Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1206/10/MS
z 11 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1206/10/MS
Data
2011.03.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dostawa
nieruchomości
pierwsze zasiedlenie
stawki podatku


Istota interpretacji
Prawo do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 przy dostawie hotelu z rozbudowaną częścią.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2010 r. (data wpływu 13 grudnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 3 marca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości zabudowanej - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 grudnia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości zabudowanej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Jako małżeństwo (osoby nieprwadzące działalności gospodarczej) w grudniu 1999 r., na podstawie aktu notarialnego - zakupili Państwo hotel za kwotę 350.000 zł („bez odliczenia VAT”). Następnie, w zakupionym hotelu przeprowadzono remont kapitalny na kwotę 778.000 zł (odliczając od wydatków inwestycyjnych podatek naliczony). Po zakończeniu prac związanych z przeprowadzeniem remontu (t.j. 31 marca 2002 r.) rozpoczęto amortyzację od kwoty 1.128.000 zł. We wrześniu 2003 r. rozpoczęto zakupy materiałów budowlanych na rozbudowę hotelu o część gastronomiczno - administracyjną w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, która jest w całości opodatkowana. Od wszystkich wydatków inwestycyjnych, poniesionych na rozbudowę pomieszczeń gastronomiczno - administracyjnych odliczono podatek VAT. Wydatki na ulepszenie budynku (część gastronomiczno - administracyjną) wynoszą 55% w stosunku do wartości budynku przed rozpoczęciem rozbudowy o część gastronomiczno - administracyjną. Rozbudowa nie jest zakończana, brak wyposażenia niezbędnego do uruchomienia działalności gastronomicznej.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy w przypadku sprzedaży hotelu jako całości z nieoddaną do użytkowania częścią administracyjno-gastronomiczną można skorzystać ze „stawki zwolnionej” podatku VAT, czy też sprzedaż należy rozgraniczyć na:


  • inwestycję dotyczącą części administracyjno - gastronomicznej (od której odliczono podatek VAT) i naliczyć 22% stawkę podatku VAT,
  • i część hotelu, nabytego na podstawie aktu notarialnego wraz z remontem kapitalnym ze stawką zwolnioną...


Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 2 w powiązaniu z pkt 10 ustawy przy sprzedaży hotelu z niedokończoną częścią administracyjno - gastronomiczną Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia. Wnioskodawca uzasadniając własne stanowisko wskazał, iż obecna sytuacja ekonomiczna i gastronomiczna nie sprzyja rozwojowi działalności gospodarczej w zakresie gastronomi i hotelarstwa, a zatem postanowiono sprzedać hotel z nieoddaną do użytku częścią administracyjną. Od ponoszonych wydatków na rozbudowę części administracyjno - gastronomicznej odliczono podatek naliczony zgodnie z art. 86, ponieważ działalność gastronomiczna miała służyć działalności opodatkowanej. Hotel zakupiono w roku 1999 bez prawa do odliczenia VAT, a 7 lat temu przeprowadzono remont kapitalny i od wydatków na remont odliczono podatek naliczony. Hotel użytkowany jest od 1999 r. do chwili obecnej. Po dokonaniu sprzedaży hotelu, zostanie zlikwidowana działalność gospodarcza związana z prowadzeniem bazy hotelowej (w remanencie likwidacyjnym nie wystąpią żadne środki trwałe).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., towarami, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.


Stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 10 wskazanej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności opodatkowanych, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu,
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Z cytowanego przepisu wynika, iż aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie, musi dojść do oddania budynków, budowli lub ich części, do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Oznacza to, że jeżeli podatnik wybuduje obiekt lub zmodernizuje go ponosząc przy tym nakłady na ulepszenie przekraczające 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (po wybudowaniu lub ulepszeniu) zostanie oddany do użytkowania w rozumieniu przepisów budowlanych i wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych, nie jest to równoznaczne z jego zasiedleniem. W takim przypadku oddanie do użytkowania nie nastąpi bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało natomiast miejsce, gdy nowowybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub oddany w dzierżawę, czy najem, gdyż nastąpi wówczas wykonanie czynności podlegających opodatkowaniu.

Jak wynika z powyższych uregulowań zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży całości lub części budynków, jeżeli w momencie dostawy są już zasiedlone i okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą jest dłuższy niż 2 lata.


Wskazać jednocześnie należy, iż zgodnie art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, można zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca:


  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni,
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


W myśl ust. 11 tego artykułu, oświadczenie, o którym w ust. 10 pkt 2 musi również zawierać:


  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.


Tak więc ustawodawca daje podatnikom dokonującym dostawy budynków, mającym prawo skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, po spełnieniu określonych warunków, możliwość zrezygnowania ze zwolnienia i opodatkowania transakcji.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. (art. 43 ust. 7a ustawy).

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż w 1999 r. (za kwotę 350.000 zł), dokonano zakupu hotelu (przez osoby nieprowadzace działalności gospodarczej), przy zakupie którego nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT. Następnie w zakupionym hotelu przeprowadzono „remont kapitalny” w wysokości 778.000 zł. W związku z poniesionymi na remont wydatkami, odliczano podatek naliczony. Remont został zakończony 31 marca 2002 r., a po jego zakończeniu rozpoczęto amortyzację od kwoty 1.1128.000 zł. We wrześniu 2003 r. rozpoczęto dokonywanie zakupów materiałów budowlanych na rozbudowę hotelu o część gastronomiczno - administracyjną w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, która jest w całości opodatkowana. Od wszystkich wydatków inwestycyjnych poczynionych na rozbudowę pomieszczeń gastronomiczno-administracyjnych odliczano podatek VAT. Wydatki na ulepszenie budynku (część gastronomiczno - administracyjną) wynoszą 55% w stosunku do wartości budynku przed rozpoczęciem rozbudowy o część gastronomiczno - administracyjną. Rozbudowa nie jest zakończana.

Obecnie Wnioskodawca planuje zbycie całej nieruchomości i na tym tle powziął wątpliwość co do stawki podatki od towarów i usług obowiązującej przy ww. sprzedaży.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług, wbrew stanowisku Wnioskodawcy, należy stwierdzić, iż w stosunku do planowanej dostawy opisanej nieruchomości jako całości, nie ma zastosowania przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, gdyż dostawa będzie dokonywana przed pierwszym zasiedleniem, nie został bowiem spełniony warunek oddania tego budynku do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi po ich wybudowaniu lub ulepszeniu. Nie ma również podstaw do zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10a, gdyż Wnioskodawca od 2003 r. ponosił wydatki na rozbudowę przedmiotowego hotelu o część administracyjno - gastronomiczną (wydatki te wynoszą 55% w stosunku do wartości budynku przed rozpoczęciem rozbudowy). W związku z ponoszonymi wydatkami Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Rozbudowana część nie została zakończona z uwagi na brak wyposażenia niezbędnego do uruchomienia działalności gastronomicznej. A zatem z uwagi na fakt iż przedmiotem dostawy będzie cała nieruchomość (hotel wraz z rozbudowaną częścią administracyjno - gastronomiczną), przedmiotowa dostawa podlegać będzie opodatkowaniu stawką 23%.

Końcowo należy wskazać, iż w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania powołany przez Wnioskodawcę przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem dotyczy on zwolnienia od podatku dostawy towarów używanych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj