Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-964/12/IK
z 31 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-964/12/IK
Data
2012.12.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
dzierżawa
grunt zabudowany
grunty rolne


Istota interpretacji
Czy dzierżawa gruntu (części), który zgodnie z umową dzierżawy będzie przeznaczony na cele rolnicze (ogródek, zieleń przydomową) i faktycznie wykorzystywany na te cele, będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392)?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2012 r. (data wpływu 19 września 2012 r.), uzupełnionym pismem dnia 17 grudnia 2012 r. (data wpływu 18 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności wydzierżawienia gruntu na cele rolnicze - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dzierżawienia gruntu przeznaczonego na ogródki przydomowe i zieleń przydomową wykorzystywanego na cele rolnicze.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 grudnia 2012 r. (data wpływu 18 grudnia 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 6 grudnia 2012 r. znak: IBPP2/443-964/12/IK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Komunalny Zakład Gospodarki Mieszkaniowej w K (zwany dalej KZGM) został utworzony na mocy Uchwały Rady Miasta K. dnia 28 stycznia 2008 r. w sprawie utworzenia jednostki budżetowej pod nazwą Komunalny Zakład Gospodarki Mieszkaniowej w K. KZGM jest jednostką organizacyjną miasta K. (zwanym dalej Miastem), działającą w formie jednostki budżetowej.

Przedmiotem działalności KZGM jest między innymi wydzierżawianie w imieniu Miasta gruntów stanowiących własność Miasta. Miasto/KZGM zamierza zawrzeć umowy na dzierżawę gruntów z osobami fizycznymi. Grunty, które zostaną oddane w dzierżawę oznaczone są w ewidencji gruntów i budynków w kategorii b, czyli jako grunt inny niż rolny. Na gruntach, które będą wydzierżawione posadowione są domki jednorodzinne, bliźniaki, garaże, ale większa

ich część przeznaczona będzie na ogródki przydomowe, zieleń przydomową. Osoby fizyczne są już najemcami domków jednorodzinnych stanowiących własność Miasta. W umowie będzie zastrzeżenie, że część (większa) gruntu będzie przeznaczona na cele rolnicze (ogródki przydomowe, zieleń przydomowa).

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:

  1. Domki jednorodzinne, bliźniaki będące przedmiotem wniosku o interpretację są sklasyfikowane wg PKOB w klasie 1110 Budynki mieszkalne jednorodzinne.
  2. Garaże, o których mowa we wniosku są odrębnymi budynkami wolnostojącymi.
  3. Budynki jednorodzinne, bliźniaki, garaże są wynajęte na cele mieszkalne.
  4. Przedmiotem dzierżawy jest wyłącznie grunt. Domki jednorodzinne i bliźniaki wraz z garażami są przedmiotem umów najmu.
  5. Domki i garaże oraz teren przeznaczony na działalność rolniczą znajdują się na jednej wyodrębnionej geodezyjnie działce gruntu będącej przedmiotem umowy dzierżawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dzierżawa gruntu (części), który zgodnie z umową dzierżawy będzie przeznaczony na cele rolnicze (ogródek, zieleń przydomową) i faktycznie wykorzystywany na te cele, będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392)...

Zdaniem Wnioskodawcy (sprostowanym ostatecznie w piśmie z dnia 17 grudnia 2012 r.), dzierżawa gruntów podlega co do zasady opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 23% jako świadczenie usług zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 1 i art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwaną dalej „Ustawą o VAT”). Na podstawie jednak § 13 ust. 1 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392, dalej zwanym Rozporządzeniem) zwalnia się od podatku VAT dzierżawę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze.

Przepisy Ustawy o VAT ani przepisy Rozporządzenia nie definiują pojęcia „cele rolnicze”. W art. 2 pkt 15 Ustawy o VAT, zdefiniowane zostało wyłącznie pojęcie „działalności rolniczej”, przez którą rozumie się „produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.01.13) oraz bambusa (PKWiU 02.01.42-00.11), a także świadczenie usług rolniczych."

Biorąc pod uwagę powyższą definicję można przyjąć, że gruntem przeznaczonym na cele rolnicze jest grunt który może być wykorzystywany w ww. działalności rolniczej (w tym wykorzystywanie terenów na ogródki przydomowe, zieleń przydomową). Grunt nie musi być oznaczony w ewidencji gruntów i budynków jako rolny. Zdaniem Wnioskodawcy jeżeli zapisy umowy dzierżawy będą wskazywać, iż dzierżawca ma obowiązek wykorzystać grunt do celów rolniczych (ogródek przydomowy, zieleń przydomowa) i faktycznie do takich celów będzie wykorzystywany to wówczas taka dzierżawa gruntu będzie podlegać zwolnieniu z podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 4 Rozporządzenia.

Reasumując: dzierżawa gruntu, który będzie wykorzystywany do celów rolniczych (ogródki przydomowe, zieleń przydomowa) będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na mocy przepisów Rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…) – art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 4 rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku dzierżawę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze, a także zbycie prawa użytkowania wieczystego tych gruntów.

Zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Z powyższych przepisów wynika, iż, co do zasady, dzierżawa gruntów stanowi świadczenie usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a ustawy. Wyjątek stanowi dzierżawa gruntów przeznaczonych na cele rolnicze, która korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 4 ww. rozporządzenia wykonawczego do ustawy o podatku od towarów i usług.

Przepisy powołanej ustawy nie definiują pojęcia „cele rolnicze”, jednakże w art. 2 pkt 15 zdefiniowana została działalność rolnicza, przez którą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Posiłkując się zapisem powyższej definicji uznać należy, że gruntem przeznaczonym na cele rolnicze jest grunt, który wydzierżawiający przekazał na cele działalności, o której mowa w art. 2 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowy na dzierżawę gruntów z osobami fizycznymi. Grunty, które zostaną oddane w dzierżawę oznaczone są w ewidencji gruntów i budynków w kategorii b, czyli jako grunt inny niż rolny. Na gruntach, które będą wydzierżawione posadowione są domki jednorodzinne, bliźniaki, garaże, ale większa ich część przeznaczona będzie na ogródki przydomowe, zieleń przydomową. Domki i garaże oraz teren przeznaczony na działalność rolniczą znajdują się na jednej wyodrębnionej geodezyjnie działce gruntu będącej przedmiotem umowy dzierżawy. Osoby fizyczne są już najemcami domków jednorodzinnych stanowiących własność Miasta. W umowie będzie zastrzeżenie, że część (większa) gruntu będzie przeznaczona na cele rolnicze (ogródki przydomowe, zieleń przydomowa). Przedmiotem dzierżawy jest wyłącznie grunt. Domki jednorodzinne i bliźniaki wraz z garażami są przedmiotem umów najmu. Wnioskodawca wskazał zatem na rolnicze wykorzystanie gruntów zarówno w odniesieniu do ogródków, jak i zieleni przydomowej.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów, stwierdzić należy, iż dzierżawa gruntu przeznaczonego na ogródki przydomowe i zieleń przydomową, który zgodnie z umową będzie wykorzystywany na cele rolnicze, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie przedstawionego zdarzenia i zadanego pytania. Zatem przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga w zakresie opodatkowania dzierżawy części gruntu niewykorzystanego na cele rolnicze.

Zwrócić też należy uwagę na dzierżawę gruntu przeznaczonego na zieleń przydomową. Tylko bowiem w przypadku gdy grunt przeznaczony na zieleń przydomową będzie faktycznie wykorzystywany na cele rolnicze to jego dzierżawa będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 4 ww. rozporządzenia. Natomiast w przypadku gruntu przeznaczonego na zieleń przydomową, gdy będzie on wykorzystywany na cele pozarolnicze, to wówczas przedmiotowa czynność będzie opodatkowana stawką 23% zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Zmiana któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego bądź zmiana stanu prawnego, a w szczególności gdy grunt będzie przeznaczony na cele pozarolnicze powoduje, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj