Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-646/11/EJ
z 13 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-646/11/EJ
Data
2011.07.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
badania laboratoryjne
ekspertyza
ochrona zdrowia
usługi medyczne
usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej
zakład opieki zdrowotnej
zwolnienia podmiotowe


Istota interpretacji
usługi laboratorium diagnostycznego, usługi w zakresie sekcji zwłok, badań histopatologicznych, wydawanie opinii i ekspertyz przez ZOZ



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2011r. (data wpływu 13 kwietnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 czerwca 2011r. (data wpływu 9 czerwca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług wykonywanych przez medyczne laboratorium diagnostyczne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług wykonywanych przez medyczne laboratorium diagnostyczne. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 czerwca 2011r. (data wpływu 9 czerwca 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 30 maja 2011r. znak: IBPP4/443-644-647/11/EJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od dnia 6 marca 2003r. Podstawowym rodzajem działalności jest świadczenie usług pogrzebowych (PKWiU 96.03.1). W ramach tych usług na zlecenie rodzin osób zmarłych Wnioskodawca wykonuje różne czynności składające się na usługę pogrzebową. Mogą to być przykładowo: sprzedaż trumien, urn i innych utensylia pogrzebowych, dostawa kwiatów, wiązanek pogrzebowych, wieńców pogrzebowych, eksportacja osób zmarłych np. ze szpitala do chłodni łącznie z obsługą przy eksportacji, kondukt z obsługą, przygotowanie zwłok do pochówku lub kremacji, sprzedaż odzieży (do pogrzebu), przechowywanie osoby zmarłej w chłodni, koordynacja działań na zlecenie rodzin osób zmarłych – chodzi tu o załatwianie różnych formalności związanych z pogrzebem w urzędach, na cmentarzach czy w kaplicach, wykonanie klepsydr, sprzedaż krzyży i tabliczek na trumnę, usługi kamieniarskie na cmentarzu przed pogrzebem, w trakcie i po pogrzebie, dodatkowo dekorowanie trumny lub grobu (katafalk, znicze, baldachim), zlecenia wykonania nekrologów w prasie, oprawa muzyczna pogrzebu i inne. Osoby zlecające pogrzeb mogą dowolnie ustalać zakres świadczonej przez spółkę usługi pogrzebowej. Może się zdarzyć, że zamawiają u Wnioskodawcy jedynie część usługi, resztę zlecając innej firmie pogrzebowej. Przykładowo Wnioskodawca może otrzymać zlecenie przetransportowania osoby zmarłej ze szpitala do chłodni, dostawę trumny i wiązanek kwiatowych, wieńców pogrzebowych oraz transport osoby zmarłej z chłodni na cmentarz. Pozostałe czynności przed pogrzebem i w jego trakcie wykonywać już może inna firma pogrzebowa.

Dodatkowo w ramach prowadzonego Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Wnioskodawca świadczy usługi grupowane wg PKWiU jako: 86.90.15.0 „usługi świadczone przez medyczne laboratoria diagnostyczne”, jako 86.90.1 „pozostałe usługi w zakresie opieki zdrowotnej, a także jako 86.2 „usługi w zakresie praktyki lekarskiej”. W ramach tych usług Wnioskodawca wykonuje laboratoryjne badania diagnostyczne (np. badania cytologiczne i inne specjalistyczne), sekcje zwłok oraz badania towarzyszące tym sekcjom (np. badania histopatologiczne), wykonuje różne ekspertyzy i wystawia opinie medyczne i diagnozy specjalistyczne.

W piśmie z dnia 2 czerwca 2011r. Wnioskodawca wskazał, Wnioskodawca nie posiada statusu zakładu opieki zdrowotnej, Wnioskodawca jest jedynie założycielem Zakładu Opieki Zdrowotnej „P.” działającego w strukturach Spółki. W rejestrze zakładów opieki zdrowotnej figuruje: „Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej P.”, a nie spółka jawna będąca Wnioskodawcą. Inny jest również adres siedziby NZOZ-u, nie pokrywa się on z adresem siedziby Wnioskodawcy. Usługi medycznego laboratorium diagnostycznego oraz usługi w zakresie praktyki lekarskiej wykonuje NZOZ, który działa w strukturze spółki. Usługi świadczone przez NZOZ są usługami w zakresie opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia ludzkiego, ale również ich część nie służy temu celowi. Chodzi tu o tą część badań lekarskich i laboratoryjnych, które są wykonywane w ramach sekcji zwłok i innych badań specjalistycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wykonywane usługi w ramach Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, czy też muszą być opodatkowane stawką podstawową...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi wykonywane w ramach NZOZ-u opisane w części F niniejszego wniosku jedynie w części będą mogły korzystać ze stosownego zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT. Będzie się to odnosiło jedynie do usług medycznych polegających na profilaktyce, służących zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia ludzkiego. Innymi słowy nie mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usługi wykonywane w ramach NZOZ-u, które dotyczyć będą osób zmarłych takie jak przeprowadzane badania histopatologiczne, sekcje zwłok i badania im towarzyszące, wykonywane ekspertyzy, wystawiane opinie itp.). Dodatkowo nie będą korzystały ze zwolnienia inne opinie i diagnozy wykonywane na zlecenia innych podmiotów, które mogą dotyczyć pacjentów szpitali, jeśli nie będą wyczerpywać warunków, których spełnienie umożliwia to zwolnienie. Jedynie więc tylko ta część badań diagnostycznych, która ma na celu profilaktykę, ratowanie zdrowia, jego przywracanie i poprawę będzie mogła korzystać ze stosownego zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej.

Zaznaczenia wymaga, iż w związku z wejściem w życie w dniu 1 lipca 2011r. ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112 poz. 654), zmianie uległa treść art. 43 ust. 1 pkt 18.

I tak, w myśl art. 170 pkt 1 ww. ustawy o działalności leczniczej, art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT otrzymuje brzmienie: zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Powołany wyżej przepis wskazuje, że wynikające z niego zwolnienie ma charakter przedmiotowy-podmiotowo.

Wskazany przepis art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT zwalnia od podatku wyłącznie usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, nie zwalnia zatem wszystkich świadczeń wykonywanych przez podmioty lecznicze, ale tylko służące określonemu celowi.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654), działalność lecznicza polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o działalności leczniczej świadczenie zdrowotne to działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonania.

W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej podmiotami leczniczymi są przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (DZ. U z 2010r. Nr 220, poz. 1447 i nr 239, poz. 1593 oraz z 2011r. Nr 85, poz. 459 i Nr 106 poz. 622) we wszystkich formach przewidzianych dla wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 220, poz. 1447 ze zm.) przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą.

Zdefiniowanie w przepisach art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT zakresu zwolnienia poprzez zawężenie go wyłącznie do usług opieki medycznej służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia odpowiada co do zasady używanym przez Trybunał Sprawiedliwości UE określeniom „postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz, w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych”. Ponadto z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE wynika, że ze zwolnienia mogą korzystać również usługi medyczne realizowane w celach profilaktycznych (wyrok w sprawie Unterpertinger, C-212/01, pkt 40). Zgodnie z orzeczeniem w tej sprawie „celu terapeutycznego nie należy określać w sposób szczególnie wąski, świadczenie profilaktycznych usług medycznych może być również zwolnione od podatku nawet jeśli okaże się, że osoby które są poddane badaniom lub innym zabiegom medycznym o charakterze profilaktycznym nie cierpią na żadną chorobę lub anomalię zdrowotną”.

Tym samym badania diagnostyczne mające jedynie na celu ustalenie lub wykluczenie choroby lub innej anomalii zdrowotnej będzie podlegało zwolnieniu z VAT.

Przy definiowaniu zwolnienia usług w zakresie opieki medycznej, oprzeć należy się przede wszystkim orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE. Ze zwolnienia będą generalnie korzystać tylko te czynności, które mają charakter diagnostyczny lub terapeutyczny (leczniczy). Jeśli świadczenie nie będzie służyć profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, to wówczas nie będzie objęte zwolnieniem od podatku VAT.

W sprawie C-76/99 (wyrok z dnia 11 stycznia 2011r.) Komisja Wspólnot Europejskich przeciw Republice Francuskiej TS UE stwierdził, że dla rozstrzygania o objęciu czynności zwolnieniem należy uwzględnić cel czynności. Jeśli następuje to w związku z diagnozowaniem, bądź terapią, świadczenie jest wolne od podatku jako czynność opieki medycznej, bądź działalność jej towarzysząca. Interpretując przepisy dotyczące zwolnienia z opodatkowania świadczeń ściśle związanych z opieką medyczną, Trybunał wskazał, że usługi polegające na pobraniu i przekazaniu próbki w celu wykonania analizy laboratoryjnej, której celem jest poddanie pacjentów obserwacji i badaniom zapobiegawczym i które zostały zlecone przez lekarzy, a wykonywane są poza placówką medyczną, mogą podlegać zwolnieniu z opodatkowania.

Zatem w przypadku gdy upoważniony pracownik służby zdrowia zarządza, w celu postawienia diagnozy i w celach terapeutycznych, iż próbka pobrana od jego pacjenta powinna zostać poddana analizie, przekazanie próbki, które w logiczny sposób ma miejsce miedzy pobraniem próbki a jej analizą, musi być uznane za blisko związane z analizą i dlatego usługa tego rodzaju musi zostać zwolniona z opodatkowania”.

Również w orzeczeniu C-106/05 w sprawie L. u. P. GmbH przeciwko Finanzamt Bochum-Mitte Trybunał stwierdza „analizy laboratoryjne, których wykonanie (…) jest zlecane przez lekarzy ogólnych w ramach sprawowanej przez nich opieki medycznej, mogą przyczynić się do utrzymywania dobrego stanu zdrowia ludzi, ponieważ – podobnie jak w przypadku wszelkich świadczeń medycznych wykonywanych zapobiegawczo – ich celem jest poddanie pacjentów obserwacji i badaniom zanim zaistnieje konieczność poddania ich diagnozie, leczeniu czy też wyleczeniu z ewentualnej choroby.

W tych okolicznościach, (…), należy uznać, że mając na uwadze realizowany przez powyższe zwolnienia z opodatkowania cel obniżenia kosztów opieki medycznej, analizy laboratoryjne, takie jak te będące przedmiotem postępowania przed sądem krajowym, których celem jest poddanie pacjentów zapobiegawczym obserwacjom i badaniom, można uznać za „opiekę medyczną” w rozumieniu art. 13 część A ust. 1 lit. b) szóstej dyrektywy, czy też za „świadczenia opieki medycznej” w rozumieniu lit. c) tego samego ustępu”.

Należy jednak podkreślić, iż zgodnie z orzecznictwem UE pojęcia świadczenia opieki medycznej nie można interpretować w sposób, który obejmuje świadczenia medyczne realizowane w innym celu niż postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych. (wyrok w sprawie Peter dAmbrumenil, Dispute Resolution Services Ltd vs Commissioners of Customs and Excise C-307/01).

Jeżeli podstawowym celem danego świadczenia nie są diagnoza, opieka, bądź leczenie chorób lub zaburzeń zdrowia (tj. świadczeniu nie przyświeca cel terapeutyczny), świadczenie takie nie podlega zwolnieniu z VAT.

W orzeczeniu w sprawie Peter d`Ambrumenil Trybunał wskazał przykładowe usługi medyczne, które ze względu na spełnienie wskazanego warunku (celu terapeutycznego) – podlegają zwolnieniu z VAT, oraz takie w stosunku do których zwolnienie nie ma zastosowania.

Wśród usług, do których zwolnienie nie może znajdować zastosowania Trybunał wymienił:

  • wydawanie poświadczeń stanu zdrowia celem otrzymywania renty wojskowej,
  • przeprowadzanie badań medycznych celem określenia istnienia i wielkości szkód poniesionych przez osoby fizyczne w przypadku postępowań sądowych dotyczących uszkodzeń ciała,
  • przeprowadzanie badań lekarskich celem sporządzenia raportu dotyczącego zaniedbań lekarskich w przypadku postępowań sądowych dotyczących takich zaniedbać,
  • przygotowywanie raportów medycznych dotyczących wyżej wymienionych spraw oraz raportów medycznych opartych o notatki lekarskie bez przeprowadzania dodatkowych badań lekarskich w wyżej wymienionych sprawach.

Również w wyroku C-212/01 (wyrok z 20 listopada 2003r.) Trybunał orzekł, iż to czy dana usługa medyczna powinna zostać zwolniona z podatku VAT warunkuje jej cel. Dlatego, jeżeli kontekst, w jakim realizowana jest dana usługa medyczna pozwala określić, że jej podstawowym celem nie jest ochrona zdrowia, w tym jego utrzymanie lub przywrócenie, lecz raczej udzielenie porady prawnej wymaganej przed podjęciem decyzji wiążącej się z konsekwencjami prawnymi, zwolnienie nie ma zastosowania do tej usługi.

W przypadku gdy usługa polega na sporządzeniu raportu biegłego lekarza, jasnym jest, że chociaż realizacja tej usługi wymaga kwalifikacji medycznych osoby, która ją wykonuje oraz może obejmować działania, które są typowe dla zawodu lekarza, np. badanie fizyczne pacjenta albo analizę historii jego choroby, głównym celem tej usługi nie jest ochrona zdrowia, w tym jego utrzymanie lub przywrócenie, osoby, której dotyczy ten raport. Taka usługa, której celem jest dostarczenie odpowiedzi na pytania określone we wniosku o sporządzenie raportu, realizowana jest po to, aby umożliwić osobie trzeciej podjęcie decyzji, która wiąże się z konsekwencjami prawnymi dla zainteresowanej osoby lub innych osób. Tego rodzaju usługa nie może korzystać ze zwolnienia z podatku.

Ostatecznie Trybunał stwierdził, że nie ma znaczenia fakt, czy raport biegłego lekarza jest sporządzany dla celów procesu sądowego dotyczącego przyznanie renty inwalidzkiej, czy biegły lekarz został powołany przez sąd czy przez zakład ubezpieczeń społecznych lub też czy zgodnie z prawem krajowym zakład ten pokrywa koszty związane z pracą biegłego lekarza. Nawet jeżeli okoliczności wskazują, że przedmiotowa działalność biegłego jest wykonywana w interesie publicznym, warunki art. 13 część A ust. 1 lit. a) nie zezwalają na zastosowanie zwolnienia w odniesieniu do usług medycznych, których celem nie jest ochrona zdrowia człowieka.

W świetle powyższego ze zwolnienia będą korzystały jedynie badania laboratoryjne związane z profilaktyką i ochroną zdrowotną. Natomiast analizy mające cel wyłącznie ekspercki czy dowodowy – nie będą mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania.

Mając powyższe na uwadze wskazać należy, iż w nowym stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011r. nie wszystkie usługi świadczone w szpitalu, czy też w innym podmiocie leczniczym korzystać będą ze zwolnienia od podatku VAT. Zwolnienie obejmuje bowiem tylko usługi w zakresie profilaktyki, zachowania, ratowania, przywracania i poprawy zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zatem, konieczne będzie zawsze ustalenie celu wykonywanego świadczenia medycznego.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest założycielem zakładu opieki zdrowotnej, który wpisany jest do rejestru zakładów opieki zdrowotnej pod nazwą: Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „P.”. Usługi świadczone przez NZOZ są usługami w zakresie opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia ludzkiego, ale również ich część nie służy temu celowi. Chodzi tu o tą część badań lekarskich i laboratoryjnych, które są wykonywane w ramach sekcji zwłok i innych badań specjalistycznych. W ramach świadczonych usług niepubliczny zakład opieki zdrowotnej wykonuje laboratoryjne badania diagnostyczne (np. badania cytologiczne i inne specjalistyczne), sekcje zwłok oraz badania towarzyszące tym sekcjom (np. badania histopatologiczne), wykonuje różnie ekspertyzy i wystawia opinie medyczne i diagnozy specjalistyczne.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż wykonywanie przez Wnioskodawcę laboratoryjnych badań diagnostycznych (np. badań cytologicznych i innych specjalistycznych) wypełnia dyspozycję przepisu art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT. Zatem usługi te podlegają zwolnieniu od podatku VAT.

Ze zwolnienia z opodatkowania korzystają wyłącznie usługi służące celom określonym w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT. Nie będą więc zwolnione usługi badań laboratoryjnych dla celów eksperckich, dowodowych, bowiem nie będą to badania służące diagnozie i terapii w rozumieniu wyżej przytoczonej wykładni prawa UE. Nie można bowiem wskazać, że np. wydanie zaświadczenia o stanie zdrowia dla celów świadczeń z ubezpieczenia społecznego, innych opinii i ekspertyz dla różnych towarzystw ubezpieczeniowych ma cel profilaktyczny, terapeutyczny czy też diagnostyczny w zakresie ochrony zdrowia. Zatem opinie, diagnozy i ekspertyzy wydawane na zlecenia innych podmiotów nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT.

Również nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT usługi wykonywane przez niepubliczny zakład opieki zdrowotnej w zakresie przeprowadzanych badań histopatologicznych, sekcji zwłok i badania im towarzyszące.

W świetle powyższych orzeczeń ETS stwierdzić należy, że usługi sekcji zwłok nie są usługami wymienionymi w przepisach art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, albowiem nie są one usługami w zakresie opieki medycznej służącymi profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Zatem usługi sekcji zwłok, jak i usługi badań laboratoryjnych z nimi związane (np. badania histopatologiczne) nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj