Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-273/11/WN
z 19 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-273/11/WN
Data
2011.05.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
stawka
zakwaterowanie


Istota interpretacji
opodatkowanie usług zakwaterowania w internacie



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2011r. (data wpływu 21 lutego 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług zakwaterowania:

  • jest nieprawidłowe w zakresie opodatkowania usług zakwaterowania w internacie przedstawione w pkt 3;
  • jest prawidłowe w zakresie opodatkowania usług zakwaterowania w internacie przedstawione w pkt 1, 2, 4, 5, 6, 7 i 8.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług zakwaterowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Zespół Szkół Techniczno-Informatycznych (ZST-I) jest samorządową jednostką budżetową prowadzącą działalność edukacyjną. Przy ZST-I działa koedukacyjny Internat powołany na podstawie ustawy o systemie oświaty, oraz statutu ZST-I. Prawo oświatowe zezwala za zakwaterowanie w Internacie osób wskazanych w statucie. W statucie wymienione są następujące osoby: młodzież ucząca się w zespole, młodzież innych szkół miasta i Gminy, młodzież z innych szkół z poza miasta i Gminy oraz inne osoby. W skład ZST-I (wg statutu) wchodzi Stołówka prowadzona przez personel placówki, która nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, oraz Szkolne Schronisko Młodzieżowe mieszczące się na wyodrębnionym piętrze Internatu. ZST-I jest płatnikiem podatku od towarów i usług.

Z zakwaterowania i wyżywienia korzystają:

1) Zakwaterowanie młodzieży tworzącej grupy wychowawcze, podlegające całodobowej pełnej opiece wychowawczej:

-Uczniowie zespołu szkół Wnioskodawcy w trakcie roku szkolnego

-Uczniowie innych szkół z terenu G.w trakcie roku szkolnego

-Uczniowie z innych szkół z poza miasta G. w trakcie roku szkolnego

-Uczniowie szkół zawodowych uzupełniający naukę przedmiotów zawodowych w Ośrodku Dokształcania Zawodowego w G. w trakcie roku szkolnego

-Wychowankowie i uczniowie kierowani przez Domy Dziecka, Ośrodki Pomocy Społeczne, Miejskie Ośrodki Pomocy Rodzinie, Ośrodki Wychowawcze itp. w trakcie roku szkolnego. (f-ra wystawiana jest na w/w podmioty)

2) Zakwaterowanie studentów i słuchaczy różnych typów szkół

-w trakcie roku szkolnego, oraz sporadycznie w czasie ferii i wakacji

3) Zakwaterowanie innych osób nie będących uczniami, studentami i słuchaczami, oraz pracowników zespołu szkół

-w czasie roku szkolnego, oraz w czasie ferii i wakacji

4) Usługę noclegową w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym, znajdującym się w Internacie na wyodrębnionym jednym piętrze- które kwateruje młodzież, studentów, grupy wycieczkowe i inne osoby w czasie roku szkolnego, oraz w czasie ferii i wakacji schronisko czynne jest całorocznie.

5) Usługi sporządzania posiłków przez Stołówkę ogólnodostępną dla uczniów i innych osób zamieszkujących w Internacie i dla osób z zewnątrz.

Cena posiłków nie jest wliczana do ceny noclegów. Stanowi odrębną pozycję na fakturze.

-dla uczniów naszej szkoły mieszkających w Internacie, oraz sporadycznie dla niemieszkających w Internacie

-dla uczniów szkół zawodowych uzupełniający nauk przedmiotów zawodowych w Ośrodku Dokształcania Zawodowego w G. mieszkających w Internacie

-dla uczniów innych szkół mieszkających w Internacie i sporadycznie dla niemieszkających w Internacie

-dla studentów i słuchaczy mieszkających w Internacie

-dla mieszkańców Szkolnego Schroniska Młodzieżowego

-dla pracowników ZST-I mieszkających i niemieszkających w Internacie oraz ich rodzin

-dla innych osób, grup wycieczkowych itp. mieszkających i niemieszkających w Internacie

-dla wychowanków i uczniów kierowanych przez Domy Dziecka, Ośrodki Pomocy Społeczne, Miejskie Ośrodki Pomocy Rodzinie, Ośrodki Wychowawcze itp. (f-ra wystawiana jest na w/w podmioty)

Odpłatności za wyżywienie i zakwaterowanie uczniów, studentów i inne osoby dokonują zarówno sami zainteresowani jak i rodzice, Kluby Sportowe, prywatne firmy, Domy dziecka ,Ośrodki Pomocy Społecznej itp. na które wystawiamy faktury.

Obecnie całość odpłatności za wyżywienia z wyjątkiem faktur obciążających Ośrodki Pomocy Społeczne, Domy Dziecka, Miejskie Ośrodki Pomocy Rodzinie (f-ra wystawiana jest na w/w podmioty) - które korzystają za zwolnienia od podatku jako usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi, Wnioskodawca obciąża stawką 8 %, natomiast za usługi zakwaterowania obciąża stawką 8% z wyjątkiem uczniów naszego zespołu szkół mieszkających w Internacie, oraz faktur obciążających Ośrodki Pomocy Społeczne, Domy Dziecka, Miejskie Ośrodki Pomocy Rodzinie (f-ra wystawiana jest na w/w podmioty)- które korzystają za zwolnienia od podatku jako usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi.

ZST-I posiada opinię Urzędu Statystycznego w Łodzi (z dnia 11.11.2011), który zakwalifikował usługi w następujących grupach:

  1. usługi polegające na zapewnieniu zakwaterowania w internacie Zespołu Szkół, wraz z wyżywieniem lub bez, dla własnych uczniów ,pracowników oraz dla uczniów innych szkół i studentów w trakcie roku szkolnego. PKWIU 55.90.11.0- "Usługi świadczone przez domy studenckie oraz internaty i bursy szkolne"
  2. usługi polegające za zapewnieniu zakwaterowania w internacie, łącznie z wyżywieniem lub bez, dla osób z zewnątrz, m.in. dla grup przyjezdnych, uczniów, studentów, słuchaczy kolegiów w okresie wakacji i ferii .PKWIU 55.20.1- "Usługi obiektów turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania"
  3. usługi zakwaterowania w szkolnym schronisku młodzieżowym świadczone zarówno dla dzieci i młodzieży jak i grup zorganizowanych i osób prywatnych PKWIU 55.20.1- "Usługi obiektów turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania"
  4. usługi świadczone przez stołówkę znajdującą się w internacie, który stanowi integralną część szkoły, dla własnych uczniów i pracowników ( nie dotyczy uczniów zamieszkałych w internacie i pracowników internatu)- pod warunkiem, że stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym. PKWIU 85 - "Usługi w zakresie edukacji"
  5. usługi świadczone przez stołówkę znajdującą się w internacie, na rzecz osób z zewnątrz (np. emeryci i renciści, rodziny pracowników, uczniowie innych szkół itp.) PKWIU 56.29.20.0 - "Usługi stołówkowe"

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

Jaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować poszczególne kategorie osób korzystających z zakwaterowania...

Zdaniem Wnioskodawcy, należy przyjąć następujący sposób opodatkowania usług zakwaterowania i wyżywienia:

1 )zakwaterowanie w internacie uczniów zespołu szkół w trakcie roku szkolnego -jako zwolnione z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkl.30 a

2)zakwaterowanie w internacie słuchaczy zespołu szkół w czasie ferii lub wakacji ( występujące sporadycznie-jako zwolnione z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 30 a- (w ustawie nie występuje ograniczenie do roku szkolnego, poza tym są naszymi uczniami Wnioskodawcy podczas ferii oraz do 31 VIII nawet jeżeli kończą szkołę- mają ważną legitymację szkolną)

3)zakwaterowanie w internacie uczniów lub studentów innych szkół lub uczelni, pod warunkiem posiadania umowy dotyczącej zakwaterowania tych uczniów

lub studentów ze szkołami lub uczelniami do których uczęszczają - jako zwolnione z podatku Vat na podstawie art. 43 ust. 1 pkl.30 c

4)zakwaterowanie w internacie uczniów lub studentów innych szkół lub uczelni w czasie roku szkolnego (bez podpisanej umowy), oraz pracowników ZST-I jako opodatkowane 8 % stawką vat art. 41 ust 2 załącznik nr 3 poz. 163- 55 usługi związane z zakwaterowaniem ( PKWIU 55.90.11.0)

5)zakwaterowanie w internacie słuchaczy lub studentów innych szkół lub uczelni w czasie ferii i wakacji - jako opodatkowane 8 % stawką vat art. 41 ust 2

załącznik nr 3 poz. 163- 55 usługi związane z zakwaterowaniem (PKWIU 55.20.1)

6)zakwaterowanie w internacie innych osób z zewnątrz -jako opodatkowane 8 % stawką vat art. 41 ust 2 załącznik nr 3 poz. 163- 55 usługi związane z zakwaterowaniem (PKWIU 55.20.1)

7)zakwaterowanie w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym _ jako opodatkowane 8 % stawką vat art. 41 ust 2 załącznik nr 3 poz. 163- 55 usługi związane z zakwaterowaniem (PKWIU 55.20.1)

8)zakwaterowanie w internacie oraz wyżywienie osób kierowanych przez Domy Dziecka, Ośrodki Pomocy Społeczne, Miejskie Ośrodki Pomocy Rodzinie,

Ośrodki Wychowawcze itp. (f-ra wystawiana jest na w/w podmioty) jako zwolnione z podatku na podstawie rozp. M.F. § 13 ust 1 pkt 13 usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi

9)usługi wyżywienia własnych uczniów, pracowników i uczniów innych szkół mieszkających w Internacie - jako opodatkowane 8 % stawką vat art. 41 ust. 2 załącznik nr 3 poz. 163- 55 usługi związane z zakwaterowaniem (PKWlU 55.90.11.0)-brak zapisu świadczenie usług i dostawa towarów i usług z tymi usługami związane- jest tylko zapis w art. 43 ust. 1 pkt 30 - zakwaterowanie

10)wyżywienie zakwaterowanych w internacie osób z zewnątrz m.in. dla grup przyjezdnych, uczniów studentów, słuchaczy kolegiów w okresie ferii i wakacji jako opodatkowane 8 % stawką vat art. 41 ust 2 załącznik nr 3 poz. 163- 55 usługi związane z zakwaterowaniem (PKWiU 55,20.1)

11)wyżywienie mieszkańców Szkolnego Schroniska Młodzieżowego jako opodatkowane 8 % stawką vat roz. M.F załącznik nr 1 (PKWIU 56.29,20.0) gdyż Urząd Statystyczny nie umieścił tej usługi w PKWiU 55.20.1

12)wyżywienie własnych uczniów i pracowników( nie dotyczy uczniów zamieszkałych w internacie i pracowników internatu), pomimo że Urząd Statystyczny zakwalifikował to jako PKWIU 85 to jednak naszym zdaniem nie mieści się to w zwolnieniach od podatku vat na podstawie art. 43 ust 1 pkt 26 , podzielamy pogląd Sadu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 7 XII 2007 r ( I SAlBK 528/07) że usług stołówki nie można zaliczyć do usług edukacyjnych zwłaszcza, że uczniowie szkoły ( średniej) sporadycznie korzystają ze stołówki, a poza tym zwolnienie obowiązuje ( dot. ust.1 pkt 26) jeżeli te usługi są niezbędne do wykonania usługi podstawowej, a naszym zdaniem nie są niezbędne - jako opodatkowane 8 % stawką vat roz.M.F załącznik nr 1 ( PKWIU 56.29.20.0)

13)wyżywienie osób z zewnątrz emeryci renciści, rodziny pracowników, uczniowie innych szkół niemieszkający w internacie )jako opodatkowane 8 % stawką vat roz.M.F załącznik nr 1 ( PKWIU 56.29.20.0)

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli za ucznia Zespołu Szkół mieszkającego w Internacie za zakwaterowanie płaci rodzic, Klub Sportowy, lub inny podmiot na który wystawiamy f-rę to również należy stosować zwolnienie z vat, gdyż przepisy nie uzależniają zwolnienia od podatku od tego, kto jest nabywcą usługi, ale czy zakwaterowany w Internacie jest uczeń własnego Zespołu Szkół.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za:

-jest nieprawidłowe w zakresie opodatkowania usług zakwaterowania w internacie przedstawione w pkt 3;

-jest prawidłowe w zakresie opodatkowania usług zakwaterowania w internacie przedstawione w pkt 1, 2, 4, 5, 6, 7 i 8.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się zasadniczo przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również czynności wymienione w tym przepisie (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 5a ustawy, wprowadzonym art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianach ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476) i obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. , towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że przy Zespole Szkół Techniczno-Informatycznych działa koedukacyjny Internat powołany na podstawie ustawy o systemie oświaty oraz statutu ZST-I. Natomiast prawo oświatowe zezwala na zakwaterowanie w Internacie osób wskazanych w statucie. W statucie wymienione są następujące osoby: młodzież ucząca się w zespole, młodzież innych szkół miasta i Gminy, młodzież z innych szkół z poza miasta i Gminy oraz inne osoby.

Wnioskodawca zaznacza, że Internat działający przy ZST-I świadczy usługi zakwaterowania zarówno dla własnych uczniów jak i dla uczniów innych szkół lub studentów innych szkół lub uczelni (w tym przypadku szkoła zawarła stosowne umowy dot. zakwaterowania); uczniów lub studentów innych szkół lub uczelni (bez podpisanych umów) ; pracowników ZST-I, słuchaczy lub studentów innych szkół lub uczelni w czasie ferii lub wakacji; osób z zewnątrz. Ponadto Internat świadczy usługi zakwaterowania osób kierowanych przez Domy Dziecka , Ośrodki Pomocy Społecznej, Miejskie Ośrodki Pomocy Rodzinie, Ośrodki Wychowawcze (będące jednostkami budżetowymi). Natomiast Szkolne Schronisko Młodzieżowe znajdujące się w Internacie kwateruje młodzież, studentów, grupy wycieczkowe, i inne osoby – schronisko czynne jest całorocznie.

Wnioskodawca całość odpłatności za usługi zakwaterowania obciąża stawką 8% z wyjątkiem odpłatności na rzecz uczniów zespołu szkół mieszkających w Internacie oraz faktur obciążających Ośrodki Pomocy Społecznej, Domy Dziecka, Miejskie Ośrodki Pomocy Rodzinie -które korzystają ze zwolnienia.

Ponadto ZST-I posiada opinię Urzędu Statystycznego w Łodzi (z dnia 11.11 2011), który zakwalifikował usługi w następujących grupach:

  1. usługi polegające na zapewnieniu zakwaterowania w internacie Zespołu Szkół, wraz z wyżywieniem lub bez, dla uczniów ,pracowników oraz dla uczniów innych szkół i studentów w trakcie roku szkolnego. PKWIU 55.90.11.0- "Usługi świadczone przez domy studenckie oraz internaty i bursy szkolne"
  2. usługi polegające na zapewnieniu zakwaterowania w internacie, łącznie z wyżywieniem lub bez, dla osób z zewnątrz, m.in. dla grup przyjezdnych, uczniów, studentów, słuchaczy kolegiów w okresie wakacji i ferii .PKWIU 55.20.1- "Usługi obiektów turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania"
  3. usługi zakwaterowania w szkolnym schronisku młodzieżowym świadczone zarówno dla dzieci i młodzieży jak i grup zorganizowanych i osób prywatnych PKWIU 55.20.1- "Usługi obiektów turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania"

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. z zastrzeżeniem art. 146f , stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W myśl art. 41 ust. 2 cyt. Ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W pozycji 163 załączniku nr 3 do ustawy, który stanowi wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8%, wymienione zostały w grupowaniu PKWiU 55 „Usługi związane z zakwaterowaniem”.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie przypadku wykonania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Na mocy obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 30 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi zakwaterowania:

  1. w bursach i internatach świadczone na rzecz uczniów i wychowanków szkół prowadzących te bursy i internaty,
  2. w domach studenckich świadczone na rzecz studentów i doktorantów uczelni prowadzących te domy studenckie,
  3. świadczone na rzecz uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów przez podmioty inne niż wymienione w lit. a i b, pod warunkiem że szkoły lub uczelnie mają z tymi podmiotami zawarte umowy dotyczące zakwaterowania swoich uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów.

Jednocześnie w myśl § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.) zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi, samorządowymi zakładami budżetowymi, jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi – z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Uwzględniając powyższe należy zaznaczyć, że zwolnieniem od podatku objęte są m.in. usługi zakwaterowania w internatach świadczone na rzecz uczniów i wychowanków szkół prowadzących te internaty. Określenie, czy dane świadczenie mieści się w kategorii uprawniającej do korzystania z ww. zwolnienia powinno uwzględnić naturę tego świadczenia, w tym wszystkie okoliczności sprawy istniejące w danym stanie faktycznym.

Usługi, które są sklasyfikowane (według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. – Dz. U. Nr 207, poz. 1435) w grupowaniu 55 „Usługi związane z zakwaterowaniem” podlegają opodatkowaniu według stawki 8% - na podstawie art. 146a pkt 2, zastrzeżeniem art. 146f ww. ustawy o podatku od towarów i usług w związku z poz. 163 zał. Nr 3 do tej ustawy.

Odnosząc powołane wyżej przepisy do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że:

  1. zakwaterowanie w internacie uczniów zespołu szkół w trakcie roku szkolnego zgodnie z powołanym art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, podlega zwolnieniu od podatku;
  2. zakwaterowanie w internacie słuchaczy zespołu szkół (ZST-I) w czasie ferii lub wakacji ( występujące sporadycznie) - podlega zwolnieniu z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. a
  3. zakwaterowanie w internacie uczniów lub studentów innych szkół lub uczelni (bez względu na fakt podpisania umowy lub bez podpisanej umowy, gdyż nie ma tutaj zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. c), podlega opodatkowaniu 8 % stawką VAT zgodnie z art. 146a pkt 1, z zastrzeżeniem art. 146f ustawy w powiązaniu z poz. 163 załącznik nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług - (PKWiU 55) usługi związane z zakwaterowaniem;
  4. zakwaterowanie w internacie uczniów lub studentów innych szkół lub uczelni w czasie roku szkolnego (bez względu na fakt podpisania umowy), oraz pracowników ZST-I podlega opodatkowaniu 8 % stawką VAT zgodnie z art. 146a pkt 1, z zastrzeżeniem art. 146f ustawy w powiązaniu z poz. 163 załącznik nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług -(PKWiU 55) usługi związane z zakwaterowaniem
  5. zakwaterowanie w internacie słuchaczy lub studentów innych szkół lub uczelni w czasie ferii i wakacji - zgodnie z powołanym art. art. 146a pkt 1, z zastrzeżeniem art. 146f ustawy w powiązaniu z poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu 8 % stawką VAT jako usługi związane z zakwaterowaniem (PKWIU 55)
  6. zakwaterowanie w internacie innych osób z zewnątrz - zgodnie z powołanym art. 146a pkt 1, z zastrzeżeniem art. 146f ustawy w powiązaniu z poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, podlegają opodatkowaniu 8 % stawką VAT jako usługi związane z zakwaterowaniem (PKWIU 55)
  7. zakwaterowanie w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym - zgodnie z powołanym art. art. 146a pkt 1, z zastrzeżeniem art. 146f ustawy w powiązaniu z poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu 8 % stawką VAT jako usługi związane z zakwaterowaniem (PKWIU 55)
  8. zakwaterowanie w internacie osób kierowanych przez Domy Dziecka, Ośrodki Pomocy Społeczne, Miejskie Ośrodki Pomocy Rodzinie, Ośrodki Wychowawcze itp. (f-ra wystawiana jest na w/w podmioty) zgodnie z powołanym § 13 ust. 1 pkt 13, podlega zwolnieniu od podatku, ponieważ dotyczą usług świadczonych pomiędzy jednostkami budżetowymi.

Z uwagi na powyższe podkreślić należy, iż ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. a ustawy o VAT, korzystają jedynie usługi zakwaterowania w internacie, ale świadczone wyłącznie na rzecz uczniów i wychowanków szkoły prowadzącej ten internat. Tym samym stanowisko Zainteresowanego opisane w punkcie 1 i 2 należy uznać za prawidłowe.

Natomiast zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. c powołanej wyżej ustawy o VAT dotyczy usług zakwaterowania, ale świadczonych tylko i wyłącznie przez podmioty inne niż wymienione w lit. a i b powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 30. Tym samym, stanowisko Zainteresowanego, w sytuacji opisanej w punkcie 3 tj. gdy, świadczone usługi zakwaterowania w internacie na rzecz uczniów lub studentów innych szkół lub uczelni, pod warunkiem posiadania umowy dotyczącej zakwaterowania tych uczniów lub studentów ze szkołami lub uczelniami do których uczęszczają – jako zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 30 lit. c, jest nieprawidłowe.

Zatem stanowisko Zainteresowanego dotyczące opodatkowania podatkiem VAT usług zakwaterowania w internacie w przypadkach opisanych w punktach 4, 5, 6 wniosku według stawki 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, uwzględniając powyższe przepisy, należałoby uznać za prawidłowe.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usług zakwaterowania w Szkolnym Schronisku Szkolnym, opisane w pkt 7 – jako opodatkowane 8% stawką VAT , art. 41 ust. 2, załącznik nr 3 poz. 163 „PKWiU 55”, należałoby uznać za prawidłowe.

Ponadto, zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy świadczenie usług w zakresie zakwaterowania na rzecz Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej (jednostki budżetowej) opisane w pkt 8 - podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług, na podstawie § 13 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie opodatkowania usług zakwaterowania, należało uznać za:

-jest nieprawidłowe w zakresie opodatkowania usług zakwaterowania w internacie przedstawione w pkt 3;

-jest prawidłowe w zakresie opodatkowania usług zakwaterowania w internacie przedstawione w pkt 1, 2, 4, 5, 6, 7 i 8.

Należy wskazać, iż powyższe stawki i zwolnienia mają zastosowanie przy założeniu, że podane w opisie stanu faktycznego klasyfikacje statystyczne są prawidłowe. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. W związku z tym interpretacji udzielono na podstawie przedstawionego przez Wnioskodawcę grupowania statystycznego.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług – świadczonych przez Wnioskodawcę usług zakwaterowania. Natomiast ocena prawna w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług – świadczonych przez Zainteresowanego usług stołówkowych została dokonana w odrębnym rozstrzygnięciu.

Zauważa się, że od dnia 6 kwietnia 2011 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), które nie zmienia kwestii związanych z opodatkowaniem lub zwolnieniem od podatku od towarów i usług przedmiotowych usług, o których rozstrzyga niniejsza interpretacja.

Ponadto wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są na pisemny wniosek zainteresowanego w jego indywidualnej sprawie. W związku z powyższym przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj