Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-112a/11/AF
z 14 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-112a/11/AF
Data
2011.04.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
kształcenie
oświata
usługi
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Czy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 „ppkt” a) ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca, prowadzący niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego, jest zwolniony od podatku od towarów i usług w związku ze świadczeniem przez ten podmiot prawa oświatowego usług kształcenia i wychowania?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2011 r. (data wpływu 26 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług dotyczących kształcenia i wychowania - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 stycznia 2011 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług dotyczących kształcenia i wychowania.


W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W 2002 r. rozpoczęła Pani działalność, uzyskując wpis w ewidencji działalności gospodarczej o treści: 85.59.A – nauka języków obcych oraz 85.59.B – pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. W następnych latach rozszerzyła Pani zakres prowadzonej działalności, uzyskując w powyższej ewidencji dodatkowe wpisy: 73.11.Z – działalność agencji reklamowych, 68.20.Z – wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. Pod rządami ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w powyższym czteroprzedmiotowym zakresie działalność prowadzona jest do chwili obecnej (jako osoba fizyczna). Na podstawie art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, podjęła Pani działania założycielskie mające na celu powołanie do życia niepublicznej placówki oświatowej. Po spełnieniu wymogów określonych w art. 82 ust. 3 ww. ustawy, w dniu 5 czerwca 2002 r. placówka została wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, prowadzonej przez Prezydenta. Z dniem dokonania tego wpisu uzyskała status niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego w rozumieniu przepisów powołanej ustawy o systemie oświaty, z następującym zakresem: prowadzenie kursów zawodowych dla dorosłych, kształcenie i reorientacja zawodowa bezrobotnych, prowadzenie kursów podnoszących i uzupełniających kwalifikacje zawodowe, prowadzenie kursów języków obcych, prowadzenie kursów specjalistycznych w zakresie danego zawodu. Placówka w tej formie prawno-organizacyjnej prawa oświatowego działa do chwili obecnej, na podstawie statutu wskazanego w treści art. 82 ust. 2 pkt 4 i ust. 4 oraz art. 84 ust. 1 i 2 ustawy o systemie oświaty, uzgodnionego z Wydziałem Oświaty I Wychowania Urzędu Miejskiego. Jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego, w praktyce zajmuje się kształceniem osób dorosłych, w szczególności w zawodach i specjalnościach robotniczych (np. operatorzy maszyn i urządzeń, spawacze). Kształci także w zawodach nierobotniczych (np. podstawy rachunkowości), jak i w zakresie przedmiotów ogólnokształcących (np. z podstaw informatyki lub nauczania języków). Zajmuje się także wychowaniem (np. zajęcia doradcze i integracyjne służące aktywizacji i wyzbyciu się niedostosowania społecznego przez długotrwale bezrobotnych, stanowiące jeden z modułów kształcenia i reorientacji zawodowej bezrobotnych). Słuchacze pochodzą z wolnego naboru, przetargów określonych prawem, zamówień publicznych oraz umów cywilnoprawnych zawieranych przez placówkę ze zleceniodawcami szkoleń. Placówka, na podstawie art. 89 ustawy o systemie oświaty, podlega nadzorowi pedagogicznemu sprawowanemu przez kuratora oświaty.


W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do kwestii.


Czy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 „ppkt” a) ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca, prowadzący niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego, jest zwolniony od podatku od towarów i usług w związku ze świadczeniem przez ten podmiot prawa oświatowego usług kształcenia i wychowania...


Zdaniem Wnioskodawcy, nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług nie odebrała prawa do zwolnienia od podatku, skoro stworzyła nowa normę prawną, określoną w art. 43 ust. 1 pkt 26 „ppkt” a). Stwierdziła Pani, iż wynika to faktu, że spełnia wymagania określone tym przepisem od 2002 r. Stało się to w momencie dokonania wpisu placówki w ewidencji szkół i placówek niepublicznych, na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty, jako niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego. Wraz z tym faktem powstał i rozpoczął działalność (zgodnie ze statutem wypracowanym uprzednio) nowy podmiot prawa oświatowego, w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty, założony i prowadzony do chwili obecnej. Powstał podmiot zajmujący się kształceniem ustawicznym, a więc umożliwiający swoim słuchaczom uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych. Powyższe jest spójne z przedmiotowym zakresem usług oświatowych, zawartym we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Prezydenta Miasta, jak i z praktyką tej działalności prowadzonej przez placówkę. Zdaniem Pani, ograniczenie zwolnienia od podatku tylko do „państwowych” jednostek oświatowych jest sprzeczne z powołanymi regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług. Z ustawy o systemie oświaty wynika, że zakładanie i prowadzenie placówek oświatowych jest dozwolone różnym podmiotom, w tym osobom fizycznym, również jako jednostki niepubliczne. Z powyższego wynika, że system oświaty ukształtowany ustawą obejmuje swoim zakresem również wskazane w przepisach prywatne jednostki oświatowe (niepubliczne - założone i prowadzone przez osobę fizyczną). Dlatego też wbrew opiniom usługi świadczone przez palcówkę podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ppkt a) ustawy o podatku od towarów i usług. Zwolnienie to wynika również z treści art. 2 ustawy o systemie oświaty, która wśród kilkudziesięciu jednostek tworzących system oświaty, wymienia w pkt 3a także placowki kształcenia ustawicznego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. W odniesieniu do działalności edukacyjnej zasadnicze znaczenie ma dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku w tym zakresie.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. 06. 347. 1 ze zm.).

Przy określaniu zakresu zwolnień od podatku usług kształcenia, uwzględniony został m.in. przepis art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy 2006/112/WE, zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie,


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:


  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym


  • oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Zgodnie z zapisem art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. z 2004 r. Dz. U. nr 256, poz. 2572 ze zm.), system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

W art. 3 pkt 16 tej ustawy wskazano, że przez formy pozaszkolne należy rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w placówkach i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 3a.

Kształcenie ustawiczne to kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny (pkt 17 ww. artykułu).

W myśl postanowień art. 82 ust. 1 cyt. ustawy, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Analizując powołane wyżej regulacje prawne należy zauważyć, że zwolnienie od podatku, określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, ma charakter podmiotowo-przedmiotowy, zatem warunkiem jego zastosowania jest by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, w rozumieniu przepisów cyt. wyżej ustawy z dnia 7 września 1991 r., i realizował usługi kształcenia. Zaznaczenia wymaga, iż do jednostek objętych systemem oświaty zalicza się również placówki niepubliczne, które uzyskały wpis do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego


W świetle art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów usług, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:


  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych


  • oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ze zwolnienia od podatku korzystają również usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane (ust. 1 pkt 20 ww. paragrafu).

Mając powyższe na uwadze, jak również to, że prowadzona przez Panią placówka kształcenia ustawicznego, jest jednostką objęta systemem oświaty, wpisaną do ewidencji niepublicznych placówek oświatowych, wskazać należy, że w zakresie świadczenia opisanych we wniosku czynności, w stosunku do których uzyskała Pani wpis, korzysta ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem zakres powyższego zwolnienia adresowany jest m.in. do jednostek objętych systemem oświaty, realizujących usługi kształcenia, do których zalicza się również placówki niepubliczne, które uzyskały wpis do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Jednocześnie informuje się, że kwestia zwolnienia od podatku usług transportu i zakwaterowania słuchaczy została rozstrzygnięta w interpretacji nr ITPP2/443-112b/11/AF.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj