Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1080/10-4/MPe
z 10 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1080/10-4/MPe
Data
2011.02.10


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
faktura
miejsce świadczenia
Numer Identyfikacji Podatkowej
odliczenie podatku
usługi


Istota interpretacji
W zakresie rozliczenia podatku VAT w związku z nabywaniem usług, określenia miejsca świadczenia usług oraz numeru NIP jaki powinien być uwidoczniony na fakturze dokumentującej nabycie usług



Wniosek ORD-IN 498 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28.10.2010 r. (data wpływu 03.11.2010 r.) uzupełnione w dniu 14.01.2011 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 29.12.2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku VAT w związku z nabywaniem usług, określenia miejsca świadczenia usług oraz numeru NIP jaki powinien być uwidoczniony na fakturze dokumentującej nabycie usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03.11.2010 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 14.01.2011 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 29.12.2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku VAT w związku z nabywaniem usług, określenia miejsca świadczenia usług oraz numeru NIP jaki powinien być uwidoczniony na fakturze dokumentującej nabycie usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

B. to spółka prawa angielskiego z siedzibą w Londynie. Zajmuje się dystrybucją wyrobów medycznych na rynku wspólnotowym i światowym. B. prowadzi także sprzedaż oferowanych przez siebie wyrobów w Polsce. W związku z przekroczeniem przepisanych prawem limitów sprzedaży B. dokonał rejestracji w Polsce dla potrzeb podatku od towarów i usług, otrzymał ważny numer VAT i składa comiesięczne deklaracje VAT w związku ze sprzedawanymi do klientów polskich towarami. B. nie posiada siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w innym kraju niż Zjednoczone Królestwo. W związku z realizowanymi dostawami oraz działalnością marketingową B. korzysta z usług różnych usługodawców. Chodzi o usługi kurierskie, usługi informatyczne, usługi księgowe, usługi prawne, usługi windykacyjne, usługi bankowe. Ponadto B. korzysta z usług wyspecjalizowanej firmy zajmującej się promocją i dystrybucją wyrobów medycznych. W zakres świadczonych przez ten podmiot usług wchodzą: usługi transportowe, kurierskie, doręczeniowe, logistyczne, usługi dystrybucyjne, przechowywania, pakowania i wysyłki towarów, usługi promocyjne, w tym udział w targach, a także promocyjna działalność pracowników terenowych.

Ten wyspecjalizowany usługodawca, działając w ramach swojej działalności biznesowej, ponosi zwykłe koszty prowadzenia działalności gospodarczej, w tym w szczególności koszty związane z: delegacjami i innymi świadczeniami na rzecz własnych pracowników, ubezpieczeniami (społeczne, zdrowotne i majątkowe), eksploatacyjne związane z użytkowaniem samochodów i innych pojazdów (w tym paliwo), amortyzacją własnych środków trwałych, wynajem biur oraz przestrzeni składowych, usługami telekomunikacyjnymi, zakupem artykułów biurowych oraz innych sprzętów niezbędnych do funkcjonowania biura, kosztami nabywanych usług transportowych, pocztowych a także związanych z przechowywaniem towarów, kosztami nabywanych usług księgowych, prawnych i doradczych. Ponadto usługodawca zobowiązany jest na mocy zawartych umów do posiadania odpowiednich zasobów niezbędnych do świadczenia ww. usług. W tym parku maszynowo - sprzętowego, parku samochodowego, dysponowania odpowiednimi biurami i przestrzeniami składowymi a także zespołu odpowiednio wyszkolonego personelu. Sprzedaż ww. usług jest dokumentowana fakturami VAT wystawianymi przez podmioty polskie. B. bierze pod uwagę rozszerzenie swojej działalności poprzez wynajęcie przestrzeni magazynowej i prowadzenie z niego dystrybucji towarów do innych krajów Unii Europejskiej.

W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Spółka wskazała, że Wnioskodawca dokonywał na terenie Polski wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, które to czynności spowodowały obowiązek rejestracji dla celów podatku VAT na terenie kraju przy braku posiadania siedziby oraz stałego miejsca prowadzenia działalności na terenie Polski.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów usług VAT w Polsce od 2004 r. W tymże roku (pierwsza sprzedaż wystąpiła w miesiącu październiku) jego sprzedaż wyniosła 53.718,20 zł. netto. Kontrahentami (nabywcami) Wnioskodawcy są jedynie jednostki budżetowe — szpitale oraz inne niepubliczne zakłady medyczne. Wnioskodawca nie posiada na terenie Polski miejsca prowadzenia działalności mającego cechy stałego miejsca prowadzenia działalności, nie zatrudnia pracowników, nie posiada zaplecza technicznego oraz infrastruktury umożliwiającej zawieranie umów oraz podejmowanie decyzji zarządczych oraz nie uczestniczy w sprzedaży. Wszelkie czynności i działania odbywają się za pośrednictwem polskiego podmiotu, z którym Wnioskodawca ma zawartą umowę na świadczenie tych czynności i działań. Decyzje zarządcze podejmowane są w siedzibie Wnioskodawcy w Wielkiej Brytanii. Nabywane usługi dotyczą osiągniętego przychodu (opodatkowanego podatkiem dochodowym zgodnie z siedzibą w Wielkiej Brytanii) natomiast w podatku od towarów i usług VAT opodatkowanego na terenie Polski. Usługi te są ściśle związane ze sprzedażą wykonywaną na terenie Polski, gdyż tylko one gwarantują możliwość osiągnięcia tego przychodu. Bez usług wymienionych we wniosku, Wnioskodawca nie mógłby prowadzić sprzedaży na terenie Polski.

W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Spółka uściśliła pytanie nr 1 oraz przedstawiła do niego własne stanowisko.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Jak powinien rozliczać podmiot B. . zakup usług od polskich usługodawców wykonanych na terenie Polski związanych ze sprzedażą opodatkowaną także na terenie Polski...
  2. Czy w przypadku stosowania przez polskich usługodawców stawki 22%, podmiot Brytyjski B. ma prawo do odliczania tego podatku jako podatku naliczonego od podatku należnego z tytułu sprzedaży towarów na terenie Polski...
  3. Jaki numer VAT — podstawowy brytyjski czy polski — powinien być uwidoczniony na fakturze dokumentującej sprzedaż usług przez usługodawców B. ...
  4. Czy wynajem magazynu przez B. będzie usługą związaną z nieruchomością w rozumieniu art. 28e ustawy, a zatem miejscem jego świadczenia będzie miejsce położenia nieruchomości ...

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Podatnik B. winien otrzymywać faktury VAT od polskich usługodawców w stawce podstawowej VAT i dokonywać rozliczenia tego podatku z tytułu nabycia usług na terenie Polski.
  2. Naliczony i odprowadzany przez polskich dostawców podatek od towarów usług w związku z usługami świadczonymi na rzecz B., stanowi dla Wnioskodawcy podstawę odliczenia podatku od podatku należnego związanego ze sprzedażą w Polsce. Przyjęcie innego założenia oznaczałoby naruszenie zasady neutralności podatku od towarów i usług dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, a także naruszenie zasady standardu traktowania narodowego dla podmiotów wspólnotowych. Brak możliwości odliczenia podatku, o którym mowa powyżej, oznaczałby faktyczną jego utratę, w związku z faktem, że B. nie jest uprawniony do składania wniosków o zwrot zapłaconego podatku w trybie art. 89 ustawy.
  3. Z uwagi na fakt, że B. jest podmiotem zagranicznym i czynnym podatnikiem dla podatku VAT na terenie Polski, na fakturach winien znajdować się numer VAT nadany w Polsce.
  4. Wynajem magazynu jest usługą związaną z nieruchomością, miejscem świadczenia takiej usługi jest miejsce położenia nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Pojęcie dostawy towarów ustawodawca zdefiniował w art. 7 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem pod pojęciem tym należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…). W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest Spółką prawa angielskiego z siedzibą w Londynie, która zajmuje się dystrybucją wyrobów medycznych m.in. w Polsce. Spółka nie posiada siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terenie Polski, jednakże dokonywała wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, które to czynności spowodowały obowiązek rejestracji dla celów podatku VAT. W związku z realizowanymi na terenie kraju dostawami towarów oraz działalnością marketingową Wnioskodawca nabywa różne usługi od polskich kontrahentów. Są to: usługi kurierskie, informatyczne, księgowe, prawne, windykacyjne, bankowe. Ponadto Spółka korzysta z usług wyspecjalizowanej firmy zajmującej się promocją i dystrybucją wyrobów medycznych. W zakres tych usług wchodzą: usługi transportowe, kurierskie, doręczeniowe, logistyczne, dystrybucyjne, przechowywania, pakowania i wysyłki towarów, usługi promocyjne, w tym udział w targach, a także promocyjna działalność pracowników terenowych. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego w jaki sposób należy rozliczyć zakup od polskich kontrahentów usług dotyczących sprzedaży opodatkowanej, w szczególności czy Wnioskodawca winien otrzymać fakturę VAT i czy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. W myśl art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca jako podmiot zagraniczny z siedzibą w Londynie jest jednocześnie zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT w Polsce. W związku z prowadzoną na terytorium kraju sprzedażą towarów Wnioskodawca nabywa od polskich kontrahentów szereg usług. Biorąc powyższe pod uwagę wskazać należy, iż polscy kontrahenci będący podatnikami podatku od towarów i usług winni udokumentować fakturą VAT świadczone na rzecz Wnioskodawcy usługi. Natomiast Wnioskodawca jako podatnik podatku od towarów i usług na podstawie ww. art. 86 ust. 1 ustawy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup tychże usług, o ile nie zajdą ograniczenia, o których mowa w art. 88 tej ustawy.

Zatem w przedmiotowej kwestii stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do numeru NIP jaki powinien być uwidoczniony na fakturze dokumentującej sprzedaż usług na rzecz Wnioskodawcy - czynnego podatnika podatku od towarów i usług należy wskazać, iż z uzupełnienia do przedmiotowego wniosku wynika, że nabywane usługi są ściśle związane ze sprzedażą towarów dokonywaną na terytorium kraju. Zatem w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca winien posługiwać się polskim numerem NIP.

W związku z powyższym w przedmiotowej kwestii stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Z wniosku wynika również, iż Wnioskodawca ma zamiar rozszerzyć swoją działalność poprzez wynajęcie przestrzeni magazynowej i prowadzenie z niej dystrybucji towarów do innych krajów Unii Europejskiej. Pytanie Wnioskodawcy odnosi się do kwestii czy wynajem magazynu jest usługą związaną z nieruchomością w rozumieniu art. 28e ustawy, w związku z czym miejscem świadczenia będzie miejsce położenia nieruchomości.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie. Od dnia 1 stycznia 2010 r. miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy o VAT. Zgodnie z art. 28a ustawy na potrzeby stosowania rozdziału 3 w zakresie określenia miejsca świadczenia przy świadczeniu usług:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

W tym miejscu należy wskazać, że w odniesieniu do pewnych kategorii usług, przepisy ustawy o VAT wprowadzają szczególne regulacje dotyczące miejsca świadczenia. Jedną z takich kategorii są usługi związane z nieruchomościami, w tym usługi świadczone przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego. Na podstawie art. 28e ustawy, miejscem świadczenia ww. usług jest miejsce położenia nieruchomości. Z powyższego wynika, że o miejscu świadczenia, a tym samym miejscu opodatkowania usługi związanej z nieruchomością decyduje wyłącznie miejsce położenia nieruchomości, z którą dana usługa jest ściśle związana niezależnie od tego dla jakiego podmiotu jest wykonywana oraz gdzie znajduje się siedziba usługodawcy. Zasada ta ma zastosowanie wówczas, gdy usługę można przyporządkować do konkretnej nieruchomości, która jest możliwa do zlokalizowania, co do miejsca jej położenia. W przedmiotowej sprawie taką nieruchomością będą wynajmowane przez Wnioskodawcę magazyny.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym wynajem magazynu jest usługą związaną z nieruchomością, a miejscem jej świadczenia jest miejsce położenia nieruchomości, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj