Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-564/10-4/JW
z 22 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-564/10-4/JW
Data
2010.11.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
faktura
powstanie obowiązku podatkowego
projekt
świadczenie usług


Istota interpretacji
Czy zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy Wnioskodawca prawidłowo rozpoznaje obowiązek podatkowy dla II raty wynagrodzenia „success fee” z chwilą otrzymania pierwszej płatności w ramach projektu?



Wniosek ORD-IN 496 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2010r. (data wpływu 2 sierpnia 2010r.), uzupełnione pismem z dnia 08.11.2010 r. (data wpływu 09.11.2010 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 20.10.2010 r. sygn. IPPP2/443-564/10-2/JW, IPPB3/423-582/10-2/MC o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

P. Sp. z o.o. jest Spółką, świadczącą usługi opracowania dla Zleceniodawców wniosków o dofinansowanie projektów ze środków unijnych przeznaczonych do złożenia w odpowiedniej Instytucji Wdrażającej (dofinansowującej projekt - tj. udzielającej dotacji). Usługa jest wykonywana w kilku etapach. Przychód P. Sp. z o.o. z tych usług jest opodatkowany na standardowych zasadach podatkiem od towarów i usług.

Usługa jest wykonywana w kilku etapach:

  1. Etap Analizy obejmuje określanie możliwości uzyskania dotacji oraz doradztwo w fazie podejmowania decyzji odnośnie przejścia z wybranymi projektami do etapu aplikowania.
  2. Etap Aplikowania obejmuje doradztwo, opracowanie wniosku, często wsparcie prac przy studium wykonalności, a w przypadku pozytywnej decyzji wsparcie przy podpisaniu umowy o dotację.
  3. Etap Rozliczania obejmuje wsparcie przy przygotowaniu sprawozdań okresowych i końcowych oraz wniosków o płatności a także pomoc w przygotowaniu ewentualnych aneksów do umowy o dofinansowanie.

Od około dwóch lat, ze względu na konkurencję na rynku i sposób realizacji wsparcia finansowego przez Instytucje Wdrażające, Etap Analizy jest okresem, w którym pomimo zaangażowania pracowników Spółki w wykonywane prace marketingowe, usługi doradcze świadczone są bez obciążania klienta, jako inwestycje w celu pozyskania klienta. Zleceniodawca wybiera na podstawie wyników analiz najkorzystniejszego zleceniobiorcę. Na tym etapie następuje podpisanie umowy. Zgodnie z przyjętymi na rynku warunkami, umowa z kontrahentem jest „umową rezultatu”. W zawartej umowie, w przypadku uzyskania przez Zleceniodawcę dotacji od Instytucji Wdrażającej, wynagrodzenie zazwyczaj jest określone jako uzgodniony procent przyznanej kwoty dotacji. Po podpisaniu umowy następuje największy zakres prac i przed przystąpieniem do nich P. Sp. z o.o. zazwyczaj wystawia (nie zawsze zależy to od umowy) fakturę na niewielką kwotę, tzw. „commitment fee”. Nie pokrywa ona ponoszonych kosztów. O ile Zleceniodawca nie uzyska dotacji z Instytucji Wdrażającej, nie ponosi on więcej kosztów z tytułu zawartej umowy, a P. Sp. z o.o. nie osiąga dodatkowych przychodów związanych z tą umową. W przypadku ogłoszenia przez Instytucję Wdrażającą informacji o przyznaniu wsparcia finansowego (dotacji), spełnia się warunek z umowy ze Zleceniodawcą i następuje moment uzyskania przychodu przez P. Sp. z o.o. Zazwyczaj ta kwota jest rozkładana na transze - pierwsza transza jest płatna po uzyskaniu informacji o uzyskaniu dotacji. Terminy płatności kolejnych transz dla P. Sp. z o.o. przypadają po podpisaniu umowy o dofinansowanie (dotację) z Instytucją Wdrażającą, po otrzymaniu przez Zamawiającego pierwszej, ewentualnie każdej kolejnej transzy dofinansowania lub po rozliczeniu projektu. Wartości podstawy opodatkowania - przychodu z tych faktur często różnią się od przyjętej wartości dotacji dla pierwszej transzy gdyż zdarza się, że umowa jest podpisywana na kwotę mniejszą od tej o którą wnioskowano i często zdarza się, że Zleceniodawca nie wykorzystuje całej kwoty dotacji. Dlatego w ostatecznym rozrachunku ostatnia płatność może być znacznie niższa od założonej, gdyż uwzględnia (rekompensuje nadpłatę) niewłaściwie przyjętej kwoty pierwszej transzy często w praktyce zmienianą aneksem do umowy.

Podczas wystawiania faktury za pierwszą transzę (po uzyskaniu dotacji) nie są też znane daty wystąpienia zdarzeń, które powodują możliwość uruchomienia kolejnych transz płatności (podobnie jak nie jest znana dokładna data przyznania dotacji przez Instytucję Wdrażającą, także w momencie podpisywania umowy ze Zleceniodawcą). Często pomimo przyznania dotacji przez Instytucję Wdrażającą, Zleceniodawca rezygnuje z dofinansowania, np. ze względu na brak możliwości kredytowania wkładu własnego, utratę płynności finansowej, zmianę lokalizacji czy warunków środowiskowych inwestycji. Zdarza się też wycofanie się Zleceniodawcy z już prowadzonego projektu, w związku z czym nie następuje spełnienie kolejnych warunków związanych z umową z Instytucją Wdrażającą, uniemożliwiając realizację kolejnych etapów umowy i związanych z tym kolejnych transz wynagrodzenia P. Sp. z o.o. W umowie mogą być wymienione kwoty, które Zleceniodawca musi zapłacić za wykonane przez P. Sp. z o.o. prace o ile Zleceniodawca wycofa się z projektu. Są to opłaty stałe lub procent od dotacji, różne od wynagrodzenia za pozytywny rezultat w przypadku realizowania umowy. Podsumowując, pomimo zrealizowania zgodnie z umową z Zamawiającym warunku płatności wynagrodzenia procentowego od przyznanej dotacji, nie są jednoznacznie znane żadne terminy, ani nie są pewne wartości kolejnych transz za usługi wykonane podczas Etapu Aplikowania.

Należy wziąć także pod uwagę, że w ramach wynagrodzenia „za rezultat” po pierwszej transzy płatności dla P. Sp. z o.o. często są dalej świadczone przez nas w ramach umowy usługi - w ramach spotkań z przedstawicielami Zamawiającego, na których przekazujemy informacje niezbędne do rozliczania projektu, niezbędne do uzyskania kolejnych płatności od Instytucji Wdrażającej.

Dlatego w umowach może być stwierdzenie, że np. „faktury wystawione przez P. Sp. z o.o. po podpisaniu umowy o dotację lub po otrzymaniu przez Zamawiającego pierwszej / każdej kolejnej transzy dotacji”.

Często się też zdarza, że pomiędzy oczekiwaniami Zamawiającego a realizacją umowy przez P. Sp. z o.o., występują na tyle poważne różnice, że jest podpisywany aneks, zmniejszający wynagrodzenie P. Sp. z o.o. Na marginesie informujemy, że usługi za rozliczenie projektu są naliczane okresowo, zgodnie z postępem prac uzgodnionym w umowie.

W załączeniu przekazujemy istotne fragmenty dwudziestu dwóch zawartych umów, których dotyczy zapytanie; z każdej z nich wybrano wstęp, wymieniający umawiające się strony oraz paragraf zawierający zasady wynagrodzenia za projekt.

W piśmie z dnia 08.11.2010 r., stanowiącym uzupełnienie do złożonego wniosku Strona przedstawia, iż w umowach (wszystkie umowy są podobnie skonstruowane, jako umowy rezultatu, różnią się wielkościami procentowymi i liczbą rat) jest stwierdzenie, że:

„1. Wynagrodzenie w postaci premii za sukces w fazie aplikacyjnej („success fee ) jest płatne na rzecz P. jedynie w przypadku przyznania Zamawiającemu dotacji (uzyskaniu decyzji o przyznaniu wsparcia od właściwej instytucji),
2. Wynagrodzenie „success fee” płatne będzie w dwóch ratach według następującego schematu:

  • I rata w wysokości 80% wynagrodzenia „success fee” płatna będzie po otrzymaniu decyzji o przyznaniu wsparcia,
  • II rata w wysokości 20% wynagrodzenia „success fee” płatna będzie po otrzymaniu pierwszej płatności w ramach projektu”.

Wynika z tego, że nie jest to usługa ciągła, ale jest to umowa rezultatu. Zleceniodawca albo dostaje decyzję o przyznaniu dofinansowania albo jej nie dostaje. Następnie, po otrzymaniu decyzji o przyznaniu dofinansowania, w zależności od jego dalszej działalności lub czynników od niego niezależnych, może uzyskać płatność albo jej nie uzyskać. Częstym przypadkiem jest rezygnacja zamawiającego z wykorzystania dotacji. Dodatkowo terminy ewentualnej płatności są nieznane (zależne od wielu czynników, także niezależnych od stron umowy). Terminy płatności mogą być odległe od czasu jej przyznania nawet o kilka lat, co uniemożliwia wyznaczenie nawet przybliżonej daty płatności kolejnej, II raty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług prawidłowo rozpoznajemy obowiązek podatkowy dla II raty wynagrodzenia „success fee” z chwilą otrzymania pierwszej płatności w ramach projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku, gdyby realizacja usługi gwarantowała jednoznacznie kwotę przychodu i terminy płatności można byłoby jednoznacznie przyjąć, że cały przychód następuje w wyniku przyznania dotacji Zleceniodawcy w tym terminie, zaś pozostałe transze są płatnościami ratalnymi.

W przedstawionym stanie działalności P. Sp. z o.o., w momencie pierwszego przychodu, nie jest znana kwota całego przychodu, ani nie są znane terminy płatności kolejnych transz, a nawet zdarza się, że żadna kolejna transza nie będzie fakturowana, tylko nastąpi zwrot kosztów lub nastąpi ryczałtowe wynagrodzenie.

Dlatego, zdaniem P. Sp. z o.o., do każdej transzy płatności z umów zawieranych ze Zleceniodawcami, należy wystawiać oddzielną fakturę i zgodnie z jej datą przyjmować dzień uzyskania przychodu do wyznaczenia podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku strona dodała, iż obowiązek podatkowy z drugiej raty powstaje dopiero, gdy zostanie spełniony także drugi warunek - otrzymania płatności przez zleceniodawcę. Wprawdzie w punkcie 1. cytowanej umowy jest stwierdzenie „Wynagrodzenie ... jest płatne na rzecz P. jedynie w przypadku przyznania Zamawiającemu dotacji” jednak w definicji II raty płatności jest wyraźnie napisane, że płatność nastąpi dopiero, jak zamawiający otrzyma pierwszą płatność w ramach projektu od instytucji wdrażającej (PARP, Ministerstwo Gospodarki, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jak stanowi art. 19 ust. 4 ustawy, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Stosownie do art. 29 ust. 1 i 2 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania.

Powyższe zasady zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).

Według § 5 ust. 1 pkt 4 ww. rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury.

Fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10-12 (§ 9 ust. 1 rozporządzenia).

Zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

Stosownie do § 10 ust. 3 rozporządzenia, fakturę wystawia się również nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi każdą kolejną część należności (zaliczkę, przedpłatę, zadatek lub ratę).

Według § 10 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia, datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT" lub "FAKTURA VAT-MP", kwotę otrzymanej części lub całości należności brutto, a w przypadku określonym w ust. 3 - również daty i numery poprzednich faktur oraz sumę kwot otrzymanych wcześniej części należności brutto.

Z informacji przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż Spółka, świadczy usługi opracowania dla Zleceniodawców wniosków o dofinansowanie projektów ze środków unijnych przeznaczonych do złożenia w odpowiedniej Instytucji Wdrażającej (dofinansowującej projekt - tj. udzielającej dotacji). Usługa jest wykonywana w kilku etapach.

  1. Etap Analizy obejmuje określanie możliwości uzyskania dotacji oraz doradztwo w fazie podejmowania decyzji odnośnie przejścia z wybranymi projektami do etapu aplikowania.
  2. Etap Aplikowania obejmuje doradztwo, opracowanie wniosku, często wsparcie prac przy studium wykonalności, a w przypadku pozytywnej decyzji wsparcie przy podpisaniu umowy o dotację.
  3. Etap Rozliczania obejmuje wsparcie przy przygotowaniu sprawozdań okresowych i końcowych oraz wniosków o płatności a także pomoc w przygotowaniu ewentualnych aneksów do umowy o dofinansowanie.

Etap Analizy jest okresem, w którym Spółka wykonuje prace marketingowe, usługi doradcze bez obciążania klienta, jako inwestycja w celu pozyskania Zleceniodawcy. Na tym etapie następuje podpisanie umowy ze Zleceniodawcą. Zgodnie z przyjętymi na rynku warunkami, umowa z kontrahentem jest „umową rezultatu”. W zawartej umowie, w przypadku uzyskania przez Zleceniodawcę dotacji od Instytucji Wdrażającej, wynagrodzenie zazwyczaj jest określone jako uzgodniony procent przyznanej kwoty dotacji. W przypadku ogłoszenia przez Instytucję Wdrażającą informacji o przyznaniu wsparcia finansowego (dotacji), spełnia się warunek z umowy ze Zleceniodawcą i następuje moment otrzymania należności przez Wnioskodawcę. Kwota ta jest rozkładana na transze - pierwsza transza jest płatna po uzyskaniu informacji o uzyskaniu dotacji. Płatności kolejnych transz dla Wnioskodawcy przypadają po podpisaniu umowy o dofinansowanie (dotację) z Instytucją Wdrażającą, po otrzymaniu przez Zamawiającego pierwszej, ewentualnie każdej kolejnej transzy dofinansowania lub po rozliczeniu projektu.

Wynagrodzenie w postaci premii za sukces w fazie aplikacyjnej („success fee ) jest płatne na rzecz Wnioskodawcy jedynie w przypadku przyznania Zamawiającemu dotacji (uzyskaniu decyzji o przyznaniu wsparcia od właściwej instytucji).

Wynagrodzenie „success fee” płatne będzie w dwóch ratach według następującego schematu:

  • I rata w wysokości 80% wynagrodzenia „success fee” płatna będzie po otrzymaniu decyzji o przyznaniu wsparcia,
  • II rata w wysokości 20% wynagrodzenia „success fee” płatna będzie po otrzymaniu pierwszej płatności w ramach projektu”.

Zgodnie z przepisem art. 627 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia.

Z powyżej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka realizuje umowę „rezultatu”, która jest jednym z rodzajów umowy o dzieło. Strony umawiają się na wykonanie określonych w umowie warunków i do zapłaty za wykonanie wynikających z umowy prac. W przypadku kiedy nie dojdzie do spełnienia jednego z warunków umowy (przyznania Zleceniodawcy dotacji), umowa wygaśnie w tym momencie. Jeśli jednak Zleceniodawca otrzyma informację o przyznaniu wsparcia finansowego (dotacji) zostanie spełniony warunek umowy. W tym momencie zgodnie z umową Wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie za realizację drugiego etapu umowy, etapu aplikacji, które płatne będzie w dwóch ratach, ustalonych procentowo tzn. 80% po otrzymaniu decyzji o przyznaniu wsparcia i 20% po otrzymaniu pierwszej płatności w ramach projektu przez Zleceniodawcę. Wnioskodawca będzie rozliczał zawartą umowę „rezultatu” etapami otrzymanych od Zleceniodawcy części należności. Otrzymanie przez Zleceniodawcę pierwszej płatności w ramach projektu jest uzależnione od jego dalszej działalności lub od czynników niezależnych od Zleceniodawcy. Zleceniodawca może otrzymać płatność w ramach projektu albo jej nie otrzymać. W związku z tym otrzymanie przez Wnioskodawcę II raty wynagrodzenia tj. 20%, które płatna będzie po otrzymaniu pierwszej płatności w ramach projektu przez Zleceniodawcę, ściśle wiąże się z rezultatem tej umowy. Wobec powyższego, jeżeli Zleceniodawca nie otrzyma pierwszej płatności w ramach realizowanego projektu, to w rezultacie tego Wnioskodawca również nie otrzyma II raty wynagrodzenia. Płatność 20% wynagrodzenia jest uzależnione od fizycznej płatności przez Instytucję Wdrażającą dotacji na konkretny projekt na rzecz Zleceniodawcy. Obowiązek podatkowy powstaje zatem z chwilą wykonania usługi.

O faktycznym wykonaniu usługi decyduje jej charakter, a ten zostaje określony poprzez umowne postanowienia stron. One to bowiem decydują, z chwilą dokonania jakich czynności należy uznać daną umowę za wykonaną - chyba, że chwila ta określana jest przez przepisy prawa regulujące dany rodzaj usługi. O tym, czy dana usługa została faktycznie wykonana, decyduje jej charakter. O charakterze i o dacie wykonania decydują natomiast strony umowy cywilnoprawnej, za wyjątkiem sytuacji, gdy moment ten określa powszechnie obowiązujący przepis prawa regulujący zasady wykonywania danego rodzaju usług. Dla realizacji tego celu niezbędnym jest więc uwzględnienie sposobu, w jaki strony w zawartej umowie określiły swe prawa i obowiązki dotyczące fazy zakończenia realizacji usługi. Strony umowy decydują bowiem o tym, jakie działania muszą być podjęte, aby uznać daną usługę za wykonaną.

Z okoliczności faktycznych przedstawionych we wniosku wynika, że strony umowy postanowiły, iż II rata w wysokości 20% wynagrodzenia „success fee” płatna będzie po otrzymaniu pierwszej płatności w ramach projektu.

Należy więc przyjąć, że w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym usługa zostaje wykonana w chwili, gdy Zleceniodawca otrzyma pierwszą płatność w ramach projektu od Instytucji Wdrażającej.

Reasumując, w świetle powołanych wyżej przepisów, organ podatkowy stwierdza, że moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku świadczenia przedmiotowych usług powstaje z chwilą wykonania usługi, a więc w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym będzie to moment otrzymania pierwszej płatność przez Zleceniodawcę w ramach projektu od Instytucji Wdrażającej. W sytuacji, gdy wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu licząc od dnia wykonania usługi, tj. otrzymania pierwszej płatność w ramach projektu.

Ponadto, tutejszy organ podatkowy informuje, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Z uwagi na fakt, że za złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 29.07.2010 r. data wpływu do tut. organu 02.08.2010 r., Wnioskodawca wniósł opłatę w wysokości 1040 zł (od dnia 20.09.2008 r. opłata za wydanie interpretacji indywidualnej wynosi bowiem 40 zł – art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z treścią art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej, w przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych, pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego). W związku z tym, że wniosek dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz dwóch podatków: podatku od towarów i usług i podatku dochodowego od osób prawnych (w zakresie dwóch pytań) opłata za wydanie dwóch interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego winna wynosić 240 zł. Wnioskodawca dokonał wpłaty w wysokości 1040 zł za wydanie interpretacji indywidualnej w dniu 29.07.2010 r. Zatem kwota w wysokości 800 zł, zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej zostanie zwrócona na numer konta bankowego wskazanego we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj