Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-21/11/AK
z 1 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-21/11/AK
Data
2011.04.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym


Słowa kluczowe
dokumentacja
faktura


Istota interpretacji
Jeśli dokument sprzedaży wystawiony przez firmę jest dokumentem wystawionym prawidłowo (co potwierdza stanowisko Urzędu Skarbowego właściwego dla wystawcy), to czy pomimo tego, iż składa się on z kilku integralnych części (gdzie fakt zapłaty za towar potwierdza sama faktura, ale specyfikacja nabytego asortymentu znajduje się już tylko na dokumencie WZ), a przez to odbiega wizualnie od standardowej wersji faktury VAT, z jaką spotykamy się zazwyczaj, wnioskodawca może otrzymać zwrot podatku VAT od zakupu tych materiałów budowlanych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura 07 stycznia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie prawidłowości dokumentowania poniesionych wydatków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07 stycznia 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie prawidłowości dokumentowania poniesionych wydatków.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Powołując się na ustawę o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym zamierza w niedalekim czasie odzyskać część podatku VAT za zakup materiałów budowlanych. Na większość zakupów wnioskodawca otrzymał faktury VAT, na których znalazły się wyszczególnione pozycje z towarami jakie nabył. W przypadku jednej firmy nie jest to już aż tak czytelne i oczywiste, ponieważ na dokument sprzedaży wystawiony przez firmę handlowo-usługową „B” składa się faktura dokumentująca samą tylko zapłatę (zaliczkową plus końcową - jako dopłata do zamówienia) wraz z załączonym do niej integralnym dokumentem WZ, który przedstawia pełną specyfikację złożonego przez wnioskodawcę zamówienia. To na dokumencie WZ w kwocie netto wyszczególnione zostały pozycje towaru, jaki wnioskodawca zakupił. Wszystko powiązane jest konkretnym, tym samym numerem zamówienia, jakie firma przyjmuje od klienta w formie pisemnej i które jest drukiem ścisłego zarachowania. Dla potwierdzenia prawidłowości takiego dokumentowania sprzedaży firma wystąpiła do Naczelnika swojego Urzędu Skarbowego o wydanie na ten temat opinii i uzyskała potwierdzenie, iż stanowisko podatnika w tej sprawie jest jak najbardziej prawidłowe.

Wnioskodawca nadmienił, iż na dokumencie WZ wyszczególniona jest blacha, a załącznik do obwieszczenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 30 grudnia 2005r. jak najbardziej zawiera tę pozycję.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jeśli dokument sprzedaży wystawiony przez firmę jest dokumentem wystawionym prawidłowo (co potwierdza stanowisko Urzędu Skarbowego właściwego dla wystawcy), to czy pomimo tego, iż składa się on z kilku integralnych części (gdzie fakt zapłaty za towar potwierdza sama faktura, ale specyfikacja nabytego asortymentu znajduje się już tylko na dokumencie WZ), a przez to odbiega wizualnie od standardowej wersji faktury VAT, z jaką spotykamy się zazwyczaj, wnioskodawca może otrzymać zwrot podatku VAT od zakupu tych materiałów budowlanych w świetle ustawy z dnia 29 sierpnia 2005r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym...

Zdaniem wnioskodawcy, ma on pełne prawo starać się o zwrot części podatku VAT od materiałów budowlanych (blacha dachowa) zakupionych od firmy i taki zwrot otrzymać. Towar ten znajduje się w załączniku do obwieszczenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 30 grudnia 2005r. Poza tym dokument zakupu, jaki od firmy wnioskodawca otrzymał, jest dokumentem prawidłowo wystawionym, co potwierdza Naczelnik Urzędu Skarbowego właściwy dla wystawcy faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2005r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468 ze zm.), osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:

  1. budową budynku mieszkalnego;
  2. nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;
  3. remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Stosownie do treści art. 3 ust. 2 ww. ustawy zwrot, o którym mowa w ust. 1, dotyczy wydatków poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 01 maja 2004r.

Zwrot, o którym mowa powyżej, dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 01 maja 2004r. są opodatkowane podatkiem VAT, tj. stawką 22% i wyższą (art. 3 ust. 3 w zw. z art. 11a ust. 1 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 3 ust. 4 ww. ustawy dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w ust. 1, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej. Z kolei w myśl art. 2 pkt 3 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym ilekroć w ustawie jest mowa o fakturze - rozumie się przez to fakturę VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, dokumentującą zakupy, o których mowa w art. 3 ust. 1.

W myśl regulacji zawartej w art. 5 ust. 5 pkt 2 ww. ustawy, kopie faktur dokumentujących poniesione wydatki należy załączyć do składanego w urzędzie skarbowym wniosku o zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym poniesionych od dnia 01 maja 2004r. (VZM-1).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż na jeden z zakupionych materiałów (blachę dachową) wnioskodawca otrzymał od firmy handlowo-usługowej dokument sprzedaży składający się z faktury dokumentującej samą tylko zapłatę (zaliczkową plus końcową - jako dopłata do zamówienia) wraz z załączonym do niej integralnym dokumentem WZ, który przedstawia pełną specyfikację złożonego przez wnioskodawcę zamówienia. To na dokumencie WZ w kwocie netto wyszczególnione zostały pozycje towaru, jaki wnioskodawca zakupił. Wszystko powiązane jest konkretnym, tym samym numerem zamówienia, jakie firma przyjmuje od klienta w formie pisemnej i które jest drukiem ścisłego zarachowania. Dla potwierdzenia prawidłowości takiego dokumentowania sprzedaży firma wystąpiła do Naczelnika swojego Urzędu Skarbowego o wydanie na ten temat opinii i uzyskała potwierdzenie, iż stanowisko podatnika w tej sprawie jest jak najbardziej prawidłowe.

Zauważyć zatem należy, że na mocy powołanych przepisów zwrotowi podlega część poniesionych wydatków na zakup materiałów budowlanych przeznaczonych na realizację określonej inwestycji budowlanej. Zwrot obejmuje tylko wydatki poniesione na materiały budowlane i dotyczy wydatków na te materiały, które od 01 maja 2004r. obciążone są 22% i wyższą stawką podatku od towarów i usług, zamiast stawki 7%.

Prawo do zwrotu ustawodawca uzależnia m.in. od odpowiedniego udokumentowania poniesionych wydatków. Dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej. Zgodnie natomiast z definicją zawartą w ww. ustawie fakturą jest faktura VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, dokumentująca zakupy, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy. Ponadto, musi być ona wystawiona w określonym terminie, tj. po 01 maja 2004r.

Zatem, jeśli wystawiona przez firmę budowlano-usługową faktura, składająca się z faktury dokumentującej samą tylko zapłatę wraz z załączonym do niej integralnym dokumentem WZ, który przedstawia pozycje towaru jaki wnioskodawca zakupił jest fakturą VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług wystawioną zgodnie z przepisami tej ustawy, to może ona stanowić podstawę do ubiegania się przez wnioskodawcę o częściowy zwrot poniesionych wydatków.

Natomiast w myśl art. 3 ust. 8 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, wykaz materiałów budowlanych uwzględniający materiały budowlane, które do dnia 30 kwietnia 2004r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 01 maja 2004r. są opodatkowane podatkiem VAT.

Obowiązujący do 31 grudnia 2010r. wykaz materiałów budowlanych, których zakup uprawniał do otrzymania zwrotu niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, zawarty był w załączniku do obwieszczenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 30 grudnia 2005r. w sprawie ogłoszenia wykazu materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 01 maja 2004r. są opodatkowane podatkiem VAT (Dz. Urz. MTiB z 2006r. Nr 1, poz. 1).

Natomiast od 01 stycznia 2011r. obowiązuje załącznik do obwieszczenia Ministra Infrastruktury z dnia 03 września 2010r. w sprawie ogłoszenia obowiązującego od dnia 01 stycznia 2011r. wykazu materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 01 maja 2004r. są opodatkowane podatkiem VAT (Dz. Urz. Min. Infrastruktury Nr 11, poz. 35). Wykaz ten opiera się na symbolach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług opublikowanej w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

W pozycjach 29, 32, 37 i 43, obowiązującego od 01 stycznia 2011r. załącznika do obwieszczenia Ministra Infrastruktury z dnia 03 września 2010r. widnieją różnego rodzaju materiały z żeliwa, stali, żelazostopów i aluminium z pewnymi wyłączeniami, o których informuje dopisek „ex” przed symbolami PKWiU, co oznacza, że zakres wyrobów objętych wykazem jest węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Pozycje te są odpowiednikami pozycji 47, 58, 62 i 63 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010r. załącznika do obwieszczenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 30 grudnia 2005r. w sprawie ogłoszenia wykazu materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 01 maja 2004r. są opodatkowane podatkiem VAT.

Zatem jeżeli zakupiona przez wnioskodawcę blacha stanowi jeden z rodzajów blachy, która zawiera się w którymkolwiek z wymienionych wyżej grupowań i nie została objęta wyłaczenem, to wnioskodawcy przysługuje prawo do zwrotu części wydatków związanych z zakupem tej blachy.

Reasumując, jeśli tak jak twierdzi wnioskodawca wystawiona dla niego przez firmę handlowo - usługową faktura została wystawiona zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług, to wnioskodawca może ubiegać się na jej podstawie o częściowy zwrot wydatków na materiały budowlane. W konsekwencji, zakup blachy (pod warunkiem, że mieści się ona w wykazie materiałów budowlanych), który jest udokumentowany ww. fakturą VAT wystawioną na wnioskodawcę, daje mu prawo do zwrotu części wydatków, po spełnieniu pozostałych warunków określonych w przepisach ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. W związku z powyższym, stanowisko wnioskodawcy zawarte we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj