Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-291/11/AZ
z 13 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-291/11/AZ
Data
2011.05.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
usługi medyczne
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
zwolnienie od podatku VAT usług zabiegów leczniczych, pobytu profilaktyczno-leczniczego, uzdrowiskowego leczenia sanatoryjnego, leczenia sanatoryjnego pełnopłatnego, uzdrowiskowej rehabilitacji, rehabilitacji ogólnoustrojowej, leczenia szpitalnego oraz usługi gastronomicznej polegającej na możliwości wykupienia dodatkowych posiłków w dniu wyjazdu lub przyjazdu pacjenta



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2011r. (data wpływu 11 lutego 2011r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 kwietnia 2011r. (data wpływu 29 kwietnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług zabiegów leczniczych, pobytu profilaktyczno-leczniczego, uzdrowiskowego leczenia sanatoryjnego, leczenia sanatoryjnego pełnopłatnego, uzdrowiskowej rehabilitacji, rehabilitacji ogólnoustrojowej, leczenia szpitalnego oraz usługi gastronomicznej polegającej na możliwości wykupienia dodatkowych posiłków w dniu wyjazdu lub przyjazdu pacjenta – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług zabiegów leczniczych, pobytu profilaktyczno-leczniczego, uzdrowiskowego leczenia sanatoryjnego, leczenia sanatoryjnego pełnopłatnego, uzdrowiskowej rehabilitacji, rehabilitacji ogólnoustrojowej, leczenia szpitalnego, usługi gastronomicznej polegającej na możliwości wykupienia dodatkowych posiłków w dniu wyjazdu lub przyjazdu pacjenta.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 kwietnia 2011r. (data wpływu 29 kwietnia 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr od IBPP4/443-289/11/AZ do nr IBPP4/443-298/11/AZ z dnia 19 kwietnia 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zakładem opieki zdrowotnej. Celem działalności szpitala, którego organem założycielskim jest Minister Obrony Narodowej jest udzielanie świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (t.j. z 2007r. Dz. U Nr 14, poz. 89).

Działalność Wnioskodawcy polega na organizowaniu i prowadzeniu działalności profilaktycznej, leczniczej i rehabilitacji w zakresie chorób układu trawienia, układu moczowego, wydzielanie wewnętrznego i przemiany materii oraz narządu ruchu, chorób dzieci i młodzieży, a także promocji zdrowia. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca świadczy:

  1. usługi zabiegów leczniczych zleconych przez lekarza np. kąpiele mineralne, zawijania borowinowe, pływanie w basenie mające charakter leczniczy (PKWiU 86.90.1 pozostałe usługi w zakresie opieki zdrowotnej),
  2. usługa pobytu profilaktyczno-leczniczego trwającego min. 7 dni, w skład którego wlicza się zakwaterowanie, wyżywienie zgodnie z dietami, zabiegi lecznicze oraz całodobowa opieka lekarska i pielęgniarska (PKWiU 86.10.13.0 usługi szpitalne rehabilitacyjne),
  3. usługa uzdrowiskowego leczenia sanatoryjnego, w skład której wlicza się zakwaterowanie, wyżywienie zgodnie z dietami, zabiegi lecznicze oraz całodobowa opieka lekarska i pielęgniarska podczas pobytu pacjenta w szpitalu zgodnie ze skierowaniem z Narodowego Funduszu Zdrowia (PKWiU 86.10.13.0 usługi szpitalne rehabilitacyjne),
  4. usługa leczenia sanatoryjnego pełnopłatnego dla osób bez skierowania z NFZ, w skład której zalicza się zakwaterowanie, wyżywienie zgodnie z dietami, zabiegi lecznicze oraz całodobowa opieka lekarska i pielęgniarska (PKWiU 86.10.13.0 usługi szpitalne rehabilitacyjne),
  5. usługa uzdrowiskowej rehabilitacji w sanatorium trwająca 28 dni, w skład której zalicza się zakwaterowanie, wyżywienie zgodnie z dietami, zabiegi lecznicze oraz całodobowa opieka lekarska i pielęgniarska podczas pobytu pacjenta w szpitalu zgodnie ze skierowaniem z Narodowego Funduszu Zdrowia (PKWiU 86.10.13.0 usługi szpitalne rehabilitacyjne),
  6. usługa rehabilitacji ogólnoustrojowej w sanatorium trwająca 21 dni, w skład której zalicza się zakwaterowanie, wyżywienie zgodnie z dietami, zabiegi lecznicze oraz całodobowa opieka lekarska i pielęgniarska podczas pobytu pacjenta w szpitalu zgodnie ze skierowaniem z Narodowego Funduszu Zdrowia (PKWiU 86.10.13.0 usługi szpitalne rehabilitacyjne),
  7. usługa leczenia szpitalnego trwająca 21 dni, w skład której zalicza się zakwaterowanie, wyżywienie zgodnie z dietami, zabiegi lecznicze, całodobowa opieka lekarska i pielęgniarska podczas pobytu pacjenta w szpitalu zgodnie ze skierowaniem z Narodowego Funduszu Zdrowia (PKWiU 86.10.13.0 usługi szpitalne rehabilitacyjne),
  8. usługa gastronomiczna w pakiecie usług leczenia, szpitalnego i rehabilitacyjnego polegająca na możliwości wykupienia wyżywienia zgodnie z dietą w dzień przyjazdu lub w dzień wyjazdu ze szpitala. Wyżywienie według diety wchodzi w skład pobytu leczniczego PKWiU 86.10.13.0 usługi szpitalne rehabilitacyjne).

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ponadto wskazano, że usługi zabiegów leczniczych np. kąpiele mineralne, zawijania borowinowe, pływanie w basenie mające charakter leczniczy służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Usługi te wykonywane na zlecenie lekarza stanowią część prowadzonej terapii służącej poprawie zdrowia i są wskazane, a czasami nawet niezbędne w procesie prowadzonego leczenia.

Odnośnie pozostałych ww. usług wskazano, że służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. W ramach tych usług prowadzona jest rehabilitacja lecznicza.

Usługi bez względu na formę finansowania i skierowania (z NFZ lub pełnopłatnie) mają ten sam cel, natomiast zakres różni się długością dni leczenia, a tym samym ilością wykonywanych zabiegów.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca świadczy m.in. usługę gastronomiczną w pakiecie usług leczenia uzdrowiskowego, szpitalnego rehabilitacyjnego polegającej na możliwości wykupienia wyżywienia zgodnie z dietą w dzień przyjazdu lub w dzień wyjazdu ze szpitala. Wyżywienie według diety wchodzi w skład pobytu leczniczego (PKWiU 86.10.13.0 usługi szpitalne rehabilitacyjne).

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, że powyższa usługa dotyczy usługi gastronomicznej wykupywanej przez pacjentów w dniu przyjazdu (śniadanie) oraz (lub) w dniu wyjazdu (obiad). Posiłki są ściśle związane z usługą podstawową bowiem stanowią kontynuację leczenia pacjentów skierowanych do szpitala przez NFZ. Każda osoba z chwilą rejestracji w izbie przyjęć staje się pacjentem szpitala, jest objęta opieką lekarsko-pielęgniarską, jednak NFZ w dniu przyjazdu pokrywa koszty wyżywienia pacjenta od obiadu aż do śniadania w dniu wyjazdu.

W związku z tym, że wielu pacjentów przyjeżdża w godzinach porannych, a wyjeżdża późnym popołudniem, dlatego szpital daje możliwość wykupienia posiłków stanowiących część składową leczenia, które rozpoczęło się z chwilą rejestracji w izbie przyjęć np. w godzinach porannych. Powyższe usługi gastronomiczne oparte są na dietach leczniczych dobieranych indywidualnie w zależności od schorzeń pacjentów zawartych w skierowaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W 2010r. szpital zwrócił się do Urzędu Statystycznego w Łodzi z prośbą o zakwalifikowanie poszczególnych usług świadczonych przez szpital do odpowiednich grup PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. Szpital na podstawie pisma z Urzędu Statystycznego w Łodzi dokonał weryfikacji symboli PKWiU oraz stawek VAT dla usług świadczonych przez szpital. Dla prawidłowości opodatkowania poszczególnych usług odpowiednimi stawkami Wnioskodawca prosi o odpowiedź jakimi stawkami VAT – zgodnie z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług – powinny zostać opodatkowane ww. usługi...

Stanowisko Wnioskodawcy:

  1. usługi zabiegów leczniczych np. kąpiele mineralne, zawijania borowinowe, pływanie w basenie mające charakter leczniczy (PKWiU 86.90.1 pozostałe usługi w zakresie opieki zdrowotnej), podatek VAT - zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18,
  2. usługa pobytu profilaktyczno-leczniczego trwającego min. 7 dni, w skład którego zalicza się zakwaterowanie, wyżywienie zgodnie z dietami, zabiegi lecznicze oraz całodobowa opieka lekarska i pielęgniarska (PKWiU 86.10.13.0 usługi szpitalne rehabilitacyjne), podatek VAT - zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18,
  3. usługa uzdrowiskowego leczenia sanatoryjnego, w skład której wlicza się zakwaterowanie, wyżywienie zgodnie z dietami, zabiegi lecznicze oraz całodobowa opieka lekarska i pielęgniarska podczas pobytu pacjenta w szpitalu zgodnie ze skierowaniem z Narodowego Funduszu Zdrowia (PKWiU 86.10.13.0 usługi szpitalne rehabilitacyjne), podatek VAT - zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18,
  4. usługa leczenia sanatoryjnego pełnopłatnego dla osób bez skierowania z NFZ, w skład której zalicza się zakwaterowanie, wyżywienie zgodnie z dietami, zabiegi lecznicze oraz całodobowa opieka lekarska i pielęgniarska (PKWiU 86.10.13.0 usługi szpitalne rehabilitacyjne), podatek VAT - zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18,
  5. usługa uzdrowiskowej rehabilitacji w sanatorium trwająca 28 dni, w skład której zalicza się zakwaterowanie, wyżywienie zgodnie z dietami, zabiegi lecznicze oraz całodobowa opieka lekarska i pielęgniarska podczas pobytu pacjenta w szpitalu zgodnie ze skierowaniem z Narodowego Funduszu Zdrowia (PKWiU 86.10.13.0 usługi szpitalne rehabilitacyjne), podatek VAT - zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18,
  6. usługa rehabilitacji ogólnoustrojowej w sanatorium trwająca 21 dni, w skład której zalicza się zakwaterowanie, wyżywienie zgodnie z dietami, zabiegi lecznicze oraz całodobowa opieka lekarska i pielęgniarska podczas pobytu pacjenta w szpitalu zgodnie ze skierowaniem z Narodowego Funduszu Zdrowia (PKWiU 86.10.13.0 usługi szpitalne rehabilitacyjne), podatek VAT - zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18,
  7. usługa leczenia szpitalnego trwającego 21 dni, w skład której zalicza się zakwaterowanie, wyżywienie zgodnie z dietami, zabiegi lecznicze, całodobowa opieka lekarska i pielęgniarska podczas pobytu pacjenta w szpitalu zgodnie ze skierowaniem z Narodowego Funduszu Zdrowia (PKWiU 86.10.13.0 usługi szpitalne rehabilitacyjne), podatek VAT - zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18.
  8. Usługa gastronomiczna w pakiecie usług leczenia uzdrowiskowego, szpitalnego rehabilitacyjnego polegająca na możliwości wykupienia wyżywienia zgodnie z dietą w dzień przyjazdu lub w dzień wyjazdu ze szpitala. Wyżywienie według diety wchodzi w skład pobytu leczniczego (PKWiU 86.10.13.0 usługi szpitalne rehabilitacyjne) – podatek VAT zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy o VAT stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r. wyznaczenie zakresu zwolnienia usługi z opodatkowania podatkiem VAT następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU). Z dniem 1 stycznia 2011r. ustawodawca odstąpił od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, tym samym opisuje się poszczególne czynności zwolnione od podatku wskazując na ich cechy, charakter oraz okoliczności wykonania.

W myśl obowiązującego od 1 stycznia 2011r. art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, zwolnienie, o którym mowa m.in. w ust. 1 pkt 18, nie ma zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej z opodatkowania zgodnie z ust. 1 pkt 18 (…), lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Należy podkreślić, iż obowiązujący od dnia 1 stycznia 2011r. przepis art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, stanowi implementację do polskiego porządku prawnego przepisu art. 132 ust. 1 lit. b) Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347) (dalej zwana „Dyrektywą”), zgodnie z którym zwolnieniu od podatku przez państwa członkowskie podlegają opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze.

Zgodnie zaś z ugruntowanym stanowiskiem Trybunału Sprawiedliwości UE, zwolnienia zawarte w art. 132 dyrektywy 2006/112/WE Rady stanowią autonomiczne pojęcie prawa wspólnotowego i mają na celu unikniecie rozbieżności w stosowaniu systemu VAT w poszczególnych państwach członkowskich. Oznacza to, że zakres przedmiotowy tych zwolnień powinien być taki sam we wszystkich krajach członkowskich, zatem przy jego definiowaniu nie jest zasadne odwoływanie się wyłącznie do ustawodawstwa krajowego, ponieważ takie działania mogłyby prowadzić do rozbieżności w stosowaniu zwolnień w poszczególnych państwach UE.

Orzecznictwo Trybunału wskazuje, że pojęcia dotyczące zwolnień należy interpretować w sposób ścisły, ponieważ zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika.

Jeśli chodzi w szczególności o zwolnienie przewidziane w art. 132 dyrektywy, to z orzecznictwa wynika, że pojęcie „opieka medyczna” dotyczy świadczeń medycznych, które służą diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia. Cel usługi medycznej określa, czy powinna ona korzystać ze zwolnienia; jeżeli z kontekstu wynika, że jej głównym celem nie jest ochrona, utrzymanie bądź przywrócenie zdrowia, lecz inny cel, to wówczas zwolnienie nie będzie miało zastosowania. Innymi słowy aby podlegać zwolnieniu świadczenie powinno mieć cel terapeutyczny, tym samym liczy się nie charakter usługi, ale jej cel.

Ponadto z orzecznictwa Trybunału wynika, iż pojęcia „opieka medyczna” i „działalność ściśle związana z opieką szpitalną i medyczną (leczeniem szpitalnym i medycznym), należy interpretować w ten sam sposób w obu przypadkach, ponieważ oba te przepisy mają na celu uregulowanie ogółu zwolnień z opodatkowania świadczeń medycznych w ścisłym znaczeniu: które służą diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia.

Zdefiniowanie w przepisach art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług zakresu zwolnienie poprzez zawężenie go wyłącznie do usług opieki medycznej służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, odpowiada co do zasady używanym przez Trybunał określeniom „postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz, w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych”. Podkreślenia wymaga, iż orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE wskazuje również, że ze zwolnienia mogą korzystać również usługi medyczne realizowane w celach profilaktycznych (wyrok w sprawie Unterpertinger, C-212/01, pkt 40). Zgodnie z orzeczeniem w tej sprawie „celu terapeutycznego nie należy określać w sposób szczególnie wąski, świadczenie profilaktycznych usług medycznych może być również zwolnione od podatku nawet jeśli okaże się że osoby, które są poddane badaniom lub innym zabiegom medycznym o charakterze profilaktycznym nie cierpią na żadną chorobę lub anomalię zdrowotną.” W orzeczeniu C-106/05 w sprawie L. u. P. GmbH przeciwko Finanzamt Bochum-Mitte Trybunał stwierdza „analizy laboratoryjne, których wykonanie (…) jest zalecane przez lekarzy ogólnych w ramach sprawowanej przez nich opieki medycznej, mogą przyczynić się do utrzymywania dobrego stanu zdrowia ludzi, ponieważ – podobnie jak w przypadku wszelkich świadczeń medycznych wykonywanych zapobiegawczo – ich celem jest poddanie pacjentów obserwacji i badaniom zanim zaistnieje konieczność poddania ich diagnozie, leczeniu czy też wyleczeniu z ewentualnej choroby”.

Tym samym badanie diagnostyczne mające jedynie na celu ustalenie lub wykluczenie choroby lub innej anomalii zdrowotnej będzie podlegało zwolnieniu z VAT.

Pojęcie „opieki medycznej” przewidziane w art. 43 ustawy o VAT obejmuje zatem świadczenia medyczne wykonywane w celu ochrony, w tym zachowania lub przywrócenia zdrowia osób. Innymi słowy pojęcie to obejmuje zarówno leczenie jak i profilaktykę.

Należy w tym miejscu wskazać, że stosownie do art. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (t.j. Dz. U. z 2007r. Nr 14, poz. 89 ze zm.) świadczeniem zdrowotnym są działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania, w szczególności związane z:

  1. badaniem i poradą lekarską;
  2. leczeniem;
  3. badaniem i terapią psychologiczną;
  4. rehabilitacją leczniczą;
  5. opieką nad kobietą ciężarną i jej płodem, porodem, połogiem oraz nad noworodkiem;
  6. opieką nad zdrowym dzieckiem;
  7. badaniem diagnostycznym, w tym z analityką medyczną;
  8. pielęgnacją chorych;
  9. pielęgnacją niepełnosprawnych i opieką nad nimi;
  10. opieką paliatywno-hospicyjną;
  11. orzekaniem i opiniowaniem o stanie zdrowia;
  12. zapobieganiem powstawaniu urazów i chorób poprzez działania profilaktyczne oraz szczepienia ochronne;
  13. czynnościami technicznymi z zakresu protetyki i ortodoncji;
  14. czynnościami z zakresu zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze.

    Według definicji WHO rehabilitacja to kompleksowe postępowanie w odniesieniu do osób niepełnosprawnych fizycznie i psychicznie, które ma na celu przywrócenie pełnej lub możliwej do osiągnięcia sprawności fizycznej i psychicznej, zdolności do pracy zarobkowania oraz zdolności do brania czynnego udziału w życiu społecznym.

    W szeroko pojmowanym procesie rehabilitacji wyróżnia się rehabilitację medyczną inaczej leczniczą, społeczną i zawodową.

    Na rehabilitację medyczną (fizjoterapię) składają się:

    • kinezyterapia, czyli leczenie ruchem
    • fizykoterapia, to stosowanie w celach leczniczych różnego rodzaju energii wytwarzanej za pomocą aparatury,
    • masaż leczniczy, to wykorzystanie bodźców mechanicznych głównie w postaci ucisku na tkanki w celu wywołania odczynów fizjologicznych.

    Pod pojęciem rehabilitacji leczniczej (medycznej) rozumie się proces leczenia, który umożliwia przyspieszenie procesu naturalnej regeneracji i zmniejszenia fizycznych i psychicznych następstw choroby.

    Niewątpliwie zatem wszelkie działania podejmowane w ramach rehabilitacji służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

    Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca wypełnił przesłankę o charakterze podmiotowym – jest Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej, a także przesłankę o charakterze przedmiotowym - świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na organizowaniu pobytów profilaktyczno–leczniczych, uzdrowiskowego leczenia sanatoryjnego, uzdrowiskowej rehabilitacji, rehabilitacji ogólnoustrojowej, leczenia szpitalnego w Szpitalu Uzdrowiskowo – Rehabilitacyjnym, a także usługi zabiegów leczniczych zlecone przez lekarza mające charakter leczniczy służą zachowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

    Należy również zauważyć, iż przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, dotyczące zwolnienia z opodatkowania usług w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej, nie różnicują sytuacji prawnopodatkowej w zależności od źródła sfinansowania tych usług. Brak jest w tym przypadku rozróżnienia na usługi, które finansowane są bądź nie ze środków publicznych.

    Wnioskodawca ma zatem prawo do skorzystania ze zwolnienia z podatku VAT przy świadczeniu ww. usług polegających na organizacji pobytów w Szpitalu Uzdrowiskowo – Rehabilitacyjnym na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

    Ponadto w ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca świadczy m.in. usługę gastronomiczną w pakiecie usług leczenia uzdrowiskowego, szpitalnego rehabilitacyjnego polegającej na możliwości wykupienia wyżywienia zgodnie z dietą w dzień przyjazdu lub w dzień wyjazdu ze szpitala. Wyżywienie według diety wchodzi w skład pobytu leczniczego (PKWiU 86.10.13.0 usługi szpitalne rehabilitacyjne).

    Powyższa usługa dotyczy usługi gastronomicznej wykupywanej przez pacjentów w dniu przyjazdu (śniadanie) oraz (lub) w dniu wyjazdu (obiad). Posiłki są ściśle związane z usługą podstawową bowiem stanowią kontynuację leczenia pacjentów skierowanych do szpitala przez NFZ. Każda osoba z chwilą rejestracji w izbie przyjęć staje się pacjentem szpitala, jest objęta opieką lekarsko-pielęgniarską, jednak NFZ w dniu przyjazdu pokrywa koszty wyżywienia pacjenta od obiadu aż do śniadania w dniu wyjazdu.

    W związku z tym, że wielu pacjentów przyjeżdża w godzinach porannych, a wyjeżdża późnym popołudniem, dlatego szpital daje możliwość wykupienia posiłków stanowiących część składową leczenia, które rozpoczęło się z chwilą rejestracji w izbie przyjęć np. w godzinach porannych. Powyższe usługi gastronomiczne oparte są na dietach leczniczych dobieranych indywidualnie w zależności od schorzeń pacjentów zawartych w skierowaniu.

    Niewątpliwie usługa gastronomiczna, tj. wyżywienie pacjenta podczas pobytu w szpitalu jest ściśle związane z usługą podstawową i jest niezbędne w procesie prowadzonego leczenia szpitalnego, czy też sanatoryjnego lub rehabilitacyjnego. Jak wskazał Wnioskodawca każda osoba z chwilą rejestracji w izbie przyjęć staje się pacjentem szpitala, jest objęta opieką lekarsko-pielęgniarską, tym samym usługi te są ściśle związane z usługą podstawową bowiem świadczone są w związku z kontynuacją leczenia pacjentów.

    W świetle powyższego świadczona przez Wnioskodawcę usługa gastronomiczna wykupywana przez pacjentów w dniu przyjazdu (śniadanie) oraz (lub) w dniu wyjazdu (obiad) korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18, jako usługa ściśle związana z sługą podstawową i niezbędną w procesie prowadzonego leczenia.

    W konsekwencji Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z podatku VAT przy świadczeniu usług zabiegów leczniczych, organizacji pobytu profilaktyczno-leczniczego, uzdrowiskowego leczenia sanatoryjnego, leczenia sanatoryjnego pełnopłatnego, uzdrowiskowej rehabilitacji, rehabilitacji ogólnoustrojowej, leczenia szpitalnego w Szpitalu Uzdrowiskowo – Rehabilitacyjnym oraz ściśle związanych z nimi usług gastronomicznych.

    W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe

    Końcowo zaznacza się, że w zakresie pozostałych usług przedstawionych we wniosku wydane zostaną odrębne interpretacje indywidualne.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



    doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

    Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
    Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

    Reklama

    Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

    czytaj

    O nas

    epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

    czytaj

    Regulamin

    Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

    czytaj