Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-638/12-4/MZ
z 1 marca 2013 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/436-638/12-4/MZ
Data
2013.03.01
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od spadków i darowizn --> Przedmiot opodatkowania --> Przedmiot podatku
Słowa kluczowe
cesja
fundusz kapitałowy
podatek od spadków i darowizn
ubezpieczenia
Istota interpretacji
przyjmując za Wnioskodawcą, iż umowa cesji nie przybierze postaci którejkolwiek z czynności wymienionej w art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, powyższa czynność nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.
Wniosek ORD-IN 547 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11.12.2012 r. (data wpływu 17.12.2012 r.) uzupełnionym pismem na wezwanie z dnia 13.02.2013 r. Nr IPPB2/436-637/12-2/MZ i Nr IPPB2/436-638/12-2/MZ (data nadania 13.02.2013 r., data doręczenia 18.02.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych dokonania cesji praw i obowiązków wynikających z Umowy ubezpieczenia - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 17.12.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych dokonania cesji praw i obowiązków wynikających z Umowy ubezpieczenia. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. Wnisokodawca („Towarzystwo Ubezpieczeniowe”) jest krajowym zakładem ubezpieczeń w rozumieniu ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej, j.t. Dz. U. 2010.11.66 („Ustawa DU”). Towarzystwo Ubezpieczeniowe planuje wprowadzić do swojej oferty ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym, o których mowa w załączniku do Ustawy DU, dział I grupa 3, w ramach których ubezpieczający będący równocześnie pracodawcą (dalej zwany „Ubezpieczającym”) ubezpiecza życie ubezpieczonych, będących równocześnie pracownikami (dalej zwani „Ubezpieczonymi”). Na poczet ochrony ubezpieczeniowej Ubezpieczający wpłaca do Towarzystwa Ubezpieczeń składki ubezpieczeniowe, które dzielone są na część ochronną oraz inwestycyjną. Za część inwestycyjną nabywane są jednostki uczestnictwa ubezpieczeniowych funduszy kapitałowych. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 13 Ustawy UD ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe stanowią wydzieloną rachunkowo oraz odrębnie inwestowaną część aktywów Towarzystwa Ubezpieczeń tworzoną z alokowanych składek ubezpieczeniowych. Umowa ubezpieczenia na życie i dożycie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym kształtująca stosunki pomiędzy Towarzystwem Ubezpieczeń, Ubezpieczającym oraz Ubezpieczonym (dalej „Umowa ubezpieczenia”) miałaby następującą konstrukcję:
Pismem z dnia 13.02.2013 r. Nr IPPB2/436-637/12-2/MZ i Nr IPPB2/436-638/12-2/MZ wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie:
Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie informując, iż:
W związku z powyższym zadano następujące pytania. Mając na uwadze powyższe przedmiotem zainteresowania Towarzystwa Ubezpieczeń jest:
Niniejsza interpretacja dotyczy podatku od spadków i darowizn. W pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia. Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 1 ust. 1 Ustawy SD podatkiem od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem:
Obowiązek zapłaty podatku od spadków i darowizn powstaje jedynie w sytuacjach faktycznych lub prawnych enumeratywnie wymienionych w powyższym przepisie. Istotne zatem, z punktu widzenia przedmiotowej sprawy jest ustalenie czy dokonanie cesji praw i obowiązków wynikających z Umowy ubezpieczenia będzie wchodziło w zakres którejś z ww. sytuacji. Jak już wskazano w pkt 2 organy podatkowe stoją na stanowisku, iż w momencie dokonania przez pracodawcę cesji praw do jednostek uczestnictwa ubezpieczeniowych funduszy kapitałowych na rzecz pracownika, na mocy art. 11 ust. 1 w zw. z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych j.t. Dz.U.2012.361 (dalej „Ustawa PIT”) powstanie przychód ze stosunku pracy po stronie tego ostatniego odpowiadający wysokości wpłaconych przez pracodawcę części składek przypadających na część inwestycyjną. Odpowiednio również składki opłacane przez pracodawcę w części ochronnej stanowić będą przychód pracownika ze stosunku pracy na podstawie ww. przepisów Ustawy PIT (np. Interpretacja indywidualna z dn. 03 lutego 2012 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB2/415-984/11-2/AS). Oznacza to, iż dokonanie cesji praw i obowiązków wynikających z Umowy ubezpieczenia, z uwagi na stosunek pracy łączący Ubezpieczającego i Ubezpieczonego, stanowić będzie, z punktu widzenia prawa podatkowego nieodpłatne świadczenie na rzecz pracownika, a zatem nie będzie mogło być zaliczone do któregoś z tytułów wymienionych w katalogu określonym w art. 1 ust. 1 Ustawy PSD. Wobec powyższego dokonanie cesji praw i obowiązków wynikających z Umowy ubezpieczenia, na warunkach opisanych w stanie faktycznym nie będzie powodowało obowiązku zapłaty podatku od spadków i darowizn. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 ze zm.), podatkowi od spadków i darowizn, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem:
W myśl natomiast art. 1 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, podatkowi podlega również nabycie praw do wkładu oszczędnościowego na podstawie dyspozycji wkładem na wypadek śmierci oraz nabycie jednostek uczestnictwa na podstawie dyspozycji uczestnika funduszu inwestycyjnego otwartego albo specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego na wypadek jego śmierci. Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, że ustawa o podatku od spadków i darowizn ściśle określa granice przedmiotu opodatkowania, tj. nabycie według określonych tytułów, wyczerpująco wymieniając tytuły, na podstawie których nabycie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Powyższy katalog czynności ujęty w art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn ma charakter zamknięty. Zatem, opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn podlega tylko nabycie i to takie, które zostało w nim wymienione w sposób wyraźny. Instytucję przelewu (cesji) regulują przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Zgodnie z art. 509 § 1 Kodeksu cywilnego, wierzyciel może bez zgody dłużnika przenieść wierzytelność na osobę trzecią (przelew), chyba, że sprzeciwiałoby się to ustawie, zastrzeżeniu umownemu albo właściwości zobowiązania. Przelew wierzytelności jest swoistą konstrukcją prawną, przewidzianą w ogólnych zasadach zobowiązań prowadzącą do zmiany osoby wierzyciela podczas, gdy przedmiot zobowiązania pozostaje ten sam. Umowy cesji wierzytelności należą do czynności prawnych rozporządzających o skutkach zbliżonych do umowy przenoszącej własność. Art. 510 § 1 Kodeksu cywilnego stanowi, iż umowa sprzedaży, zamiany, darowizny lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia wierzytelności przenosi wierzytelność na nabywcę, chyba, że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły. A zatem, przyjmując za Wnioskodawcą, iż umowa cesji nie przybierze postaci którejkolwiek z czynności wymienionej w art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, powyższa czynność nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.