Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-84/11-5/AW
z 22 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-84/11-5/AW
Data
2011.04.22


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
działki
grunty
rolnik ryczałtowy
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Opodatkowania transakcji zbycia działki.



Wniosek ORD-IN 819 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2011 r. (data wpływu 17 stycznia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 kwietnia 2011 r. (data wpływu 13 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji zbycia działki rolnej nr 305 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji zbycia działki rolnej nr 305.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 kwietnia 2011 r. (data wpływu 13 kwietnia 2011 r.), w zakresie przeznaczenia dokonanej opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wydobywania żwiru i piasku oraz transportu wydobytych kruszców (Kopalnia Żwiru i Piasku). Wydobywanie kopalin prowadzone jest w oparciu o decyzję koncesyjną Wojewody z dnia 18 listopada 1996 r. w sprawie udzielenia koncesji na odkrywkowe wydobywanie kopaliny – kruszywa naturalnego (piasku ze żwirem) ze złoża. Nadto od dnia 14 listopada 2001 r. wydobywanie żwiru i piasku prowadzone jest na podstawie decyzji koncesyjnej Wojewody, która obowiązuje do dnia 18 listopada 2016 r.

Oprócz tego, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca świadczy usługi rozładunkowo-załadunkowe (usługi koparką, równarką, ładowarką, spychaczem, wywrotką oraz ciągnikiem siodłowym z naczepą). Usługi te są świadczone na podstawie odrębnych umów zlecenia.

W ramach prowadzonej działalności Zainteresowany wykorzystuje następujące działki gruntu:

  • działki nr 306 i nr 307 o obszarze 1,81 ha nabyte w dniu 25 lipca 1994 r.,
  • działki nr 308 i nr 309 o obszarze 1,27 ha nabyte w dniu 9 stycznia 1996 r.

Na ww. działkach prowadzone jest wydobycie kruszywa (żwiru i piasku). Działki powyższe stanowią współwłasność w ramach małżeńskiej wspólności majątkowej.

Jednocześnie oprócz prowadzonej działalności gospodarczej wraz z żoną Zainteresowany prowadzi gospodarstwo rolne jako rolnik ryczałtowy. W ramach prowadzonego gospodarstwa wykorzystuje działki gruntu, wchodzące w skład małżeńskiej wspólności majątkowej. Są to następujące działki gruntu:

  • działka nr 305 o obszarze 3,94 ha nabyta w dniu 14 sierpnia 1996 r.,
  • działki nr 160 i nr 474 o obszarze 0,83 ha nabyte w dniu 20 września 2006 r.,
  • działka nr 473 o obszarze 0,26 ha nabyta w dniu 16 kwietnia 2007 r.,
  • działki nr 161 i nr 475 o obszarze 0,81 ha nabyte w dniu 11 maja 2007 r.

W przyszłości Wnioskodawca planuje zawarcie umowy sprzedaży prowadzonej kopalni wraz ze sprzętem i całą infrastrukturą wykorzystywaną do jej prowadzenia. Umowa sprzedaży obejmie w szczególności:

  • działki gruntu nr 306, nr 307, nr 308 i nr 309, na których aktualnie prowadzone jest wydobycie wraz z decyzją koncesyjną w sprawie udzielenia koncesji na odkrywkowe wydobywanie kopaliny – kruszywa naturalnego,
  • maszyny wykorzystywane w kopalni: koparka, spychacz.

Wyżej wymienione maszyny ujęte są w wykazie środków trwałych, zostały nabyte jako maszyny używane i przy ich nabyciu nie dokonywano odliczenia podatku naliczonego.

Nadto w ramach planowanej transakcji sprzedaży Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę cesji praw na rzecz nabywcy kopalni oraz umowę przejęcia długu przez nabywcę kopalni, z tytułu umowy na dostarczanie kruszywa z obecnym kontrahentem. Jest to jedyna umowa związana z dostarczaniem kruszywa kopalni, jaką Zainteresowany jest związany w obecnej chwili.

W związku z zawarciem umowy sprzedaży kopalni na nabywcę przejdą również środki zgromadzone na funduszu likwidacji zakładu (przeznaczone na rekultywację terenu po zakończeniu działalności kopalni), a także otrzyma on plan urządzenia ruchu – dokument określający sposób prowadzenia wydobycia kruszywa, jaki ma obowiązek opracować w związku z decyzją koncesyjną.

Planowana powyżej transakcja obejmie składniki majątku związane z prowadzoną dotychczas działalnością gospodarczą, za wyjątkiem koparki, równarki, ładowarki, spychacza, wywrotki oraz ciągnika siodłowego z naczepą. Wyżej wskazane środki trwałe będą wykorzystywane dalej w prowadzonej działalności gospodarczej, którą Zainteresowany ograniczy do świadczenia usług ładunkowo-rozładunkowych lub innych związanych z wykorzystywaniem tego sprzętu.

Nabywcy kopalni Wnioskodawca zamierza również sprzedać działkę nr 305, niewykorzystywaną w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a wchodzącą w skład gospodarstwa rolnego. Stroną umowy sprzedaży niniejszej działki gruntu, jak również pozostałych działek (nr 306, nr 307, nr 308 i nr 309) będzie również żona Zainteresowanego, ponieważ jest Ona ich współwłaścicielką w ramach małżeńskiej wspólności majątkowej.

Zainteresowany nadmienia, iż stosownie do postanowień miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (uchwała Rady Gminy z dnia 21 sierpnia 1995 r.) nieruchomość opisana wyżej przeznaczona jest na:

  • działki nr 306, nr 307, nr 308, nr 309 – tereny powierzchniowej eksploatacji surowców mineralnych,
  • działka nr 305 – częściowo tereny powierzchniowej eksploatacji surowców mineralnych, a częściowo tereny rolne.

Prowadzona działalność gospodarcza opodatkowana jest zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z planowaną transakcją Wnioskodawca zakłada, iż cena uzyskana ze sprzedaży kopalni nie spowoduje uzyskania przychodu powodującego niedopuszczalność skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż działki rolnej nr 305 będzie zwolniona od podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwolniona została dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia „teren przeznaczony pod zabudowę”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej u.p.z.p.). Stosownie do przepisu art. 1 ust. 1 pkt 1 u.p.z.p. ustawa określa zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego. Dalej przepis art. 4 ust. 1 u.p.z.p. wskazuje, iż sposób przeznaczenia i zagospodarowania terenu określa miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

W ramach ustaleń określonych w planie zagospodarowania przestrzennego właściciel działki gruntu uprawniony jest do jej zagospodarowania. Przywołane przepisy wskazują, iż przeznaczenie terenu pod zabudowę należy oceniać w świetle ustaleń planu zagospodarowania przestrzennego, jakim objęta jest dana działka gruntu. Przedstawiony pogląd znajduje odzwierciedlenie w orzecznictwie sądów administracyjnych.

Stosownie do postanowień miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (uchwała Rady Gminy z dnia 21 sierpnia 1995 r.) działka nr 305 przeznaczona jest częściowo na tereny powierzchniowej eksploatacji surowców mineralnych, a częściowo na tereny rolne.

Wyżej wymieniona działka gruntu nie jest zabudowana i w obowiązującym planie zagospodarowania przestrzennego nie jest przeznaczona pod zabudowę. Tym samym wyczerpuje dyspozycję przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Sprzedaż tej działki będzie zwolniona od podatku VAT.

Nadto wchodzi ona w skład małżeńskiej wspólności majątkowej i stanowi element wspólnego gospodarstwa rolnego prowadzonego przez Zainteresowanego i jego żonę. Działka nie była wykorzystywana w prowadzonej działalności gospodarczej. Żona nie prowadzi działalności gospodarczej. Dlatego zawierając umowę sprzedaży działki Wnioskodawca występować będzie jako rolnik ryczałtowy, a nie osoba prowadząca działalność gospodarczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – mocą ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle przytoczonych wyżej przepisów zauważyć należy, iż status podatnika podatku od towarów i usług, wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Dla ustalenia czy osoba dokonująca transakcji sprzedaży gruntu jest podatnikiem podatku VAT, istotnym jest stwierdzenie, że prowadzi ona działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów cytowanej wyżej ustawy.

Zasady wykładni językowej i funkcjonalnej definicji działalności gospodarczej prowadzą do wniosku, że działalność gospodarczą stanowi nie tylko działalność częstotliwa, czyli stała i powtarzalna, ale także jednorazowa czynność, jeżeli wiąże się z nią zamiar częstotliwości, przy czym wspomniana działalność powinna być wykonywana przez producenta, handlowca, usługodawcę, pozyskującego zasoby naturalne, rolnika lub wykonującego wolny zawód.

Ponadto, należy wskazać, iż zgodnie z art. 2 pkt 15 ustawy, przez działalność rolniczą – rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Rolnikiem ryczałtowym, w myśl art. 2 pkt 19 ustawy, jest rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Z powyższych przepisów wynika, iż definicję działalności gospodarczej wypełnia również rolnik ryczałtowy dokonujący dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze. Jednakże na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy korzysta tylko ze zwolnienia od podatku w zakresie dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności oraz w zakresie świadczenia usług rolniczych. Jeśli więc osoba taka wykonuje inne czynności mieszczące się w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług, brak jest podstaw prawnych do uznania, iż nie podlegają one opodatkowaniu.

Zaznacza się, iż rolnik sprzedający grunt wykorzystywany w działalności rolniczej nie zbywa majątku osobistego, ale majątek składający się na przedsiębiorstwo rolne. Wobec powyższego osoba taka dokonuje sprzedaży majątku związanego z przedmiotową działalnością gospodarczą (działalnością rolniczą) i jest z tego tytułu podatnikiem podatku od towarów i usług, niekorzystającym ze zwolnienia od podatku, wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie zaznacza się, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy wprowadzonego art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578 ze zm.) oraz zmienionego art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Od zasady opodatkowania dostawy gruntu według stawki podstawowej przewidziano jednak pewne wyjątki. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m. in. w art. 43 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Powyższe oznacza, iż generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę – są zwolnione od podatku VAT.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią akty prawa miejscowego (miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego), a w przypadku ich braku inne akty ustanowione przez właściwe organy (studium uwarunkowań oraz decyzja o warunkach zabudowy).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca działkę nr 305 o obszarze 3,94 ha nabył w dniu 14 sierpnia 1996 r. Działka nie była wykorzystywana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, lecz wchodziła w skład gospodarstwa rolnego. Wyżej wymieniona działka gruntu nie jest zabudowana i w obowiązującym planie zagospodarowania przestrzennego nie jest przeznaczona pod zabudowę. Stosownie do postanowień miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działka nr 305 przeznaczona jest częściowo na tereny powierzchniowej eksploatacji surowców mineralnych, a częściowo na tereny rolne. Tym samym Wnioskodawca wskazał, iż sprzedając działkę występować będzie jako rolnik ryczałtowy.

Reasumując, planowana przez Wnioskodawcę dostawa działki nr 305 przeznaczonej częściowo na tereny powierzchniowej eksploatacji surowców mineralnych, a częściowo na tereny rolne, służąca uprzednio działalności rolniczej (prowadzonemu gospodarstwu rolnemu), będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji zbycia działki rolnej nr 305. Wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 22 kwietnia 2011 r. nr ILPP1/443-84/11-4/AW.

Kwestie dotyczące zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych zostały rozstrzygnięte w interpretacjach indywidualnych z dnia 20 kwietnia 2011 r. nr ILPB1/415-60/11-4/IM i nr ILPB1/415-60/11-5/IM.

W kwestii skutków prawnych jakie wywołuje interpretacja indywidualna wydana dla Wnioskodawcy, stwierdzić należy, że w myśl art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Z powyższego wynika zatem, iż pisemna interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego dotyczy stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług przez Zainteresowanego, który z tym wnioskiem występuje.

W związku z tym zaznacza się, iż interpretacja indywidualna wydana Wnioskodawcy nie wywiera skutku prawnego dla jego żony.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj