Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-122/11-6/KOM
z 14 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-122/11-6/KOM
Data
2011.04.14


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
lokal mieszkalny
lokal mieszkalny
sprzedaż mieszkania
sprzedaż mieszkania
stawki podatku
stawki podatku
zwolnienia z podatku od towarów i usług
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Lokale będące przedmiotem dostawy dokonywanej przez Wnioskodawcę, w sytuacji gdy ich dostawa nie będzie wypełniać przesłanek określonych w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, korzystać będzie ze zwolnienia z podatku VAT, z uwagi na spełnienie warunków zawartych w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10a powołanej ustawy.



Wniosek ORD-IN 394 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2011 r. (data wpływu 01.02.2011r.) uzupełnionym pismem z dnia 10.03.2011r. (data wpływu 14.03.2011r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT sprzedaży lokali – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01 lutego 2011 roku wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT sprzedaży lokali. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10.03.2011r. (data wpływu 14.03.2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 28.02.2011r. znak IPPP2/443-122/11-2/KOM (skuteczne doręczone 07.03.2011r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przestawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o., będąca podatnikiem podatku od towarów i usług, zamierza dokonywać obrotu nieruchomościami na rynku wtórnym na własny rachunek. Lokale mieszkalne lub spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych będą nabywane od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej z ich majątku prywatnego. Zakup ten nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie jest prowadzony w ramach działalności gospodarczej osób sprzedających.

Zakupione lokale będą następnie sprzedawane osobom fizycznym lub prawnym. Lokale będą sprzedawane w niezmienionym stanie od czasu ich zakupu przez Spółkę lub po poniesieniu przez Spółkę nakładów na ich remont i wyposażenie lub po poniesieniu nakładów na ich ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Przy czym, wydatki poniesione na remont, wyposażenie lub ulepszenie nie będą przekraczały 30% ceny nabycia lokalu przez Spółkę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka sprzedając lokale skorzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka skorzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ponieważ:

  • w stosunku do tych lokali nie będzie przysługiwało Spółce prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  • Spółka nie będzie ponosiła wydatków na ulepszenie, a jeżeli poniesie takie wydatki, to będą one niższe niż 30% wartości początkowej tych lokali.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również, zgodnie z ust. 1 pkt 5 tego artykułu, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a cyt. ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku VAT. Analiza przepisów regulujących prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, iż w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z dwóch podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, iż stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalne. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

I tak, stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  • dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  • pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższych uregulowań wynika, iż dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Analiza powyższych przepisów wskazuje, że dla zastosowania zwolnienia od podatku w przypadku dostawy nieruchomości istotne jest określenie, czy dostawa następuje w ramach pierwszego zasiedlenia. Ustawa o podatku od towarów i usług zawiera definicję tego pojęcia.

Przez pierwsze zasiedlenie – art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  • wybudowaniu lub
  • ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Co istotne, oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m. in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu. Zaznaczyć należy, że ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu jako czynność opodatkowana podatkiem VAT spełnia przesłanki dla uznania, iż doszło z tą chwilą do pierwszego zasiedlenia lokalu w myśl ustawy o podatku od towarów i usług.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, iż jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas należy poddać badaniu zaistnienie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust.1 pkt 10a ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa powyżej, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat - zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy.

Z zawartego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka będąca podatnikiem podatku od towarów i usług, zamierza dokonywać obrotu nieruchomościami na rynku wtórnym na własny rachunek. Lokale mieszkalne lub spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych będą nabywane od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, z ich majątku prywatnego. Zakup ten nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ nie jest prowadzony w ramach działalności gospodarczej osób sprzedających, czyli w ramach wykonania przez nich czynności podlegających opodatkowaniu. W przyszłości Wnioskodawca planuje dokonywać transakcji sprzedaży przedmiotowych lokali na rzecz osób fizycznych i prawnych, przeważnie w niezmienionym stanie. Jeśli już Spółka poniesie nakłady na ich remont i wyposażenie lub po poniesieniu nakładów na ich ulepszenie, to wydatki te nie będą przekraczały 30% ceny nabycia lokalu przez Spółkę.

Mając na uwadze powyższe zauważyć należy, iż w przedmiotowej sytuacji warunkiem determinującym zastosowanie zwolnienia od podatku VAT transakcji zbycia przedmiotowych nieruchomości na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy jest warunek, czy w stosunku do tych lokali nastąpiło pierwsze zasiedlenie oraz czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą lokalu upłynął okres dłuższy niż dwa lata. W przypadku zatem, gdy przedmiotem dostawy będą lokale, w stosunku do których nastąpiło pierwsze zasiedlenie i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą, upłynie okres dłuższy niż dwa lata, zastosowanie znajdzie zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Natomiast w sytuacji, gdy sprzedażą będą objęte lokale, w stosunku do których nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie w myśl ustawy o VAT, bądź gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą upłynie okres krótszy niż dwa lata, z uwagi na niespełnienie przesłanek sformułowanych w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, analizie należy poddać przepis art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług. Podkreślenia wymaga fakt, iż Wnioskodawcy jako dokonującemu dostawy przedmiotowych lokali, nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ani też nie ponosił on wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miałby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Reasumując stwierdzić należy, iż lokale będące przedmiotem dostawy dokonywanej przez Wnioskodawcę, w sytuacji gdy ich dostawa nie będzie wypełniać przesłanek określonych w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, korzystać będzie ze zwolnienia z podatku VAT, z uwagi na spełnienie warunków zawartych w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10a powołanej ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ podatkowy informuje, że w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj