Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-100/11-6/AK
z 14 kwietnia 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-100/11-6/AK
Data
2011.04.14
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi zwolnione
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować opłaty (wpisowe) pobierane od sportowców lub amatorów za udział w imprezach sportowych, organizowanych na własnych lub dzierżawionych. otwartych lub zamkniętych obiektach sportowych lub organizowanych na terenie miasta XXX lub jego okolicach?
Wniosek ORD-IN 546 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko XX, przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2011 r. (data wpływu 17 stycznia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 kwietnia 2011 r. (data wpływu 7 kwietnia 2011 r.) oraz pismem z dnia 12 kwietnia 2011 r. (data wpływu 12 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla opłat wpisowych pobieranych od sportowców za udział w imprezach sportowych – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 17 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla opłat wpisowych pobieranych od sportowców za udział w imprezach sportowych Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 kwietnia oraz pismem z dnia 12 kwietnia 2011 r. o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. X jest jednostką budżetową Gminy prowadzącą na przekazanych w trwały zarząd przez Gminę oraz dzierżawionych obiektach sportowych działalność w zakresie sportu i rekreacji. Ośrodek nie jest nastawiony na generowanie zysku lecz przede wszystkim na tworzenie warunków uczestnictwa w życiu sportowo-rekreacyjnym mieszkańcom (organizowanie imprez sportowych, współdziałanie oraz wspieranie stowarzyszeń i innych podmiotów kultury fizycznej, współpracowanie z placówkami oświaty i wychowania w zakresie kultury fizycznej dla dzieci i młodzieży itp.). Na prowadzenie swojej działalności otrzymuje środki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek jednostki samorządu terytorialnego. Wnioskodawca poprzez swoją działalność realizuje zadanie własne Gminy w zakresie kultury fizycznej i sportu, tworzenia oraz utrzymywania terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 punkt 10 ustawy o samorządzie gminnym). Jednostka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zainteresowany wykonuje zadania statutowe nieobjęte ustawą o VAT, ale również uzyskuje przychody z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej od podatku VAT. Do końca 2010 roku usługi związane z organizacją imprez sportowych i rekreacyjnych na rzecz innych podmiotów, jak również pobieranie wpisowego (startowego) od uczestników dużych imprez sportowych organizowanych zarówno na własnych obiektach, jak również na terenie miasta oraz jego okolicach korzystały ze zwolnienia zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy (który obowiązywał do końca 2010 roku) oraz posiadanymi interpretacjami. W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż jest on jednostką budżetową nie posiadającą osobowości prawnej, realizującą zadanie własne Gminy w zakresie kultury fizycznej i sportu. Jednostka realizuje swoje zadania statutowe poprzez:
Podczas organizowania dużych imprez sportowych, jak również imprez komercyjnych własnych organizowanych zarówno na własnych oraz dzierżawionych obiektach, jak również na terenie miasta oraz jego okolic, od pojedynczych uczestników lub zespołów pobierane jest wpisowe (opłata startowa). Zainteresowany nie pobiera opłat od widzów (wstęp na imprezę jest nieodpłatny). Do końca 2010 roku usługi związane z organizacją imprez sportowych zarówno własnych, jak i zleconych były zwolnione od podatku VAT. W chwili obecnej opłaty z tytułu wpisowego za udział w organizowanych przez jednostkę imprezach sportowych na własnych lub dzierżawionych, otwartych lub zamkniętych obiektach sportowych jednostka opodatkowała stawką VAT 8%, natomiast imprezy organizowane na terenie miasta lub jego okolic stawką VAT 23%. Na prowadzenie całej swojej działalności (w tym również na organizację imprez sportowych i rekreacyjnych) jednostka otrzymuje środki z Gminy, a pobrane dochody odprowadza na jej rachunek bankowy. Wnioskodawca nie ma prawa finansować się uzyskanymi wpływami z prowadzonej dzialalności. Nie jest nastawiony na generowanie zysków. Uzyskane wpływy są niewspółmierne z ponoszonymi wydatkami. X nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń. W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować opłaty (wpisowe) pobierane od sportowców lub amatorów za udział w imprezach sportowych, organizowanych na własnych lub dzierżawionych, otwartych lub zamkniętych obiektach sportowych lub organizowanych na terenie miasta lub jego okolicach... Zdaniem Wnioskodawcy, opłaty z tytułu wpisowego przez sportowców zawodowych lub amatorów za udział w organizowanych przez jednostkę imprezach sportowych na własnych lub dzierżawionych, otwartych lub zamkniętych obiektach sportowych należy opodatkować 8% stawką podatku VAT, natomiast organizowane na terenie miasta lub jego okolicach (nie stanowiących własności jednostki należy opodatkować 23% stawką VAT. W art. 41 ust. 2 w załączniku nr 3 w poz. 179 zostały wymienione usługi związane z działalnością obiektów sportowych - PKWiU 2008 - 93.11.10.0, które opodatkowane zostały stawką podatku VAT w wysokości 8%. Zgodnie z wyjaśnieniami do klasyfikacji wyrobów i usług umieszczonymi na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego grupa 93.11.10.0 obejmuje między innymi — usługi związane z organizowaniem i przeprowadzeniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych. Biorąc pod uwagę powyższe, wpłaty wpisowego przez sportowców zawodowych lub amatorów za udział w imprezie sportowej organizowanej przez jednostkę na własnych lub dzierżawionych obiektach sportowych, na których jednostka realizuje swoje zadania statutowe, korzystać będą z opodatkowania stawką VAT w wysokości 8%. Natomiast, jeżeli impreza organizowana będzie poza obiektami sportowymi stanowiącymi własność jednostki (np. ulice miasta Wałbrzycha, tereny górzyste w okolicach Sokołowska) wpisowe będzie opodatkowane stawką podatku VAT 23%. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…). Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Zgodnie z § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. u. z 2008 r. nr 207, poz. 1293 ze zm.), w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010 r. stosowało się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. u. nr 42, poz. 264 z późn. zm.). z dniem 01.01.2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r., wprowadzoną ww. rozporządzeniem z 29 października 2008 r. Co do zasady podstawowa stawka podatku – w myśl art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2–12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianach niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. u. Nr 238, poz. 1578) zmienionym art. 9 pkt 1 ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. u. Nr 257, poz. 1726) w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
Jednakże w treści ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku oraz zwolnienie od podatku VAT. Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, od podatku zwalnia się usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:
- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Należy zwrócić uwagę, że na podstawie art. 131 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. u. UE l z 2006 r. Nr 347/1 ze zm.), zwolnienia przewidziane w rozdziałach 2-9 stosuje się bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych i na warunkach ustalanych przez państwo członkowskie w celu zapewnienia prawidłowego i prostego stosowania tych zwolnień oraz zapobieżenia wszelkim możliwym przypadkom uchylania się od opodatkowania, unikania opodatkowania i nadużyć. Stosownie natomiast do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE Rady, państwa członkowskie zwalniają od podatku świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy o podatku od towarów i usług – w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r. – zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
Zgodnie z art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Z opisu sprawy wynika, iż x jest jednostką budżetową Gminy prowadzącą na przekazanych w trwały zarząd przez Gminę oraz dzierżawionych obiektach sportowych działalność w zakresie sportu i rekreacji. Jednostka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na prowadzenie całej swojej działalności (w tym również na organizację imprez sportowych i rekreacyjnych) jednostka otrzymuje środki z Gminy, a pobrane dochody odprowadza na jej rachunek bankowy. Wnioskodawca nie ma prawa finansować się uzyskanymi wpływami z prowadzonej dzialalności. Nie jest nastawiony na generowanie zysków. Uzyskane wpływy są niewspółmierne z ponoszonymi wydatkami. Zainteresowany wykonuje zadania statutowe nieobjęte ustawą o VAT, ale również uzyskuje przychody z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej od podatku VAT. Zainteresowany realizuje swoje zadania statutowe poprzez:
Podczas organizowania dużych imprez sportowych, jak również imprez komercyjnych własnych organizowanych zarówno na własnych oraz dzierżawionych obiektach, jak również na terenie miasta oraz jego okolic, od pojedynczych uczestników lub zespołów pobierane jest wpisowe (opłata startowa). Zainteresowany nie pobiera opłat od widzów (wstęp na imprezę jest nieodpłatny). Do końca 2010 roku usługi związane z organizacją imprez sportowych zarówno własnych jak i zleconych były zwolnione od podatku VAT. W chwili obecnej opłaty z tytułu wpisowego za udział w organizowanych przez jednostkę imprezach sportowych na własnych lub dzierżawionych, otwartych lub zamkniętych obiektach sportowych jednostka opodatkowała stawką VAT 8%, natomiast imprezy organizowane na terenie miasta lub jego okolic stawką VAT 23% Opłaty wpisowe wnoszone na rzecz Wnioskodawcy przez zawodników mają charakter zapłaty za usługę (możliwość wystąpienia w zawodach), ponieważ istnieje bezpośredni związek pomiędzy wpłaconą opłatą wpisową (startowa) a otrzymanym świadczeniem, które przynosi bezpośrednie korzyści otrzymującemu je zawodnikowi (możliwość startu w zawodach sportowych). a zatem w zakresie, w jakim można opłatom wpisowym przypisać cechy wynagrodzenia za uzyskane świadczenie, opisana czynność podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy. Z dniem 1 stycznia 2011 r., przez art. 1 ust. 17 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 226, poz. 1476), dokonano zmiany załącznika nr 3 do ustawy o VAT. W objaśnieniach do ww. załącznika wskazano, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik, tj. stawką 0% i 3%. W poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymieniono pod symbolem PKWiU 93.11.10.0 - usługi związane z działalnością obiektów sportowych. Poz. 179 załącznika nr 3, o którym mowa powyżej, wskazuje preferencyjną stawkę podatku w odniesieniu do usług związanych z działalnością obiektów sportowych - PKWiU 93.11.10.0. Poprzez obiekt sportowy, rozumie się samodzielny zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych. Zatem zastosowaniem obniżonej stawki VAT będą objęte usługi związane z udostępnianiem obiektu sportowego w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu. Natomiast, organizowane imprezy sportowe na terenach miasta i jego okolicach przez Wnioskodawcę nie są związane z działalnością obiektów sportowych zatem nie będą objęte obniżoną stawką VAT. Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane regulacje prawne stwierdzić należy, iż pobieranie wpisowego (startowego) od uczestników dużych imprez sportowych organizowanych na własnych obiektach będą korzystały z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 oraz poz. 179 załącznika nr 3 ustawy. Natomiast pobieranie wpisowego (startowego) od uczestników dużych imprez sportowych organizowanych na terenie miasta oraz jego okolicach nie mogą, w ocenie tut. Organu korzystać z preferencyjnej stawki podatku, gdyż nie będą związane z obiektami sportowymi. Zatem powinny być one opodatkowane stawką podstawową w wysokości 23% VAT. Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w stanowisku Wnioskodawcy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14c ust. 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Ponadto tut. Organ pragnie poinformować, iż od dnia 1 kwietnia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązuje w brzmieniu: „Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. W zakresie odpowiedzi na pytanie, dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na usługi związane z organizacją oraz współorganizacją imprez sportowych i rekreacyjnych na rzecz innych podmiotów, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 14 kwietnia 2011 r. nr ILPP2/443-100/11-5/AK. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.