Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-121/10-2/TK
z 24 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-121/10-2/TK
Data
2011.01.24


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Deklaracja podatkowa. Terminy płatności akcyzy --> Wpłaty akcyzy od energii elektrycznej za okres dłuższy niż dwa miesiące

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby energetyczne i energia elektryczna --> Obowiązek prowadzenia ilościowej ewidencji energii elektrycznej

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Przedmiot opodatkowania i powstanie obowiązku podatkowego --> Energia elektryczna jako przedmiot opodatkowania akcyzą


Słowa kluczowe
akcyza
akcyza
energia elektryczna
energia elektryczna
nabywca końcowy
nabywca końcowy
opodatkowanie
opodatkowanie
pobór akcyzy
pobór akcyzy
sprzedaż
sprzedaż
wpłata
wpłata
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
Która ze Spółek zobowiązana będzie do zadeklarowania i zapłaty podatku akcyzowego z tytułu dostawy energii realizowanej przez Spółkę Dzieloną w zależności od tego, czy termin płatności za dostawę energii przypadał przed czy też w i po dniu podziału?



Wniosek ORD-IN 5 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2010 r. (data wpływu do IS w Poznaniu 25 października 2010 r., do Biura KIP w Lesznie 28 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wskazania, która ze Spółek zobowiązana będzie do zadeklarowania i zapłaty podatku akcyzowego z tytułu dostawy energii realizowanej przez Spółkę Dzieloną w zależności od tego, czy termin płatności za dostawę energii przypadał przed czy też w i po dniu podziału – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wskazania, która ze Spółek zobowiązana będzie do zadeklarowania i zapłaty podatku akcyzowego z tytułu dostawy energii realizowanej przez Spółkę Dzieloną w zależności od tego, czy termin płatności za dostawę energii przypadał przed czy też w i po dniu podziału.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

G Sp. z o.o. (dalej: „G” lub „Spółka Dzielona” lub „Wnioskodawca”) jest przedsiębiorstwem energetycznym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r., Nr 89, poz. 625 ze zm.), prowadzącym działalność w zakresie sprzedaży energii elektrycznej oraz energii elektrycznej wraz z usługą dystrybucji (tzw. usługa kompleksowa) (dalej łącznie: „sprzedaż energii elektrycznej”, „dostawa energii elektrycznej”) odbiorcom na podstawie koncesji na obrót energią elektryczną udzielonej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki decyzją z dnia 27 czerwca 2007 r. nr X zmienionej decyzją Prezesa URE z dnia 23 maja 2008 r. nr Y (dalej: „Koncesja OEE”).

Planowany jest podział G w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (podział przez wydzielenie), zgodnie z którym podział może zostać dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie). Skutkiem wskazanego podziału będzie przeniesienie zorganizowanego zespołu składników majątkowych, materialnych i niematerialnych oraz zobowiązań, związanego ze sprzedażą energii elektrycznej (dalej: „zorganizowana część przedsiębiorstwa”, „ZCP”) do EE Sp. z o.o. (dalej: „E”, „Spółka Przejmująca”).

W następstwie dokonanego podziału G, Spółka Dzielona całkowicie zaprzestanie prowadzenia działalności w zakresie obrotu (sprzedaży) energią elektryczną. Zasadniczym przedmiotem działalności G po dniu wydzielenia będzie świadczenie usług na rzecz innych spółek należących do grupy kapitałowej X S.A., w zakresie kompleksowej obsługi klientów (odbiorców energii elektrycznej oraz nabywców usług dystrybucji energii elektrycznej). Zarówno podlegająca wydzieleniu część działalności, jak również działalność pozostająca w Spółce D stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa.

Planowany dzień wydzielenia, czyli dzień zarejestrowania podwyższenia kapitału zakładowego E oraz obniżenia kapitału zakładowego G to 3 stycznia 2011 r. (dzień podziału).

Najbardziej istotny z punktu widzenia prowadzonej działalności w zakresie obrotu energią elektryczną składnik majątku G, który objęty zostanie wydzieleniem do Spółki Przejmującej, stanowić będą prawa i obowiązki wynikające z ok. Z milionów umów zawartych z odbiorcami energii elektrycznej oraz prawa i obowiązki wynikające z Koncesji OEE wydanej przez Prezesa URE. Na Spółkę Przejmującą przeniesione zostaną wszelkie należności i zobowiązania wynikające z umów zawartych w zakresie działalności związanej z obrotem energią elektryczną, tj.: wynikające z umów sprzedaży energii elektrycznej, umów zakupu energii elektrycznej, umów zakupu praw majątkowych, w tym należności sporne, dochodzone na drodze postępowania sądowego lub egzekucyjnego.

W zakresie świadectw pochodzenia energii, które nie zostaną wcześniej sprzedane przez G, w wyniku planowanego wydzielenia nastąpi przeniesienie z G na E praw do świadectw pochodzenia energii i w dalszej kolejności ewentualne ich umorzenie przez E.

Spółka Dzielona i Spółka Przejmująca płacą uproszczone zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych.

Wnioskodawca zaznaczył, iż pytania zawarte w niniejszym wniosku zostały zadane także przez Spółkę Dzieloną, której wniosek został złożony do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach - Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Która ze Spółek zobowiązana będzie do zadeklarowania i zapłaty podatku akcyzowego z tytułu dostawy energii realizowanej przez Spółkę Dzieloną w zależności od tego, czy termin płatności za dostawę energii przypadał przed czy też w i po dniu podziału...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), (dalej ustawa akcyzowa) w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię.

W myśl art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej, w przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju.

Wydanie energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną (art. 11 ust. 2 ustawy akcyzowej).

Stosownie do art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej, w przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument - w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju.

Z powyższego wynika, iż na gruncie podatku akcyzowego obowiązek podatkowy nie przesądza o momencie, w którym podatek akcyzowy od energii elektrycznej zostanie rozliczony. W kwestii tej decydujący jest termin płatności za wydaną energię, który powoduje obowiązek zadeklarowania i zapłaty podatku z tytułu danej dostawy energii.

W odniesieniu do energii elektrycznej określono zatem w sposób szczególny zasady płatności podatku i termin składania deklaracji podatkowych. Powoduje to, iż w celu określenia zasad alokacji rozliczeń podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży energii elektrycznej nabywcom końcowym, konieczne jest uwzględnienie tych specyficznych zasad deklarowania i płatności podatku. Dlatego, zdaniem Wnioskodawcy, w celu prawidłowego dokonania wspomnianej alokacji uwzględnić należy zasady określone w art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej. Zastosowanie w tym przypadku wyłącznie zasad określających moment powstania obowiązku podatkowego w zakresie energii elektrycznej prowadziłoby do powstania istotnych rozbieżności w planowanym sposobie alokacji pozostałych rozliczeń podatkowych do Spółki Dzielonej i Spółki Przejmującej. Przepisy ustawy akcyzowej nie wiążą momentu zadeklarowania i zapłaty akcyzy od energii elektrycznej z momentem powstania obowiązku podatkowego. Zdaniem Wnioskodawcy przyjęcie odmiennego rozwiązania mogłoby doprowadzić do sytuacji, kiedy Spółka Dzielona dokonywałaby deklarowania i zapłaty akcyzy od energii po dniu wydzielenia - pomimo, że pozostałe rozliczenia i obowiązki w zakresie obciążeń podatkowych związanych z ZCP przeszłyby na Spółkę Przejmującą. W szczególności, należy uwzględnić, iż od dnia wydzielenia wszystkie faktury VAT dokumentujące sprzedaż energii będą wystawiane przez Spółkę Przejmującą.

Mając na uwadze powyższe, w praktyce możliwe będą sytuacje, gdy np. dostawa energii elektrycznej nastąpi w grudniu 2010 r., faktura potwierdzająca zostanie wystawiona w styczniu 2011 r. (przez Spółkę P) z terminem płatności przypadającym na luty 2011 r. Wówczas - kierując się zasadą momentu powstania obowiązku podatkowego - to Spółka Dzielona byłaby zobowiązana do ujęcia tego podatku w deklaracji składanej za luty 2011 r. do 25 marca 2011 r. i łącznie z tym do tej daty zobligowana do zapłaty podatku akcyzowego wynikającego z niniejszej deklaracji.

Z uwagi na wykazaną powyżej specyfikę rozliczeń akcyzy od energii elektrycznej, tj. brak prostego przełożenia momentu powstania obowiązku podatkowego na moment ujęcia podatku akcyzowego w deklaracji i jego zapłaty, zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli termin zapłaty za wydaną nabywcy energię elektryczną przypada przed dniem wydzielenia, to za rozliczenie akcyzy odpowiedzialny będzie G. W przypadku zaś, gdy termin uregulowania należności przez nabywcę przypada na dzień wydzielenia lub po tej dacie to za rozliczenie akcyzy odpowiadać będzie E.

Zdaniem Wnioskodawcy, zaprezentowane powyżej stanowisko stanowi racjonalne rozwiązanie problemu, jaki wynikł w związku z planowanym podziałem przez wydzielenie. Powyższe rozwiązanie koresponduje także ze stanowiskiem Wnioskodawcy w zakresie pozostałych kwestii objętych niniejszym wnioskiem i pozwala w sposób transparentny określić i podzielić obowiązki zarówno Spółki Dzielonej jak i Spółki Przejmującej. Należy również zauważyć, iż przyjęcie stanowiska nie wpływa na łączną kwotę zobowiązania podatkowego, jakie będzie związane z ZCP i które zostanie odpowiednio przyporządkowane do Spółki Dzielonej lub Spółki Przejmującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W kwestii dotyczącej podatku akcyzowego w dniu 24 stycznia 2011 r. wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia w zakresie:

  • Wskazania, która ze Spółek powinna złożyć deklarację podatkową oraz uiścić podatek akcyzowy z rozliczeń alokowanych do G – Nr ILPP3/443-121/10-3/TK,
  • Wskazania, czy Spółka D powinna przekazać Spółce P prowadzoną dla potrzeb podatku akcyzowego ewidencję energii elektrycznej – Nr ILPP3/443-121/10-4/TK,
  • Wskazania, czy Spółka P powinna ująć w prowadzonej dla potrzeb podatku akcyzowego ewidencji energii elektrycznej energię z faktur wystawionych przez G a rozliczanych w deklaracji podatkowej przez E – Nr ILPP3/443-121/10-5/TK,
  • Wskazania, która ze spółek powinna ewidencjonować dla celów podatku akcyzowego faktury zakupowe otrzymane po zamknięciu ewidencji przez Spółkę D, a dotyczące okresu sprzed dnia podziału – Nr ILPP3/443-121/10-6/TK,
  • Wskazania, której ze spółek będzie przysługiwało prawo do zwolnienia energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii, na podstawie dokumentu potwierdzającego umorzenie przez E świadectwa pochodzenia energii, które będą przeniesione z G na E w wyniku planowanego wydzielenia – Nr ILPP3/443-121/10-7/TK.

Natomiast, w kwestii dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług zostaną wydane rozstrzygnięcia w terminie późniejszym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj