Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1196/10/AD
z 9 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-1196/10/AD
Data
2011.02.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
bonus
bonus
faktura
faktura
premia pieniężna
premia pieniężna
rabaty
rabaty


Istota interpretacji
Opodatkowanie czynności, za które otrzymywane są premie pieniężne oraz sposobu ich dokumentowania.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2010 r. (data wpływu 24 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności, za które otrzymywane są premie pieniężne oraz sposobu ich dokumentowania - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 listopada 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności, za które otrzymywane są premie pieniężne oraz sposobu ich dokumentowania.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka zajmuje się sprzedażą towarów elektrycznych i elektrotechnicznych. W ramach współpracy ze swoimi dostawcami zawiera umowy handlowe i porozumienia. Umowy te w sposób kompleksowy określają warunki współpracy pomiędzy Spółką i dostawcami, w szczególności przewidują szereg odrębnie traktowanych instrumentów mających na celu intensyfikację obrotów między jej stronami, m.in. rabaty, usługi w zakresie promocji towarów, działań marketingowych, reklamy, czy premie pieniężne w ramach wymienionych usług. Umowy zawierają zobowiązania do prowadzenia działań związanych z reklamą i marketingiem towarów, a zwłaszcza reklamą bezpośrednią do końcowych odbiorców towarów (konsumentów), prowadzonych przez Spółkę w ramach zawartych umów. Dotyczy to m.in. ekspozycji towarów dostawców oraz ich logo (nazwy w widocznych miejscach w Oddziałach), udział towarów dostawców w akcjach promocyjnych prowadzonych przez Spółkę, utrzymywanie na stanie danej placówki towarów dostawcy. Za te działania - usługi marketingowe, reklamowe i promocyjne (w tym brak zaległości w płatnościach zobowiązań) - ustalono wynagrodzenie w postaci premii pieniężnych, których wysokość uzależniona jest od wysokości obrotów w danym okresie rozliczeniowym. Są to np. premie kwartalne, półroczne, bądź roczne. Intensyfikacja działań reklamowych, marketingowych, czy promocji, ma przełożenie na wysokość obrotów, a tym samym jest to miarodajna podstawa ustalenia wynagrodzenia.

Spółka zobowiązana jest do podjęcia określonych działań marketingowych, promocyjnych oraz reklamowych. Wynagrodzenie jest ustalone (nazwane) w postaci premii pieniężnych, których wysokość jest, co prawda, uzależniona od wysokości obrotów, ale jest ona wynagrodzeniem za świadczone usługi. Premia nie jest wypłacana wyłącznie w przypadku zrealizowania określonego obrotu w danym okresie rozliczeniowym. Strony w ramach swobody umów mogą w różny sposób określać swe zobowiązania, w tym ustalać podstawy wynagrodzenia. Uwzględniając charakter tych usług, to znaczy marketing, reklama, promocje, wysokość obrotów stanowi najlepszy wskaźnik podejmowanych przez Spółkę działań, to jest wykonywanych przez nią zobowiązań, a tym samym najlepszą podstawę do określenia wynagrodzenia za wykonanie tych zobowiązań. W konsekwencji powyższego stanowi to usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a więc świadczenie takich usług powinno być udokumentowane fakturą VAT. Do tej pory, dla celów rozliczeń podatku od towarów i usług wskazanych powyżej zdarzeń, Spółka wystawiała dostawcom faktury VAT na kwotę netto równą wartości premii pieniężnych. Innymi słowy, do tej pory zarówno Spółka, jak i dostawcy traktowali wypłacone premie pieniężne, jako wynagrodzenie za opisane wyżej usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, świadczone przez Spółkę na rzecz dostawców, to jest usługi w zakresie handlu. Tak więc Spółka wykonuje dodatkowe czynności na rzecz dostawców poza zakupem towarów, za które to czynności uzyskuje wynagrodzenie - premię pieniężną.


  1. Strony w umowie handlowej, jak również w toku współpracy gospodarczej ustaliły, iż Spółka jest zobowiązana m.in. do:


    1. należytego składowania i eksponowania towarów dostawców na tablicach reklamowych w miejscach widocznych w Oddziale,
    2. umieszczania logo - nazwy producenta we własnych Oddziałach,
    3. organizowania szkoleń lub uczestniczenia w szkoleniach w zakresie promocji i sprzedaży towarów dostawców,
    4. umieszczania w odpowiednim miejscu i rozdawania klientom katalogów firmowych towarów dostawców,
    5. odpowiedniego propagowania wśród swoich klientów towarów oferowanych przez dostawców (np. przez dokonanie ich prezentacji),
    6. nabywcy zobowiązani są do utrzymywania w swoich magazynach i oddziałach asortymentu - towarów dostawcy w zakresie niezbędnym do realizacji działań objętych umową,
    7. posiadania w sprzedaży pełnego asortymentu produktów dostawcy.

  2. W umowie handlowej premie obliczane są jako określony procent od wartości zakupów dokonanych w danym okresie, przy czym procent ten może mieć wartość stałą i/lub rosnąć progresywnie wraz z przekroczeniem kolejnych progów wartościowych. Stosowane są różne okresy rozliczeniowe (kwartalne, półroczne i roczne).
  3. Ustalenie wysokości obrotów uprawniających nabywców do otrzymania premii, następuje na podstawie zliczenia wysokości obrotów w danym okresie rozliczeniowym na podstawie sumy wartości faktur i zgodnie z umową handlową premia obliczana jest zgodnie z warunkami handlowymi zawartymi w tej umowie. Kalkulacja premii pieniężnej wynika z podpisanych umów handlowych i nie jest to związane z konkretnymi dostawami.
  4. Pomiędzy Spółką a dostawcami zawarto umowy, z których wynika uzależnienie otrzymania przez Spółkę premii pieniężnych od terminowego regulowania należności za nabyty towar, braku zaległości finansowych.
  5. Spółka jest zobowiązana do stałego podejmowania działań zwłaszcza do utrzymywania w swoich magazynach asortymentu - towarów dostawcy w zakresie niezbędnym do realizacji działań objętych umową, przekazywania klientom informacji o produktach, posiadania materiałów reklamowych, czy umieszczania logo w widocznych miejscach. Potwierdzanie tych działań wynika nie tylko poprzez zwiększenie ilości zamówień, ale również przez dostarczanie przez dostawców Spółce własnych materiałów reklamowych, uczestniczenie w szkoleniach organizowanych przez dostawców.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy premie pieniężne wypacane, w związku z wykonywanymi przez Spółkę usługami, są usługami w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegającymi na podstawie art. 5 ustawy opodatkowaniu, a w konsekwencji tego muszą być wystawiane faktury VAT...


Zdaniem Wnioskodawcy, należy traktować wypłaty premii, jako wynagrodzenie za usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Premie te powinny być dokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez Spółkę. Dostawcy w zamian za wypłatę premii uzyskują określone świadczenie wzajemne, odrębne od zakupów towarów. Według Spółki należy uznać, że będzie świadczyła na rzecz swoich dostawców odpłatne usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W ocenie Spółki, opisane wyżej zobowiązania stanowią usługi w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem wypłacana premia pieniężna podlega, na podstawie art. 5 tej ustawy, opodatkowaniu tym podatkiem w wysokości 22%. W konsekwencji tego konieczne jest wystawianie faktur VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Z uwagi na fakt, iż stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku złożonym w 2010 r., oceny prawnej tego stanowiska dokonuje się w oparciu o przepisy obowiązujące w 2010 r.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w świetle postanowień art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 cyt. ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-2c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Również art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L. 347 ze zm.) wskazuje, że „świadczenie usług” oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. „premie pieniężne” nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania tych „premii” nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem stanowiącym usługę, w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka w ramach współpracy ze swoimi dostawcami zawiera umowy handlowe i porozumienia. Umowy zawierają zobowiązania do prowadzenia działań związanych z reklamą i marketingiem towarów, a zwłaszcza reklamą bezpośrednią do końcowych odbiorców towarów (konsumentów), prowadzonych przez Spółkę w ramach zawartych umów. Dotyczy to m.in. ekspozycji towarów dostawców oraz ich logo, udział towarów dostawców w akcjach promocyjnych prowadzonych przez Spółkę, utrzymywanie na stanie danej placówki towarów dostawcy. Za te działania - usługi marketingowe, reklamowe i promocyjne (w tym brak zaległości w płatnościach zobowiązań) - ustalono wynagrodzenie w postaci premii pieniężnych, których wysokość uzależniona jest od wysokości obrotów w danym okresie rozliczeniowym. W umowie handlowej premie obliczane są jako określony procent od wartości zakupów dokonanych w danym okresie, przy czym procent ten może mieć wartość stałą lub rosnąć progresywnie wraz z przekroczeniem kolejnych progów wartościowych. Ustalenie wysokości obrotów uprawniających nabywców do otrzymania premii, następuje na podstawie zliczenia wysokości obrotów w danym okresie rozliczeniowym na podstawie sumy wartości faktur. Kalkulacja premii pieniężnej wynika z podpisanych umów handlowych i nie jest związana z konkretnymi dostawami. Są to premie kwartalne, półroczne, bądź roczne.

A zatem, o ile wynikające z umowy zawartej przez Spółkę z dostawcą, czynności (działania reklamowe, marketingowe i promocyjne) są rzeczywiście przez nią wykonywane i mają wpływ na wypłatę wynagrodzenia, to powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez Spółkę otrzymującą z tego tytułu określone wynagrodzenie, które to usługi podlegają opodatkowaniu, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, 22% stawką. Wobec powyższego ich świadczenie – zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy – winno zostać udokumentowane fakturami VAT.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj