Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1147/10/MN
z 16 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1147/10/MN
Data
2011.02.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
korekta podatku naliczonego
korekta podatku naliczonego
odliczenie podatku
odliczenie podatku
odliczenie podatku od towarów i usług
odliczenie podatku od towarów i usług
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
rejestracja
rejestracja
rejestracja dla potrzeb podatku od towarów i usług
rejestracja dla potrzeb podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Zakres prawa do odliczenia podatku zawartego w fakturach otrzymanych przed rejestracją.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2010 r. (data wpływu 23 listopada 2010 r.) uzupełnionym w dniu 31 stycznia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku zawartego w fakturach otrzymanych przed rejestracją - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 listopada 2010 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 31 stycznia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku zawartego w fakturach otrzymanych przed rejestracją.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


W miesiącu sierpniu 2010 r. rozpoczął Pan działalność gospodarczą. We wrześniu 2010 r. wystawił Pan faktury VAT, w związku z czym do 20 października 2010 r. złożył Pan do urzędu skarbowego deklarację VAT-7. Wskazał Pan również, iż nie dopełnił obowiązku rejestracji „jako płatnik podatku VAT”. W związku z tym poinformowano Pana o obowiązku zapłacenia podatku wynikającego z wystawionych faktur VAT za wrzesień 2010 r. W tym czasie poniósł Pan również koszty zakupu materiałów, zawierających VAT, który został uwzględniony w deklaracji za wrzesień 2010 r. W konsekwencji nie było konieczności zapłaty podatku VAT, gdyż koszty przewyższyły sprzedaż.

Następnie poinformował Pan osobę, na rzecz której wystawił fakturę, że nie miał Pan do tego prawa. Osoba ta złożyła korektę swojej deklaracji i rozliczyła niesłusznie odliczony VAT. Pan również dokonał wpłaty podatku wynikającego z wystawionej faktury, ale nie mógł Pan odliczyć kosztów, które poniósł. Wskazał Pan również, że „opłata - odprowadzenie podatku została wniesiona podwójnie” - przez osobę, której wystawił Pan fakturę, jak również przez Pana. W uzupełnieniu wniosku dodatkowo wyjaśniono, iż niedopełnienie obowiązku rejestracji jako podatnik VAT czynny wynikało z niewiedzy. Sądził Pan , że w momencie rozpoczęcia działalności gospodarczej mógł Pan wystawiać faktury VAT. W okresie od września 2010 r. do dnia datowania uzupełnienia nie miał Pan innej sprzedaży poza tą, udokumentowaną fakturami we wrześniu 2010 r. W styczniu 2011 r. złożył Pan zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług – jako podatnik VAT czynny. Wskazał Pan również, iż dokonane zakupy były związane ze sprzedażą opodatkowaną (usługami remontowo - budowlanymi).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku:


Czy w związku z tym, iż rejestracji dokonał Pan w styczniu 2011 r. miał Pan prawo do odliczenia podatku zawartego w fakturach otrzymanych we wrześniu 2010 r. (dokonanych przed rejestracją)...


Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ma prawo do dokonania obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach otrzymanych we wrześniu 2010 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Podstawowe uprawnienia podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarte zostały w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), który stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:


  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu


  • z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.


Przepisy art. 86 ust. 10 i 11 ustawy wskazują na terminy, w jakich podatnik może z tego uprawnienia skorzystać. Zgodnie bowiem z treścią art. 86 ust. 10 prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

Z kolei art. 86 ust. 13 stanowi, iż jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z kolei art. 96 ust. 1 ustawy stanowi, że podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika zwolnionego” (art. 96 ust. 4 ustawy). Rejestracja następuje poprzez złożenie w urzędzie skarbowym druku VAT-R. Z chwilą uzyskania statusu „podatnika VAT czynnego” podmiot zyskuje prawo do odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów.

Z treści art. 88 ust. 4 nie wynika, by do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury zakupu. Podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, jednakże aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego. Prawo to podatnik może zrealizować dopiero w dniu złożenia rozliczenia (deklaracji) dla podatku od towarów i usług, ewentualnie deklaracji korygującej.

Należy podkreślić, iż jedną z fundamentalnych zasad konstrukcji podatku od towarów i usług jest prawo podatnika do odliczenia podatku zapłaconego w cenie przy nabyciu towarów i usług związanych z działalnością gospodarczą. Podstawowa zasada wspólnego systemu VAT, jaką jest zasada neutralności podatku, jest rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Wszelkie ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego wpływają na neutralność tego podatku i mogą wynikać jedynie z wyraźnej regulacji ustawowej.

Stwierdzić należy zatem, że ustawa o VAT nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują przesłanki, iż zakupione towary i usługi są lub będą wykorzystywane do bieżącej lub przyszłej działalności opodatkowanej (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach ustawy o VAT). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom, chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od poczynionych nabyć, obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż złożył Pan w urzędzie skarbowym zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług – jako podatnik VAT czynny w styczniu 2011 r. Przed tą datą, na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej prowadził Pan działalność gospodarczą, polegającą na świadczeniu usług remontowo-budowlanych (czynności opodatkowane) – usługi zostały wykonane we wrześniu 2010 r. W trakcie prowadzonej działalności dokonywał Pan zakupów związanych ze świadczeniem tych usług, ponosząc finansowy ciężar opodatkowania zakupów podatkiem od towarów i usług.

Za wrzesień 2010 r. złożył Pan deklarację VAT-7, w której wykazał Pan kwoty naliczonego i należnego podatku od towarów i usług oraz różnicę pomiędzy tymi kwotami – brak było konieczności zapłaty, gdyż podatek naliczony był wyższy od należnego. Następnie dokonał Pan wpłaty podatku należnego wynikającego z wystawionych faktur, nie pomniejszając go o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur dokumentujących dokonane zakupy.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane powyżej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, a także mając na uwadze zasadę neutralności podatku VAT, należy uznać, iż przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT wystawionych i otrzymanych przed dokonaniem rejestracji dla celów VAT, związanych z działalnością opodatkowaną. W przedmiotowej sprawie należy bowiem zwrócić uwagę na przedstawione we wniosku okoliczności sprawy, w szczególności na fakt, iż od czasu rozpoczęcia działalności gospodarczej, dokonywał Pan zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną, jak również złożył deklarację VAT, w której wykazywał zarówno podatek należny jak i naliczony. Okoliczności te wskazują, iż mimo formalnego braku rejestracji do podatku VAT, zachowywał się Pan jak zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług, a zatem nie mający zamiaru korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 113 ust. 9 ustawy. Powyższe prowadzi do wniosku, iż od chwili rozpoczęcia działalności zamierzał Pan być czynnym podatnikiem podatku VAT i tak też się Pan zachowywał, jednakże nie dopełnił formalnego obowiązku złożenia dokumentów rejestracyjnych. Zatem po dokonaniu rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług, przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur VAT dokumentujących zakupy dokonane przed rejestracją. Realizacja prawa do odliczenia winna być dokonana poprzez złożenie korekty deklaracji na zasadzie określonej w art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, z uwzględnieniem regulacji prawnych wynikających z art. 86 ust. 10 i 11, jak również art. 88 ustawy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj