Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-186/11-5/AD
z 22 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-186/11-5/AD
Data
2011.04.22


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budynek
budynki zbiorowego zamieszkania
infrastruktura towarzysząca
instalacja
inwestycje
montaż
podatek od towarów i usług
projekt
stawka
wyroby medyczne


Istota interpretacji
Jaka stawka podatku VAT będzie prawidłowa przy realizacji zaplanowanej inwestycji pn. „Rozbudowa Domu Pomocy Społecznej (…)” w zakresie:
- robót budowlano-montażowych,
- dostawy wyposażenia rehabilitacyjnego?



Wniosek ORD-IN 353 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2011 r. (data wpływu 24 stycznia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 kwietnia 2011 r. (data wpływu 20 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na dostawę wyposażenia rehabilitacyjnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na dostawę wyposażenia rehabilitacyjnego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 kwietnia 2011 r. (data wpływu 20 kwietnia 2011 r.) o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego oraz własnego stanowiska w sprawie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w chwili obecnej kontynuuje realizację projektu pn. „Rozbudowa Domu Pomocy Społecznej w W.” przy udziale środków z budżetu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013, którego etap pierwszy zakończył się z dniem XI/2010. Na rok 2011 w budżecie Zainteresowanego została zaplanowana realizacja i zakończenie przedmiotowej inwestycji. Zakres robót w ramach realizowanego projektu obejmuje: roboty budowlane, instalacyjne obiektu kubaturowego wraz z wyposażeniem technologicznym, socjalnym i rehabilitacyjnym budynku, sieci, przyłączy i urządzeń infrastruktury technicznej, dróg wewnętrznych i przeciwpożarowych, parkingów, małej architektury, ukształtowania i zagospodarowania terenu zielenią oraz wykonanie robót rozbiórkowych związanych z dokończeniem budowy Domu Pomocy Społecznej w W.

Przystępując do realizacji zadania inwestycyjnego w 2010 roku Zarząd Powiatu wystąpił do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zastosowania stawki podatku VAT oraz otrzymał odpowiedź na złożony wniosek (znak ILPP2/443-523/10-5/BA z dnia 30 czerwca 2010 r.). W związku ze zmianami wprowadzonymi od 1 stycznia 2011 r. ustawą o podatku od towarów i usług ustawodawca przewidział m.in. zmianę stawek podatkowych. Ponadto, straciło moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2009 r. Nr 224, poz. 1799), co skutkuje wątpliwościami co do zastosowania odpowiedniej stawki podatku VAT w 2011 r.

Kontynuując realizację inwestycji należy zaznaczyć, iż Dom Pomocy Społecznej jest sklasyfikowany w klasie 1130 – Budynki zbiorowego zamieszkania zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późniejszymi zmianami).

W związku z powyższym, budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11 to obiekty budownictwa mieszkaniowego zgodnie z art. 2 pkt 12 ww. ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 2 i 12 istnieje możliwość zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 7% na dostawę, budowę, remont, modernizację, termomodernizację lub przebudowę obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, do którego zalicza się obiekty budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowane w PKOB w dziale 11 (w tym budynki tzw. zbiorowego zamieszkania, czyli Dom Pomocy Społecznej w W.), co jest zgodne z art. 2 pkt 12 oraz art. 41 pkt 12a.

Jednocześnie należy zauważyć, iż wysokości stawek podatku z dniem 1 stycznia 2011 roku uległy zmianie i tak stosownie do powołanego wyżej artykułu należy zastosować stawkę w wysokości 8% zgodnie z art. 146a cytowanej ustawy.

W ramach realizacji zadania inwestycyjnego – Rozbudowy Domu Pomocy Społecznej w W. przewidziana jest również dostawa sprzętu rehabilitacyjnego w rozumieniu ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 107, poz. 679) i są wskazane w poz. 105 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, która jest objęta stawką podatkową w wysokości 7% zwiększoną z dniem 1 stycznia 2011 r. do wysokości 8%. Wnioskodawca nadmienił, iż w sprawie dostawy sprzętu rehabilitacyjnego także otrzymał interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu znak: (…) z dnia 20 października 2010 r.

Ponadto, Zainteresowany wskazał, że powyższy sprzęt rehabilitacyjny spełnia definicję wyrobu medycznego określoną w art. 2 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W świetle obowiązujących przepisów Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem jaka stawka podatku VAT w 2011 r. będzie prawidłowa przy realizacji zaplanowanej inwestycji pn. „Rozbudowa Domu Pomocy Społecznej w W.” w zakresie dostawy wyposażenia rehabilitacyjnego...

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa wyposażenia rehabilitacyjnego będzie objęta stawką podatku VAT 8 %.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

Podstawowa stawka podatku – w myśl art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki.

I tak, na mocy art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Należy również podkreślić, że na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2 wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w chwili obecnej kontynuuje realizację projektu pn. „Rozbudowa Domu Pomocy Społecznej w W.” przy udziale środków z budżetu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013. W ramach realizacji zadania inwestycyjnego przewidziana jest również dostawa sprzętu rehabilitacyjnego w rozumieniu ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 107, poz. 679). Ponadto, Zainteresowany wskazał, że powyższy sprzęt rehabilitacyjny spełnia definicję wyrobu medycznego określoną w art. 2 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych.

W przypadku, gdy przedmiotem umowy jest dostawa towaru, tut. Organ wskazuje, że w poz. 105 załącznika nr 3 do ustawy wymienione zostały wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika – bez względu na symbol PKWiU.

Oznacza to, że na podstawie tej pozycji załącznika 8% stawka podatku ma zastosowanie wyłącznie do wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – innych niż towary związane z ochroną zdrowia wymienione w pozostałych pozycjach załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Definicję pojęcia „wyrób medyczny” zawiera art. 2 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 107, poz. 679), który stanowi, że przez wyrób medyczny należy rozumieć narzędzie, przyrząd, urządzenie, oprogramowanie, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, w tym z oprogramowaniem przeznaczonym przez jego wytwórcę do używania specjalnie w celach diagnostycznych lub terapeutycznych i niezbędnym do jego właściwego stosowania, przeznaczony przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

  1. diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu choroby,
  2. diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania skutków urazu lub upośledzenia,
  3. badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub procesu fizjologicznego,
  4. regulacji poczęć

   - których zasadnicze zamierzone działanie w ciele lub na ciele ludzkim nie jest osiągane w wyniku zastosowania środków farmakologicznych, immunologicznych lub metabolicznych, lecz których działanie może być wspomagane takimi środkami.

Jak stanowi art. 13 ust. 1 ustawy o wyrobach medycznych, za wyrób, za wykonanie oceny zgodności wyrobu przed jego wprowadzeniem do obrotu oraz za wprowadzenie wyrobu do obrotu odpowiada wytwórca wyrobu. Jeżeli wytwórca nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w państwie członkowskim, odpowiedzialność tę ponosi autoryzowany przedstawiciel dla tego wyrobu. Jeżeli wytwórca nie wyznaczył autoryzowanego przedstawiciela albo jeżeli wyrób nie jest wprowadzany do obrotu na odpowiedzialność wytwórcy lub autoryzowanego przedstawiciela, odpowiedzialność tę ponosi podmiot, który wprowadził wyrób do obrotu.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż do dostawy sprzętu rehabilitacyjnego mieszczącego się w definicji wyrobu medycznego w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych zastosowanie znajdzie 8% stawka podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje ponadto, że w zakresie stawki podatku dla robót dotyczących rozbudowy Domu Pomocy Społecznej w dniu 22 kwietnia 2011 r. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2/443-186/11-4/AD.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj