Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-102/11-6/MS
z 27 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-102/11-6/MS
Data
2011.04.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
drogi
działki
pierwsze zasiedlenie
stawka
teren
teren niezabudowany
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży działki niezabudowanej przeznaczonej pod zabudowę, działki zabudowanej drogą oraz zabudowanej budynkiem mieszkalnym.



Wniosek ORD-IN 858 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Komornika Sądowego przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2010 r. (data wpływu 20 stycznia 2011 r.) uzupełnione pismami z dnia 03 marca 2011 r. (data wpływu 07 marca 2011 r.) oraz z dnia 16 marca 2011 r. (data wpływu 21 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości dłużnika w trybie licytacji komorniczej jest:

  • prawidłowe - w części dotyczącej dostawy działki nr X i nr Y,
  • nieprawidłowe - w części dotyczącej dostawy działki nr Z.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości dłużnika w trybie licytacji komorniczej.

Pismami z dnia 03 marca 2011 r. (data wpływu 07 marca 2011 r.) oraz z dnia 16 marca 2011 r. (data wpływu 21 marca 2011 r.) uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W sprawie egzekucyjnej przeciwko dłużnikowi prowadzona jest egzekucja z nieruchomości gruntowej z zabudowaniami. Grunt zurbanizowany oraz nieruchomość rolna, położone w obrębie wsi, dla której Sąd Rejonowy ma urządzoną księgę wieczystą. Nieruchomość oznaczona jest w ewidencji gruntów numerem geodezyjnym nr X (łąki trwałe gruntowe, grunty orne) o pow. 3,64 ha, nr Y (pastwiska trwałe) o pow. 0,0653 ha, nr Z (użytki rolne zabudowane) o pow. 0.19 ha.

Dłużnicy nabyli nieruchomość w dniu 02 marca 2000 r. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy z dnia 09 października 2002 r. przedmiotowa nieruchomość znajduje się na terenie oznaczonym symbolem: - działka nr X – tereny użytków rolnych (ustala się trwałą adaptację odcinka gazociągu w. c. oraz napowietrznej linii wysokiego napięcia 110Kv. Rezerwuje się pas terenu o szerokości 40,0 m pod realizację odcinka projektowanego przełożenia drogi wojewódzkiej – działka nr X, działka nr Z – 04Mw (teren istniejącego i projektowanego zainwestowania wiejskiego położony w centralnej części wsi. Ustala się: trwałą adaptację istniejącej oraz lokalizację projektowanej zabudowy zagrodowej i mieszkaniowej oraz ulic dojazdowych. Trwałą adaptację zieleni leśnej na działce nr … i …, trwałą adaptację odcinka gazociągu w. c., wymóg skablowania odcinków napowietrznych linii słabego napięcia. Działka nr Y stanowi drogę gruntową wewnętrzną. Działka nr Z jest zabudowana budynkiem mieszkalnym wybudowanym w latach 30 XX w. o pow. użytkowej 140,40 m2, dłużnicy nie prowadzą działalności gospodarczej i nie są płatnikami podatku VAT, budynek mieszkalny jest nieulepszany od ponad 5 lat. Nieruchomość oszacowana na kwotę: 195.676,00 zł.

W pismach uzupełniających z dnia 3 marca 2011 r. oraz z dnia 16 marca 2011 r. - po wezwaniach Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 22 lutego 2011 r. nr ILPP1/443-102/11-2/MS oraz z dnia 9 marca 2011 r. nr ILPP1/443-102/11-4/MS, Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego o następujące informacje:

  1. Dłużnicy obecnie nie są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.
  2. Dłużnicy, do roku 2008 wykonywali czynności opodatkowane (książka przychodu i rozchodu) podatkiem od towarów i usług.
  3. Dłużnicy nabyli przedmiotowe nieruchomości tj. działki nr X, nr Y, nr Z wraz ze znajdującymi się na nich budynkami i budowlami, na podstawie umowy darowizny, Akt Notarialny z dnia 07 września 1993 r.
  4. Wewnętrzna droga gruntowa znajdująca się na działce nr Y nie stanowi budowli w rozumieniu art. 3 pkt 3 i 3a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2006 r. nr 156, poz. 1118 ze zm.).
  5. Dostawa budynku mieszkalnego, znajdującego się na działce nr Z dokonywana będzie w ramach pierwszego zasiedlenia.
    1. w stosunku do ww. budynku nie przysługiwało dokonującym jego dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
    2. budynek mieszkalny, znajdujący się na działce nr 150 według PKOB jest w klasie 1110.
  6. Działka nr X jest uprawiana rolniczo .
    Działka nr Y jest wykorzystywana jako droga gruntowa wewnętrzna.
    Budynek znajdujący się na działce nr Z był wykorzystywany w części parterowej na biuro do roku 2008.
  7. Dłużnicy nie dzierżawili osobom trzecim ww. nieruchomości.
  8. Nieruchomość będzie sprzedawana na drodze licytacji sądowej. Wcześniej zostały sprzedane na drodze licytacji sądowej inne nieruchomości, stanowiące grunty rolne.
  9. Dłużnicy nabyli przedmiotowe nieruchomości, tj. działki nr X, nr Y, nr Z wraz ze znajdującym się na nich budynkami i budowlami, na podstawie umowy darowizny – Akt Notarialny z dnia 07 września 1993 r.
  10. Zgodnie z uchwałą Rady Gminy z dnia 9 października 2002 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przedmiotowa nieruchomość znajduje się na terenie oznaczonym symbolem: działka nr X o pow. ogólnej 3,64 ha: 12 RP – teren użytków rolnych.
    Ustala się trwałą adaptację odcinka gazociągu w.c. oraz napowietrznej linii w. n. 110 Kv.
    Rezerwuje się pas terenu o szerokości 40,0 m pod realizację odcinka proj. przełożenia drogi wojewódzkiej. Pozostałą część działki stanowią tereny przeznaczone pod użytki rolne.
  11. Budynek mieszkalny, znajdujący się na działce nr Z nie był ulepszany od momentu nabycia (1993 r.).
  12. Dłużnicy prowadzili działalność gospodarczą w okresie od 1993 r. do 2008 r. w zakresie usługi dla rolnictwa (orka, bronowanie), handlu sprzedaż – kupno zboża.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przy sprzedaży nieruchomości na drodze licytacji sądowej należy odprowadzić podatek VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, zbycie nieruchomości w trybie licytacji sądowej powinno zostać obłożone podatkiem VAT. Nieruchomość zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego jest przeznaczona pod zabudowę, w tym na przełożenie drogi wojewódzkiej – działki nr X i nr Y, nr Z.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe - w części dotyczącej dostawy działki nr X i Y,
  • nieprawidłowe - w części dotyczącej dostawy działki nr Z.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...)

Pod pojęciem towary – w myśl art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Podatnikami – stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy – są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat tej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%. Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

W stosunku do gruntów niezabudowanych ustawodawca wskazał jeden przypadek, w którym można zastosować zwolnienie od podatku. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę.

Stosownie natomiast do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Zatem z powyższych przepisów wynika, iż dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata.

Zaznacza się, że przez pierwsze zasiedlenie – art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynku, budowli lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekraczają 30% jego wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek (obiekt) zostanie sprzedany lub np. oddany w najem lub dzierżawę – bowiem zarówno sprzedaż, najem jak i dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Zatem należy uznać za pierwsze zasiedlenie moment oddania budynku, budowli lub ich części do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy).

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Ponadto w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Jak stanowi treść art. 29 ust. 5 w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Zgodnie z ustawą z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) ustalenie przeznaczenia terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Przepis art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy określa zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy przyjmując ład przestrzenny i zrównoważony rozwój za podstawę tych działań. Natomiast art. 4 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Zatem w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego określa się obowiązkowo przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania. Tak więc charakter danego terenu wyznacza plan miejscowy.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonać dostawy w trybie egzekucyjnym następujących nieruchomości:

  1. Działki nr X (łąki trwałe gruntowe) o pow. 3,64 ha - uprawianą rolniczo, są to tereny użytków rolnych, wg miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tej działki ustala się trwałą adaptację odcinka gazociągu w.c. oraz napowietrznej linii wysokiego napięcia 110Kv;, pozostałą część działki stanowią tereny przeznaczone pod użytki rolne;
  2. Działki nr Y (pastwiska trwałe) o pow. 0,0653 ha – jest wykorzystywana jako droga wewnętrzna i nie stanowi budowli w rozumieniu art. 3 pkt 3 i 3a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2006 r. nr 156, poz. 1118 ze zm.); będzie ona przeznaczona pod inwestycję (rezerwuje się pas terenu o szerokości 40,0 m pod realizację odcinka projektowanego przełożenia drogi wojewódzkiej;
  3. Działki nr Z (użytki rolne zabudowane) o pow. 0,19 ha - zabudowanej budynkiem mieszkalnym wybudowanym w latach 30 XX w., który nie był ulepszany od momentu nabycia (1993 r.), parter tego budynku do 2008 r. był wykorzystywany na potrzeby biura.
    Ponadto jest to teren istniejącego i projektowanego zainwestowania wiejskiego położony w centralnej części wsi, dla którego zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego ustala się: trwałą adaptację istniejącej oraz lokalizację projektowanej zabudowy zagrodowej i mieszkaniowej oraz ulic dojazdowych. Dostawa budynku mieszkalnego, znajdującego się na tej działce dokonywana będzie w ramach pierwszego zasiedlenia.

Dłużnicy nabyli działki nr X, nr Y i nr Z wraz ze znajdującymi się na nich budynkami i budowlami, na podstawie umowy darowizny, Akt Notarialny z dnia 07 września 1993 r. Przedmiotowe nieruchomości nie były dzierżawione przez osoby trzecie.

Ponadto dłużnicy nie są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług, czynności opodatkowane tym podatkiem wykonywali do 2008 r.

Odnosząc się do stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, w świetle powołanych wyżej regulacji prawnych, iż zamierzona dostawa:

  1. Działki nr X o pow. 3,64 ha - stanowiącej teren użytków rolnych - w myśl powołanego art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług - jednak tylko w części, gdy dostawę stanowić będą tereny przeznaczone pod użytki rolne. Natomiast, gdy dostawę będą stanowić tereny tej działki przeznaczone zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego pod planowaną zabudowę, tj. planowane przełożenie drogi wojewódzkiej oraz adaptację gazociągu w.c. i napowietrznej linii wysokiego napięcia 110Kv - przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 nie będzie miał zastosowania.
  2. Działki nr Y o pow. 0,0653 ha (pastwisko trwałe) – stanowiącej drogę wewnętrzną, która nie jest budowlą w rozumieniu art. 3 pkt 3 i 3a ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane, nie będzie korzystała ze zwolnienia przedmiotowego wynikającego z zapisu art. 43 ust. 1 pkt 9, bowiem działka ta będzie przeznaczona pod zabudowę.
  3. Działki nr Z o pow. 0,19 ha (użytki rolne zabudowane) - zabudowanej budynkiem mieszkalnym wybudowanym w latach 30 XX w., z uwagi na fakt, że warunek wynikający z definicji pierwszego zasiedlenia (art. 2 pkt 14 ustawy) zostanie wypełniony dopiero w momencie planowanej dostawy, nie będzie korzystała ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W niniejszej sprawie znaczenie ma fakt, że Wnioskodawca nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie poniósł nakładów na jego ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej – tym samym zamierzona dostawa ww. działki zabudowanej budynkiem będzie korzystać ze zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy w związku z art. 29 ust. 5 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj