Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-435/11/ICz
z 28 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe media="all">
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-435/11/ICz
Data
2011.06.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
media
opłata
opodatkowanie
podatnik
wspólnota mieszkaniowa


Istota interpretacji
Opodatkowanie wzajemnych rozliczeń Wspólnoty Mieszkaniowej i jej członków.



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2011r. (data wpływu 22 marca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 czerwca 2011r. (data wpływu 17 czerwca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wzajemnych rozliczeń Wspólnoty Mieszkaniowej i jej członków – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wzajemnych rozliczeń Wspólnoty Mieszkaniowej i jej członków.

W dniu 17 czerwca 2011r. wpłynęło do tut. organu, jako uzupełnienie do ww. wniosku, pismo Wnioskodawcy z dnia 15 czerwca 2011r. znak: ZN/1231/2011, będące odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 10 czerwca 2011r. znak: IBPB I/2/423-358/11/CzP, IBPP2/443-435/11/ICz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca zwraca się jako Wspólnota Mieszkaniowa wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego wynikającego z art. 15 ust. 1 i art. 113 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług VAT - do czynności Wspólnoty Mieszkaniowej dotyczących zakupu mediów do lokali właścicieli tworzących tę wspólnotę.

Spółka sp. z o.o." jako zarządca, posiada stosowne pełnomocnictwa od Wspólnoty Mieszkaniowej do sporządzania, podpisywania i składania deklaracji podatkowych oraz do składania wszelkich oświadczeń woli i wiedzy w imieniu tej Wspólnoty Mieszkaniowej, w tym składania przed organami władzy publicznej w postępowaniu administracyjnym w szczególności oświadczeń wymaganych przepisami prawa podatkowego.

Spółka sp. z o.o" na podstawie zawartej ze Wspólnotą Mieszkaniową umowy o zarządzanie, zarządza częściami wspólnymi nieruchomości. Właściciele lokali tworzący Wspólnotę Mieszkaniową zobowiązani są do pokrywania kosztów zarządu nieruchomością wspólną a w szczególności kosztów, o których mowa w art. 14 ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali tj:

  • wydatków na remonty i bieżącą konserwację,
  • opłat za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody dotyczących części wspólnej nieruchomości oraz opłat za antenę zbiorczą i windę,
  • ubezpieczenia, podatków i innych opłat publiczno-prawnych chyba, że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,
  • wydatków na utrzymanie porządku i czystości w częściach wspólnych nieruchomości,
  • wynagrodzenia członków zarządu lub zarządcy.

Ponadto właściciele lokali zobowiązani są do ponoszenia kosztów związanych z utrzymaniem poszczególnych wyodrębnionych lokali tj. kosztów świadczeń do lokali.

Powyższe koszty pokrywane są przychodami uzyskanymi z gospodarki zasobami mieszkaniowymi głównie z zaliczek wpłacanych przez właścicieli lokali zarówno mieszkalnych jak i użytkowych na utrzymanie części wspólnych nieruchomości i zakup mediów do wyodrębnionych lokali, oraz innymi przychodami jak przychody z najmu (dzierżawy) wspólnych części nieruchomości, opłat za zamieszczanie reklam na budynku, naliczanych przez bank odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych, odsetek od nieterminowych wpłat właścicieli, odszkodowań wpłacanych przez ubezpieczycieli za szkody w części wspólnej nieruchomości z polis ubezpieczeniowych.

Kwoty w części, przeznaczonej na remonty są kumulowane na koncie bankowym (bieżącym względnie wyodrębnionym) i zostają wydatkowane w sytuacji, gdy zachodzi konieczność przeprowadzenia określonych prac remontowych, bądź uzbiera się odpowiednio wysoka kwota niezbędna do przeprowadzenia już zaplanowanego remontu.

Wspólnota Mieszkaniowa - jako jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej objęta jest przepisami ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych, która w art. 17 ust. 1 pkt 44 zwalnia z opodatkowania m.in. dochody wspólnot mieszkaniowych w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Według wykładni Ministra Finansów z 23 grudnia 2003r. pismo PPI-811-912/03/JW, wspólnota mieszkaniowa może być także podatnikiem podatku od towarów i usług VAT w przypadku dokonywania czynności podlegających opodatkowaniu na rzecz osób trzecich np. wynajmowanie lokali lub udostępnianie ścian budynku na reklamy.

Natomiast wpłacane przez członków wspólnoty zaliczki na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, jak i poszczególnych wyodrębnionych lokali nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 15 ustawy VAT z dnia 11 marca 2004r, bowiem stanowią jedynie partycypację w kosztach Wspólnoty mieszkaniowej przez jej członków. Stroną umowy o dostawę mediów jest wspólnota mieszkaniowa, co wyklucza fakturowanie wewnętrznych rozliczeń między wspólnotą a jej członkami.

Jednakże dokonując rozliczenia kosztów ponoszonych przez wspólnotę i wpłacanych przez właścicieli zaliczek na utrzymanie części wspólnych nieruchomości oraz utrzymanie wyodrębnionych lokali tj. dostawy mediów do tych lokali, wobec odmiennych od wykładni Ministra Finansów interpretacji i orzeczeń organów sądowych w zakresie zakupu i rozliczania mediów do wyodrębnionych lokali w budynku wspólnoty mieszkaniowej, zastosowanie przepisów ww. ustaw może budzić wątpliwości.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku od towarów i usług:

Czy wzajemne rozliczenia wspólnoty mieszkaniowej i jej członków winny być dla celów podatku VAT rozgraniczone na sprawowanie zarządu częścią wspólną nieruchomości i na dostawy mediów do wyodrębnionych lokali właścicieli tworzących tę wspólnotę ...

Czy takie rozgraniczenie spowoduje że:

  1. wspólnota dokonując zakupu mediów do wyodrębnionych lokali, stanie się w tym zakresie podatnikiem VAT a zaliczki wpłacane przez członków wspólnoty na ich pokrycie będą obrotem opodatkowanym VAT i refakturowane jako świadczenie usług zewnętrznych...
  2. wspólnota wybierając zwolnienie z art. 113 ustawy VAT, stanie się czynnym podatnikiem VAT w momencie przekroczenia limitu czynności opodatkowanych jakim w przypadku rozgraniczenia działalności wspólnoty będzie dostawa mediów do wyodrębnionych lokali...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie należy rozgraniczać działalności wspólnoty mieszkaniowej na czynności dotyczące nieruchomości wspólnej od czynności dotyczących lokali członków wspólnoty, bowiem zgodnie z art. 6 ustawy z 24 czerwca 2004r. o własności lokali, wspólnotę mieszkaniową tworzy ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości.

Wnoszone przez właścicieli zaliczki na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną i kosztów związanych z utrzymaniem wyodrębnionych lokali (media), nie są traktowane jako obrót w rozumieniu ustawy VAT, lecz jako zaliczki przeznaczane na tzw. zużycie wewnętrzne, nie powodujące statusu wspólnoty jako czynnego podatnika VAT w momencie przekroczenia ustawowego limitu obrotu z tytułu kosztów zakupu mediów do wyodrębnionych lokali oraz ich refakturowania na poszczególnych właścicieli.

W piśmie uzupełniającym z dnia 15 czerwca 2011r. Wnioskodawca doprecyzował własne stanowisko i stwierdził, iż uważa za prawidłowe stosowane we wspólnocie zasady, określające zakres ustalania przychodów, kosztów i dochodu oraz obrotu w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług VAT zakładające iż:

  • wspólnota mieszkaniowa jest wspólnotą interesów właścicieli tworzących wspólnotę, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości,
  • koszty zarządu nieruchomością wspólną, o których mowa w art. 14 ustawy o własności lokali obejmują także koszty dostawy mediów do wyodrębnionych lokali, stanowiąc łączny koszt wspólnoty,
  • zaliczki ustalane na dany rok na podstawie przyjętego Uchwałą Wspólnoty Mieszkaniowej planu finansowo-gospodarczego uwzględniają pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz dostawę mediów do poszczególnych wyodrębnionych lokali, stanowiąc łączny przychód wspólnoty.
  • dochód wspólnoty mieszkaniowej uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy,
  • zaliczki wnoszone przez właścicieli obejmujące także pokrycie kosztów dostawy mediów do wyodrębnionych lokali nie stanowią obrotu w rozumieniu ustawy VAT, stanowią bowiem partycypację w kosztach wspólnoty przez jej członków.

Ponadto Wnioskodawca uważa za nieprawidłowe rozdzielanie dla celów podatkowych czynności Wspólnoty Mieszkaniowej na:

  • sprawowanie zarządu częścią wspólną nieruchomości,
  • dostawę mediów do wyodrębnionych lokali właścicieli tworzących tę wspólnotę.

Takie rozdzielenie czynności wspólnoty na obsługę części wspólnej nieruchomości czyli czynności na rzecz samej siebie i czynności na zewnątrz - dostawa mediów do wyodrębnionych lokali - sprowadza wspólnotę do roli pośrednika-usługodawcy czyli podmiotu który nabył usługę (media), by ją odsprzedać swoim członkom. W takim przypadku byłaby to forma refakturowania jako świadczenie usług zewnętrznych.

Wnioskodawca uważa także iż, takie, jego zdaniem, nieprawidłowe rozgraniczenie czynności wspólnoty mieszkaniowej może powodować określone skutki podatkowe prowadzące do całkowitej zmiany dotychczasowego systemu rozliczeń w wyniku których:

  • wpłaty wnoszone przez właścicieli za media będą traktowane jako obrót opodatkowany w rozumieniu ustawy VAT,
  • wybór przez wspólnotę zwolnienia z art. 113 ustawy VAT będzie ograniczony do momentu przekroczenia limitu czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast art. 8 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez sprzedaż natomiast, w myśl art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, rozumieć należy odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Stosownie do art. 106 cyt. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy o VAT, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Podstawę prawną funkcjonowania wspólnot stanowi ustawa z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.). Ustawa ta określa prawa i obowiązki członków wspólnoty oraz zakres działania zarządu nieruchomością wspólną.

Jednostka powstała w oparciu o powyższy przepis, posiada określoną strukturę organizacyjną, w skład której wchodzą (tworzą ją właściciele lokali, zobowiązani do określonych zachowań i czynności wynikających z ustawy). Wymieniona ustawa określa prawa i obowiązki członków wspólnoty oraz zakres zarządu nieruchomością wspólną.

Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903, z późn. zm.), ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową, która może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Przepis ten daje wspólnocie mieszkaniowej przymiot jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. Jak wynika z powyższego, wspólnota mieszkaniowa jest odrębnym od członków wspólnoty podmiotem praw i obowiązków, a tym samym działając w ramach przyznanej zdolności prawnej, może nabywać prawa i obowiązki do własnego majątku.

Jednostka powstała w oparciu o powyższy przepis art. 6 ustawy o własności lokali posiada określoną strukturę organizacyjną, w skład której wchodzą (tworzą ją) właściciele lokali, zobowiązani do określonych zachowań i czynności wynikających z tej ustawy. Regulacja art. 13 ust. 1 ustawy o własności lokali wskazuje na dwa rodzaje obowiązków członków wspólnoty mieszkaniowej: jedne związane z nieruchomością wspólną i drugie, związane z odrębną własnością lokalu. Tym samym właściciele lokali zobowiązani są uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z nieruchomością wspólną, na pokrycie których uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat (art. 15 ustawy o własności lokali), oraz ponoszą wydatki związane z utrzymaniem własnych lokali (m.in. za wodę, ciepło, odprowadzanie ścieków, gaz, energię elektryczną).

Wspólnota mieszkaniowa realizując wspólny interes właścicieli występuje w odmiennych rolach w przypadku nabycia towarów i usług w ramach zarządu nieruchomością wspólną oraz w przypadku nabycia towarów i usług na potrzeby utrzymania poszczególnych lokali właścicieli.

W pierwszym z wyżej wymienionych przypadków wspólnota, będąca jednostką odrębną od właścicieli lokali, nabywając towary i usługi dla celów nieruchomości wspólnej nie wykonuje żadnych czynności na rzecz właścicieli. W takiej bowiem sytuacji działa ona w imieniu własnym i na własny rachunek, jako podmiot stosunków zobowiązaniowych wynikających z zarządu nieruchomością wspólną, którego działanie jest jedynie finansowane przez właścicieli wyodrębnionych lokali mieszkalnych (m.in. w formie zaliczek, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o własności lokali), mających udziały w nieruchomości wspólnej. Tym samym odbiorcą nabywanych towarów i usług jest wspólnota mieszkaniowa, jako odrębny od jej członków podmiot praw, i to ona występuje jako ostateczny konsument. W takim więc zakresie nie świadczy ona żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług na rzecz właścicieli odrębnych lokali. Zatem uiszczanie przez członków wspólnoty należności tytułem pokrycia kosztów zarządu nieruchomością wspólną nie jest objęte przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.). W konsekwencji brak jest podstaw do fakturowania wewnętrznych rozliczeń między wspólnotą a jej członkami, w związku z ponoszonymi kosztami zarządu nieruchomością wspólną.

Natomiast w drugim przypadku, gdy wydatki ponoszone są przez właściciela wyłącznie w związku z odrębną własnością lokalu, wspólnota w zakresie nabywanych towarów i usług celem zaopatrzenia poszczególnych lokali występuje w odmiennej roli. Nabywa bowiem towary i usługi w swoim imieniu jednakże na rzecz właścicieli poszczególnych lokali, którzy dokonują na poczet tych zakupów stosownych wpłat. Tym samym wspólnota zakupując towary i usługi, które następnie przyporządkowuje poszczególnym lokalom, dokonuje ich odsprzedaży właścicielom lokali. W takiej sytuacji środki uiszczane przez właścicieli poszczególnych lokali na ich utrzymanie stanowią w istocie zapłatę za odsprzedawane im przez wspólnotę towary i usługi. W konsekwencji w odniesieniu do rozliczania wydatków związanych z utrzymaniem poszczególnych lokali, ponoszonych m.in. z tytułu zakupu przez wspólnotę towarów i usług do tych lokali, zastosowanie znajdą przepisy o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka sp. z o.o. na podstawie zawartej ze Wspólnotą Mieszkaniową umowy o zarządzanie, zarządza częściami wspólnymi nieruchomości. Właściciele lokali tworzący Wspólnotę Mieszkaniową zobowiązani są do pokrywania kosztów zarządu nieruchomością wspólną a w szczególności kosztów, o których mowa w art. 14 ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali tj:

  • wydatków na remonty i bieżącą konserwację,
  • opłat za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody dotyczących części wspólnej nieruchomości oraz opłat za antenę zbiorczą i windę,
  • ubezpieczenia, podatków i innych opłat publiczno-prawnych chyba, że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,
  • wydatków na utrzymanie porządku i czystości w częściach wspólnych nieruchomości,
  • wynagrodzenia członków zarządu lub zarządcy.

Ponadto właściciele lokali zobowiązani są do ponoszenia kosztów związanych z utrzymaniem poszczególnych wyodrębnionych lokali tj. kosztów świadczeń do lokali.

Powyższe koszty pokrywane są przychodami uzyskanymi z gospodarki zasobami mieszkaniowymi głównie z zaliczek wpłacanych przez właścicieli lokali zarówno mieszkalnych jak i użytkowych na utrzymanie części wspólnych nieruchomości i zakup mediów do wyodrębnionych lokali, oraz innymi przychodami jak przychody z najmu (dzierżawy) wspólnych części nieruchomości, opłat za zamieszczanie reklam na budynku, naliczanych przez bank odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych, odsetek od nieterminowych wpłat właścicieli, odszkodowań wpłacanych przez ubezpieczycieli za szkody w części wspólnej nieruchomości z polis ubezpieczeniowych.

Kwoty w części, przeznaczonej na remonty są kumulowane na koncie bankowym (bieżącym względnie wyodrębnionym) i zostają wydatkowane w sytuacji, gdy zachodzi konieczność przeprowadzenia określonych prac remontowych, bądź uzbiera się odpowiednio wysoka kwota niezbędna do przeprowadzenia już zaplanowanego remontu.

Wspólnota Mieszkaniowa - jako jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej objęta jest przepisami ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych, która w art. 17 ust. 1 pkt 44 zwalnia z opodatkowania m.in. dochody wspólnot mieszkaniowych w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, iż wspólnota dokonując odsprzedaży właścicielom lokali, zakupionych uprzednio w tym celu, towarów i usług związanych wyłącznie z utrzymaniem poszczególnych lokali, działa jako podatnik podatku od towarów i usług i w sytuacji niekorzystania przez nią ze zwolnienia podmiotowego, dokonywane przez nią czynności w ww. zakresie winny być dokumentowane fakturami, wystawianymi zgodnie z zasadami przewidzianymi w art. 106 ww. ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisach do niej wykonawczych.

Ponadto należy zauważyć, iż w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli określonego w tej regulacji poziomu sprzedaży opodatkowanej. Dopiero po przekroczeniu tej kwoty podatnik zobowiązany byłby do zarejestrowania się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, wchodząc tym samym w prawa i obowiązki jako podatnika VAT.

Z uwagi na fakt, iż Wspólnota Mieszkaniowa, z tytułu wpłaty zaliczek na pokrycie kosztów świadczeń do lokali będzie osiągała obrót opodatkowany podatkiem VAT, zatem ww. wpłaty będą wpływać na limit poziomu obrotów opodatkowanych, o których mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż zaliczki wnoszone przez właścicieli obejmujące także pokrycie kosztów dostawy mediów do wyodrębnionych lokali nie stanowią obrotu w rozumieniu ustawy VAT oraz że nie należy rozgraniczać działalności wspólnoty mieszkaniowej na czynności dotyczące nieruchomości wspólnej od czynności dotyczących lokali członków wspólnoty, należało uznać za nieprawidłowe.

Ocena stanowiska Wnioskodawcy dotycząca zagadnień z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj