Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-46/11-4/KB
z 29 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-46/11-4/KB
Data
2011.04.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
artykuły spożywcze
podatek od towarów i usług
sprzedaż
stawki podatku


Istota interpretacji
Stawka 5% zastosowana przez Wnioskodawcę do śruty sojowej i rzepakowej o symbolu PKWiU 10.41.41.0 bez względu na przeznaczenie jest stawką prawidłową.



Wniosek ORD-IN 218 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 13.01.2011 r. (data wpływu 14.01.2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17.03.2011 r. (data wpływu 21.03.2011 r.) na wezwanie z dnia 01.03.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostaw śruty sojowej i rzepakowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.01.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostaw śruty sojowej i rzepakowej.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17.03.2011 r. (data wpływu 21.03.2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-46/11-2/KB z dnia 01.03.2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza dokonywać dostaw śruty sojowej i rzepakowej i stosować do tej sprzedaży stawkę podatku od towarów i usług (VAT) 5%. Towary te sklasyfikowane są w PKWiU pod symbolem 10.41.41.0 Makuchy i inne pozostałości stałe z tłuszczów i olejów roślinnych, w grupie 10.41 tj. Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne, z wyłączeniem margaryny i podobnych produktów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w sytuacji, gdy Wnioskodawca na podstawie poz. 20 załącznika nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług tj. (ex. 10.4) Oleje i tłuszcze roślinne wyłącznie jadalne do dostaw śruty sojowej i rzepakowej, bez względu na sposób przeznaczenia lub wykorzystania tych towarów przez nabywcę (w tym także jako pokarm dla zwierząt) zastosuje stawkę VAT 5% należy uznać na podstawie obowiązujących przepisów, że stawka ta (5%) jest stawką prawidłową...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z poz. 20 załącznika nr 10 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z dnia 5 kwietnia 2004 r.) o podatku od towarów i usług, oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne – wyłącznie jadalne są opodatkowane stawką podatku VAT 5%. Użycie w tym przepisie przymiotnika „jadalne” oznacza zdaniem Wnioskodawcy, że towary te powinny nadawać się do spożycia zarówno przez ludzi jak i zwierzęta. Zważyć w tym miejscu należy, iż przepisy nie definiują pojęcia „jadalne”. W związku z tym ustalając prawidłową stawkę podatku należy uwzględnić potoczne rozumienie słowa „jadalny”. Jadalny, to znaczy nadający się do spożycia. Definicja słowa „jadalny” znajduje również w słowniku języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN SA, „jadalny” – to znaczy nadający się do zjedzenia.

Tak więc zdaniem Wnioskodawcy również wtedy, gdy śruta będąca przedmiotem dostaw będzie przeznaczona do bezpośredniego spożycia przez zwierzęta, jej dostawa może być opodatkowana stawką VAT 5%, tak jak w przypadku oleju i tłuszczy jadalnych, to znaczy przeznaczonych do spożycia przez ludzi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Co do zasady stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%. Jednakże na podstawie art. 146a ustawy, obowiązującym od dnia 01.01.2011r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Niemniej jednak, zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 2a dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

W załączniku nr 10 ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5% pod pozycją 20 znajdują się produkty sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.41 „Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne, z wyłączeniem margaryny i podobnych produktów”.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług lub towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi”. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza dokonywać dostaw śruty sojowej i rzepakowej i stosować do tej sprzedaży stawkę podatku od towarów i usług (VAT) 5%. Towary te sklasyfikowane są w PKWiU pod symbolem 10.41.41.0 Makuchy i inne pozostałości stałe z tłuszczów i olejów roślinnych, w grupie 10.41 tj. Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne, z wyłączeniem margaryny i podobnych produktów.

Z uwagi na fakt, iż w poz. 20 załącznika nr 10 do ustawy zostały wskazane wyroby sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.41 „Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne – wyłącznie jadalne” preferencyjną stawką podatku w wysokości 5% mogą zostać opodatkowane tylko te wyroby sklasyfikowane do symbolu PKWiU 10.41, które spełniają warunki określone we wskazanym opisie. A zatem, z grupy wyrobów sklasyfikowanej do ww. symbolu PKWiU opodatkowane stawką podatku 5% mogą być wyłącznie wyroby jadalne. Tym niemniej, kryterium to nie może być utożsamiane z faktycznym wykorzystaniem produktu przez jego importera lub nabywcę. Przeznaczenie olejów i tłuszczów zwierzęcych i roślinnych, rozumiane jako faktyczne jego wykorzystanie w określonym celu, nie zostało przewidziane w przepisach dotyczących 5% stawki podatku od towarów i usług. Brak jest podstaw, aby o jadalnym charakterze śruty sojowej i rzepakowej decydował faktyczny sposób ich użycia (wykorzystania) przez Wnioskodawcę. Istotne jest bowiem, czy wyroby te - jako produkty – są, czy też nie są klasyfikowane jako jadalne.

Śruta sojowa i rzepakowa jadalna nie utraci tego charakteru z tego tylko powodu, że zostanie wykorzystana do celów innych niż spożycie przez ludzi. Prawodawca wyraźnie zaznaczył, iż chodzi o „jadalność” jako cechę produktu, nie zaś sposób jego spożytkowania. Podobnie olej przemysłowy, spożyty przez człowieka, nie stanie się olejem jadalnym. Innymi słowy faktyczny sposób wykorzystania wyrobu ani nie nadaje mu charakteru jadalnego, ani też charakteru tego nie pozbawia.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że stawka 5% zastosowana przez Wnioskodawcę do śruty sojowej i rzepakowej o symbolu PKWiU 10.41.41.0 bez względu na przeznaczenie jest stawką prawidłową.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj