Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-9/11-4/PM
z 10 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP2/443-9/11-4/PM
Data
2011.06.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
szpital
usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej
usługi zwolnione
zakład opieki zdrowotnej


Istota interpretacji
Wnioskodawca będzie miał zatem prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego związku z realizacją przedsięwzięcia pn.: „ ”, w takiej części, w jakiej poniesione wydatki służyć będą sprzedaży opodatkowanej. Natomiast gdy proporcja, o której mowa w art. 90 ust. 10 ustawy, nie przekroczy 2%, Wnioskodawca będzie miał prawo uznać, że proporcja wynosi 0% i wówczas nie wystąpi prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją przedmiotowego projektu.



Wniosek ORD-IN 327 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2011 r. (data wpływu 11 kwietnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 maja 2011 r. (data wpływu 11 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawnej możliwości odliczenia podatku VAT przy zakupie towarów i usług w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach działania II.7 „Elektroenergetyka” RPO W, Priorytet II „Ochrona środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka” pn. „ ” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2011 r. (data wpływu 11 kwietnia 2011 r.) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawnej możliwości odliczenia podatku VAT przy zakupie towarów i usług w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach działania II.7 „Elektroenergetyka” RPO W, Priorytet II „Ochrona środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka” pn. „ ”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 maja 2011 r. (data wpływu 11 maja 2011 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o określenie, że wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Na terenie należącym do Szpitala planowane jest wybudowanie wolnostojącej stacji transformatorowej typu PZO z dwoma kierunkami zasilania. Wybudowanie tej stacji pozwoli na całkowite uniezależnienie się od budynku dotychczasowej stacji. W nowej stacji przewiduje się: część SN Zakładu Energetycznego, SN Klienta, 2 transformatory 630kVA, rozdzielnię niskiego napięcia oraz baterii kondensatorów.

W pobliżu planowane jest również zamontowanie nowego agregatu prądotwórczego. Z nowo projektowanej stacji transformatorowej byłaby również zasilana istniejąca stacja usytuowana w pobliżu Pawilonu A, oraz nowa stacja nasłupowa zlokalizowana w pobliżu Pawilonu E, która przejęłaby zasilanie kotłowni, oczyszczalni i Pawilonu E. Planowane rozwiązanie doprowadziłoby do stanu, w którym żadne elementy zasilania Szpitala nie znajdowałyby się poza jego terenem, a nowoczesna aparatura znacznie zwiększyłaby pewność zasilania. Natomiast nowy agregat stanowiłby rezerwowe źródło zasilania Szpitala na wypadek awarii.

Uzyskanie interpretacji indywidualnej jest dokumentem wymaganym do przedłożenia instytucji zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa, w ramach ubiegania się o dofinansowanie dla projektu „ ", w ramach działania II.7 „Elektroenergetyka" RPO W, Priorytet II, "Ochrona środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka". Dokument ten ma posłużyć Wnioskodawcy jako potwierdzenie kwalifikowalności podatku VAT na potrzeby projektu – jako niemożliwego do odzyskania przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym. W obu szpitalach i poradniach Zespołu świadczone są usługi medyczne, które zgodnie z załącznikiem nr 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podlegają zwolnieniu od podatku VAT (usługi w zakresie ochrony zdrowia). Przy zakupie towarów i usług Wnioskodawca nie odlicza podatku VAT, bowiem zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, prawo takie nie przysługuje.

W piśmie z dnia 10 maja 2011 r. (data wpływu 11 maja 2011 r.) stanowiącym uzupełnienie wniosku, mając na uwadze przepisy art. 43 ust. 1 pkt 18 oraz art. 43 ust. 17 ustawy o podatku VAT, obowiązujące od dnia 1 stycznia 2011 r., Wnioskodawca wskazał, iż wydatki poniesione w związku z planowaną realizacją w/w projektu będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zainteresowany stwierdził, że prowadzi w 98% działalność medyczną zwolnioną z opodatkowania, a około 2% przypada na sprzedaż opodatkowaną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawną możliwość odliczenia VAT-u przy zakupie towarów i usług w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia ...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), ma on możliwość odliczenia podatku VAT przy zakupie towarów i usług w związku z realizacją przedsięwzięcia „ ”, gdyż w około 98% prowadzi działalność medyczną zwolnioną z opodatkowania, a w około 2% prowadzi sprzedaż opodatkowaną, dotyczącą dzierżawy pomieszczeń na działalność diagnostyczną oraz dzierżawę pomieszczeń firmy zajmującej się obsługą kotłowni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych

W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i z czynnościami w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, zastosowanie znajdują przepisy art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, iż proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ustawy), a także obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie (art. 90 ust. 6 ustawy).

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w brzmieniu obowiązującym z dniem 1 kwietnia 2011 r. nadanym ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Zatem, dokonując analizy cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, iż na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Ponadto należy podkreślić, iż przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu. Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy.

Okoliczności przedstawione we wniosku wskazują, iż Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Na terenie należącym do Szpitala planowane jest wybudowanie wolnostojącej stacji transformatorowej typu PZO z dwoma kierunkami zasilania, która pozwoli całkowicie uniezależnić się od budynku dotychczasowej stacji. W pobliżu stacji transformatorowej planowane jest również zamontowanie nowego agregatu prądotwórczego. Z nowo projektowanej stacji transformatorowej byłaby zasilana istniejąca stacja usytuowana w pobliżu Pawilonu A, oraz nowa stacja nasłupowa zlokalizowana w pobliżu Pawilonu E, która przejęłaby zasilanie kotłowni, oczyszczalni i Pawilonu E. Planowane rozwiązanie ma doprowadzić do stanu, w którym żadne elementy zasilania Szpitala nie znajdowałyby się poza jego terenem, a nowy agregat stanowiłby rezerwowe źródło zasilania Szpitala na wypadek awarii.

Na powyższe przedsięwzięcie Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.

Wnioskodawca mając na uwadze obowiązujący do dnia 31 grudnia 2010 r. załącznik nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, w przedmiotowym wniosku wskazał, iż świadczy usługi medyczne, podlegające zwolnieniu od podatku VAT. Z kolei w oparciu o obowiązujące od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisy art. 43 ust. 1 pkt 18 oraz art. 43 ust. 17 ustawy oświadczył, iż wykonuje w 98% działalność medyczną zwolnioną, a około w 2% sprzedaż opodatkowaną. Zainteresowany wskazał, iż wydatki poniesione w związku z planowaną realizacją projektu będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W przedmiotowej sprawie, mając na uwadze okoliczność, iż planowana inwestycja służyć będzie działalności Wnioskodawcy, w ramach której dokonuje zarówno sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług oraz sprzedaży zwolnionej od podatku VAT należy stwierdzić, iż Zainteresowany będzie mógł odliczyć podatek naliczony tylko w takim zakresie, w jakim wydatki poniesione na zakup towarów i usług w związku z planowaną inwestycją związane będą z czynnościami opodatkowanymi. Oznacza to, że Wnioskodawca zobowiązany będzie wówczas do wyodrębnienia takiej części podatku naliczonego, którą będzie można przypisać czynnościom opodatkowanym.

W przypadku natomiast, gdy Zainteresowany nie będzie miał możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, to będzie miał on prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z proporcją obliczoną według zasad określonych przepisami art. 90 ustawy.

Zainteresowany będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi związane będą ze sprzedażą opodatkowaną, zgodnie z art. 86 ustawy. Natomiast w zakresie, w jakim będą one wykorzystywane do sprzedaży zwolnionej od tego podatku, prawo to Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało. W celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca, w pierwszej kolejności zobowiązany będzie do przyporządkowania – w odpowiednich częściach – podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu poszczególnym kategoriom działalności (zwolnionej lub opodatkowanej). W przypadku, gdy nie będzie możliwe wyodrębnienie całości lub części podatku naliczonego wykorzystywanego do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, zastosowanie znajdzie art. 90 ustawy, z uwzględnieniem obowiązku dokonania korekty tak obliczonego podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ustawy. Przy czym jeżeli proporcja, o której mowa w art. 90 ust. 10 ustawy będzie mniejsza niż 2%, to Wnioskodawca ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Reasumując Wnioskodawca będzie miał zatem prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego związku z realizacją przedsięwzięcia pn.: „ ”, w takiej części, w jakiej poniesione wydatki służyć będą sprzedaży opodatkowanej. Natomiast gdy proporcja, o której mowa w art. 90 ust. 10 ustawy, nie przekroczy 2%, Wnioskodawca będzie miał prawo uznać, że proporcja wynosi 0% i wówczas nie wystąpi prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją przedmiotowego projektu.

Tym samym, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należy uznać za nieprawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo zauważyć należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj