nowopowstałych zakładów budżetowych w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością będzie wstąpienie przez tę spółkę we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki zakładu budżetowego i czy w rezultacie przekształcenie nie będzie skutkować opodatkowaniem po stronie zakładu budżetowego podatkiem od towarów i usług lub też korektą rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, skutkiem przekształcenia Zakładu w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością będzie wstąpienie przez tę spółkę we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki Zakładu. W rezultacie, przekształcenie nie będzie skutkować opodatkowaniem po stronie Zakładu podatkiem od towarów i usług lub też korektą rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 26 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej, organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego mogą tworzyć, łączyć, przekształcać w inną formę organizacyjno-prawną i likwidować samorządowe zakłady budżetowe zgodnie z przepisami ustawy oraz przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Jak stanowi art. 22 ustawy o gospodarce komunalnej, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może, w drodze uchwały, zdecydować o likwidacji samorządowego zakładu budżetowego w celu zawiązana spółki akcyjnej albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez wniesienie na pokrycie kapitału spółki wkładu w postaci mienia samorządowego zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji.

Art. 23 ustawy o gospodarce komunalnej stanowi dodatkowo, iż:

  1. Składniki mienia samorządowego zakładu budżetowego przekształconego w spółkę stają się majątkiem spółki.
  2. Prawo zarządu gruntem samorządowego zakładu budżetowego przekształconego w spółkę staje się prawem użytkowania wieczystego spółki.
  3. Spółka powstała w wyniku przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa obowiązki związane z działalnością samorządowego zakładu budżetowego.


Na możliwość przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę wskazuje również art. 16 ustawy o finansach publicznych. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego tworzy, łączy, przekształca w inną formę organizacyjno-prawną i likwiduje samorządowy zakład budżetowy. Stosownie do art. 16 ust. 5 powyższej ustawy, przekształcenie samorządowego zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno-prawną wymaga uprzednio jej likwidacji.

Powyższe przepisy stanowić będą formalną podstawę przekształcenia Zakładu w spółkę przez Miasto. Należy przy tym zaznaczyć, iż Miasto jest w zasadzie zobligowane do przekształcenia Zakładu, prowadzącego działalność w zakresie zarządu Stadionem, w spółkę. Zgodnie bowiem z art. 7 ustawy o gospodarce komunalnej, działalność wykraczająca poza zadania o charakterze użyteczności publicznej nie może być prowadzona w formie samorządowego zakładu budżetowego. Mając na uwadze, iż Stadion służyć będzie różnorodnej działalności, w tym również komercyjnej, zasadne jest twierdzenie, iż działalność w tym zakresie może wykraczać poza działalność o charakterze użyteczności publicznej. W konsekwencji, wskazane jest przekształcenie Zakładu w spółkę.

Analiza wyżej powołanych przepisów, a w szczególności art. 23 stanowiącego o przejściu mienia zakładu budżetowego na spółkę oraz przejęciu przez nią praw i obowiązków zakładu, prowadzi do wniosku, iż wskazując na konieczność likwidacji zakładu, ustawodawca nie miał na myśli fizycznej likwidacji majątku zakładu ani też całkowitego zakończenia działalności. W opinii Wnioskodawcy, zamiarem ustawodawcy było jedynie wskazanie, iż wskutek przekształcenia zakładu zmienia się jedynie forma prawna, w jakiej gospodarka komunalna będzie kontynuowana.

Art. 23 ust. 3 ustawy o gospodarce komunalnej przewiduje tzw. sukcesję generalną spółki w odniesieniu do praw i obowiązków Zakładu. W konsekwencji, spółka powstała w wyniku przekształcenia Zakładu wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością Zakładu. Powyższa zasada sukcesji generalnej potwierdzona jest również w sposób bezpośredni w odniesieniu do praw i obowiązków podatkowych Zakładu.

Zgodnie bowiem z art. 93b Ordynacji podatkowej, przepisy art. 93 i 93a stosuje się odpowiednio do łączenia i przekształceń samorządowych zakładów budżetowych. Art. 93a Ordynacji podatkowej stanowi natomiast, iż osoba prawna zawiązana w wyniku przekształcenia innej osoby prawnej lub spółki niemającej osobowości prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Mając na uwadze powyższą regulację, należy stwierdzić, iż spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstała wskutek przekształcenia Zakładu wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki Zakładu.

Dotyczyć to będzie m.in. praw i obowiązków wynikających z przepisów o podatku VAT, takich jak na przykład, prawo do odliczenia lub zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad podatkiem należnym związanego z budową Stadionu itd.

Mając na uwadze wyżej opisaną zasadę sukcesji generalnej, omawiane przekształcenie będzie neutralne dla Zakładu z perspektywy podatku VAT, co oznacza, iż nie będzie ono rodzić obowiązku podatkowego po stronie Zakładu. Zakład nie będzie również zobowiązany do dokonywania jakichkolwiek korekt w podatku VAT w odniesieniu do odliczonego podatku naliczonego związanego z inwestycją modernizacyjną Stadionu.

Powyższe stanowisko, zdaniem Wnioskodawcy, znajduje pełne potwierdzenie w interpretacjach podatkowych, w tym, w szczególności w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 7 stycznia 2010 r. nr ILPB3/423-892/09-4/IM. W piśmie tym wskazano, między innymi:

„Likwidacja, o której mowa w art. 22 ustawy o gospodarce komunalnej jest więc de facto jedynie kasowaniem’ jednej z dopuszczalnych form gospodarki komunalnej (samorządowego zakładu budżetowego) i zastąpienie jej inną dopuszczalną formą, w założeniu efektywniejszą ekonomicznie. (...) Reasumując należy stwierdzić, iż przekształcenie Zakładu budżetowego (Wnioskodawcy) w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością wyczerpuje dyspozycję zawartą w art. 93b Ordynacji podatkowej, w związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie będzie miała miejsce sukcesja praw i obowiązków podatkowych, o której mowa w art. 93-93a ww. ustawy”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.), gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej, organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego mogą tworzyć, łączyć, przekształcać w inną formę organizacyjno-prawną i likwidować samorządowe zakłady budżetowe zgodnie z przepisami ustawy oraz przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Według art. 7 ustawy o gospodarce komunalnej, działalność wykraczająca poza zadania o charakterze użyteczności publicznej nie może być prowadzona w formie samorządowego zakładu budżetowego.

Na mocy art. 9 ust. 1 cyt. ustawy, jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, a także mogą przystępować do takich spółek.

Stosownie do zapisu art. 22 ust. 1 ww. ustawy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może, w drodze uchwały, zdecydować o likwidacji samorządowego zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki akcyjnej albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez wniesienie na pokrycie kapitału spółki wkładu w postaci mienia samorządowego zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji.

W myśl art. 23 ust. 1-3 ustawy o gospodarce komunalnej, składniki mienia samorządowego zakładu budżetowego przekształconego w spółkę stają się majątkiem spółki. Prawo zarządu gruntem samorządowego zakładu budżetowego przekształconego w spółkę staje się prawem użytkowania wieczystego spółki. Spółka powstała w wyniku przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością samorządowego zakładu budżetowego.

Analiza językowa art. 22 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej prowadzi do wniosku, że mamy tu do czynienia z całkowitą likwidacją samorządowego zakładu budżetowego, a następnie (już po jej zakończeniu) z pokryciem kapitału spółki przez wkład w postaci mienia pozostałego po zlikwidowanym samorządowym zakładzie budżetowym. Natomiast w art. 23 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej, ustawodawca przyjął, że składniki mienia samorządowego zakładu budżetowego przekształconego w spółkę stają się majątkiem spółki. Zakładając racjonalność ustawodawcy (a w szczególności, że treść i zakres regulacji zawartej w art. 22 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej nie jest sprzeczna z postanowieniami art. 23 ust. 1 tej ustawy) należy stwierdzić, że art. 22 ust. 1 tej ustawy wcale nie oznacza (wbrew jego dosłownemu brzmieniu) definitywnej likwidacji samorządowego zakładu budżetowego, lecz jedynie likwidację w znaczeniu zaprzestania wykonywania działalności statutowej, połączoną z wniesieniem mienia tego zakładu na pokrycie wkładu w spółce prawa handlowego jednostki samorządu terytorialnego.

Zatem, przekształcenie samorządowego zakładu budżetowego w spółkę akcyjną lub spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością musi się odbyć poprzez likwidację samorządowego zakładu budżetowego, dokonaną w celu zawiązania jednej z wymienionych rodzajów spółek, a nie w celu definitywnego zakończenia działalności komunalnej prowadzonej dotychczas przez daną jednostkę. W konsekwencji należy przyjąć, że pojęcie „przekształcenia”, o którym mowa w art. 23 ust. 1 ww. ustawy oznacza odniesienie się ustawodawcy do treści art. 22 ust. 1, który tym samym jest de facto procedurą zmiany formy prowadzenia gospodarki komunalnej, zgodnie z art. 2 ustawy o gospodarce komunalnej oraz stanowi swoistą definicję przekształcenia samorządowego zakładu budżetowego w spółkę, wskazującą krok po kroku „technologię” takiego przekształcenia.

Przy przekształceniu samorządowego zakładu budżetowego w spółkę, na podstawie art. 22 i 23 ustawy o gospodarce komunalnej, nie mamy do czynienia ani z likwidacją w znaczeniu przedmiotowym (art. 55 Kodeksu cywilnego), bowiem wkładem do nowej spółki jest mienie będące w dyspozycji samorządowego zakładu budżetowego, ani z likwidacją w znaczeniu podmiotowym (bowiem samorządowy zakład budżetowy nie ma podmiotowości prawnej). Likwidacja, o której mowa w art. 22 ustawy o gospodarce komunalnej jest więc de facto jedynie „kasowaniem” jednej z dopuszczalnych form gospodarki komunalnej (samorządowego zakładu budżetowego) i zastąpienie jej inną dopuszczalną formą, w założeniu efektywniejszą ekonomicznie.

Analogiczne uregulowania zawiera art. 16 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), zgodnie z którym przekształcenie samorządowego zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno-prawną wymaga uprzednio jego likwidacji.

Następstwo prawne polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw poprzednio już istniejących. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie podatkowym regulują m.in. przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z dnia z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

Zgodnie z art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych

   - wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

W myśl art. 93 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

  1. innej osoby prawnej (osób prawnych);
  2. osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).


Stosownie do art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

   – wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Według art. 93a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

  1. osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
    1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
    2. spółki kapitałowej;
  2. spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Stosownie do postanowień art. 93b Ordynacji podatkowej, przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Miasto zamierza dokonać reorganizacji samorządowego zakładu budżetowego w ten sposób, że docelową formą prawną wykonywania zadań będzie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Reasumując, należy stwierdzić, iż przekształcenie zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością wyczerpuje dyspozycję zawartą w art. 93b Ordynacji podatkowej. W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie będzie miała miejsce sukcesja praw i obowiązków podatkowych, o której mowa w art. 93-93a ww. ustawy. W konsekwencji, skutkiem przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością będzie wstąpienie przez tę spółkę we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki samorządowego zakładu budżetowego.

Tym samym, w przypadku przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego (spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością), nie będzie miała miejsca czynność która rodziłaby obowiązek podatkowy w podatku VAT. W rezultacie, przekształcenie nie będzie skutkować opodatkowaniem po stronie zakładu budżetowego podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 90 ust. 1 ustawy stanowi, iż w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 – art. 90 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Według art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego (…).

Stosownie do art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

W myśl przepisu art. 91 ust. 4 ustawy, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Wyżej powołane regulacje art. 91 ustawy mają także odpowiednie zastosowanie w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi (art. 91 ust. 7 ustawy).

Korekt podatku naliczonego z wyżej wymienionych tytułów dokonuje się także w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy – na mocy art. 91 ust. 9 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że po stronie zakładu budżetowego nie wystąpi obowiązek skorygowania podatku naliczonego, odliczonego w związku z inwestycją modernizacyjną Stadionu .

Natomiast, obowiązek ewentualnej korekty podatku naliczonego (o ile wystąpią przesłanki do złożenia korekty, wskazane w przywołanych przepisach), zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy, zostanie przeniesiony na nabywcę, czyli w analizowanym przypadku na nowoutworzoną spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W kwestii dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i korekty odliczonego podatku w sytuacji przekształcenia samorządowego zakładu budżetowego w dwa odrębne zakłady budżetowe oraz dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych w związku z reorganizacją zakładu – w dniu 7 stycznia 2011 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie Nr ILPB3/423-802/10-7/KS i ILPP2/443-1593/10-7/BA.

Natomiast, w kwestii dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków w tym podatku jakie wystąpią w związku z przekształceniem zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością – w dniu 7 stycznia 2011 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie Nr ILPB3/423-802/10-8/KS.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj