Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-368/11/BM
z 12 maja 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-368/11/BM
Data
2011.05.12
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
stawki podatku
świadczenie usług
wynajem
Istota interpretacji
stawka podatku od towarów i usług dla usług wynajmu nieruchomości niemieszkalnych.
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2011r. (data wpływu 23 lutego 2011r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 maja 2011r. (data wpływu 10 maj 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku od towarów i usług dla usług wynajmu nieruchomości niemieszkalnych – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 23 lutego 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku od towarów i usług dla usług wynajmu nieruchomości niemieszkalnych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 07 maja 2011r. (data wpływu 10 maja 2011r.). W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego: Wnioskodawca jest samorządową jednostką budżetową prowadzącą działalność edukacyjną. Przy Wnioskodawcy działa koedukacyjny Internat, powołany w statucie Wnioskodawcy i działający w oparciu o własny statut. Wnioskodawca jest płatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca dokonuje wynajmu. Usługi wynajmu sal i pomieszczeń (zawierane są umowy o wynajem):
Obecnie wpłaty z tytułu w/w wynajmów Wnioskodawca opodatkowuje stawką 23 %. Wnioskodawca posiada opinię Urzędu Statystycznego w Łodzi (z dnia 11.II.2011r.), który zakwalifikował wynajmy w następujących grupach:
Uzupełniając stan faktyczny Wnioskodawca poinformował, iż nie wykonuje usług udostępnienia siłowni PKWIU 96.04.10.0 " Usługi związane z poprawą kondycji fizycznej". Wykonuje wyłącznie usługi w zakresie najmów. W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Jaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować poszczególne kategorie korzystających z wynajmu... Zdaniem Wnioskodawcy wszystkie usługi najmu powinny być opodatkowane 23% stawką VAT. Wszystkie najmy są na podstawie umowy, nigdzie nie jest to także sprzedaż biletów wstępu. Nie ma zdaniem Wnioskodawcy znaczenia czy wynajmu sali gimnastycznej na cele rekreacyjno-sportowe dokonuje osoba fizyczna, klub sportowy, stowarzyszenie, czy inne firmy. Nie może Wnioskodawca skorzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust 1 pkt 32, gdyż nie należy on do grupy wymienionych uprawnionych, oraz wyklucza ze zwolnienia wynajem obiektów sportowych za odpłatnością. Nie można zdaniem Wnioskodawcy również skorzystać ze stawki 8% z art. 41 ust 2 załącznik nr 3 poz. 186 - bo są to usługi wyłącznie w zakresie wstępu. W związku z powyższym właściwą stawką dla wszystkich wynajmów dokonywanych przez Wnioskodawcę jest 23% stawka podatku VAT. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do treści art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:
W myśl art. 5a ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Od dnia 1 stycznia 2011r. do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) Należy również wskazać, iż stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania: rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych. Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, dla wybranych grup towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 5 % i 0% lub zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Ustawą z dnia 26 listopada 2010 roku o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) wprowadzono obowiązujące od 1 stycznia 2011 roku zmiany dotyczące podstawowej stawki podatku VAT. Zgodnie z art. 146a. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.:
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca świadczy wyłącznie usługi w zakresie najmu na cele użytkowe. Usługi te są świadczone na rzecz szerokiego grona podmiotów. Podstawą do świadczenia tych usług jest zawsze zawierana między stronami umowa najmu. Wnioskodawca posiada opinię Urzędu Statystycznego (z dnia 11.II.2011), który zakwalifikował te usługi jako "Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi” PKWIU 68.20.12.0. Wnioskodawca nie świadczy natomiast usług związanych z poprawą kondycji fizycznej. W świetle powołanych wyżej przepisów należy zatem stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na wynajmie nieruchomości na cele użytkowe (niemieszkalne) podlegają opodatkowaniu stawką 23 % na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a. ustawy o VAT. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.