Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1155/10/AL
z 31 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1155/10/AL
Data
2011.03.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
posiłki
stołówka
stołówka szkolna
usługi stołówkowe


Istota interpretacji
Czy podlega opodatkowaniu sprzedaż posiłków (wyprodukowanych przez warsztaty szkolne Wnioskodawcy) dokonywana przez szkołę na rzecz pracowników obcej jednostki?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2010r. (data wpływu 2 grudnia 2010r.), uzupełnionym pismami 22 lutego 2011r. (data wpływu 2 marca 2011r.) oraz z dnia 11 marca 2011r. (data wpływu 17 marca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży posiłków dla pracowników X. – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2010r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży posiłków dla pracowników X.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 lutego 2011r. (data wpływu 2 marca 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-1155/10/AL z dnia 9 lutego 2011r. oraz pismem z dnia 11 marca 2011r. (data wpływu 17 marca 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-1155/10/AL z dnia 3 marca 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zwraca się z uprzejmą prośbą o udzielenie informacji w zakresie zwolnienia z podatku VAT stołówki, będącej zarazem Warsztatami Szkolnymi, które są jednostką organizacyjną szkoły.

Wnioskodawca w ramach działań statutowych prowadzi w Warsztatach Szkolnych - stołówce zajęcia edukacyjne z praktycznej nauki zawodu, obejmującej przygotowywanie posiłków pod nadzorem pedagogicznym nauczycieli i pomocy pracowników kuchni. Uczniowie nie otrzymują żadnego wynagrodzenia z tytułu wykonywanych czynności produkcyjnych.

Od 1 września 2006r. decyzją władz miejskich - organu prowadzącego działalność oświatową, warsztaty zostały przeniesione do Z.

Uczniowie Wnioskodawcy w ramach zajęć edukacyjnych przygotowują posiłki dla uczniów, nauczycieli, pracowników administracji oraz dla stałych mieszkańców internatu, w którym zlokalizowana jest przedmiotowa placówka. Z posiłków w stołówce - Warsztatach Szkolnych korzystają również podopieczni O., którzy zamieszkują jedno piętro w tym samym budynku. Posiłki są przygotowywane także dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów A.

Wnioskodawca nadmienia, że w internacie zamieszkują uczniowie wszystkich szkół średnich z terenu miasta, dla których organem prowadzącym jest Gmina.

Wnioskodawca jest zarejestrowany w Urzędzie Statystycznym jako gminna samorządowa jednostka organizacyjna, własność samorządowa o działalności edukacyjnej zespołów szkół w zakresie szkolnictwa zawodowego i technicznego. Warsztaty – stołówka są integralną częścią szkoły.

W dniu 28 grudnia 2006r. Wnioskodawca otrzymał z Głównego Urzędu Statystycznego w Warszawie pismo w sprawie zakwalifikowania działalności.

Dnia 31 maja 2007r. Wnioskodawca uzyskał zwolnienia z podatku VAT - Pisma nr xxx Naczelnika Urzędu Skarbowego.

W związku z modernizacją i przebudową Warsztatów Szkolnych Wnioskodawca zamierza rozszerzyć działalność, dlatego zwraca się z zapytaniem w kwestii zwolnienia z podatku VAT sprzedaży posiłków dla osób fizycznych niebędacych pracownikami, uczniami jednostki budżetowej lub będących pracownikami jednostek budżetowych, lecz korzystających z usług na własny rachunek.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 22 lutego 2011r. Wnioskodawca wskazał, iż nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest jednostką budżetową.

Główną działalnością Wnioskodawcy jest działalność oświatowa, w ramach tej działalności funkcjonują Warsztaty Szkolne.

Warsztaty prowadzą zajęcia edukacyjne z praktycznej nauki zawodu w zawodach kucharz, kelner, technik żywienia i gospodarstwa domowego. Uczniowie wytwarzają posiłki pod nadzorem nauczycieli i przy pomocy pracowników kuchni.

Wnioskodawca jako jednostka budżetowa jest finansowana z budżetu (media), natomiast z posiłków, które są wytworzone w ramach zajęć edukacyjnych po cenach wsadu do kotła, finansowany jest zakup surowca do dalszej produkcji. Na ww. surowiec Wnioskodawca nie otrzymuje dofinansowania. Wyprodukowane posiłki są sprzedawane uczniom, nauczycielom, pracownikom administracji i obsługi szkół z terenu A., wychowankom ośrodka szkolno - wychowawczego dla dzieci i młodzieży, mieszkańców internatu tj. uczniów szkół. Z wyprodukowanych posiłków korzystają również pracownicy jednostki budżetowej gminy o nazwie X, kupując indywidualnie posiłki w stołówce prowadzonej przez Warsztaty Szkolne Wnioskodawcy, który również jest jednostką budżetową. Wnioskodawca zaznaczył, że stołówka znajduje się na terenie wyżej wymienionej jednostki tj. X.

Symbole PKWiU dla wszystkich czynności będących przedmiotem sprzedaży, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.): 85.32.12.1, 85.32.14.0, 85.60.10.00

Objęte wnioskiem usługi są usługami świadczonymi przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Wnioskodawca prowadzi działalność edukacyjną zgodną z programami nauczania w zakresie szkolnictwa zawodowego i technicznego.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 11 marca 2011r. Wnioskodawca wskazał, iż Warsztaty Szkolne nie są odrębną od Wnioskodawcy jednostką budżetową Gminy.

Faktycznej sprzedaży posiłków dokonuje Wnioskodawca, w ramach którego działają Warsztaty Szkolne. Ewentualnym podatnikiem podatku VAT z tytułu dokonywanej sprzedaży posiłków byłby Wnioskodawca.

Przedmiotowa sprzedaż posiłków nie mieści się w ramach usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą wykonywanych w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej lub w przepisach o systemie oświaty, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 11 marca 2011r.):

Czy sprzedaż posiłków dla osób fizycznych nie będących uczniami i pracownikami szkoły lecz pracownikami X- jednostki budżetowej Gminy, korzystających z Usług Warsztatów Szkolnych Wnioskodawcy podlega opodatkowaniu...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 11 marca 2011r.), w odniesieniu do stanu prawnego obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r., posiłki te nie powinny być opodatkowane ze względu na to, iż są wytwarzane przez uczniów w ramach nauki zawodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Ponieważ Wnioskodawca wskazał we wniosku ORD-IN, iż jego wątpliwości dotyczą sytuacji, jaka wystąpi od dnia 1 stycznia 2011r. dlatego niniejszą interpretacją oparto na stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. -w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie;

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ww. ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ww. ustawy o podatku VAT zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do postanowień art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy o podatku VAT zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca, nie będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług jest jednostką budżetową, której główną działalnością jest działalność oświatowa. W ramach tej działalności funkcjonują Warsztaty Szkolne, które nie są odrębną od Wnioskodawcy jednostką budżetową Gminy.

Warsztaty Szkolne prowadzą zajęcia edukacyjne z praktycznej nauki zawodu w zawodach kucharz, kelner, technik żywienia i gospodarstwa domowego. Uczniowie wytwarzają posiłki pod nadzorem nauczycieli i przy pomocy pracowników kuchni. Uczniowie nie otrzymują żadnego wynagrodzenia z tytułu wykonywanych czynności produkcyjnych.

Z posiłków, które są wytworzone w ramach zajęć edukacyjnych po cenach wsadu do kotła, finansowany jest zakup surowca do dalszej produkcji. Na ww. surowiec Wnioskodawca nie otrzymuje dofinansowania.

Z wyprodukowanych posiłków korzystają m.in. pracownicy jednostki budżetowej Gminy - X, kupując indywidualnie posiłki w stołówce prowadzonej przez Warsztaty Szkolne.

Faktycznej sprzedaży posiłków dokonuje Wnioskodawca, w ramach którego działają Warsztaty Szkolne. Ewentualnym podatnikiem podatku VAT z tytułu dokonywanej sprzedaży posiłków byłby Wnioskodawca.

Symbole PKWiU dla wszystkich czynności będących przedmiotem sprzedaży, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.): 85.32.12.1, 85.32.14.0, 85.60.10.00

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż objęte wnioskiem usługi są usługami świadczonymi przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Wnioskodawca prowadzi działalność edukacyjną zgodną z programami nauczania w zakresie szkolnictwa zawodowego i technicznego.

Jednocześnie Wnioskodawca oświadczył, iż przedmiotowa sprzedaż posiłków nie mieści się w ramach usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą wykonywanych w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej lub w przepisach o systemie oświaty, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

W tym miejscu należy wskazać, iż w myśl art. 70 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) praktyczna nauka zawodu może odbywać się w placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, warsztatach szkolnych, pracowniach szkolnych, u pracodawców, a także w indywidualnych gospodarstwach rolnych.

Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 70 ust. 4 ww. ustawy o systemie oświaty Minister Edukacji Narodowej wydał rozporządzenie z dnia 15 grudnia 2010r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. Nr 244 poz. 1626), w którym określił warunki i tryb organizowania praktycznej nauki zawodu w warsztatach szkolnych, pracowniach szkolnych, placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, u pracodawców i w indywidualnych gospodarstwach rolnych oraz kwalifikacje wymagane od osób prowadzących praktyczną naukę zawodu i przysługujące im uprawnienia.

Jak stanowi § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2010r. w sprawie praktycznej nauki zawodu rozporządzenie stosuje się do uczniów i słuchaczy, zwanych dalej „uczniami”, publicznych szkół ponadgimnazjalnych prowadzących kształcenie zawodowe, zwanych dalej „szkołami”. Natomiast jak stanowi § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia praktyczna nauka zawodu jest organizowana przez szkołę.

Jak wynika z art. 67a ust. 1 i 2 ustawy o systemie oświaty w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego oraz przytoczone przepisy prawa stwierdzić należy, iż bez wątpienia zajęcia edukacyjne prowadzone przez Wnioskodawcę, w ramach Warsztatów Szkolnych, polegające na przygotowywaniu przez uczniów Wnioskodawcy posiłków pod nadzorem nauczycieli i przy pomocy pracowników kuchni stanowią czynności świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Jednakże fakt, iż przedmiotowe posiłki są wytwarzane przez uczniów w ramach nauki zawodu nie przesądza o tym, iż ich dostawa na rzecz pracowników X nie powinna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Jak sam Wnioskodawca wskazał, przedmiotowa sprzedaż posiłków ww. pracownikom X, nie mieści się w ramach usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą wykonywanych w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej lub w przepisach o systemie oświaty, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Stwierdzić w tym miejscu należy, iż sprzedaż przez Wnioskodawcę ww. posiłków pracownikom X, w żaden sposób nie jest bezpośrednio związana z działalnością Wnioskodawcy polegającą na kształceniu lub wychowaniu. Pracownicy X nie są bowiem podmiotami, na rzecz których Wnioskodawca świadczy takowe usługi. Usługi edukacyjne świadczone są bowiem na rzecz uczniów szkoły, a nie na rzecz pracowników X. A zatem sprzedaż tym osobom posiłków nie może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT.

W świetle powyższego, sprzedaż posiłków, wytwarzanych przez Warsztaty Szkolne, a sprzedawanych w stołówce Wnioskodawcy pracownikom X, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem właściwej stawki VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja nie dotyczy kwestii zwolnienia z opodatkowania sprzedaży posiłków na rzecz innych podmiotów wymienionych we wniosku, bowiem nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj