Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-803/12-4/ALN
z 8 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP4/443-803/12-4/ALN
Data
2013.03.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
badania naukowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
świadczenie usług


Istota interpretacji
Opodatkowanie wykonywanego zadania badawczego i prawa do pełnego odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług przy zakupach niezbędnych do zadania badawczego.



Wniosek ORD-IN 428 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia z dnia 21 listopada 2012 r. (data wpływu 26 listopada 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 marca 2013 r. (data wpływu 6 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania wykonywanego zadania badawczego - jest nieprawidłowe,
  • prawa do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług przy zakupach niezbędnych do zadania badawczego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wykonywanego zadania badawczego i prawa do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług przy zakupach niezbędnych do zadania badawczego oraz w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 marca 2013 r. (data wpływu 6 marca 2013 r.) poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego, postawienie pytań i przedstawienie własnego stanowiska oraz opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. (ostatecznie doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawczyni, osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, rozliczająca podatek od osób fizycznych na zasadach ogólnych będąca równocześnie czynnym podatnikiem podatku VAT w dniu 06.06.2012 roku zawarła umowę w celu realizacji zadań wynikających z „…”. Wnioskodawczyni otrzyma dotację celową na pokrycie kosztów badań po prawidłowym całkowitym zrealizowaniu zadania pt. „…”.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 6 marca Wnioskodawczyni wskazała:

Wnioskodawczyni osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą, działalność gospodarczą rozliczająca podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach ogólnych, będąca równocześnie czynnym podatnikiem podatku VAT. W dniu 06.06.2012 roku zawarła umowę w celu realizacji zadań wynikających z „…”.

Wnioskodawczyni otrzymała dotację celową na pokrycie kosztów badań po prawidłowym i całkowitym zrealizowaniu zadania pt.: „…”.

Efektem przeprowadzonych analiz jest opracowanie zawierające wyniki badań. Efekty projektu nie są przeznaczone wyłącznie na wewnętrzne potrzeby Wnioskodawczyni. Zgodnie z zawartą umową autorskie prawa majątkowe do opracowania zawierającego wyniki badań zostały nieodpłatnie przeniesione na zasadzie wyłączności na X z chwilą podpisania protokołu odbioru. Efektem wykonanej usługi jest ogólnodostępna wiedza rozpowszechniana, udostępniana bezpłatnie

Założeniem Programu Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032 jest opracowanie bazy danych stężenia włókien azbestu na terenie całego kraju, z której informacje będą nieodpłatnie udostępniane przez X. Towary i usługi zakupione w trakcie zadania badawczego nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Działalność gospodarcza prowadzona jest w zakresie badań i analiz laboratoryjnych (PKD 71.20.8 pozostałe badania i analizy techniczne). Dla potrzeb działalności gospodarczej prowadzona jest podatkowa księga przychodów i rozchodów. Zadanie zgodnie z umową zostało zakończone 31.10.2012 r. Dotacja została przekazana przelewem na rachunek bankowy wnioskodawcy w dniu 15.11.2012 r. Umowa zawiera ograniczenia dotyczące wydatkowania środków uzyskanych z dotacji celowej ( § 6 pkt A umowy, „Środki finansowe przekazane przez Zlecającego na realizacje Zadania nie mogą być użyte przez Wykonawcę na zakup przedmiotów majątkowych zaliczanych do środków trwałych, pokrycie kosztów budowy i rozbudowy zaplecza laboratoryjnego i doświadczalnego, a także inne roboty i usługi o charakterze inwestycyjnym oraz na wypłacanie nagród”. W związku z realizacją zadania poniesiono następujące koszty: koszty wynagrodzenia zatrudnionych na umowę o dzieło ekspertów, koszty odczynników laboratoryjnych, koszty przejazdów oraz noclegów, koszty materiałów biurowych. W ramach dotacji celowej zostało rozliczone również wynagrodzenie Wnioskodawczyni (osoby fizycznej prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą) na podstawie noty księgowej.

Wnioskodawczyni wystawiła notę księgową obciążającą X kosztami realizacji zleconego zadania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie postawione w uzupełnieniu wniosku).

Pytanie oznaczone we wniosku jako nr 3

Czy czynności wynikające z umowy podpisanej pomiędzy X a Wnioskodawczynią, dotyczące realizacji zadania badawczego podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Pytanie oznaczone we wniosku jako nr 4

Czy Wnioskodawczyni ma prawo do pełnego odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług przy zakupach niezbędnych do zadania badawczego...

Zdaniem Wnioskodawczyni (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Stanowisko Wnioskodawczyni do pytania oznaczonego we wniosku jako nr 3

Czynności wynikające z umowy o realizację zadania badawczego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług gdyż nie są świadczeniem usług na rzecz innego podmiotu. Praca wykonywana jest na podstawie umowy, która nie przewiduje istnienia podmiotu będącego odbiorcą, tej usługi.

Stanowisko Wnioskodawczyni do pytania oznaczonego we wniosku jako nr 4

Wnioskodawczyni nie ma prawa do odliczania naliczonego podatku od towarów i usług ponieważ umowa o realizację zadania badawczego nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

  • opodatkowania wykonywanego zadania badawczego - jest nieprawidłowe,
  • prawa do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług przy zakupach niezbędnych do zadania badawczego - jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów,
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności – nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Działalność gospodarcza prowadzona jest zakresie badań i analiz laboratoryjnych (PKD 71.20.8 pozostałe badania i analizy techniczne). W dniu 06.06.2012 roku zawarła umowę w celu realizacji zadań wynikających z „…”.

Efektem przeprowadzonych analiz jest opracowanie zawierające wyniki badań. Efekty projektu nie są przeznaczone wyłącznie na wewnętrzne potrzeby Wnioskodawczyni. Zgodnie z zawartą umową autorskie prawa majątkowe do opracowania zawierającego wyniki badań zostały nieodpłatnie przeniesione na zasadzie wyłączności na X z chwilą podpisania protokołu odbioru. Efektem wykonanej usługi jest ogólnodostępna wiedza rozpowszechniana, udostępniana bezpłatnie.

Wnioskodawczyni otrzymała dotację celową na pokrycie kosztów badań po prawidłowym i całkowitym zrealizowaniu projektu. W związku z realizacją zadania poniesiono następujące koszty: koszty wynagrodzenia zatrudnionych na umowę o dzieło ekspertów, koszty odczynników laboratoryjnych, koszty przejazdów oraz noclegów, koszty materiałów biurowych. W ramach dotacji celowej zostało rozliczone również wynagrodzenie Wnioskodawczyni (osoby fizycznej prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą) na podstawie noty księgowej.

Towary i usługi zakupione w trakcie zadania badawczego nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Pozyskana dotacja celowa nie będzie miała bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie będzie przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona będzie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach świadczonych usług. Oznacza to, że przedmiotowa dotacja ma charakter zakupowy, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją projektu Wnioskodawczyni otrzyma jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawczynię kosztów.

Natomiast nieodpłatne przekazanie wyników badań X odbywać się będzie w związku z prowadzoną przez Wnioskodawczynię działalnością. Brak jest zatem podstaw do traktowania tego nieodpłatnego przekazania jako odpłatnego świadczenia usług. Dlatego też, czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy.

Uwzględniając powyższe, jak również mając na uwadze przedstawiony zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług, stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie występują czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawczyni na pokrycie kosztów badań otrzymała dotację celową, która nie jest dopłatą do ceny a jedynie rekompensuje koszty poniesione w celu realizacji zadania. Efekty badań Wnioskodawczyni po zakończeniu zadania badawczego przekazała nieodpłatnie X. W przedmiotowej sprawie nie występuje zatem odpłatna dostawa towarów ani odpłatne świadczenie usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Efekty realizowanego zadania badawczego nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem Wnioskodawczyni nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Tym samym Wnioskodawczyni nie ma prawa do otrzymania z tytułu realizowanego projektu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawczyni nie ma prawa do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług przy zakupach niezbędnych do zadania badawczego, ponieważ zadanie to nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Oceniając stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie opodatkowania wykonywanego zadania badawczego, należy uznać je za nieprawidłowe. Jakkolwiek Zainteresowana wywiodła prawidłowy skutek prawny, to jednakże w świetle okoliczności sprawy, argumentacja Wnioskodawczyni, iż czynności wynikające z umowy nie podlegają opodatkowaniu gdyż nie są świadczeniem usług na rzecz innego podmiotu i praca wykonywana jest na podstawie umowy, która nie przewiduje istnienia podmiotu będącego odbiorcą tej usługi jest nieprawidłowa.

Natomiast oceniając stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług przy zakupach niezbędnych do zadania badawczego, należy uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawczyni ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zadania badawczego i prawa do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług przy zakupach niezbędnych do zadania badawczego. Natomiast w części wniosku dotyczącej stanu faktycznego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj