Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-267/11-4/MN
z 2 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-267/11-4/MN
Data
2011.05.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
instalacja kasy rejestrującej
kasa rejestrująca
obowiązek instalacji kasy rejestrującej
obrót
podstawa opodatkowania
świadczenie usług
usługi
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Istota interpretacji
Kiedy u Wnioskodawcy powstanie obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących?



Wniosek ORD-IN 868 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2011 r. (data wpływu 02 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu 21 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Pismem z dnia 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu 21 kwietnia 2011 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą sklasyfikowaną według PKD symbolami:

  • 81.22.Z - Usługi czyszczenia pieców i kominów,
  • 71.12.Z – Usługi w zakresie inżynierii i związane z nimi doradztwo techniczne,
  • 71.20.B – Usługi w zakresie badań i analiz technicznych.

Wnioskodawca w roku 2010 oraz w roku bieżącym opodatkowany jest zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej, nie zatrudnia pracowników. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług opodatkowanym według stawki 23%.

Usługi wykonuje głównie na rzecz osób fizycznych. Wnioskodawca wskazuje, że do dnia sporządzenia wniosku (tj. 31 stycznia 2011 r.) nie powstał wobec niego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu na rzecz osób fizycznych za pomocą kas rejestrujących na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Sprzedaż ogółem na rzecz osób fizycznych w 2010 r. wyniosła 89.288,20 zł brutto, w tym 22% podatek VAT, w zakresie usług czyszczenia kominów – poz. 27 załącznika do ww. rozporządzenia – wyniosła 75.088,20 zł brutto, co stanowi 84,10% obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Pozostałą sprzedaż na rzecz osób fizycznych w kwocie 14.200,00 zł brutto stanowią usługi z zakresu inżynierii i związane z nimi doradztwo techniczne oraz usługi w zakresie badań i analiz technicznych.

Pismem z dnia 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu 21 kwietnia 2011 r.) uzupełniono ww. wniosek w zakresie opisu zdarzenia przyszłego o następujące informacje:

  1. Czynności będące przedmiotem wniosku są ujęte w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r., Nr 207, poz. 293 ze zm.) pod numerem 81.22.13 Usługi czyszczenia pieców i kominów.
  2. Sprzedaż Wnioskodawcy w roku 2010 w wyżej podanym zakresie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie była w żadnym przypadku dokumentowana fakturą ani rachunkiem. Liczba operacji (sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych) przekroczyła w 2010 roku liczbę 50. Liczba odbiorców – osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła 20.
  3. Opłata za świadczone usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych jest uiszczana gotówką, bez pośrednictwa poczty lub banku.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Kiedy powstanie u Wnioskodawcy obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących ...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930) zwolnienie będzie obowiązywało do 31 grudnia 2011 r., w związku z faktem, iż w roku 2010 udział obrotów z tytułu sprzedaży usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia – poz. 27 – w obrotach ogółem z działalności na rzecz osób fizycznych, był wyższy niż 80 %. Wnioskodawca wskazuje, że ze zwolnienia będzie mógł korzystać do 31 grudnia 2012 r., w przypadku gdy w 2011 r. udział obrotów z tytułu sprzedaży usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia – poz. 27- w obrotach ogółem z działalności na rzecz osób fizycznych, będzie wyższy niż 80 %. Nie ma tutaj znaczenia przekroczenie kwoty 40.000 zł obrotów sprzedaży na rzecz osób fizycznych, zarówno w roku 2010, jak i ewentualnie w roku 2011. V

Zdaniem Wnioskodawcy zwolnienie, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od końca pierwszego półrocza danego roku, w którym korzystał z tego zwolnienia, jeżeli w okresie tego półrocza udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania, wymienionej w poz. 27 załącznika do rozporządzenia, w obrotach ogółem z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy byłby równy albo niższy niż 80 %.

Zdaniem Wnioskodawcy, gdy obroty w okresie pierwszego półrocza danego roku (2011 lub 2012), w którym korzystał z tego zwolnienia nie przekroczą kwoty obrotów 40.000 zł brutto ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych, to pomimo uzyskania wskaźnika równego lub niższego od 80% (udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania, wymienionej w poz. 27 załącznika do rozporządzenia w obrotach ogółem z działalności określonej w art. 111 ust.1 ustawy) - nie wystąpi obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wnioskodawca wskazuje, że w przypadku, gdy w roku 2011 udział obrotów z tytułu sprzedaży usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia – poz. 27 – w obrotach ogółem z działalności na rzecz osób fizycznych, będzie niższy niż 80 % - obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących powstanie po upływie dwóch miesięcy, licząc od końca roku, w którym korzystał z tego zwolnienia.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma zastosowania § 2 ust. 1 pkt 2 c pomimo, że jest opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej, a przeważająca działalność mieści się w poz. 84 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. nr 144, poz. 930 z późn. zm.).

Wnioskodawca wskazuje, że „ § 2. 1. Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania: (…)

  • 2) do dnia 30 kwietnia 2011 r. (…)
  • c) podatników opłacających zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej, jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania w zakresie działalności wymienionej:
    • w części I w lp. 1, 10, 12, 26, 31 - 34, 40 - 45, 47 - 50, 54, 58, 65, 74, 77, 78, 84 i 92 - 95, w części V w lp. 3 i 4 - usługi w zakresie transportu osób na rzece Dunajec przez flisaków pienińskich, w części VII w lp. 1 i 2, w części X i XI załącznika nr 3 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.), wykonywanej bez zatrudniania pracowników, z wyjątkiem małżonka,
    • w części I w lp. 2, 7, 28, 35 - 39, 60 - 64, 79 i w części VIII załącznika nr 3 do ustawy, o której mowa w tiret pierwszym.”

Wnioskodawca wskazuje, że powyższe stanowisko jest uzasadnione tym, że Jego podstawowa działalność mieści się w poz. 27 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138 poz. 930) co pozwala na skorzystanie z tego zwolnienia do 31 grudnia 2012 r., natomiast § 2 ust.1 pkt 2c zwalnia z ewidencji obrotów przy zastosowaniu kas rejestrujących tylko do 30 kwietnia 2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…) – art. 8 ust. 1 ustawy.

Należy zaznaczyć, że w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W art. 111 ust. 8 ustawy zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony, niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, oraz określenia warunków korzystania ze zwolnienia (…).

Kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w obecnym stanie prawnym, to jest od dnia 1 stycznia 2011 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930). Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia, oraz wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów.

W myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, do dnia 31 grudnia 2012 r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Natomiast zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1 - 32 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 80%.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od końca pierwszego półrocza danego roku, w którym podatnik korzysta z tego zwolnienia, jeżeli w okresie tego półrocza udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania, wymienionej w poz. 1- 32 załącznika do rozporządzenia, w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był równy albo niższy niż 80%, z zastrzeżeniem ust. 3 ( § 3 ust. 2 rozporządzenia).

W myśl § 3 ust. 8 ww. rozporządzenia zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do podatników:

  1. którzy przed dniem 1 stycznia 2011 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia;
  2. w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku ewidencjonowania oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 31 grudnia 2010 r., w związku z zaistniałymi do dnia 31 grudnia 2010 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 31 grudnia 2010 r.
  3. świadczących usługi i dostawę towarów wymienionych w § 4 powołanego rozporządzenia bez względu na wysokość osiąganych obrotów.


Zatem stwierdzić należy, iż powyższe przepisy wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, a mianowicie: zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe) i zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca wykonuje usługi głównie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Do dnia sporządzenia wniosku (to jest 31 stycznia 2011 r.) nie powstał wobec niego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Sprzedaż ogółem na rzecz osób fizycznych w 2010 r. wyniosła 89.288,20 zł brutto, w tym 22% podatek VAT, w zakresie usług czyszczenia kominów – poz. 27 załącznika do ww. rozporządzenia – wyniosła 75.088,20 zł brutto, co stanowi 84,10% obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Pozostałą sprzedaż na rzecz osób fizycznych w kwocie 14.200,00 zł brutto stanowią usługi z zakresu inżynierii i związane z nimi doradztwo techniczne oraz usługi w zakresie badań i analiz technicznych.

Usługi czyszczenia pieców i kominów w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r., Nr 207, poz. 293 ze zm.) są sklasyfikowane pod numerem 81.22.13, a w rozporządzeniu w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z 26 lipca 2010 r. są wymienione w załączniku w poz. 27.

Z zapisu § 2 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia wynika, iż zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do ww. rozporządzenia. W poz. 27 załącznika wymieniono: ex 81 - Usługi związane z utrzymaniem porządku w budynkach i zagospodarowaniem terenów zieleni z wyłączeniem usług związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni (PKWiU 81.30.10.0).

Stosownie do objaśnień zawartych w załączniku do rozporządzenia symbol ex rozumie się przez to zakres wyrobów i usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, co oznacza, że zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania.

Zatem, gdyby Wnioskodawca wykonywał tylko usługi czyszczenia kominów PKWiU 81.22.13, to wtedy na podstawie poz. 27 załącznika do wyżej wymienionego rozporządzenia korzystałby ze zwolnienia z ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Ponieważ działalność Zainteresowanego nie ogranicza się tylko do czynności sklasyfikowanych PKWiU 81.22.13, warunek powyższego zwolnienia nie jest spełniony.

Tak więc, na podstawie powołanych przepisów i wielkości sprzedaży z 2010 r. należy uznać, że Podatnik będzie mógł korzystać ze zwolnienia z ewidencji przy zastosowaniu kas zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 do dnia 31 czerwca 2011 r. Dalej w myśl ust. 2 tego paragrafu, aby ustalić dalsze prawo do zwolnienia należy przeanalizować sprzedaż dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w pierwszym półroczu 2011 r. i tak:

  1. jeżeli po zakończeniu pierwszego półrocza 2011 r. udział obrotów ze sprzedaży usług czyszczenia pieców i kominów PKWiU 81.22.13 w sprzedaży ogółem dla tej grupy nabywców w tym półroczu będzie równy lub niższy niż 80% - to Wnioskodawca z dniem 1 września 2011 r. utraci prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej (§ 3 ust. 2).
  2. natomiast jeżeli po zakończeniu pierwszego półrocza 2011 r., udział obrotów ze sprzedaży usług czyszczenia pieców i kominów PKWiU 81.22.13 w sprzedaży ogółem dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w tym półroczu będzie wyższy niż 80% - to Wnioskodawca będzie do końca roku 2011 r. zwolniony z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
    Na początku roku 2012 zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 Podatnik będzie zobowiązany ponownie przeliczyć sprzedaż swoich usług dla nabywców niebędących podatnikami i ustalić proporcję za cały rok 2011 r.
    • jeżeli udział obrotów ze sprzedaży usług czyszczenia pieców i kominów PKWiU 81.22.13 w sprzedaży ogółem dla tej grupy nabywców w roku 2011 r. (w poprzednim roku podatkowym) będzie równa lub niższa niż 80% - to Wnioskodawca z dniem 1 stycznia 2012 r. będzie zobowiązany rozpocząć ewidencjonowanie swojej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej (§ 3 ust. 1 pkt 1),
    • natomiast jeżeli udział przedmiotowych usług w sprzedaży ogółem za 2011 r. będzie wyższy niż 80 % - podatnik korzysta ze zwolnienia z ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej do końca pierwszego półrocza 2012 r. Analogicznie w myśl ust. 2 § 3 rozporządzenia należy przeanalizować sprzedaż dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w pierwszym półroczu 2012 r. jak wskazano powyżej.

Należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie będzie też mógł skorzystać z innych zwolnień wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Nie są spełnione warunki wynikające z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 34 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów (to jest: brak faktur, przekroczona ilość operacji i nabywców) jak i w powiązaniu z poz. 37 tego załącznika (płatność za przedmiotowe usługi jest realizowana gotówką).

Końcowo nadmienia się również, że Wnioskodawca będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług przy ustalaniu wielkości obrotu i udziału sprzedaży zwolnionej w sprzedaży ogółem będzie brał pod uwagę kwoty netto zgodnie z art. 29 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy podkreślić, iż tut. Organ nie jest uprawniony do klasyfikowania danych usług do symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków usługodawcy. Wydając niniejszą interpretację oparto się na klasyfikacji podanej przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj