Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-159/11/BWo
z 19 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-159/11/BWo
Data
2011.04.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
agencja
agent
twórcy
zwolnienia podmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy według nowego brzmienia ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, zgodnie ze zmianami dokonanymi w dniu 29 października 2010r. wprowadzającymi nowy katalog podmiotów i usług zwolnionych od podatku VAT, przychody Agencji określone w punkcie „a” powinny być zwolnione z VAT (usługi artystów wykonawców określone wg. PKWiU 2008 symbolem 90.01.10.0), zaś podatkiem 8% objęte jedynie przychody związane z realnymi (udokumentowanymi fakturami) kosztami organizacji koncertu (pkt „b”)?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2011r. (data wpływu do tut. Biura 2 lutego 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania stawką 23% usługi Agencji w części polegającej na organizacji koncertu (koszty organizacyjne tj. transport lotniczy i naziemny na całej trasie, noclegi i wyżywienie, sprzęt muzyczny, tłumacz – opiekun trasy, koszty promocji, prowizja za pracę organizacyjną) – jest prawidłowe,
  • zwolnienia z opodatkowania usługi Agencji w części związanej z wynagrodzeniem artysty – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2011r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania stawką 23% usługi Agencji w części polegającej na organizacji koncertu (koszty organizacyjne tj. transport lotniczy i naziemny na całej trasie, noclegi i wyżywienie, sprzęt muzyczny, tłumacz – opiekun trasy, koszty promocji, prowizja za pracę organizacyjną)
  • zwolnienia z opodatkowania usługi Agencji w części związanej z wynagrodzeniem artysty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik jest agencją koncertową, która angażuje zagranicznego artystę (zwanego „Artystą”) na koncerty w Polsce. Agencja podpisuje umowę z Artystą stanowiącą, że: Agencja zorganizuje Artyście określoną ilość koncertów, tzn.: zaplanuje i opłaci Artyście transport lotniczy i naziemny na całej trasie; noclegi i wyżywienie, sprzęt muzyczny, tłumacza – opiekuna trasy oraz promocję. W umowie jest też określona łączna kwota netto honorarium za wszystkie koncerty trasy oraz zapis, że Artysta nie ponosi żadnych kosztów organizacyjnych (te w całości ponosi Agencja) a także, że Artysta opłaci podatek dochodowy w kraju, w którym jest zarejestrowany jako podatnik (a Agencji dostarczy ważny Certyfikat Rezydencji Podatkowej). Na czas trwania trasy koncertowej Artysta upoważnia Agencję stosownym zapisem w umowie do zarządzania prawami związanymi z jego twórczością artystyczną i występowania w jego imieniu i na jego rzecz.

Jako organizator trasy koncertowej Agencja podpisuje umowę z każdym z lokalnych organizatorów poszczególnych koncertów Artysty (jak właściciele klubów, czy dyrektorzy placówek kultury), zwanych „Organizatorami”. Zgodnie z treścią umowy Organizator deklaruje się zapewnić salę, w której odbędzie się koncert, oraz (w niektórych przypadkach) nocleg i wyżywienie Artysty.

Zatem ustalona w umowie między Agencją a Organizatorem zapłata za organizację koncertu każdorazowo składa się z dwóch części:

  1. honorarium Artysty,
  2. kosztów organizacyjnych, ponoszonych przez Agencję (transport lotniczy i naziemny na całej trasie; noclegi i wyżywienie, sprzęt muzyczny, tłumacz – opiekun trasy, koszty promocji, prowizja Agencji za wykonaną pracę organizacyjną), które stanowią dwie pozycje na fakturze VAT przy czym honorarium Artysty podlega zwolnieniu z podatku.

Organizator wypłaca Agencji umówioną globalną kwotę na podstawie faktury (bądź faktur) przez nią wystawionej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy według nowego brzmienia ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, zgodnie ze zmianami dokonanymi w dniu 29 października 2010r. wprowadzającymi nowy katalog podmiotów i usług zwolnionych od podatku VAT, przychody Agencji określone w punkcie „a” powinny być zwolnione z VAT (usługi artystów wykonawców określone wg. PKWiU 2008 symbolem 90.01.10.0), zaś podatkiem 8% objęte jedynie przychody związane z realnymi (udokumentowanymi fakturami) kosztami organizacji koncertu (pkt „b”)...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi Agencji związane z wynagrodzeniem Artysty w formie honorarium powinny być zwolnione z podatku VAT w związku z art. 43 ust. 1 pkt 33b ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, pozostałe koszty ponoszone, w opisanym stanie faktycznym, przez Agencję winny być opodatkowane na zasadach ogólnych stawką 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie opodatkowania stawką 23% usługi Agencji w części polegającej na organizacji koncertu (koszty organizacyjne tj. transport lotniczy i naziemny na całej trasie, noclegi i wyżywienie, sprzęt muzyczny, tłumacz – opiekun trasy, koszty promocji, prowizja za pracę organizacyjną),
  • nieprawidłowe w zakresie zwolnienia z opodatkowania usługi Agencji w części związanej z wynagrodzeniem artysty.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu w/w podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W art. 41 ust. 1 ustawy o VAT postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Zgodnie z art. 146a ustawy o VAT, wprowadzonym przez art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) oraz zmienionym przez art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726) i obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest agencją artystyczną reprezentującą zagranicznego artystę. Jako organizator trasy koncertowej artysty, Wnioskodawca podpisuje umowy z organizatorami. Za powyższą usługę Agencja otrzymuje zapłatę składającą się z dwóch pozycji: honorarium artysty oraz kosztów organizacyjnych.

Ustalenie podstawy opodatkowania usługi świadczonej przez Wnioskodawcę będzie zależało od konkretnych sformułowań umowy między nim a artystą wykonawcą. W obrocie gospodarczym mamy do czynienia z trzema rodzajami takich umów zawieranych na zasadzie:

  1. pełnomocnictwa do zawierania umów w imieniu i na rzecz artysty, z której pełnomocnik będzie uzyskiwał wyłącznie prowizję; wynagrodzeniem będzie w takim przypadku wyłącznie uzyskiwana prowizja, reszta kwoty wpływać będzie bezpośrednio na rzecz artysty (umowa pośrednictwa),
  2. zawarcia umowy we własnym imieniu na rzecz artysty,
  3. zawarcia umowy we własnym imieniu i świadczenia usługi artystycznej – po czym następuje wypłata wynagrodzenia dla zatrudnianego artysty lub też rozliczanie się z artystą na zasadzie podwykonawstwa.

W zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku nie mamy do czynienia z umową pośrednictwa lecz ze świadczeniem usług artystycznych przez Agencję. Wskazuje na to fakt, iż:

  1. Agencja zawiera umowy z organizatorami we własnym imieniu,
  2. wynagrodzenie za świadczoną usługę artystyczną wypłacane jest w całości na rzecz Agencji (honorarium artysty oraz koszty organizacyjne), na podstawie faktury przez nią wystawionej,
  3. na mocy umowy zawartej z artystą Agencja ma prawo do zarządzania prawami związanymi z jego twórczością artystyczną,
  4. Agencja otrzymuje „prowizję” za wykonaną pracę organizacyjną a nie z tytułu pośrednictwa.

W w/w przypadku wykonania koncertu przez artystę nie można zatem traktować jako odrębnej usługi, za wykonanie której artysta pobiera honorarium, lecz jako jeden z elementów imprezy kulturalnej, organizowanej przez Agencję artystyczną.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Dyrektywa 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347, str. 1), z brzmieniem której zgodne muszą być przepisy polskiej ustawy o VAT, przewiduje zwolnienia dla usług kulturalnych, stwierdzając w art. 132 ust. 1 lit. n), że zwolnieniu z podatku podlega świadczenie niektórych usług kulturalnych, a także dostawa towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.

Wynika zatem z tego, że ustawodawca europejski dał państwom członkowskim możliwość określenia, które podmioty niebędące podmiotami prawa publicznego, świadczące usługi kulturalne, będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT.

Polski ustawodawca zwalnia od podatku zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT usługi kulturalne świadczone przez dwie grupy podmiotów. Do pierwszej z nich zaliczył:

  • podmioty prawa publicznego lub
  • inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym, lub
  • wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Należy przy tym zauważyć, że usługi kulturalne świadczone przez ww. podmioty są zwolnione od podatku VAT pod warunkiem, że podmioty te nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług (art. 43 ust. 18 ustawy o VAT).

W skład drugiej grupy podmiotów uprawnionych do zwolnienia weszli natomiast indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Wykonywanie przez te podmioty usług kulturalnych daje zatem możliwość zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Zwolnieniu od podatku VAT podlegać będzie również dostawa towarów ściśle z usługami kulturalnymi związana, dokonywana przez podmioty określone w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT, przy czym zwolnieniu nie będą podlegały dostawy towarów i świadczenie usług ściśle związane z usługami podstawowymi, jeżeli nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej lub ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Wnioskodawca, będący osobą fizyczną prowadzącą agencję koncertową, nie jest żadnym z podmiotów o których jest mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. Nie może zostać uznany za podmiot prawa publicznego, albowiem podmiotowość prawna Wnioskodawcy wynika z przepisów prawa prywatnego a nie prawa publicznego. Nie jest również innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym ani nie jest wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Wnioskodawca, nie jest również indywidualnym twórcą i artystą wykonawcą w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanym w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów. Wnioskodawca na mocy zawartej między nim a artystą umowy ma prawo wyłącznie do zarządzania prawami autorskimi. Nie jest natomiast ani twórcą ani artystą wykonawcą, a tylko te podmioty wypełniają hipotezę normy zawartej w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy o VAT.

Wskazać również należy, że w załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 182, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi kulturalne i rozrywkowe – wyłącznie w zakresie wstępu:

  1. na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,
  2. do obiektów kulturalnych.

Z powyższym przepisów wynika, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką podatku obniżoną do wysokości 8% objęte zostały m.in. usługi kulturalne i rozrywkowe – wyłącznie w zakresie wstępu na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe oraz do obiektów kulturalnych. Należy zaznaczyć, że pojęcie „wstępu” rozumiane jako prawo do wejścia na daną imprezę artystyczną wiąże się ze sprzedażą biletów, karnetów itp. Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku nie wynika aby Agencja dokonywała sprzedaży biletów wstępu na koncert. Zatem stawka 8% nie będzie miała zastosowania w przedmiotowej sprawie. Wobec powyższego, do usługi artystycznej świadczonej przez Agencję na rzecz zamawiającego (organizatora imprezy artystycznej) będzie miała zastosowanie stawka podstawowa w wysokości 23%. Stawką tą winna być opodatkowana w całości usługa związana z organizacją koncertu, będąca kompleksowym świadczeniem, na którą składają się różnorodne koszty, w tym związane z wynagrodzeniem artysty.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania stanowi obrót, rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. W/w sformułowanie „całość świadczenia należnego od nabywcy” oznacza, że w podstawie opodatkowania należy uwzględnić dodatkowe koszty bezpośrednio związane z dostawą towarów lub ze świadczeniem usługi zasadniczej, którymi w efekcie obciążany jest nabywca świadczenia. Zasada włączenia tych świadczeń do podstawy opodatkowania oznacza, że wartości tego typu kosztów, których ciężar przerzucany jest na nabywcę, nie wykazuje się jako odrębnego świadczenia, lecz traktuje jako element świadczenia zasadniczego, z zastosowaniem stawki podatku właściwej dla świadczenia zasadniczego. W przypadku nawet, gdyby te elementy wykazane zostały na fakturze odrębnie, nie zmieni to faktu, że dla potrzeb opodatkowania podatkiem od towarów i usług powiększą one podstawę opodatkowania dostarczanego towaru lub świadczonej usługi.

Wobec powyższego, usługi organizacji koncertu jako świadczenie kompleksowe, na które składają się występ artysty i inne dodatkowe koszty, podlegają w całości opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

  • opodatkowania stawką 23% usługi Agencji w części polegającej na organizacji koncertu (koszty organizacyjne tj. transport lotniczy i naziemny na całej trasie, noclegi i wyżywienie, sprzęt muzyczny, tłumacz – opiekun trasy, koszty promocji, prowizja za pracę organizacyjną) – jest prawidłowe,
  • zwolnienia z opodatkowania usługi Agencji w części związanej z wynagrodzeniem artysty – jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj