Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-178/11-2/AK
z 29 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-178/11-2/AK
Data
2011.04.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
stawka
stawka preferencyjna


Istota interpretacji
Stawka na kukurydzę pastewna i cukrową.



Wniosek ORD-IN 409 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2011 r. (data wpływu 1 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT jest:

  • prawidłowe – w części dotyczącej kukurydzy pastewnej,
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej kukurydzy cukrowej.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla kukurydzy pastewnej i cukrowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zajmuje się m. in. handlem kukurydzą. Do końca roku 2010 kukurydza z wyłączeniem kukurydzy cukrowej, zgodnie z obowiązującą klasyfikacją sklasyfikowana była pod symbolem PKWiU 01.11.13 i opodatkowana 3% stawką podatku od towarów i usług. Pierwsza zmiana została spowodowana wprowadzeniem do przepisów ustawy o podatku od towarów i usług PKWiU z roku 2008 w miejsce poprzednio stosowanej klasyfikacji z roku 1997. Według nowej klasyfikacji symbol 01.11.20 to kukurydza z wyłączeniem kukurydzy cukrowej i pastewnej. Druga zmiana to podwyższenie stawek oraz wprowadzenie załącznika z 5% stawkami. Ponadto, wprowadzenie do stosowania klasyfikacji z roku 2008 wprowadziło niejednokrotnie zmiany symbolu, i tak np. kukurydza pastewna w oparciu o dotychczasową klasyfikację miała symbol 01.11.13, bo wyłączona była tylko cukrowa, natomiast wg klasyfikacji z roku 2008 wyłączeniu podlega zarówno kukurydza cukrowa jak i pastewna.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy stanowisko Wnioskodawcy odnośnie stosowania stawki 8% w przypadku kukurydzy pastewnej i cukrowej jest prawidłowe...
  2. Jeśli Wnioskodawca zastosuje się do stawki stosowanej przez dostawcę a stawka ta będzie nieprawidłowa to co może zrobić, aby zabezpieczyć się przed konsekwencjami finansowymi ze strony organów podatkowych (dostawca nie musi nawet na fakturze podać symboli PKWiU)...


Zdaniem Wnioskodawcy, kukurydza zarówno cukrowa jak i pastewna nie mogą korzystać ze stawki 5%, gdyż z tego symbolu zastały w klasyfikacji z roku 2008 wyłączone i tak kukurydza pastewna to symbol 01.19.10 - rośliny pastewne (ustalono na podstawie powiązań klasyfikacji) a kukurydza cukrowa wyłączona już wcześniej, to symbol 01.13.39.0 - pozostałe warzywa i owoce gdzie indziej niesklasyfikowane.

Jako handlowiec – zdaniem Wnioskodawcy – powinien on stosować stawkę wynikającą z faktury zakupu od producenta. Zainteresowany ma jednak wątpliwości co do prawidłowości stawek stosowanych przez dostawców z uwagi na to, iż w Polsce najwięcej uprawia się kukurydzy pastewnej oraz kupowana kukurydza jest sprzedawana do wytwórni pasz.

Ponadto, Wnioskodawca wystawia faktury RR w imieniu rolników ryczałtowych. Stawka VAT przy zakupie jest zryczałtowana, natomiast dokonując sprzedaży winna być zastosowana stawka z uwzględnieniem rodzaju sprzedawanej kukurydzy. Kontrahenci Zainteresowanego znajdują się w całej Polsce. Niestety interpretacje w zakresie wysokości stawki są różne. Obie strony transakcji są zainteresowane prawidłowością wystawionej faktury, gdyż jedna strona podatek VAT odlicza a druga nalicza. Wystawienie faktury z nieprawidłową stawką rodzi konsekwencje dla obu stron transakcji. Wnioskodawca, jako dokonujący transakcji zakupu i sprzedaży kukurydzy nie jest właściwą jednostką o wystąpienie do GUS o nadanie prawidłowego symbolu, nie jest to zresztą możliwe gdyż ma wielu dostawców.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie stawki podatku VAT jest:

  • prawidłowe – w części dotyczącej kukurydzy pastewnej,
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej kukurydzy cukrowej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. nadanym ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476) – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Ponadto, zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Art. 5a został dodany do ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 1 pkt 2 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług.

Podkreślić należy, iż prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o VAT jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z cyt. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Przepisem art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), oraz art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), od dnia 1 stycznia 2011 r. dodano do ustawy przepis art. 146a ustawy, zgodnie z którym w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.


W załączniku nr 3 do ustawy określone zostały towary i usługi opodatkowane preferencyjną stawką podatku. W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, stawka ta wynosi 8%.

Pod poz. 1 załącznika nr 3 do ustawy wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 01.1, tj. rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem bawełny i odziarnionych produktów roślinnych dla przemysłu włókienniczego (PKWiU ex 01.16.1).

W objaśnieniach do załącznika nr 3 do ustawy wskazano, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Ponadto, w art. 41 ust. 2a ustawy wskazano, że dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

W ww. załączniku pod poz. 1, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 marca 2011 r., wymieniono symbol PKWiU ex 01.1, tj. rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem:

  1. owsa (PKWiU 01.11.33.0),
  2. słomy i plew zbóż (PKWiU 01.11.50.0),
  3. nasion bawełny (PKWiU 01.11.84.0),
  4. nasion buraków cukrowych (PKWiU 01.13.72.0),
  5. trzciny cukrowej (PKWiU 01.14.10.0),
  6. tytoniu nieprzetworzonego (PKWiU 01.15.10.0),
  7. roślin włóknistych (PKWiU 01.16.1),
  8. pozostałych roślin innych niż wieloletnie (PKWiU 01.19).


W objaśnieniach do ww. załącznika wskazano, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawką 0%.

Jednocześnie tut. Organ zaznacza, iż z dniem 1 kwietnia 2011 r. (z wyjątkami określonymi w art. 1 pkt 25, art. 2 i 9 oraz art. 1 pkt 33 lit. d tej ustawy) weszła w życie ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332).

Na podstawie art. 1 pkt 35 lit. a ww. ustawy w załączniku nr 10 w pozycji 1 uchylono pkt 1. Zatem od dnia 1 kwietnia 2011 r., z 5% stawki podatku nie jest już wyłączona dostawa owsa (PKWiU 01.11.33.0).

Należy przy tym zaznaczyć, iż z treści art. 2 pkt 30 ustawy wynika, że przez zapis PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do wyrobów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa wyrobu. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub usługi z danego grupowania – konkretnego towaru lub usługi wymienionych obok symbolu PKWiU.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegająca m. in. na handlu kukurydzą. Według klasyfikacji z roku 2008 kukurydza sklasyfikowana jest w grupowaniu PKWiU 01.11.20. W tym grupowaniu nie mieści się kukurydza cukrowa i pastewna. Wnioskodawca na podstawie powiązań klasyfikacji ustalił, że kukurydza pastewna sklasyfikowana jest pod symbolem PKWiU 01.19.00 – „rośliny pastewne”, a kukurydza cukrowa pod symbolem PKWiU 01.13.39.0 – „pozostałe warzywa, owoce gdzie indziej niesklasyfikowane”.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić, jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz wskazane we wniosku symbole PKWiU należy stwierdzić, że dla kukurydzy pastewnej sklasyfikowanej pod symbolem 01.19.00 należy stosować 8% stawkę podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 oraz poz. 1 załącznika nr 3 do ustawy. Natomiast, kukurydza cukrowa, sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 01.13.39.0 korzysta z obniżonej 5% stawki podatku - na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy, w związku z poz. 1 załącznika nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Zastosowanie prawidłowej stawki podatku należy do obowiązków sprzedawcy, przy czym w celu określenia wysokości opodatkowania niezbędna jest prawidłowa klasyfikacja statystyczna towarów.

Stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Natomiast w przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do świadczonych usług, jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny. Opinie są wydawane na wniosek zainteresowanego podmiotu.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego. Należy podkreślić, że jeżeli jakikolwiek element ww. stanu faktycznego ulegnie zmianie, np. klasyfikacja wg PKWiU kukurydzy pastewnej i cukrowej, wówczas niniejsza interpretacja traci ważność.

Jednocześnie z uwagi na treść powołanego wyżej art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, powyższa interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla kontrahentów Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj