Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-1286/10-5/KŁ
Data
2011.02.28
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
badania naukowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
odliczenie podatku
projekt
Istota interpretacji
Czy Instytut ma prawo do odliczania - strukturą - podatku VAT naliczonego w fakturach zakupu sprzętu (aparatury), materiałów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn. „Zwiększenie potencjału badawczego” finansowanego ze środków strukturalnych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka?
Wniosek ORD-IN
878 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu, przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2010 r. (data wpływu 9 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 stycznia 2011 r. (data wpływu 19 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Zwiększenie potencjału badawczego” – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 9 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Zwiększenie potencjału badawczego”. Pismem z dnia 14 stycznia 2011 r. doprecyzowane zostało opisane zdarzenie przyszłe.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest Instytutem naukowo-badawczym. Jednym z podstawowych celów statutowych Instytutu jest prowadzenie badań naukowych podstawowych i rozwojowych w zakresie nauk biochemicznych i biologicznych, a także badań w zakresie rozwoju nowych technologii informatycznych. Zainteresowany jest także operatorem i właścicielem ogólnopolskiej sieci optycznej Y, a także Miejskiej Sieci Komputerowej X, sieci zbudowanej z dotacji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (dawniej Ministerstwo Nauki i Informatyzacji). Instytut jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, i uzyskuje następujące rodzaje przychodów: - dotacje na działalność statutową i na realizację projektów badawczych otrzymywane z MNiSzW oraz dotacje na projekty badawczo-rozwojowe finansowane z UE, itp.,
- przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług: obsługa środowiska naukowego w zakresie dostępu do sieci naukowej X i sieci Y, usługi informatyczne świadczone na rzecz firm, usługi naukowo-badawcze na zlecenie konkretnych odbiorców, sprzedaż noclegów, wynajem sal, sprzedaż czasopisma naukowego Z, itp.
Instytut dokonuje pełnego odliczania podatku VAT, ale także w sposób określony w art. 90 ustawy, tj. strukturą. W roku 2009 i 2010 wskaźnik sprzedaży opodatkowanej do zwolnionej przekroczył 98%, tak więc VAT odliczany jest w 100%. Instytut realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka lata 2007-2013, oś priorytetowa 2 „Infrastruktura sfery B+R”, działanie 2.1 „Rozwój ośrodków o wysokim potencjale badawczym”. Temat projektu: „Zwiększenie potencjału badawczego”. Projekt realizowany jest na podstawie umowy zawartej dnia 30 grudnia 2009 r. z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, będącym Instytucją Pośredniczącą. Projekt dofinansowany jest w 100%, z czego 85% stanowią środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, 15% dotacja krajowa. Instytut składając wniosek o dotacje na omawiany projekt złożył oświadczenie, że nie będzie odliczać podatku VAT naliczonego w fakturach zakupu urządzeń (aparatury), materiałów i usług niezbędnych do realizacji projektu. Celem projektu jest zmodernizowanie i doposażenie dwóch pracowni: - Laboratorium w tym także adaptacja nowego pomieszczenia dla laboratorium,
- Centrum Badań.
Laboratorium wyposażone zostanie w nowoczesny spektrometr wraz z wyposażeniem umożliwiający kompleksowe badanie strukturalnych biomolekuł. Posadowienie planowanego spektrometru wymaga adaptacji nowego pomieszczenia również zaplanowanej w projekcie. W pracowni krystalograficznej zautomatyzowany zostanie proces krystalizacji białek i kwasów nukleinowych. W tym celu zakupiony zostanie robot krystalizacyjny wraz z dodatkową aparaturą zwiększającą przepustowość analizy biokrystalograficznej. Odpowiednio zostaną również zmodernizowane potrzebne pomieszczenia. Projekt swym zasięgiem obejmuje użytkowników, którymi są pracownicy Instytutu oraz współpracująca z Instytutem kadra naukowa z kraju i zagranicy. Projekt zwiększy również potencjał szkoleniowy, którego beneficjentami są studenci szkół wyższych i doktoranci Studium Doktoranckiego Instytutu. Zmodernizowane i doposażone zaplecze badawcze wymienionych pracowni przyczyni się w znacznym stopniu do pełnego wykorzystania potencjału naukowego oraz konkurencyjności. Instytut wobec innych ośrodków tego typu w Europie i na świecie w kierunku uznawanym za priorytetowy dla rozwoju społeczno-gospodarczego kraju przyczyni się także do polepszenia jakości badań. Infrastruktura badawcza wsparta w ramach omawianego projektu będzie wykorzystywana do realizacji zadań statutowych, projektów badawczych krajowych i międzynarodowych oraz zadań realizowanych w ramach sieci naukowych. Spektrometria i krystalografia stanowią podstawowe narzędzia badawcze wielu pracowni Instytutu, szczególnie tych, które zajmują się badaniem strukturalnych biomolekuł oraz syntezą fragentów kwasów nukleinowych, ich komponentów i analogów. Obie te techniki eksperymentalne wykorzystywane są obecnie do realizacji wielu projektów badawczych w Instytucie. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca osiągnie następujące rezultaty: - powstanie wiele nowych projektów badawczych w dziedzinach chemii bioorganicznej, biologii strukturalnej i medycyny molekularnej,
- inne jednostki badawcze skorzystają na współpracy naukowej z Instytutem,
- wielu młodych naukowców zostanie przeszkolonych w zakresie obsługi i wykorzystania zakupionej aparatury. Szkolenie to będzie miało formę krajowych i międzynarodowych warsztatów lub charakter indywidualny,
- zwiększy się liczba naukowców i studentów wykorzystujących techniki i krystalografii, dzięki istniejącej i planowanej współpracy zespołów Instytutu z innymi ośrodkami w kraju i za granicą,
- powstaną nowe miejsca pracy.
Pismem z dnia 14 stycznia 2011 r. uzupełniono opis zdarzenia przyszłego o następujące informacje: - Instytut prowadzi działalność:
- statutową, naukowo-badawczą wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Działania wyłączone z opodatkowania to realizowane przez Instytut prace badawcze i badawczo-rozwojowe w zakresie chemii bioorganicznej, a w szczególności nad syntezą, strukturą i funkcją kwasów nukleinowych i białek oraz ich wzajemnym oddziaływaniem w warunkach modelowych oraz na różnych etapach przekazywania i odczytywania informacji genetycznej oraz prace badawczo-rozwojowe i wdrożeniowe w zakresie sieci nowych generacji, gridów i portali, usług i aplikacji dla społeczeństwa informacyjnego prowadzone przez działające w strukturach Instytutu Centrum Komputerowe. Działalność przedstawiona w tym punkcie prowadzona jest w ramach dotacji budżetowych otrzymywanych na działalność statutową, dotacji w tym również z funduszy strukturalnych otrzymywanych na realizację projektów badawczych i badawczo-rozwojowych oraz projektów badawczo-rozwojowych finansowanych przez Unię Europejską w ramach programów ramowych. Wyniki badań naukowych publikowane są w czasopismach naukowych krajowych i zagranicznych, a także prezentowane na seminariach i konferencjach naukowych organizowanych przez Instytut czy inne jednostki naukowe w kraju i za granicą,
- przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług, w szczególności:
- obsługa środowiska naukowego w zakresie dostępu do sieci naukowej X i sieci Y (Instytut jest operatorem tych sieci), usługi informatyczne świadczone na rzecz firm, usługi naukowo-badawcze realizowane na zlecenie konkretnych odbiorców, sprzedaż noclegów w pokojach gościnnych, wynajem sal, sprzedaż czasopisma naukowego Z, itp.
- w niewielkim stopniu wykonuje czynności zwolnione od podatku VAT, jak np. opracowanie recenzji rozpraw doktorskich, refundacje kosztów poniesionych na badanie lekarskie.
- Celem projektu jest zmodernizowanie dotychczasowych pomieszczeń zajmowanych przez laboratoria przedstawione w złożonym wniosku, adaptacja nowego pomieszczenia oraz wyposażenie tych laboratoriów w niezbędną, nowoczesną aparaturę badawczą. Aparatura badawcza nabyta w ramach projektu oraz zmodernizowane pomieszczenia służyć będą do badań naukowych realizowanych przez pracowników Instytutu w ramach zadań statutowych oraz w realizowanych projektach badawczych. Z wykorzystaniem omawianej aparatury przeprowadzane będą również szkolenia studentów szkół wyższych i słuchaczy studium doktoranckiego (jednym z zadań statutowych Instytutu jest również prowadzenie studiów doktoranckich) w zakresie poznawania i stosowania nowych technik w procesie krystalizacji białek i kwasów nukleinowych.
- Zarówno zmodernizowane pomieszczenia jak i zakupiony sprzęt, aparatura badawcza nabyta w ramach realizowanego projektu nie będą udostępniane innym podmiotom na podstawie umowy najmu, dzierżawy itp.
- Otrzymana dotacja na realizację projektu nie ma charakteru cenotwórczego. Dotacja została przyznana na pokrycie kosztów realizowanego projektu, tj. na rozwój infrastruktury badawczej.
Jednocześnie w celu uzupełnienia złożonego wniosku Instytut informuje, że zgodnie z planem w ramach realizowanego projektu przewidziane są także roboty dźwigowe. Prace te polegają na montażu podnośnika przy schodach wejściowych do budynku, w którym znajdują się pomieszczenia zaadaptowane na potrzeby laboratorium . Głównym celem montażu podnośnika jest umożliwienie transportu zbiorników ciekłego azotu i ciekłego helu. Media te są niezbędne dla funkcjonowania spektrometrów , które zostaną zainstalowane w zaadaptowanych pomieszczeniach. Zgodnie z założeniami projektu, konstrukcja tego podnośnika umożliwia nie tylko transport wyżej wymienionych zbiorników, lecz również osób niepełnosprawnych. Podnośnik będzie posiadał zabezpieczenie, które uniemożliwi korzystanie z niego przez osoby postronne. Łączny koszt brutto montażu podnośnika stanowi 0,48% wszystkich kosztów brutto realizowanego projektu. Dodać przy tym należy, że schody przy których zlokalizowany jest podnośnik są schodami wejściowymi do budynku, w którym adoptowane jest pomieszczenie dla oraz do budynku, w którym mieści się sala konferencyjna. Sala wykorzystywana jest na własne potrzeby Instytutu np. organizacja seminariów, konferencji naukowych i innych podobnych spotkań. W miarę możliwości wynajmowana jest także na podobne cele innym podmiotom. Umożliwienie skorzystania z podnośnika osobie niepełnosprawnej przychodzącej do wspomnianych budynków jest bardzo dużym dla niej ułatwieniem. Jednak głównym celem montażu podnośnika jest dokonywanie nim transportu ww. gazów niezbędnych do prac laboratoryjnych pracowni .
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Instytut będzie miał prawo do odliczania - strukturą - podatku VAT naliczonego w fakturach zakupu sprzętu (aparatury), materiałów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn. „Zwiększenie potencjału badawczego” finansowanego ze środków strukturalnych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka...
Zdaniem Wnioskodawcy, Instytut nie ma prawa do odliczania podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w celu realizacji projektu pn. „Zwiększenie potencjału badawczego”. Dofinansowanie kosztów realizacji projektu badawczego (dotacja kosztowa) nie jest związane ze świadczeniem konkretnych usług i dostawą konkretnych towarów, jest natomiast dofinansowaniem konkretnych przedsięwzięć skierowanych na rozwój infrastruktury badawczej. Poprzez poprawę i rozwój infrastruktury Instytutu zwiększy się jakość prowadzonych badań. Przyczyni się także do wzrostu konkurencyjności nauki polskiej w kierunku uznawanym za priorytetowy dla rozwoju społeczno-gospodarczego kraju. Natomiast poprzez aplikacyjny charakter omawianych badań Instytut stanie się również atrakcyjny dla gospodarki. Unowocześnienie infrastruktury badawczej Instytutu, a co za tym idzie zwiększenie efektywności prowadzonych badań naukowych w istotny sposób wpłynie na współpracę naukową z ośrodkami naukowo-badawczymi w kraju i za granicą.
W piśmie z dnia 14 stycznia 2011 r. Wnioskodawca wskazał, że Instytut utrzymuje swoje stanowisko, iż nie ma prawa do odliczania podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w celu realizacji projektu pn. „Zwiększenie potencjału badawczego”. Instytut nie oczekuje wystąpienia sprzedaży produktu jakimi mogą być wyniki badań osiągane z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach projektu zarówno w okresie trwania projektu jak i w okresie obowiązującego zgodnie z zawartą umową 5-letniego okresu zachowania trwałości projektu. Nie będzie także udostępniał odpłatnie zmodernizowanych pomieszczeń, aparatury oraz innych urządzeń pozyskanych w realizowanym projekcie. Jednocześnie projekt ten nie zawiera innych wartości mogących wygenerować przychód. Zainteresowany podkreśla również, że otrzymane dofinansowanie nie ma charakteru cenotwórczego, a więc nie ma w tej sytuacji zastosowania art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika: - z tytułu nabycia towarów i usług,
- potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
- od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Ponadto, na mocy przepisu art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Treść cyt. wyżej przepisów wskazuje, iż: - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie czynnym podatnikom VAT,
- prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych”.
Jak wynika z powyższego odliczyć można zatem w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zaznaczyć, że w myśl art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo, o czym stanowi art. 90 ust. 3 ustawy. W ust. 4 art. 90 ustawy wskazano, iż proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja.
Stosownie natomiast do zapisu art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8: - przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;
- nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.
Z powołanego wyżej przepisu art. 90 wynika, że obowiązek jego zastosowania ma miejsce wówczas, gdy nie jest możliwe bezpośrednie przypisanie podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu do konkretnej sprzedaży opodatkowanej bądź zwolnionej. Natomiast nie ma zastosowania gdy zakupy są związane tylko z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.
Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest Instytutem naukowo-badawczym. Jednym z podstawowych celów statutowych Instytutu jest prowadzenie badań naukowych podstawowych i rozwojowych w zakresie nauk biochemicznych i biologicznych, a także badań w zakresie rozwoju nowych technologii informatycznych. Zainteresowany jest także operatorem i właścicielem ogólnopolskiej sieci optycznej Y, a także Miejskiej Sieci Komputerowej X, sieci zbudowanej z dotacji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (dawniej Ministerstwo Nauki i Informatyzacji).
Instytut jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i uzyskuje następujące rodzaje przychodów: - dotacje na działalność statutową i na realizację projektów badawczych otrzymywane z MNiSzW oraz dotacji na projekty badawczo-rozwojowe finansowane z UE, itp.
- przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług: obsługa środowiska naukowego w zakresie dostępu do sieci naukowej X i sieci Y, usługi informatyczne świadczone na rzecz firm, usługi naukowo-badawcze na zlecenie konkretnych odbiorców, sprzedaż noclegów, wynajem sal, sprzedaż czasopisma naukowego Z, itp.
Instytut dokonuje pełnego odliczania podatku VAT ale także w sposób określony w art. 90 ustawy, tj. strukturą. W roku 2009 i 2010 wskaźnik sprzedaży opodatkowanej do zwolnionej przekroczył 98%, tak więc VAT odliczany jest w 100%.
Instytut realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka lata 2007-2013, oś priorytetowa 2 „Infrastruktura sfery B+R”, działanie 2.1 „Rozwój ośrodków o wysokim potencjale badawczym”. Temat projektu: „Zwiększenie potencjału badawczego”. Projekt realizowany jest na podstawie umowy zawartej dnia 30 grudnia 2009 r. z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, będącym Instytucją Pośredniczącą. Projekt dofinansowany jest w 100%, z czego 85% stanowią środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, 15% dotacja krajowa.
Celem projektu jest zmodernizowanie i doposażenie dwóch pracowni: - Laboratorium w tym także adaptacja nowego pomieszczenia dla laboratorium,
- Centrum Badań.
Laboratorium wyposażone zostanie w nowoczesny spektrometr wraz z wyposażeniem umożliwiający kompleksowe badanie strukturalnych biomolekuł. Posadowienie planowanego spektrometru wymaga adaptacji nowego pomieszczenia również zaplanowanej w projekcie. W pracowni krystalograficznej zautomatyzowany zostanie proces krystalizacji białek i kwasów nukleinowych. W tym celu zakupiony zostanie robot krystalizacyjny wraz z dodatkową aparaturą zwiększającą przepustowość analizy biokrystalograficznej. Odpowiednio zostaną również zmodernizowane potrzebne pomieszczenia.
Projekt swym zasięgiem obejmuje użytkowników, którymi są pracownicy Instytutu oraz współpracująca z Instytutem kadra naukowa z kraju i zagranicy. Projekt zwiększy również potencjał szkoleniowy, którego beneficjentami są studenci szkół wyższych i doktoranci Studium Doktoranckiego Instytutu.
W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca osiągnie następujące rezultaty: - powstanie wiele nowych projektów badawczych w dziedzinach chemii bioorganicznej, biologii strukturalnej i medycyny molekularnej,
- inne jednostki badawcze skorzystają na współpracy naukowej z Instytutem,
- wielu młodych naukowców zostanie przeszkolonych w zakresie obsługi i wykorzystania zakupionej aparatury. Szkolenie to będzie miało formę krajowych i międzynarodowych warsztatów lub charakter indywidualny,
- zwiększy się liczba naukowców i studentów wykorzystujących techniki i krystalografii, dzięki istniejącej i planowanej współpracy zespołów Instytutu z innymi ośrodkami w kraju i za granicą,
- powstaną nowe miejsca pracy.
Instytut prowadzi m. in. działalność statutową, naukowo-badawczą wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Działania wyłączone z opodatkowania to realizowane przez Instytut prace badawcze i badawczo-rozwojowe w zakresie chemii bioorganicznej, a w szczególności nad syntezą, strukturą i funkcją kwasów nukleinowych i białek oraz ich wzajemnym oddziaływaniem w warunkach modelowych oraz na różnych etapach przekazywania i odczytywania informacji genetycznej oraz prace badawczo-rozwojowe i wdrożeniowe w zakresie sieci nowych generacji, gridów i portali, usług i aplikacji dla społeczeństwa informacyjnego prowadzone przez działające w strukturach Instytutu Centrum Komputerowe. Działalność przedstawiona w tym punkcie prowadzona jest w ramach dotacji budżetowych otrzymywanych na działalność statutową, dotacji w tym również z funduszy strukturalnych otrzymywanych na realizację projektów badawczych i badawczo-rozwojowych oraz projektów badawczo-rozwojowych finansowanych przez Unię Europejską ramach programów ramowych. Wyniki badań naukowych publikowane są w czasopismach naukowych krajowych i zagranicznych, a także prezentowane na seminariach i konferencjach naukowych organizowane przez Instytut czy inne jednostki naukowe w kraju i za granicą.
Celem projektu jest zmodernizowanie dotychczasowych pomieszczeń zajmowanych przez laboratoria, adaptacja nowego pomieszczenia oraz wyposażenie tych laboratoriów w niezbędną nowoczesną aparaturę badawczą. Aparatura badawcza nabyta w ramach projektu oraz zmodernizowane pomieszczenia służyć będą do badań naukowych realizowanych przez pracowników Instytutu w ramach zadań statutowych oraz w realizowanych projektach badawczych. Z wykorzystaniem omawianej aparatury przeprowadzane będą również szkolenia studentów szkół wyższych i słuchaczy studium doktoranckiego (jednym z zadań statutowych Instytutu jest również prowadzenie studiów doktoranckich) w zakresie poznawania i stosowania nowych technik w procesie krystalizacji białek i kwasów nukleinowych. Zarówno zmodernizowane pomieszczenia jak i zakupiony sprzęt, aparatura badawcza nabyta w ramach realizowanego projektu nie będą udostępniane innym podmiotom na podstawie umowy najmu, dzierżawy itp. Otrzymana dotacja na realizację projektu nie ma charakteru cenotwórczego, a więc nie ma zastosowania art. 29 ust. 1 ustawy. Dotacja została przyznana na pokrycie kosztów realizowanego projektu, tj. na rozwój infrastruktury badawczej.
W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca zaznaczył, że nie oczekuje wystąpienia sprzedaży produktu jakimi mogą być wyniki badań osiągane z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach projektu zarówno w okresie trwania projektu jak i w okresie obowiązującego zgodnie z zawartą umową 5-letniego okresu zachowania trwałości projektu. Nie będzie także udostępniał odpłatnie zmodernizowanych pomieszczeń, aparatury oraz innych urządzeń pozyskanych w realizowanym projekcie. Jednocześnie projekt ten nie zawiera innych wartości mogących wygenerować przychód.
W analizowanej sprawie Instytut wskazał, iż infrastruktura badawcza wsparta w ramach przedmiotowego projektu będzie wykorzystywana do realizacji zadań statutowych, projektów badawczych krajowych i międzynarodowych oraz zadań realizowanych w ramach sieci naukowych. Powyższa działalność statutowa i naukowo-badawcza wyłączona jest z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Należy podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczenie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałyby możliwość odliczenia w takiej sytuacji.
Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Dokonane zakupy nie mają bowiem związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku od towarów i usług - w oparciu o wskaźnik struktury (sprzedaży) - naliczonego w fakturach zakupu sprzętu (aparatury), materiałów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn. „Zwiększenie potencjału badawczego” finansowanego ze środków strukturalnych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
Ponadto należy zauważyć, iż Wnioskodawca wskazał, że nie oczekuje wystąpienia sprzedaży produktu jakimi mogą być wyniki badań osiągane z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach projektu zarówno w okresie trwania projektu jak i w okresie obowiązującego zgodnie z zawartą umową 5-letniego okresu zachowania trwałości projektu.
Odnosząc się do powyższego tut. Organ wskazuje, że w przypadku zmiany w przyszłości przeznaczenia nabytych towarów (tj. sprzętu (aparatury), materiałów niezbędnych do realizacji przedmiotowego projektu) należy mieć na uwadze uregulowania wynikające z przepisów art. 91 ustawy (zwłaszcza unormowania art. 91 ust. 7–7d ustawy).
Stosownie do art. 91 ust. 7 ustawy, w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi, należy odpowiednio stosować przepisy art. 91 ust. 1–6 stanowiące o dokonaniu korekty podatku naliczonego (z uwzględnieniem uregulowań art. 90).
Tut. Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. W szczególności nie analizowano czy działalność naukowo-badawcza jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.
W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Zwiększenie potencjału badawczego”. Natomiast, kwestia dotycząca stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w ww. zakresie została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 28 lutego 2011 r. nr ILPP1/443-1286/10-4/KŁ.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
|