Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-865/10-2/KS
z 25 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-865/10-2/KS
Data
2011.01.25


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dofinansowanie
dotacja
dotacja
programy
programy
projekt
projekt
środki pomocowe
środki pomocowe
wniosek
wniosek
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
1. Czy wsparcie otrzymywane przez Podatnika w ramach projektu opisanego w pkt A finansowane ze środków europejskich i wypłacane przez BGK zwolnione jest z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
2. Czy wsparcie otrzymywane przez Podatnika w ramach projektu opisanego w pkt A finansowane ze środków współfinansowania krajowego i wypłacane przez ARP zwolnione jest z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48, względnie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 632 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko S.A. przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2010 r. (data wpływu 25.10.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. realizuje projekt polegający na prowadzeniu Regionalnego Punktu Konsultacyjnego (dalej: RPK) na podstawie umowy o udzielenie wsparcia na prowadzenie RPK podpisanej w dniu 7.10.2008 r. z Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej: ARP) - umowa wraz z aneksem nr 5 z dnia 31.03.2010 r. w załączeniu.

Projekt ten realizowany jest w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki” na lata 2007 - 2013 (dalej: POKL). W ramach ww. projektu Podatnik zobowiązany jest do prowadzenia RPK oraz świadczenia bezpłatnych usług informacyjnych dla przedsiębiorców i osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą (§ 3 ust. 1 umowy).

Bezpłatne usługi informacyjne świadczone są w następujących formach: usług świadczonych bezpośrednio, dyżurów, seminariów informacyjnych, telefonicznie oraz drogą elektroniczną (§ 3 ust. 2 umowy). W ramach projektu, Podatnik jest przy tym zobowiązany zapewnić stale minimum dwóch konsultantów zatrudnionych na podstawie umowy o pracę (§ 6 ust. 1).

Podatnik zobowiązany jest do dbałości i ponoszenia kosztów podnoszenia kompetencji konsultantów RPK (§ 6 ust. 2 umowy). Jednocześnie, zgodnie z § 7 ust. 1 umowy, Podatnik realizując projekt musi osiągać wskaźnik liczby klientów określony w ofercie stanowiącej załącznik nr 1 do umowy.

Środki otrzymywane przez Podatnika, jako beneficjenta, są przez Niego przeznaczane na wydatki wyszczególnione w § 1 ust. 4 umowy (lista 16 pozycji kosztów kwalifikowalnych), w tym m.in. na wynagrodzenia, zakup usług, działania promocyjne i informacyjne, czy koszty administracyjne. Wsparcie otrzymywane przez Podatnika (beneficjenta) na finansowanie projektu pochodzi przy tym w 85% ze środków europejskich, a w 15% - ze środków współfinansowania krajowego. Zgodnie z § 1 ust. 1a oraz § 2 ust. 5a i 12 umowy (w brzmieniu nadanym aneksem nr 5 z dnia 31.03.2010 r.) finansowanie projektu ze środków europejskich wypłacane jest przez Bank Gospodarstwa Krajowego (dalej: BGK), zaś finansowanie projektu ze środków współfinansowania krajowego - przez ARP, będącą agencją rządową.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wsparcie otrzymywane przez Podatnika w ramach projektu opisanego finansowane ze środków europejskich i wypłacane przez BGK zwolnione jest z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
  2. Czy wsparcie otrzymywane przez Podatnika w ramach projektu opisanego finansowane ze środków współfinansowania krajowego i wypłacane przez ARP zwolnione jest z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48, względnie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...


Zdaniem Wnioskodawcy, środki wypłacane Podatnikowi na podstawie umowy o udzielenie wsparcia na prowadzenie RPK, realizowanej w ramach POKL, w części finansowanej ze środków europejskich stanowią „środki europejskie” w rozumieniu art. 2 pkt 5, art. 5 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 oraz art. 204 i art. 206 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.). Zgodnie z art. 187, art. 192 ust. 1, art. 202 ust. 2 ww. ustawy, środki te są wypłacane na rzecz podatnika (beneficjenta) za pośrednictwem BGK. Z tych względów, zdaniem Podatnika, wsparcie otrzymywane na realizację projektu w ramach POKL opisanego, w części finansowanej ze środków europejskich i wypłacanej przez BGK (tj. w 85%), zwolnione jest z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z kolei wsparcie otrzymywane przez Podatnika (beneficjenta) w ramach analizowanego projektu w części pochodzącej ze współfinansowania krajowego (tj. w 15%), wypłacane przez agencję rządową, jaką jest ARP, jest zdaniem Podatnika, zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, względnie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy.

Analogiczne stanowisko w podobnej sprawie zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 23.07.2010 r. nr IBPBI/2/423-574/10/PP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), z dniem 1 stycznia 2010 r., wprowadziła szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Od 01 stycznia 2010 r. dofinansowanie dokonywane jest w dwóch formach:

  1. płatności,
  2. dotacji celowej.


Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, tj.

  • środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  • niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  • środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Dochody budżetu środków europejskich ujmuje się w ustawie budżetowej.

Programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej (art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych).

W myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które w myśl art. 186 tej ustawy,

mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.


Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa (art. 188 ust. 1 ww. ustawy).

Art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

W myśl art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, dotacje celowe są to środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowych z udziałem środków europejskich.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt polegający na prowadzeniu Regionalnego Punktu Konsultacyjnego na podstawie umowy o udzielenie wsparcia podpisanej w dniu 07.10.2008 r. z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości oraz aneksu z dnia 31.03.2010 r. Otrzymywane wsparcie pochodzi w 85% ze środków europejskich a w 15% ze środków krajowych. Finansowanie projektu ze środków europejskich wypłacane jest przez Bank Gospodarstwa Krajowego, natomiast finansowanie ze środków krajowych wypłacane jest przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Ponadto, przepisem art. 17 pkt 4 lit. a) tiret trzecie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241) do art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dodany zostały pkt 52 obowiązujący od 1 stycznia 2010 r. stanowiący, iż wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

W przedmiocie sprawy, środki pieniężne, które Spółka otrzymała w 2010 r. na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stanowią Jej przychód podatkowy w dacie otrzymania, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jednakże korzystający ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

Do zwolnienia przedmiotowego zastosowanie będą miały następujące przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: art. 17 ust. 1 pkt 48 oraz art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, iż uzyskane przez Spółkę środki w formie dotacji na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stanowią przychód (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) korzystający ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych. Do zwolnienia otrzymanego dofinansowania od 01 stycznia 2010 r. mają zastosowanie odpowiednio:

  • art. 17 ust. 1 pkt 48 (dotacja celowa ze środków współfinansowania krajowego otrzymana od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości),
  • art. 17 ust. 1 pkt 52 (płatności na realizację projektów w ramach programów finansowych z udziałem środków europejskich, których wypłata dokonywana jest przez Bank Gospodarstwa Krajowego)

ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie nadmienia się, iż wniosek Spółki w zakresie pytania drugiego został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 25 stycznia 2011 r. nr ILPB3/423-865/10-3/KS.

Tut. Organ informuje, że załączniki dołączone do wniosku nie były przedmiotem oceny. Dlatego też nie podlegają interpretacji indywidualnej.

W odniesieniu do powołanej przez Spółkę interpretacji stwierdzić należy, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj