Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-142/11-6/JF
Data
2011.04.21
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Deklaracje --> Deklaracje podatkowe
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wyłączenia
Słowa kluczowe
deklaracje
deklaracje
nabycie wewnątrzwspólnotowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
obowiązek
obowiązek
rejestracja
rejestracja
Istota interpretacji
po dokonaniu rejestracji dla celów rozliczeń WNT Stowarzyszenie winno było złożyć deklarację VAT-8 i winno składać deklarację VAT-8 za kolejne miesiące.
Wniosek ORD-IN
380 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28.12.2010 r. (data wpływu 31.01.2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14.02.2011 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 07.02.2011 r. nr IPPP3/443-142/11-2/JF oraz pismem z dnia 11.04.2011 r. (data wpływu 15.04.2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie nr IPPP3/443-142/11-4/JF z dnia 05.04.2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji dla celów wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 31.01.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji dla celów wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych (umocowanie) i w związku z tym wezwano do uzupełnienia ww. wniosku pismem z dnia 07.02.2011 r. nr IPPP3/443-142/11-2/JF. Wezwanie doręczono w dniu 10.02.2011 r. Odpowiedzi udzielono w dniu 14.02.2011 r. W dniu 05.04.2011 r. wezwano Stowarzyszenie o przeformułowanie zadanego pytania. Wezwanie doręczono w dniu 07.04.2011 r. Odpowiedzi udzielono w dniu 12.04.2011 r. (data wpływu 15.04.2011 r.).
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Stowarzyszenie, które nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w 2008 r. zakupiło w Niemczech na potrzeby realizacji zadań statutowych mały, używany autobus. Ponieważ wartość autobusu przekraczała kwotę 50.000 zł, Stowarzyszenie wypełniło deklarację VAT-8 i zapłaciło na konto Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów wynikający z tej deklaracji podatek. W 2010 r. Stowarzyszenie wystąpiło do Naczelnika Urzędu Skarbowego o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami. Odmówiono wydania zaświadczenia, gdyż do wpłaty ww. podatku brak „przypisu”. Nakazano zarejestrować się jako czynny podatnik VAT i złożyć od 2008 r. deklaracje VAT-8 za każdy miesiąc.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Stowarzyszenie nie będące zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, dokonując jednorazowej czynności zakupu w 2008 r. w Niemczech autobusu za kwotę powyżej 50.000 zł ma obowiązek zarejestrowania się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług i składania deklaracji tego podatku...
Zdaniem Wnioskodawcy jednorazowy zakup autobusu w Niemczech za kwotę powyżej 50 000 zł w celu realizacji zadań statutowych Stowarzyszenia nie powoduje konieczności rejestracji jako czynny podatnik VAT. Art. 99 ust. 8 ustawy o podatku od towarów usług mówi, że osoby prawne nie będące podatnikami w rozumieniu art. 15 są obowiązane składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe w zakresie dokonywanych nabyć. W opinii Stowarzyszenia, w odniesieniu do tego przepisu, Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem VAT i dokonując wewnątrzwspólnotowego nabycia za kwotę powyżej 50 000 zł, winno złożyć deklarację podatkową (VAT-8) w zakresie dokonywanego nabycia bez konieczności rejestrowania się jako czynny podatnik VAT (VAT-R). Złożenie bowiem deklaracji VAT-R spowoduje, że Stowarzyszenie przestanie być „innymi niż zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni”.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają: - odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W świetle art. 2 pkt 6 ustawy – w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. - przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postaci energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawi przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. W myśl art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Zgodnie z art. 9 ust 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że: - nabywcą towarów jest:
- podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
- osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
- z zastrzeżeniem art. 10;
- dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.
Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Należy zauważyć, iż powołane wyżej przepisy uzależniają uznanie określonej czynności za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów od spełnienia kilku koniecznych warunków. Z regulacji art. 9 ust. 1 i ust. 2 wynika, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów zachodzi wówczas, gdy nabywcy towarów przysługuje prawo do rozporządzania nimi jak właściciel i towary wskutek ich nabycia zostaną przetransportowane pomiędzy krajem rozpoczęcia wysyłki a innym krajem członkowskim. Poza powyższymi warunkami do zaistnienia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów koniecznym jest stwierdzenie, że: - nabywcą towarów jest polski podatnik VAT lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika bądź osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa powyżej,
- dokonującym dostawy jest podatnik VAT lub podatnik podatku od wartości dodanej.
Jeżeli powyższe warunki nie zostaną spełnione nie będzie można uznać, iż wystąpiło wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Zgodnie natomiast z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9, nie występuje w przypadku, gdy: - dotyczy towarów, do których miałyby odpowiednio zastosowanie przepisy art. 45 ust. 1 pkt 9, art. 80, art. 83 ust. 1 pkt 1, 3, 6, 10 i 18, z uwzględnieniem warunków określonych w tych przepisach;
- dotyczy towarów innych niż wymienione w pkt 1 nabywanych przez:
- rolników ryczałtowych dla prowadzonej przez nich działalności rolniczej,
- podatników, którzy wykonują jedynie czynności inne niż opodatkowane podatkiem i którym nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług,
- podatników zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
- osoby prawne, które nie są podatnikami
- jeżeli całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwoty 50.000 zł.
Jak wynika z powyższych przepisów, w sytuacji, gdy podatnik nabył towary o wartości przekraczającej 50.000 zł, oznacza to, że przekroczył powyższą kwotę w związku z tą transakcją i obowiązany jest do opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia. Na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3. W myśl art. 97 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności. Stosownie zaś do art. 97 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się również do podatników w rozumieniu art. 15 innych niż wymienieni w ust. 1 i osób prawnych niebędących podatnikami w rozumieniu art. 15, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła kwotę, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, oraz tych, którzy zamierzają skorzystać z możliwości określonej w art. 10 ust. 6. Z powyższych przepisów wynika, że nie tylko podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy zamierzający rozpocząć wykonywanie czynności wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów podlegają obowiązkowi zgłoszenia tego faktu w zgłoszeniu rejestracyjnym. Obowiązek ten ciąży również na podmiotach, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia przekroczyła limit wskazany w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy. W myśl art. 99 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2 – 10 i art. 133. Z art. 99 ust. 8 ustawy wynika, iż podatnicy wymienieni w art. 15, inni niż zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni i osoby prawne niebędące podatnikami w rozumieniu art. 15, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła kwotę, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, lub którzy skorzystali z możliwości wymienionej w art. 10 ust. 6, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe w zakresie dokonywanych nabyć za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu. W § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 211, poz. 1333 ze zm.) określony został wzór deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług (VAT-8), o której mowa w art. 99 ust. 8 ustawy. Deklarację tę, dla celów rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, obowiązani są składać podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT UE. Służy ona do rozliczania podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w przypadku, gdy podatnicy, którzy nie mają obowiązku składania deklaracji VAT-7 i VAT-7K, dokonują wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, których wartość przekroczyła kwotę 50.000 zł lub w sytuacji, gdy wartość tego nabycia nie przekroczyła ww. kwoty, ale podjęli decyzję o opodatkowaniu nabycia, co potwierdzili stosownym zawiadomieniem złożonym w urzędzie skarbowym. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w 2008 r. Stowarzyszenie zakupiło w Niemczech do celów prowadzonej działalności statutowej autobus o wartości przekraczającej 50.000 zł. Stowarzyszenie nie będąc czynnym podatnikiem podatku VAT i nie prowadząc działalności gospodarczej dokonało zapłaty do właściwego urzędu skarbowego podatku VAT i złożyło deklarację VAT-8, jednocześnie nie dokonując zgłoszenia rejestracyjnego dla celów VAT-UE. Z powyższego wynika, iż Stowarzyszenie jako osoba prawna (stowarzyszenie osobowość prawną nabywa z chwilą wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego) dokonało wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru o wartości przekraczającej 50 000 zł. Tym samym spełnione zostały przesłanki wynikające z art. 9 ust. 1 ustawy, tj. nastąpiło przeniesienie przez kontrahenta z Niemiec prawa do rozporządzania towarem (autobusem) jak właściciel, w wyniku którego autobus został przemieszczony z terytorium Niemiec na terytorium kraju, oraz z art. 9 ust. 2 ustawy w zakresie statusu podmiotów, między którymi dochodzi do nabycia wewnątrzwspólnotowego. Stowarzyszenie, mimo, iż nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy, jest osobą prawną, niebędącą podatnikiem, o którym mowa w art. 9 ust. 2 lit. b ustawy. W takich okolicznościach, skoro wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu przekroczyła kwotę 50.000 zł, w związku z czym w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania przepis art. 10 ust. 1 pkt 2 lit. d ustawy. Stowarzyszenie zatem, winno przed dokonaniem nabycia wewnątrzwspólnotowego, zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego na formularzu VAT-R/UE, stanowiącym załącznik do zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, o rozpoczęciu wykonywania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz opodatkować tę czynność podatkiem od towarów i usług. Na Stowarzyszeniu ciąży również obowiązek wynikający z art. 106 ust. 7 ustawy, zgodnie z którym w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze. A zatem, Stowarzyszenie zobowiązane jest do udokumentowania nabycia wewnątrzwpólnotowego samochodu poprzez wystawienie faktury wewnętrznej. Ponadto, Stowarzyszenie, które nie było obowiązane do składania deklaracji VAT-7 lub VAT-7K po przekroczeniu kwoty określonej w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy (tj. kwotę 50.000 zł) zobowiązane było do złożenia deklaracji VAT-8, w której winno wykazać podatek z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru oraz dokonania zapłaty należnego podatku. Następstwem powyższego jest również, wynikający z art. 99 ust. 8 ustawy, obowiązek składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowych w zakresie dokonywanych nabyć za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca na stepującego po każdym kolejnym miesiącu. Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy stwierdzić, iż po dokonaniu rejestracji dla celów rozliczeń wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów Stowarzyszenie winno było złożyć deklarację VAT-8 z wykazanym do zapłaty podatkiem od zakupionego autobusu, którego wartość przekroczyła 50 000 zł. W związku z tym winno również składać deklarację VAT-8 za kolejne miesiące.
Wobec powyższego stanowisko Stowarzyszenia w tym zakresie należy uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
|