Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-525/12/BP
z 12 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2012r. (złożono osobiście w dniu 20 listopada 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 stycznia 2013r. (data wpływu 8 stycznia 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uznania Spółki za podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2012r. złożono osobiście ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uznania Spółki za podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

„Y”., dalej w skrócie Spółka, jako pośrednik, dokonała zakupu oleju napędowego, od dostawcy z siedzibą w Republice Czeskiej, z przeznaczeniem dla odbiorcy firmy X, która prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Polski m.in. w zakresie obrotu paliwami. Spółka zakupiła olej napędowy na warunkach dostawy DDU (wg. Incoterms 2000) skład podatkowy na terytorium Polski i na takich samych warunkach, kiedy przedmiotowy olej napędowy był jeszcze objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy, odsprzedała go firmie X, która posiada umowę na korzystanie ze składu podatkowego. Zakupiony przez Spółkę olej napędowym był przemieszczany ze składu podatkowego na terytorium Czech do składu podatkowego na terytorium Polski z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, przy czym do Systemu Przemieszczania i Nadzoru Wyrobów Akcyzowych (e-AD, EMCS) wprowadzono jako nadawcę czeską firmę prowadzącą skład podatkowy, a jako odbiorcę polską firmę prowadzącą skład podatkowy na terytorium kraju.

Spółka zamierza również w przyszłości, jako pośrednik, dokonywać zakupu paliw ciekłych (benzyny, oleju napędowego) na analogicznych zasadach, także ze składów podatkowych, zlokalizowanych na terytorium innych państw członkowskich Wspólnot Europejskich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że w opisanym stanie faktycznych nie dokonała nabycia wewnątrzwspólnotowego oleju napędowego, w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie dokonała nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowego oleju napędowego, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym.

W załączniku nr 1 do ustawy (Wykaz wyrobów akcyzowych) w poz. 27 wskazane zostały w sposób ogólny wyroby akcyzowe klasyfikowane do pozycji CN 2710, która obejmuje również olej napędowy. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym określenie nabycie wewnątrzwspólnotowe oznacza przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. Trzeba jednak pamiętać, że przemieszczanie wyrobów akcyzowych, z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy jest bardzo sformalizowane. Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego na terytorium kraju, co wynika z art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym. W myśl art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD.

Z kolei zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku akcyzowym, e-AD to elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. W myśl art. 41a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy rozpoczyna się z chwilą wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b) i c oraz ust. 2 pkt 1 -9. Natomiast w myśl art. 41a ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy kończy się z chwilą odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b) i pkt 2 lit. a) i c oraz ust. 2 pkt 1,2,6-9, pkt 10 lit. a)-c) i pkt 11 lit.a)-c). Przemieszczenia wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wymaga zastosowania elektronicznego dokumentu w ramach Systemu Przemieszczania i Nadzoru Wyrobów Akcyzowych (e-AD, EMCS)

Podmioty wpisane do tego dokumentu są odpowiedzialne za prawidłową realizację przemieszczenia wyrobów akcyzowych. Powyższe pozwala przyjąć, że w opisanym stanie faktycznym Spółka nie brała udziału w przemieszczania przedmiotowego oleju napędowego z zastosowaniem procedury zawieszenia podatku akcyzowego, a to z kolei oznacza, że nie dokonała nabycia wewnątrzwspólnotowego tego wyroby akcyzowego w rozumieniu przepisu art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym.

Podobne stanowisko zaprezentował Dyrektor izby Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 22 marca 2012 r., znak IPPP3/443-2/12-2/SM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. nr 108, poz. 626 ze zm.) zwanej dalej ustawą, za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Z dniem 1 stycznia 2013 r. również susz tytoniowy został zaliczony do wyrobów akcyzowych. Zmiana w powyższym zakresie została wprowadzona do ustawy o podatku akcyzowym w przepisach ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. z 2012 r., poz. 1456). Przedmiotowa zmiana nie ma wpływu na niniejszą interpretację indywidualną.

W załączniku nr 1 do ustawy, pod pozycją 27, z kodem CN 2710 umieszczono oleje ropy naftowe i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe. Do wyrobów energetycznych, zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702, oraz 2704 do 2715.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego oraz nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego. Natomiast zgodnie z definicją wynikającą z art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy, nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

W myśl art. 13 ust. 1 ww. ustawy podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec których zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).

Zgodnie zaś z art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego na terytorium kraju. W myśl art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD. Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 15, e-AD to elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. W myśl art. 41a ust. 1 pkt 1 ustawy, przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy rozpoczyna się z chwilą wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b i c oraz ust. 2 pkt 1-9. Zgodnie z art. 41a ust. 2 pkt 1, przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy kończy się z chwilą odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b i pkt 2 lit. a i c oraz ust. 2 pkt 1, 2, 6-9, pkt 10 lit. a-c i pkt 11 lit. a-c;

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jako pośrednik, dokonał zakupu oleju napędowego, od dostawcy z siedzibą w Republice Czeskiej, z przeznaczeniem dla odbiorcy firmy X, która prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Polski m.in. w zakresie obrotu paliwami. Spółka zakupiła olej napędowy na warunkach dostawy DDU (wg. Incoterms 2000) skład podatkowy na terytorium Polski i na takich samych warunkach, kiedy przedmiotowy olej napędowy był jeszcze objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy, odsprzedała go firmie X, która posiada umowę na korzystanie ze składu podatkowego. Zakupiony przez Spółkę olej napędowym był przemieszczany ze składu podatkowego na terytorium Czech do składu podatkowego na terytorium Polski z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, przy czym do Systemu Przemieszczania i Nadzoru Wyrobów Akcyzowych (e-AD, EMCS) wprowadzono jako nadawcę czeską firmę prowadzącą skład podatkowy, a jako odbiorcę polską firmę prowadzącą skład podatkowy na terytorium kraju. Wątpliwości Spółki dotyczą uznania jej za podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych (oleju napędowego) w ww. sytuacji.

Nadmienić należy, iż Incoterms (International Commercial Terms) lub Międzynarodowe Reguły Handlu to zbiór międzynarodowych reguł, określających warunki sprzedaży. Reguły te dzielą koszty i odpowiedzialność pomiędzy nabywcę i sprzedawcę oraz odzwierciedlają rodzaj uzgodnionego transportu. Incoterms zajmują się kwestiami związanymi z transportem produktów od sprzedawcy do nabywcy. Obejmuje to m.in. przewóz produktów, rozliczenie odpowiedzialności eksportowych i importowych, pokrycie kosztów, w tym transportu i ubezpieczenia, przeniesienie ryzyka za stan produktów w różnych punktach procesu transportowego. Incoterms nie zajmują się transferem praw własności.

W przedstawionym stanie faktycznym należy przede wszystkim mieć na uwadze, iż jak wynika z opisu przedstawionego we wniosku, produkt jest bezpośrednio transportowany w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego na terytorium Czech do składu podatkowego na terytorium Polski. Wnioskodawca nie występuje w dokumencie e-AD jako nadawca lub odbiorca. W opisanym stanie, jako nadawca wyrobów wpisany zostaje podmiot prowadzący skład podatkowy, od którego Wnioskodawca nabywa produkt, a jako odbiorca figuruje skład podatkowy, do którego towary zostają wprowadzone tj. skład podatkowy, z którego firma X, na podstawie posiadanej umowy korzysta.

Biorąc zatem pod uwagę całokształt wyżej cytowanych przepisów należy uznać, że przemieszczenie wyrobów akcyzowych (w procedurze zawieszenia poboru akcyzy) należy rozpatrywać w kontekście wystawianego w tym przypadku (i dokumentującego te przemieszczenie) e-AD (elektronicznego administracyjnego dokumentu). Z uwagi zatem na fakt, iż w tym dokumencie jako nadawca wyrobów zostaje wpisany podmiot prowadzący skład podatkowy, od którego Spółka nabywa produkt, a jako odbiorca figuruje skład podatkowy do którego wyroby „wprowadzono”, to te podmioty należy brać pod uwagę analizując czynność tego przemieszczenia. Uwzględniając powyższe, podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych (oleju napędowego) nie będzie w zaistniałej sytuacji Wnioskodawca.

W tym miejscu należy dodać, iż ustawa o podatku akcyzowym zawiera bardzo szeroką definicję czynności nabycia wewnątrzwspólnotowego. Stosownie do treści definicji zawartej w słowniku ustawowym (art. 2 ust. 2 pkt 9) za nabycie wewnątrzwspólnotowe uznaje się przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. W takim przypadku pomimo, iż nie wystąpi transakcja gospodarcza, przemieszczenie wyrobów akcyzowych będzie stanowiło czynność opodatkowana akcyzą. Tym niemniej w związku z zawężeniem czynności nabycia, stanowiącego odrębną czynność opodatkowaną, przemieszczenie wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego w innym państwie członkowskim do składu podatkowego w Polsce nie będzie stanowił nabycia wewnątrzwspólnotowego jako czynności opodatkowanej (czynnością tą będzie wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego). Stosownie do powyższego przemieszczenie wyrobów akcyzowych w opisanym stanie faktycznym będzie podlegało opodatkowaniu, gdy wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy zostaną wprowadzone do składu podatkowego na terytorium kraju. Tym samym w przedmiotowej sprawie przedmiotem opodatkowania będzie, zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego na terytorium kraju, a obowiązek podatkowy powstanie w stosunku do podmiotu prowadzącego skład podatkowy (art. 13 ust. 1 ustawy).

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj