Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-186/11-4/AD
z 22 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-186/11-4/AD
Data
2011.04.22


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budynek
budynki zbiorowego zamieszkania
infrastruktura towarzysząca
instalacja
inwestycje
montaż
podatek od towarów i usług
projekt
stawki podatku
wyroby medyczne


Istota interpretacji
Jaka stawka podatku VAT będzie prawidłowa przy realizacji zaplanowanej inwestycji pn. „Rozbudowa Domu Pomocy Społecznej (…)” w zakresie:
- robót budowlano-montażowych,
- dostawy wyposażenia rehabilitacyjnego?



Wniosek ORD-IN 353 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2011 r. (data wpływu 24 stycznia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 kwietnia 2011 r. (data wpływu 20 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót dotyczących rozbudowy Domu Pomocy Społecznej –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót dotyczących rozbudowy Domu Pomocy Społecznej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 kwietnia 2011 r. (data wpływu 20 kwietnia 2011 r.) o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego oraz własnego stanowiska w sprawie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w chwili obecnej kontynuuje realizację projektu pn. „Rozbudowa Domu Pomocy Społecznej w W.” przy udziale środków z budżetu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013, którego etap pierwszy zakończył się z dniem XI/2010. Na rok 2011 w budżecie Zainteresowanego została zaplanowana realizacja i zakończenie przedmiotowej inwestycji. Zakres robót w ramach realizowanego projektu obejmuje: roboty budowlane, instalacyjne obiektu kubaturowego wraz z wyposażeniem technologicznym, socjalnym i rehabilitacyjnym budynku, sieci, przyłączy i urządzeń infrastruktury technicznej, dróg wewnętrznych i przeciwpożarowych, parkingów, małej architektury, ukształtowania i zagospodarowania terenu zielenią oraz wykonanie robót rozbiórkowych związanych z dokończeniem budowy Domu Pomocy Społecznej w W.

Przystępując do realizacji zadania inwestycyjnego w 2010 roku Wnioskodawca wystąpił do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zastosowania stawki podatku VAT oraz otrzymał odpowiedź na złożony wniosek ((...) z dnia 30 czerwca 2010 r.). W związku ze zmianami wprowadzonymi od 1 stycznia 2011 r. ustawą o podatku od towarów i usług ustawodawca przewidział m.in. zmianę stawek podatkowych. Ponadto, straciło moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2009 r. Nr 224, poz. 1799), co skutkuje wątpliwościami co do zastosowania odpowiedniej stawki podatku VAT w 2011 r.

Kontynuując realizację inwestycji należy zaznaczyć, iż Dom Pomocy Społecznej jest sklasyfikowany w klasie 1130 – Budynki zbiorowego zamieszkania zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późniejszymi zmianami).

W związku z powyższym budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11 to obiekty budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z art. 2 pkt 12 ww. ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 2 i 12 istnieje możliwość zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 7% na dostawę, budowę, remont, modernizację, termomodernizację lub przebudowę obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, do którego zalicza się obiekty budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowane w PKOB w dziale 11 (w tym budynki tzw. zbiorowego zamieszkania, czyli Dom Pomocy Społecznej w W.), co jest zgodne z art. 2 pkt 12 oraz art. 41 pkt 12a.

Jednocześnie należy zauważyć, iż wysokości stawek podatku z dniem 1 stycznia 2011 r. uległy zmianie i tak stosownie do powołanego wyżej artykułu należy zastosować stawkę w wysokości 8%, zgodnie z art. 146a cytowanej ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W świetle obowiązujących przepisów Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem jaka stawka podatku VAT w 2011 r. będzie prawidłowa przy realizacji zaplanowanej inwestycji pn. „Rozbudowa Domu Pomocy Społecznej w W.” w zakresie robót budowlano-montażowych...

Zdaniem Wnioskodawcy, prace polegające na budowie, rozbudowie budynków łącznie z instalacjami cieplnymi, wodno-kanalizacyjnymi, gazowymi wewnątrz budynku i robotami wykończeniowymi będą objęte stawką podatku VAT 8%. W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany zaznaczył, iż pyta o prace wewnętrzne, gdyż w jego opinii roboty zewnętrzne takie jak: przyłącze wodociągowe do budynku, budowa szamba, parkingu, wewnętrznej drogi dojazdowej, ogrodzenia jako infrastruktura towarzysząca objęte będą stawką podatku VAT 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

Natomiast, art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Podstawowa stawka podatku – w myśl art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki.

I tak, na mocy art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Należy również podkreślić, że na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2 wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Art. 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Obiekty budownictwa mieszkaniowego to, budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12 ustawy).

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, dział PKOB 11 obejmuje:

  • budynki mieszkalne jednorodzinne – 111,
  • budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe – 112,
  • budynki zbiorowego zamieszkania – 113.

Natomiast Klasa 113 (Budynki zbiorowego zamieszkania) obejmuje m.in.: budynki zbiorowego zamieszkania, w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np.: domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty, bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.), przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia).

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z art. 41 ust. 2 oraz art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, 8% stawka podatku od towarów i usług znajduje zastosowanie w odniesieniu do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Ustawa wprowadza szeroką definicję obiektów, odnosząc to pojecie do całości działu 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych i obejmując wszelkie budynki, jakie to grupowanie PKOB wyróżnia. Zatem, w przypadku czynności objętych normą przepisu art. 41 ust. 12, kluczowym elementem pozwalającym prawidłowo określić stawkę podatku VAT jest rodzaj obiektu (budynku), w którym czynności te są wykonywane.

Biorąc powyższe pod uwagę, preferencyjna stawka podatku w wysokości 8% ma zastosowanie dla robót wykonywanych w bryle budynku (o ile będzie on sklasyfikowany w PKOB 11), natomiast dla usług wykonywanych poza bryłą budynku zastosowanie ma podstawowa stawka podatku w wysokości 23%, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż w chwili obecnej Wnioskodawca kontynuuje realizację projektu pn. „Rozbudowa Domu Pomocy Społecznej w W.” przy udziale środków z budżetu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013, którego etap pierwszy zakończył się w listopadzie 2010 r. Na rok 2011 w budżecie Zainteresowanego została zaplanowana realizacja i zakończenie przedmiotowej inwestycji. Zakres robót w ramach realizowanego projektu obejmuje: roboty budowlane, instalacyjne obiektu kubaturowego wraz z wyposażeniem technologicznym, socjalnym i rehabilitacyjnym budynku, sieci, przyłączy i urządzeń infrastruktury technicznej, dróg wewnętrznych i przeciwpożarowych, parkingów, małej architektury, ukształtowania i zagospodarowania terenu zielenią oraz wykonanie robót rozbiórkowych związanych z dokończeniem budowy Domu Pomocy Społecznej w W. Budynek ten jest sklasyfikowany w klasie 1130 – Budynki zbiorowego zamieszkania zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB). W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca doprecyzował, iż przedmiotem zapytania są wyłącznie prace wewnętrzne, gdyż w jego opinii roboty zewnętrzne takie jak: przyłącze wodociągowe do budynku, budowa szamba, parkingu, wewnętrznej drogi dojazdowej, ogrodzenia jako infrastruktura towarzysząca objęte będą stawką podatku VAT 23%.

Wobec powyższego, stawka podatku VAT w wysokości 8% znajdzie zastosowanie w odniesieniu do całości robót związanych z dokończeniem budowy Domu Pomocy Społecznej, które wykonywane będą w bryle budynku sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11, tj. w obiekcie budownictwa mieszkaniowego w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

Bowiem od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawodawca przewidział stosowanie 8% stawki podatku tylko w odniesieniu do dostaw, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - na podstawie art. 41 ust. 12-12b ustawy o VAT.

Natomiast pozostałe roboty (usługi) przeprowadzane poza bryłą budynku objęte są 23% stawką podatku.

Reasumując, przy realizacji zaplanowanej inwestycji pn. „Rozbudowa Domu Pomocy Społecznej w W.” polegającej na dokończeniu budowy tego obiektu zaliczonego wg PKOB do klasy 1130 – Budynki zbiorowego zamieszkania, roboty prowadzone w bryle budynku będą opodatkowane stawką VAT w wysokości 8%. Natomiast wszystkie pozostałe roboty wykonywane poza bryłą budynku (roboty zewnętrzne) opodatkowane będą 23% stawką podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje ponadto, że w zakresie stawki podatku na dostawę wyposażenia rehabilitacyjnego w dniu 22 kwietnia 2011 r. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2/443-186/11-5/AD.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj