Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-15/11-4/MR
z 5 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-15/11-4/MR
Data
2011.04.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
obiekt sportowy
obiekt sportowy
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
szkolenie
szkolenie
usługi
usługi
usługi związane ze sportem
usługi związane ze sportem
zakwaterowanie
zakwaterowanie
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług.



Wniosek ORD-IN 523 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Centralnego Ośrodka Sportowo -Szkoleniowego reprezentowany przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2010 r. (data wpływu 31 grudnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 marca 2011 r. (data wpływu 16 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Wniosek uzupełniono w dniu 16 marca 2011 r. o pełnomocnictwo dla osoby upoważnionej do reprezentowania Wnioskodawcy oraz o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W świetle nowelizacji ustawy VAT uchwalonej w dniu 29 października 2010 r. Wnioskodawca (Centralny Ośrodek Sportowo-Szkoleniowy – dalej COSSz) zwraca się z prośbą o utrzymanie statusu swojej działalności PKWiU nr 93.19 z 2008 roku, w oparciu o pismo P(…) z dnia 9 czerwca 2004 r.

COSSz poinformował, że do dnia dzisiejszego nie nastąpiła zmiana stanu prawnego Ośrodka.

W ramach Statutu COSSz prowadzi następującą działalność:

  • szkolenia instruktorów sportu i rekreacji ruchowej, sędziów sportowych oraz wolontariuszy,
  • obozy rekreacyjno-sportowe, rodzinne i profilaktyczno-rehabilitacyjne.

Do ww. działalności COSSz wykorzystuje swoje obiekty sportowe i socjalne m.in.:

  • stadion lekkoatletyczny,
  • boiska do piłki nożnej, koszykówki, siatkówki,
  • halę sportową,
  • krytą pływalnię,
  • sezonową bazę noclegową i stołówkę.

Ponieważ działalność COSSz skierowana jest na uaktywnianie sportowe dzieci i młodzieży głównie z Uczniowskich Klubów Sportowych oraz z rodzin o niskim statusie ekonomicznym COSSz zwraca się z prośbą o utrzymanie dotychczasowej decyzji.

COSSz jest organizacją non-profit, ewentualne dochody w całości przeznacza na działalność statutową.

Z uzupełnienia do wniosku wynika, że:

  1. Centralny Ośrodek Sportowo-Szkoleniowy nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  2. Świadcząc usługi zakwaterowania dla uczniów z Uczniowskich Klubów Sportowych, COSSz podpisuje umowy bezpośrednio z danym Uczniowskim Klubem Sportowym, który jest szczególnym rodzajem klubu sportowego działającym na terenie szkoły, a jego członkami mogą być nauczyciele, rodzice oraz uczniowie. Uczniowski Klub Sportowy posiada osobowość prawną.
  3. Ze względu na to, że: obozy sportowo-rekreacyjne dla dzieci i młodzieży oraz dla dorosłych z całego kraju są stacjonarne, a ich programy zajęć sportowych i rekreacyjnych oraz teoretycznych przygotowane są na 11-13 dni, szkolenia instruktorów różnych specjalności sportowych i rekreacyjnych są także stacjonarne, trwają od 7 do 10 dni, a ich uczestnikami są osoby spełniające określone wymogi z całej Polski, natomiast centralne imprezy sportowo -rekreacyjne jak np.: Zloty, Festiwale, Festyny - to pełne dwa do trzech dni realizacji atrakcyjnego programu sportowo-rekreacyjnego dla członków klubów sportowych i innych stowarzyszeń kultury fizycznej, także z terenu całego kraju. Usługi związane ze sportem są konieczne dla skutecznego zrealizowania tych form. Generalnie należy stwierdzić, że COSSz jest upoważniony i zobowiązany do realizacji celów statutowych „A”, a więc szeroko pojętych działań na rzecz kultury fizycznej i sportu w tym wychowania fizycznego, rehabilitacji ruchowej, a także rekreacji ruchowej i profilaktyki zdrowotnej. To powoduje, iż w COSSz realizowane są także inne formy programowe niż opisane powyżej, a wymagające bezwzględnie usług zakwaterowania.
  4. COSSz działa na podstawie i zgodnie ze statutem „A” – stowarzyszenia kultury fizycznej o zasięgu ogólnokrajowym, które posiada osobowość prawną i zgodnie z definicją z art. 2 ust. 1 ustawy prawo o stowarzyszeniach jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Tak więc COSSz świadcząc usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków. „A” na podstawie zapisów w art. 6-10 ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie prowadzi w COSSz odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego. Dochód z odpłatnej działalności pożytku publicznego prowadzonej przez „A” służy wyłącznie realizacji zadań należących do celów statutowych stowarzyszenia.
  5. Usługi świadczone są zarówno na rzecz osób uprawiających sport jak i uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Jednym z podstawowych celów „A” (a zatem i COSSz) jest bowiem: „Mobilizacja całego społeczeństwa do utrzymania oraz podnoszenia sprawności fizycznej, a w szczególności przez osoby starsze, młodzież i dzieci”. Usługi świadczone są również na rzecz różnych stowarzyszeń kultury fizycznej i ich związków, innych organizacji pozarządowych, szkół, uczelni i instytucji, itp. prowadzących zorganizowaną działalność związaną z kulturą fizyczną, sportem, wychowaniem fizycznym i rekreacją. Korzystanie z usług w COSSz warunkowane jest podpisaniem stosownych umów z ww. podmiotami.
  6. W COSSz świadczone są usługi zakwaterowania oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. W „A” zachowane są zasady wynikające z przepisów odnośnie prowadzenia odpłatnej działalności statutowej, a mianowicie m.in.:
    • odpłatną działalnością jest działalność statutowa prowadzona w sferze pożytku publicznego (wynika z celów zapisanych w statucie i mieści się w zadaniach publicznych pożytku publicznego),
    • dochód z odpłatnej działalności statutowej służy wyłącznie realizacji zadań statutowych,
    • przychody nie są większe niż koszty danej konkretnej działalności.
  7. Usługi świadczone są kompleksowo w ramach indywidualnych programów poszczególnych grup incydentalnie usługi świadczone są dla osób indywidualnych uprawiających sport. Działalność COSSz skierowana jest na uaktywnienie sportowe. COSSz jest organizacją non-profit i ewentualne dochody przeznaczy na działalność statutową.
  8. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług prowadzoną działalność COSSz zaklasyfikował pod numerem PKWiU 93.19.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle nowelizacji ustawy o VAT z dnia 29 października 2010 r. COSSz jest całkowicie zwolniony z VAT w zakresie usług dotyczących zakwaterowania, wynajmu obiektów i sprzętu sportowego na cele sportowe...

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na prowadzoną działalność statutową związaną wyłącznie ze sportem i wychowaniem fizycznym, świadczone usługi powinny być zwolnione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 5a ustawy, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianach niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) zmienionym art. 9 pkt 1 ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726) w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Tut. Organ informuje, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku.

Przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 2006.347.1 ze zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy Rady, państwa członkowskie zwalniają również od podatku świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 30 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., zwalnia się od podatku usługi zakwaterowania:

  1. w bursach i internatach świadczone na rzecz uczniów i wychowanków szkół prowadzących te bursy i internaty,
  2. w domach studenckich świadczone na rzecz studentów i doktorantów uczelni prowadzących te domy studenckie,
  3. świadczone na rzecz uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów przez podmioty inne niż wymienione w lit. a i b, pod warunkiem że szkoły lub uczelnie mają z tymi podmiotami zawarte umowy dotyczące zakwaterowania swoich uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów.


Z opisu sprawy wynika, że Centralny Ośrodek Sportowo-Szkoleniowy w ramach Statutu prowadzi następującą działalność:

  • szkolenia instruktorów sportu i rekreacji ruchowej, sędziów sportowych oraz wolontariuszy,
  • obozy rekreacyjno-sportowe, rodzinne i profilaktyczno-rehabilitacyjne.

Do ww. działalności COSSz wykorzystuje swoje obiekty sportowe i socjalne m.in.:

  • stadion lekkoatletyczny,
  • boiska do piłki nożnej, koszykówki, siatkówki,
  • halę sportową,
  • krytą pływalnię,
  • sezonową bazę noclegową i stołówkę.

COSSz jest organizacją non-profit, ewentualne dochody w całości przeznacza na działalność statutową.

Z uzupełnienia do wniosku wynika, że:

  1. Centralny Ośrodek Sportowo-Szkoleniowy nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  2. Świadcząc usługi zakwaterowania dla uczniów z Uczniowskich Klubów Sportowych, COSSz podpisuje umowy bezpośrednio z danym Uczniowskim Klubem Sportowym, który jest szczególnym rodzajem klubu sportowego działającym na terenie szkoły a jego członkami mogą być nauczyciele, rodzice oraz uczniowie. Uczniowski Klub Sportowy posiada osobowość prawną.
  3. Ze względu na to, że: obozy sportowo-rekreacyjne dla dzieci i młodzieży oraz dla dorosłych z całego kraju są stacjonarne, a ich programy zajęć sportowych i rekreacyjnych oraz teoretycznych przygotowane są na 11-13 dni, szkolenia instruktorów różnych specjalności sportowych i rekreacyjnych są także stacjonarne, trwają od 7 do 10 dni, a ich uczestnikami są osoby spełniające określone wymogi z całej Polski, natomiast centralne imprezy sportowo - rekreacyjne jak np. Zloty, Festiwale, Festyny - to pełne dwa do trzech dni realizacji atrakcyjnego programu sportowo-rekreacyjnego dla członków klubów sportowych i innych stowarzyszeń kultury fizycznej, także z terenu całego kraju. Usługi związane ze sportem są konieczne dla skutecznego zrealizowania tych form. COSSz jest upoważniony i zobowiązany do realizacji celów statutowych „A”, a więc szeroko pojętych działań na rzecz kultury fizycznej i sportu w tym wychowania fizycznego, rehabilitacji ruchowej, a także rekreacji ruchowej i profilaktyki zdrowotnej. To powoduje, iż w COSSz realizowane są także inne formy programowe niż opisane powyżej, a wymagające bezwzględnie usług zakwaterowania.
  4. COSSz działa na podstawie i zgodnie ze statutem „A” – stowarzyszenia kultury fizycznej o zasięgu ogólnokrajowym, które posiada osobowość prawną i zgodnie z definicją z art. 2 ust. 1 ustawy prawo o stowarzyszeniach jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Tak więc COSSz świadcząc usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków. „A” na podstawie zapisów w art. 6-10 ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie prowadzi w COSSz odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego. Dochód z odpłatnej działalności pożytku publicznego prowadzonej przez „A” służy wyłącznie realizacji zadań należących do celów statutowych stowarzyszenia.
  5. Usługi świadczone są zarówno na rzecz osób uprawiających sport jak i uczestniczących w wychowaniu fizycznemu. Usługi świadczone są również na rzecz różnych stowarzyszeń kultury fizycznej i ich związków, innych organizacji pozarządowych, szkół, uczelni i instytucji, itp. prowadzących zorganizowaną działalność związaną z kulturą fizyczną, sportem, wychowaniem fizycznym i rekreacją. Korzystanie z usług w COSSz warunkowane jest podpisaniem stosownych umów z ww. podmiotami.
  6. W COSSz świadczone są usługi zakwaterowania oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. W „A” zachowane są zasady wynikające z przepisów odnośnie prowadzenia odpłatnej działalności statutowej, a mianowicie m.in.:
  7. odpłatną działalnością jest działalność statutowa prowadzona w sferze pożytku publicznego (wynika z celów zapisanych w statucie i mieści się w zadaniach publicznych pożytku publicznego),
  8. dochód z odpłatnej działalności statutowej służy wyłącznie realizacji zadań statutowych,
  9. przychody nie są większe niż koszty danej konkretnej działalności.
  10. Usługi świadczone są kompleksowo w ramach indywidualnych programów poszczególnych grup incydentalnie usługi świadczone są dla osób indywidualnych uprawiających sport. Działalność COSSz skierowana jest na uaktywnienie sportowe. Jest organizacją non -profit i ewentualne dochody przeznaczmy na działalność statutową.
  11. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług prowadzoną działalność COSSz zaklasyfikował pod numerem PKWiU 93.19.

Z powyższego opisu sprawy wynika, że COSSz świadcząc usługi zakwaterowania dla uczniów z Uczniowskich Klubów Sportowych, podpisuje umowy bezpośrednio z danym Uczniowskim Klubem Sportowym, który jest szczególnym rodzajem klubu sportowego działającym na terenie szkoły a jego członkami mogą być nauczyciele, rodzice oraz uczniowie, zatem nie został spełniony warunek z art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. c ustawy, bowiem umowy dotyczące zakwaterowania nie zostały podpisane ze szkołą.

Stosownie natomiast do art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, od podatku zwalnia się także usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

  1. są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
  2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
  3. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

   - z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Stosownie do art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy stwierdzić należy, że ze zwolnienia od podatku na mocy wymienionych przepisów korzystać mogą jedynie usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Natomiast podmioty takie jak: kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, świadcząc usługi marketingowe, reklamowo-promocyjne, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych, nie mogą z ww. zwolnienia korzystać niezależnie od tego, że nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia przeznaczają je w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Zatem, z uwagi na fakt, że COSSz świadcząc usługi zakwaterowania oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych pobiera za nie odpłatność, nie będzie można zastosować zwolnienia od podatku od towarów i usług, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. W przedmiotowej sprawie mimo, że zostały spełnione wszystkie warunki wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, jednakże usługi te świadczone są za odpłatnością, co wyklucza możliwość ich zwolnienia od podatku. Wobec powyższego, w sprawie nie będzie miał również zastosowania powołany powyżej art. 43 ust. 18 ustawy w związku z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji (art. 113 ust. 2 ustawy).

Jednakże, w świetle ww. przepisów art. 113 ustawy, w 2011 r. Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Ponadto, tut. Organ informuje, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych treścią ww. przepisu art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. W związku z powyższym, a także z uwagi na treść art. 14b § 3 tej ustawy, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników załączonych przez Wnioskodawcę do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj