Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-1351/10-2/AG
z 25 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-1351/10-2/AG
Data
2011.02.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Szczególne zasady ustalania dochodu


Słowa kluczowe
korekta
korekta
odpisy amortyzacyjne
odpisy amortyzacyjne
stawka amortyzacyjna
stawka amortyzacyjna
stawka indywidualna
stawka indywidualna


Istota interpretacji
1. Czy można zmienić indywidualnie ustaloną stawkę amortyzacji od 1 stycznia 2011 roku?
2. Czy można skorygować ewidencję środków trwałych, w tym naliczenie amortyzacji według stawki 33,33% oraz rozliczenie podatku dochodowego z tytułu zmiany za lata 2008-2010?



Wniosek ORD-IN 316 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2010 r. (data wpływu 26 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie amortyzacji środka trwałego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie amortyzacji środka trwałego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Firma Wnioskodawcy zajmuje się sprzedażą urządzeń spawalniczych oraz usługami w zakresie badań materiałów, konstrukcji i połączeń spawalniczych. w styczniu 2008 roku nabyto budynek zaliczony do grupy 103 (budynki usługowo-handlowe) wg Klasyfikacji Środków Trwałych. Budynek ten przed nabyciem był używany przez inną jednostkę gospodarczą przez okres dłuższy niż 60 miesięcy. Budynek spełnia wymagania do zastosowania indywidualnej stawki amortyzacji ustalonej w oparciu o art. 22j pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w momencie wprowadzania do ewidencji (2008 rok) przyjęto stawkę amortyzacyjną w wysokości 10%. w roku 2010 postanowiono zmienić stawkę amortyzacyjną na 33,33%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy można obniżyć indywidualnie ustaloną stawkę amortyzacji od 1 stycznia 2011 roku...
  2. Czy można skorygować ewidencję środków trwałych, w tym naliczenie amortyzacji według stawki 33,33% oraz rozliczenie podatku dochodowego z tytułu zmiany za lata 2008-2010...


Zdaniem Wnioskodawcy, zmiana stawki amortyzacji danego budynku od 1 stycznia 2011 r. jest możliwa. Korekta ewidencji naliczonej amortyzacji i rozliczeń podatkowych z tytułu zmiany okresu amortyzacji od momentu przyjęcia budynku do używania jest również możliwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zasady amortyzacji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych określone zostały w przepisach art. 22a - 22o ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. u. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.).

W świetle art. 22a ust. 1 ww. ustawy, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty

   - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Podatnicy w oparciu o wyżej wymienioną ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych mają możliwość wyboru sposobu ustalenia wartości początkowej budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych: albo zgodnie z zasadami ogólnymi zawartymi w art. 22g ust. 1, 3-9, 11-15 tj. z uwzględnieniem sposobu nabycia środka trwałego, albo też według zasady szczególnej (uproszczonej), określonej w art. 22g ust. 10 ww. ustawy.

Możliwość ustalenia wartości początkowej ww. środków trwałych według jednej z dwóch metod wiąże się ze zróżnicowaniem obowiązujących zasad ich amortyzacji.

Podkreślić należy, że ustawodawca w art. 22h ust. 2 powołanej ustawy określił zasadę, w myśl której podatnicy, z zastrzeżeniem art. 22l i 22ł, dokonują wyboru jednej z metod amortyzacji określonej w art. 22i-22k dla poszczególnych środków trwałych przed rozpoczęciem ich amortyzacji; wybraną metodę stosuje się do pełnego zamortyzowania danego środka trwałego.

Zasadą jest, że odpisy amortyzacyjne dokonywane są od ustalonej w sposób wskazany przepisami wartości początkowej danego środka trwałego według wybranej (mogącej mieć zastosowanie) metody amortyzacji oraz stawki amortyzacyjnej aż do zrównania sumy tych odpisów z wartością początkową.

Oznacza to, iż decyzję o wyborze danej metody obliczenia wysokości odpisu amortyzacyjnego, w tym wysokości stawki amortyzacyjnej nieruchomości należy podjąć przed rozpoczęciem amortyzacji i jeśli podatnik decyduje się na wybór jednej z tych metod musi ją stosować konsekwentnie przez cały okres amortyzacji.

Przepisy art. 22j ust. 1 pkt 3 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określają, iż podatnicy, z zastrzeżeniem art. 22l, mogą indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika, z tym że okres amortyzacji nie może być krótszy niż 10 lat dla budynków (lokali) i budowli, innych niż wymienione w pkt 4, to jest innych niż budynki i lokale niemieszkalne.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że Wnioskodawca w styczniu 2008 roku nabył budynek zaliczony do grupy 103 (budynki usługowo-handlowe) wg Klasyfikacji Środków Trwałych. Budynek ten przed nabyciem był używany przez inną jednostkę gospodarczą przez okres dłuższy niż 60 miesięcy. Budynek spełnia wymagania do zastosowania indywidualnej stawki amortyzacji ustalonej w oparciu o art. 22j pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w momencie wprowadzania do ewidencji (2008 rok) przyjęto stawkę amortyzacyjną w wysokości 10%. w roku 2010 postanowiono zmienić stawkę amortyzacyjną na 33,33%.

Reasumując, biorąc pod uwagę przedstawione informacje oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że Wnioskodawca obowiązany jest wybraną stawkę amortyzacyjną związaną z wybraną metodą amortyzacji stosować do pełnego zamortyzowania danego środka trwałego. w konsekwencji nie jest możliwe obniżenie indywidualnie ustalonej stawki amortyzacyjnej bądź zmiana przyjętej stawki amortyzacyjnej z 10% na 33,33%, jak i w dalszej konsekwencji, dokonanie korekty zapisów w ewidencji środków trwałych oraz rozliczeń podatku dochodowego za lata 2008-2010.

Wobec powyższego, nieprawidłowym jest stanowisko Wnioskodawcy, iż można zmienić indywidualnie ustaloną stawkę amortyzacji od 1 stycznia 2011 r. oraz skorygować ewidencję środków trwałych, w tym naliczenie amortyzacji według stawki 33,33% oraz rozliczenie podatku dochodowego z tytułu zmiany za lata 2008-2010.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj