Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-555/11-4/MR
z 28 czerwca 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-555/11-4/MR
Data
2011.06.28
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Słowa kluczowe
kształcenie
kurs
podatek od towarów i usług
szkolenie
świadczenie usług
usługi edukacyjne
usługi szkoleniowe
zwolnienia podatkowe
Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług.
Wniosek ORD-IN 661 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2011 r. (data wpływu 21 marca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 21 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 9 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Wnioskodawca – Sp. z o.o. (dalej Spółka), posiada osobowość prawną, jest zarejestrowane w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, działa na terenie całego kraju na podstawie ustawy Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.). Zgodnie z umową Spółki przedmiotem działalności jest m.in.: „organizowanie i prowadzenie różnych form szkolenia zawodowego, dokształcania i doskonalenia kwalifikacji pracowników, organizowania i prowadzenia kursów i szkoleń, kursokonferencji dla potrzeb podmiotów gospodarczych państwowych, spółdzielczych i prywatnych oraz dla osób indywidualnych”. Działalność w zakresie usług edukacyjnych dla dorosłych jest prowadzona wyłącznie w formach pozaszkolnych, na podstawie art. 2 pkt 3a, art. 2a pkt 1, art. 3 pkt 16 i 17, art. 5 pkt 2 ust. 2, art. 82 ust. 1, art. 83a ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Starostę z dnia 8 lipca 2008 r. i na tej podstawie wpisana do ewidencji placówek kształcenia ustawicznego prowadzonej przez Kuratora Oświaty, oraz w oparciu o Kodeks spółek handlowych ustawa z dnia 15 września 2000 r. (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.). Spółka dotąd nie występowała o przyznanie akredytacji do Kuratora Oświaty, uzyskała natomiast zgodę na organizowanie i prowadzenie trzech kursów:
Działalność oświatowa Spółki, według obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r.) mieści się w grupowaniu PKWiU 85.59.19.0 – „usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” i polega na odpłatnym organizowaniu i prowadzeniu:
Uczestnikami ww. form edukacyjnych są osoby dorosłe, bezrobotne, pracownicy firm i innych jednostek organizacyjnych np. zakładów budżetowych, urzędów, lub na zgłoszenia indywidualne osób. Do egzaminów spawalniczych, w ramach posiadanego przez Spółkę, atestu i licencji Instytutu (…) przystępują także pełnoletni uczniowie klas III ZSZ i klas IV Technikum, po nauce realizowanej wg programu szkoły uzyskując określone uprawnienia spawalnicze. Kursy, szkolenia i egzaminy są odpłatne i odbywają się na zlecenie firm, jednostek organizacyjnych, przedsiębiorców bądź zgłoszeń indywidualnych. Urzędy i zakłady budżetowe finansują zlecone szkolenia ze środków publicznych krajowych bądź Unii Europejskiej w określonej procentowo wysokości. Dotychczasowa cała działalność szkoleniowa w ramach form edukacyjnych, kwalifikowana do grupowania, obowiązującego do końca 2010 r., PKWiU 80.42-00.00 „usługi z zakresie pozostałych form kształcenia”, korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie poz. 7 załącznika nr 4 - Wykaz usług zwolnionych od podatku, ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym do końca 2010 r. W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że Wnioskodawca jest Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, założoną w 1992 r., w której do października 2002 r. jednym z udziałowców był Kurator Oświaty i Wychowania, która prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług kształcenia i przekwalifikowania zawodowego. Działalność ta jest sklasyfikowana wg obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r.) w grupowaniu PKWiU 85.59.19.0 jako „usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”, które do dnia 31 grudnia 2010 r. były zwolnione od podatku VAT. Spółka jest niepubliczną placówką kształcenia ustawicznego, działa od początku w oparciu o ustawę o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). W ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Starostę, wpisana jest dokonaną zmianą z dnia 8 lipca 2008 r.:
Jest to kontynuacja działalności prowadzonej początkowo w oparciu o zgodę Kuratora Oświaty z dnia 4 grudnia 1991 r. na prowadzenie działalności szkoleniowej w zakresie:
Następne trzy zmiany wpisów do ewidencji spowodowane były koniecznością dostosowania do wymogów ustawy o systemie oświaty i zmianę adresu siedziby Spółki:
Spółka dotąd nie występowała o przyznanie akredytacji Kuratora Oświaty. Spółka jest wpisana do Rejestru Instytucji Szkoleniowych prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy z dnia 18 stycznia 2005 r., który jest corocznie aktualizowany. Spółka prowadzi ewidencję finansową i rozliczenia w formie pełnej księgowości. Podstawa prawna świadczonych usług edukacyjnych. Świadczone przez Spółkę usługi polegają na odpłatnym organizowaniu i prowadzeniu usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, tj.:
Finansowanie i odpłatność za usługi edukacyjne. Świadczone usługi prowadzone są odpłatnie na rzecz osób fizycznych, osób prawnych lub instytucji, jednostek organizacyjnych niemającej osobowości prawnej. Finansowane są zarówno ze środków prywatnych osób fizycznych, przedsiębiorców jak i środków publicznych. W przypadku usług szkoleniowych realizowanych na zlecenie instytucji publicznych np. dla bezrobotnych zarejestrowanych i skierowanych przez Urząd Pracy ze środków Unii Europejskiej w ramach programu EFS lub podopiecznych Miejskiego Ośrodka Opieki Społecznej całość usługi jest finansowana z tych środków i realizowana jako kursy prowadzone wyłącznie dla skierowanych osób przez tych zleceniodawców. W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy w oparciu o znowelizowaną od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, usługi szkoleniowe w zakresie pozaszkolnych form kształcenia (PKWiU 85.59.19.0) świadczone przez Spółkę we wszystkich formach pozaszkolnych kształcenia ustawicznego wymienionych w opisie stanu faktycznego, podlegają od dnia 1 stycznia 2011 r. zwolnieniu od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a i pkt 29 lit. a i c... Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone usługi szkoleniowe w zakresie pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego (PKWiU 85.59.19.0) w oparciu o nowe uregulowania ustawy o VAT obowiązujących od dnia 1 stycznia 2011 r. są zwolnione od podatku VAT na podstawie przepisów:
Uzasadnieniem stanowiska Spółki są: ad. a) art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT – Spółka prowadzi działalność oświatową jak wskazano w opisie stanu faktycznego, jest wpisana na podstawie art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) do prowadzonej ewidencji szkół i placówek niepublicznych jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego. A stosownie do art. 2 pkt 3a i art. 2a ustawy o systemie oświaty spełnione są kryteria przewidziane w ust. 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakresem działalności jest kształcenie w formach pozaszkolnych, umożliwiające dokształcanie, doskonalenie zawodowe, którego celem jest uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Zatem działalność oświatowa Spółki spełnia kryteria placówki kształcenia ustawicznego w rozumieniu art. 3 pkt 3, 16 i 17 ustawy o systemie oświaty, spełniając przesłanki do zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku VAT na podstawie wpisu do prowadzonej przez Kuratora ewidencji placówek kształcenia ustawicznego, prowadzących działalność oświatową. ad. b) art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT – oprócz wyżej przytoczonych w pkt ad. a) mają zastosowanie również w odniesieniu do działalności oświatowej określonych form kształcenia związanych z kształceniem zawodowym lub przekwalifikowaniem zawodowym – art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i c. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…). Stosownie do art. 5a ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Podkreślić także należy, iż zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku. Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów. Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady, państwa członkowskie zwalniają m.in. kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Z art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) wynika, że system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, osoby fizyczne i prawne mogą zakładać placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu placówek publicznych szkół i placówek. Placówki niepubliczne mogą zatem być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, ma zastosowanie wyłącznie do usług kształcenia wymienionych w zaświadczeniu właściwego organu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Równocześnie, na podstawie uregulowań zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Ponadto w myśl § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Natomiast na podstawie przepisu § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia, zwolnione od podatku zostały również usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane. W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.). Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego, bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu. Powołane wyżej przepisy ustawy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych. Z opisu sprawy wynika, iż przedmiotem działalności Spółki jest m.in.: „organizowanie i prowadzenie różnych form szkolenia zawodowego, dokształcania i doskonalenia kwalifikacji pracowników, organizowania i prowadzenia kursów i szkoleń, kursokonferencji dla potrzeb podmiotów gospodarczych państwowych, spółdzielczych i prywatnych oraz dla osób indywidualnych”. Działalność w zakresie usług edukacyjnych dla dorosłych jest prowadzona wyłącznie w formach pozaszkolnych, na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Starostę i na tej podstawie wpisana do ewidencji placówek kształcenia ustawicznego prowadzonej przez Kuratora Oświaty, oraz w oparciu o Kodeks spółek handlowych. Spółka dotąd nie występowała o przyznanie akredytacji do Kuratora Oświaty, uzyskała natomiast zgodę na organizowanie i prowadzenie trzech kursów:
Działalność oświatowa Spółki, mieści się w grupowaniu PKWiU 85.59.19.0 – „usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” i polega na odpłatnym organizowaniu i prowadzeniu:
Uczestnikami ww. form edukacyjnych są osoby dorosłe, bezrobotne, pracownicy firm i innych jednostek organizacyjnych np. zakładów budżetowych, urzędów, lub na zgłoszenia indywidualne osób. Ponadto, jak wynika z uzupełnienia do wniosku Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług kształcenia i przekwalifikowania zawodowego. Spółka jest niepubliczną placówką kształcenia ustawicznego, działa od początku w oparciu o ustawę o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. Z wpisu do Ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Starostę wynika m.in. że typ placówki to placówka kształcenia ustawicznego, przedmiotowy zakres działania placówki to organizowanie i prowadzenie kursów kształcących i doskonalących w zawodzie, kursów przygotowujących do egzaminów na tytuły kwalifikacyjne, kursów dla potrzeb własnych oraz szkoleń instruktażowych. Spółka dotąd nie występowała o przyznanie akredytacji Kuratora Oświaty. Spółka jest wpisana do Rejestru Instytucji Szkoleniowych prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy, który jest corocznie aktualizowany. Spółka prowadzi ewidencję finansową i rozliczenia w formie pełnej księgowości. Spółka wskazała podstawę prawną świadczonych usług edukacyjnych. Świadczone przez Spółkę usługi polegają na odpłatnym organizowaniu i prowadzeniu usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Świadczone usługi prowadzone są odpłatnie na rzecz osób fizycznych, osób prawnych lub instytucji, jednostek organizacyjnych nie mającej osobowości prawnej. Finansowane są zarówno ze środków prywatnych osób fizycznych, przedsiębiorców i jak i środków publicznych. W przypadku usług szkoleniowych realizowanych na zlecenie instytucji publicznych np. dla bezrobotnych zarejestrowanych i skierowanych przez Urząd Pracy ze środków Unii Europejskiej w ramach programu EFS lub podopiecznych Miejskiego Ośrodka Opieki Społecznej całość usługi jest finansowana z tych środków i realizowana jako kursy prowadzone wyłącznie dla skierowanych osób przez tych zleceniodawców. Dokonując oceny, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie kształcenia są objęte zwolnieniem, należy w pierwszej kolejności zbadać, czy spełnione są warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, gdyż przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia od podatku usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zatem w przypadku, gdy Wnioskodawca świadczy usługi kształcenia jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, brak jest konieczności dalszego badania przesłanek z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Jak wynika z opisu sprawy Spółka jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, usługi w zakresie kształcenia lub wychowania, posiadającą wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Urzędu Miasta. Zatem, jeśli wszystkie ze świadczonych usług w zakresie kształcenia wpisane są w zaświadczeniu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Spółka może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Natomiast w sytuacji, gdy usługi kształcenia świadczone przez Wnioskodawcę nie zostały wpisane w zaświadczeniu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, należy rozważyć czy korzystają one ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy. Mając na uwadze dyspozycję przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, należy przeanalizować, czy świadczone przez Spółkę usługi mogą zostać uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie, czy spełniono dodatkowe warunki, wynikające z tego przepisu, np. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach oraz jego finansowanie w całości ze środków publicznych. Z opisu sprawy wynika, że Spółka prowadząc usługi szkoleniowe kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego działa na zasadach przewidzianych w przepisach odrębnych. W przypadku szkoleń realizowanych na zlecenie instytucji publicznych np. dla bezrobotnych zarejestrowanych i skierowanych przez Urząd Pracy ze środków Unii Europejskiej w ramach programu EFS lub podopiecznych Miejskiego Ośrodka Opieki Społecznej całość usługi jest finansowana z tych środków i realizowana jako kursy prowadzone wyłącznie dla skierowanych osób przez tych zleceniodawców. Świadczone przez Spółkę usługi polegają na odpłatnym organizowaniu i prowadzeniu usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. I tak: 1. Szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny. Podstawa prawna świadczonych przez Spółkę usług:
Szczegółowe zasady organizacji i przeprowadzania szkoleń z tego zakresu zostały określone w § 1 ww. rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, które określa:
Zgodnie z § 1a pkt 2 lit. e) cyt. rozporządzenia, przez jednostkę organizacyjną prowadzącą działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy rozumie się osobę prawną lub fizyczną prowadzącą działalność oświatową na zasadach określonych w przepisach o swobodzie działalności gospodarczej, jeżeli prowadzi działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Jak postanowiono w § 1a pkt 3 ww. rozporządzenia, ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o kursie, rozumie się przez to formę szkolenia o czasie trwania nie krótszym niż 15 godzin lekcyjnych, składającego się z zajęć teoretycznych i praktycznych, umożliwiającego uzyskanie, aktualizowanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Stosownie do przepisu § 3 ww. rozporządzenia, szkolenie zapewnia uczestnikom:
Wobec powyższego, szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, bowiem prowadzone są w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. 2. Szkolenia w dziedzinie elektroenergetycznej, cieplnej, gazowej. Podstawa prawna świadczonych przez Spółkę usług:
Zgodnie z art. 54 ust. 1, 1a, 1b oraz 2 ww. ustawy Prawo energetyczne, osoby zajmujące się eksploatacją sieci oraz urządzeń i instalacji określonych w przepisach, o których mowa w ust. 6, obowiązane są posiadać kwalifikacje potwierdzone świadectwem wydanym przez komisje kwalifikacyjne. Sprawdzenie spełnienia wymagań kwalifikacyjnych powtarza się co pięć lat. W razie stwierdzenia, że eksploatacja urządzeń, instalacji i sieci jest prowadzona niezgodnie z przepisami dotyczącymi ich eksploatacji, na wniosek pracodawcy, inspektora pracy, Prezesa URE lub innego organu właściwego w sprawach regulacji gospodarki paliwami i energią, o którym mowa w art. 21a, sprawdzenie spełnienia wymagań kwalifikacyjnych należy powtórzyć przed upływem pięciu lat. Zabrania się zatrudniania przy samodzielnej eksploatacji sieci oraz urządzeń i instalacji określonych w przepisach, o których mowa w ust. 6, osób bez kwalifikacji, o których mowa w ust. 1. Przeprowadzenie egzaminów kwalifikacyjnych niezbędnych dla osób zajmujących się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci zostało określone w ww. rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie szczegółowych zasad stwierdzenia posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci, które określa:
Wobec powyższego, szkolenia w dziedzinie elektroenergetycznej, cieplnej, gazowej korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, bowiem prowadzone są w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. 3. Szkolenia dla kierowców wózków jezdniowych z napędem silnikowym. Podstawa prawna świadczonych przez Spółkę usług:
Zgodnie z art. 23715 § 2 ustawy Kodeks pracy, ministrowie właściwi dla określonych gałęzi pracy lub rodzajów prac w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej oraz Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej określą, w drodze rozporządzenia, przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące tych gałęzi lub prac. W rozporządzeniu Ministra Gospodarki w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym, określono wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym, zwanych dalej „wózkami”, używanych w transporcie wewnętrznym zakładów pracy. Zgodnie z § 4 ust. 1, 2, 3 i 4 ww. rozporządzenia, do obsługi wózka może być dopuszczony pracownik, który ukończył 18 lat i uzyskał:
Zezwolenie, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia, może być wydane pracownikowi po ukończeniu, z wynikiem pozytywnym, szkolenia dla kierowców wózków zorganizowanego przez pracodawcę, według programu opracowanego lub zatwierdzonego przez jednostkę organizacyjną wyznaczoną przez ministra właściwego do spraw gospodarki. Obsługujący wózki jezdniowe z napędem silnikowym zasilane gazem oraz inni pracownicy dokonujący wymiany butli z gazem w wózkach powinni być przeszkoleni w zakresie bezpiecznego użytkowania butli, w tym ich bezpiecznej wymiany. Zakres tematyki szkolenia, o którym mowa w ust. 3, powinien być określony w programach szkolenia dla obsługujących wózki jezdniowe z napędem silnikowym. Wobec powyższego, szkolenia dla kierowców wózków jezdniowych z napędem silnikowym korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, bowiem prowadzone są w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. 4. Kursy i egzaminy suwnicowe oraz kursy w zakresie spawania gazowego, łukowego elektrodą otuloną, elektrodą topliwą w osłonie gazów, elektrodą nietopliwą w osłonie gazu obojętnego. Podstawa prawna świadczonych przez Spółkę usług:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 oraz art. 23 ust. 5 ustawy o dozorze technicznym, dozorowi technicznemu podlegają urządzenia techniczne w toku ich projektowania, wytwarzania, w tym wytwarzania materiałów i elementów, naprawy i modernizacji, obrotu oraz eksploatacji. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia:
Zgodnie z art. 22 ust. 2 ww. ustawy o dozorze technicznym, osoby wykonujące czynności spawania, zgrzewania, lutowania oraz przeróbkę plastyczną i obróbkę cieplną w toku wytwarzania, naprawy i modernizacji urządzeń technicznych oraz wytwarzania elementów stosowanych do wytwarzania, naprawy lub modernizacji tych urządzeń obowiązane są posiadać zaświadczenia kwalifikacyjne potwierdzające umiejętność praktycznego wykonywania tych czynności oraz znajomość warunków technicznych dozoru technicznego, norm i przepisów prawnych w tym zakresie. W myśl art. 22 ust. 3 ww. ustawy o dozorze technicznym, przepis ust. 2 stosuje się do osób obsługujących i konserwujących urządzenia techniczne. Urządzenia techniczne, przy których obsłudze wymagane jest posiadanie kwalifikacji, zgodnie z załącznikiem 2 do rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 18 lipca 2001 r. w sprawie trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych (Dz. U. Nr 79, poz. 849 ze zm.) to:
Wobec powyższego, kursy i egzaminy suwnicowe oraz kursy w zakresie spawania gazowego, łukowego elektrodą otuloną, elektrodą topliwą w osłonie gazów, elektrodą nietopliwą w osłonie gazu obojętnego korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, bowiem prowadzone są w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. 5. Kursy pedagogiczne dla instruktorów praktycznej nauki zawodu. Podstawa prawna świadczonych przez Spółkę usług:
Zgodnie z art. 70 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.), minister właściwy do spraw oświaty i wychowania w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb organizowania praktycznej nauki zawodu w warsztatach szkolnych, pracowniach szkolnych, a także w innych podmiotach wymienionych w ust. 1, uwzględniając zakres spraw, które powinny być określone w umowie, o której mowa w ust. 2, w tym prawa i obowiązki podmiotów, o których mowa w ust. 1, a także kwalifikacje wymagane od osób prowadzących praktyczną naukę zawodu i przysługujące im uprawnienia. W myśl § 10 ust. 1 ww. rozporządzenia, zajęcia praktyczne prowadzą nauczyciele. Zgodnie z § 10 ust. 2 cyt. rozporządzenia, zajęcia praktyczne realizowane u pracodawców i w indywidualnych gospodarstwach rolnych mogą także prowadzić:
- zwani dalej „instruktorami praktycznej nauki zawodu”. Stosownie do treści § 10 ust. 3 ww. rozporządzenia, instruktorzy praktycznej nauki zawodu, o których mowa w ust. 2 pkt 1, powinni posiadać kwalifikacje wymagane od nauczycieli, określone w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli. Instruktorzy praktycznej nauki zawodu, o których mowa w ust. 2 pkt 2, powinni posiadać co najmniej tytuł mistrza w zawodzie, którego będą nauczać, i przygotowanie pedagogiczne wymagane od nauczycieli, określone w odrębnych przepisach, lub ukończony kurs pedagogiczny, organizowany na podstawie odrębnych przepisów, którego program został zatwierdzony przez kuratora oświaty i obejmował łącznie co najmniej 70 godzin zajęć z psychologii, pedagogiki i metodyki oraz 10 godzin praktyki metodycznej, albo ukończony przed dniem 6 stycznia 1993 r. kurs pedagogiczny uprawniający do pełnienia funkcji instruktora praktycznej nauki zawodu (§ 10 ust. 4 cyt. rozporządzenia). Zgodnie z § 10 ust. 5 ww. rozporządzenia, instruktorzy praktycznej nauki zawodu, o których mowa w ust. 2 pkt 2, niemający tytułu mistrza w zawodzie, powinni posiadać przygotowanie pedagogiczne lub ukończony kurs pedagogiczny, o których mowa w ust. 4 (…). Wobec powyższego, kursy pedagogiczne dla instruktorów praktycznej nauki zawodu korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, bowiem prowadzone są w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. 6. Kursy dla wychowawców wypoczynku i kierowników wypoczynku. Podstawa prawna świadczonych przez Spółkę usług:
Zgodnie z art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, w czasie wolnym od zajęć szkolnych dla uczniów mogą być organizowane kolonie, obozy i inne formy wypoczynku. W myśl art. 92a ust. 2 ww. ustawy Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określa, w drodze rozporządzenia, warunki, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasady jego organizowania i nadzorowania. Na podstawie wyżej wymienionego przepisu wydano rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania. Stosownie do § 1 rozporządzenia, organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej są obowiązani do zapewnienia bezpiecznych warunków wypoczynku i właściwej opieki wychowawczej. Organizatorzy wypoczynku są również obowiązani zatrudniać odpowiednio przygotowaną kadrę pedagogiczną. Zgodnie z § 12 ww. rozporządzenia wychowawcami w różnych formach wypoczynku mogą być:
Stosownie do § 12 ust. 4 rozporządzenia do obowiązków wychowawcy należy w szczególności:
Zatem jeśli szkolenia wychowawców wypoczynku i kierowników wypoczynku umożliwiają uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, bowiem prowadzone są w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Mając powyższe na uwadze Spółka świadcząc przedmiotowe kursy i szkolenia realizuje szkolenia umożliwiające uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, które spełniają przesłanki do uznania za usługi kształcenia zawodowego. Usługi te są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Zatem, w przedmiotowej sprawie może mieć zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług, określone w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy. Reasumując, jeśli wszystkie świadczone przez Spółkę usługi w zakresie kształcenia wpisane są w zaświadczeniu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Natomiast usługi, które nie zostały wpisane w zaświadczeniu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.