Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-388/11/JP
z 19 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-388/11/JP
Data
2011.04.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa
przegląd techniczny


Istota interpretacji
Termin dokonania przeglądu technicznego kasy oraz czynności, jakimi należy objąć kasy dokonując przeglądu technicznego



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2010 r. (data wpływu 25 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • istnienia przepisu, który zabrania podatnikowi wykonywać przegląd okresowy częściej niż po upływie 24 miesięcy – jest prawidłowe;
  • dokonania przeglądu w terminie, jeśli data nie przekroczy ostatniego dnia miesiąca, w którym wykonano poprzedni przegląd – jest nieprawidłowe;
  • obowiązku dołączania wydruków z kasy podczas przeglądu technicznego – jest prawidłowe;
  • sankcji grożących podatnikowi, jeśli w książce serwisowej jest wpis o przeglądzie w prawidłowym terminie, w ramach wpisu serwisant napisał „do książki dołączono wydruk z kasy”, jednak nie dopiął go do książki lub wydruk dopięty wykonano w innym terminie niż przegląd kasy – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu dokonania przeglądu technicznego kasy rejestrującej oraz czynności, jakimi należy objąć kasy dokonując przeglądu technicznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Wnioskodawca jest właścicielem firmy, która od 1995 r. zajmuje się sprzedażą i serwisowaniem kas fiskalnych. Kiedyś osobiście serwisował kasy, dziś zatrudnia ponad 10 osób, w tym kilku serwisantów. Wnioskodawca nie chciałby popełnić błędu podczas pracy Jego firmy, zaś w różnych urzędach skarbowych spotyka się z różną interpretacją. Odkąd weszło w życie rozporządzenie techniczne w sprawie kas fiskalnych 28.11.2008 r., w którym określono termin obowiązkowych przeglądów okresowych na 24 miesiące, wiele firm zaproponowało klientom utrzymanie przeglądów w cyklach co 12 miesięcy. Również z uwagi na brak jednoznacznych wytycznych stosowania nowego rozporządzenia, w pierwszych kilku tygodniach wiele firm wykonywało przegląd w przypadającym terminie 12 miesięcy. Serwisant wykonał przegląd w obowiązującym terminie co potwierdza karta zlecenia, jednak do książki kasy wpiął wydruk wykonany kilka dni później (z wyjaśnienia serwisanta wynika, iż prawdopodobnie podczas dostarczania faktury za usługę w późniejszym terminie zorientował się, że nie dopiął wydruku, wykonał wydruk kontrolny ponownie i wpiął do książki). Podatnik i serwis dysponują kartą zlecenia, na której widnieje data zlecenia usługi sprzed daty obowiązkowego przeglądu, co może być dowodem, iż podatnik zgłosił kasę do przeglądu na czas, oraz podpis podatnika i serwisu na ww. karcie zlecenia, pod datą zgodną z datą wpisaną do książki kasy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy istnieje przepis (na jakiej podstawie), który zabrania podatnikowi wykonywać przegląd okresowy częściej niż po upływie 24 miesięcy, np. na miesiąc lub kilka miesięcy przed upływem 24 miesięcy od wcześniejszego przeglądu (np. przy okazji wizyty serwisanta, np. programowania lub awarii), lub nawet po 12 miesiącach (np. z uwagi na decyzję podatnika, iż wizyta serwisanta co 12 miesięcy pozwoli nie tylko na kontrole kasy ale jej konserwację, zaprogramowanie nowych towarów, rozmowę o zmieniających się przepisach itp.)...
  2. Jak powinno się interpretować przekroczenie terminu 24 miesiące... Niektóre urzędy dopuszczają wykonanie przeglądu do końca miesiąca, w którym mija 24 miesiące od wcześniejszego przeglądu, inne za prawidłowy uznają tą samą datę co 24 miesiące wcześniej, jeszcze inne, jeden dzień wcześniej (np. poprzedni przegląd 12.05.2008, kolejny 11.05.2010)...
  3. Czy istnieje obowiązek dołączania wydruków z kasy podczas przeglądu czy wystarczy wpis (po skontrolowaniu jakości wydruków np. na podstawie oceny raportu, wydrukach na rolce kontrolnej, na paragonie wydanym podczas wizyty serwisanta) o poprawności i czytelności wydruku...
  4. Czy podatnikowi może urząd zagrozić sankcją (karą lub cofnięciem ulgi) jeśli w książce serwisowej jest wpis o przeglądzie w prawidłowym terminie, w ramach wpisu serwisant napisał „do książki dołączono wydruk z kasy”, jednak nie dopiął go do książki lub wydruk dopięty wykonano w innym terminie niż przegląd kasy...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1)

Wykonanie przeglądu okresowego wcześniej niż upłynie 24 miesiące od poprzedniego przeglądu jest dopuszczalne, nie można zabronić podatnikowi wykonania obowiązku wcześniej niż mówi rozporządzenie. Wnioskodawca interpretuje również, że jeśli podatnik zgłosił kasę do przeglądu okresowego w terminie tj. przed upływem 24 miesięcy od poprzedniego przeglądu i posiada wpis serwisanta z datą nie późniejszą niż 24 miesiące po poprzednim przeglądzie okresowym – podatnik dopełnił obowiązku z tytułu stosowania kas fiskalnych, które na nim ciążą.

Ad. 2)

Z uwagi na zapis w rozporządzeniu, iż przeglądu dokonuje się co 24 miesiące, Wnioskodawca uważa, że jeśli termin został określony w miesiącach (nie w ilości dni), dopuszcza się wykonanie przeglądu w miesiącu, w którym wykonano poprzedni przegląd okresowy. Czyli Wnioskodawca uznałby, iż przegląd jest w terminie, jeśli data nie przekroczy ostatniego dnia miesiąca, w którym wykonano poprzedni przegląd.

Ad. 3 i 4)

Wnioskodawca uważa, że wydruk dopięty do książki kasy fiskalnej jest czynnością wykraczającą poza wymagane czynności serwisanta podczas przeglądu, zaś dopięcie wydruku z późniejszą datą niż wpis do książki i kasy powinien być potraktowany jako uzupełnienie do wpisu, co nie narusza rozporządzenia technicznego o kasach. Na podatniku nie ciąży obowiązek związany z prawidłowością wpisu do książki kasy w tym zakresie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe – w zakresie istnienia przepisu, który zabrania podatnikowi wykonywać przegląd okresowy częściej niż po upływie 24 miesięcy (pytanie nr 1);
  • nieprawidłowe – w zakresie dokonania przeglądu w terminie, jeśli data nie przekroczy ostatniego dnia miesiąca, w którym wykonano poprzedni przegląd (pytanie nr 2);
  • prawidłowe – w zakresie obowiązku dołączania wydruków z kasy podczas przeglądu technicznego oraz sankcji grożących podatnikowi, jeśli w książce serwisowej jest wpis o przeglądzie w prawidłowym terminie, w ramach wpisu serwisant napisał „do książki dołączono wydruk z kasy”, jednak nie dopiął go do książki lub wydruk dopięty wykonano w innym terminie niż przegląd kasy (pytanie nr 3 i nr 4).

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 6a powołanej ustawy, kasa rejestrująca służąca do prowadzenia ewidencji, o której mowa w ust. 1, musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie podstawowych danych dotyczących zawieranych transakcji, w tym wysokości uzyskiwanego przez podatnika obrotu i kwot podatku należnego, oraz musi przechowywać te dane lub też zapewniać bezpieczny ich przekaz na zewnętrzne nośniki danych.

Producenci krajowi i importerzy kas rejestrujących są obowiązani do uzyskania dla kas służących do prowadzenia ewidencji, o której mowa w ust. 1, potwierdzenia ministra właściwego do spraw finansów publicznych, że kasy te spełniają funkcje wymienione w ust. 6a oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać (art. 111 ust. 6b).

Zgodnie z art. 111 ust. 6c ustawy, producenci krajowi i importerzy kas rejestrujących, którzy uzyskali potwierdzenie, o którym mowa w ust. 6b, są obowiązani do zorganizowania serwisu kas dokonującego miedzy innymi przeglądów technicznych kas.

Kryteria i warunki techniczne, o których mowa w cytowanym wyżej przepisie zostały określone w obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 ze zm.).

W myśl przepisu § 2 pkt 19 powołanego rozporządzenia, przez serwis kas rozumie się czynności obejmujące fiskalizację kas, ich naprawy i konserwacje oraz przeglądy techniczne prowadzone zgodnie z wymogami rozporządzenia.

Podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, stosowanie do treści § 7 ust. 1 pkt 6 powołanego rozporządzenia, są obowiązani między innymi do zgłaszania do obowiązkowego przeglądu technicznego kas u właściwego serwisanta kas w terminach wynikających z § 16 ust. 1. Zgodnie z tym przepisem, obowiązkowego przeglądu technicznego kas, o którym mowa w art. 111 ust. 6c ustawy, dokonuje się co 24 miesiące, z zastrzeżeniem ust. 2. W przypadku kas, o których mowa w § 4 ust. 2 (kas o zastosowaniu specjalnym przeznaczonych do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami), obowiązkowego przeglądu dokonuje się nie rzadziej niż w terminach wymaganych dla ponownej legalizacji określonych w odrębnych przepisach o prawnej kontroli metrologicznej dla taksometru używanego do współpracy z kasa przez podatnika (§ 16 ust. 2).

Zgodnie z art. 12 § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) terminy określone w miesiącach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim miesiącu, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było – w ostatnim dniu tego miesiąca.

W myśl art. 12 § 5 cytowanej ustawy, jeżeli ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy.

Powyższe przepisy określają maksymalny dopuszczalny okres pomiędzy przeglądami. Równocześnie w cytowanych przepisach nie ma uregulowań, z których wynikałoby, iż przeglądów okresowych nie można dokonywać częściej.

Odnosząc powołane powyżej przepisy do przedstawionego przez Wnioskodawcę przykładu należy stwierdzić, iż w przypadku przeglądu dokonanego w dniu 12.05.2008 r., kolejny przegląd powinien być dokonany najpóźniej w dniu 12.05.2010 r. o ile nie jest to dzień wolny od pracy i przegląd nie dotyczy kasy o zastosowaniu specjalnym przeznaczonej do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego wykonanie przeglądu okresowego wcześniej niż upłyną 24 miesiące od poprzedniego przeglądu jest dopuszczalne – jest prawidłowe, natomiast stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego przegląd jest dokonany w terminie jeśli data nie przekroczy ostatniego dnia miesiąca, w którym wykonano poprzedni przegląd – jest nieprawidłowe.

Odnosząc się do kwestii dołączania wydruków z kas do książki kasy rejestrującej, należy zauważyć, ze stosownie do treści § 15 cytowanego rozporządzenia, przeglądem technicznym kas należy objąć:

  1. stan wszystkich plomb kasy i zgodność ich z zapisem w książce kasy i dokumentacją serwisu kas;
  2. stan obudowy kasy;
  3. czytelność dokumentów fiskalnych drukowanych przez kasę;
  4. program pracy kasy i program archiwizujący, jego wersję, zgodność z zapisami w książce kasy i dokumentacją serwisu kas;
  5. poprawność działania kasy, w szczególności w zakresie emisji dokumentów fiskalnych;
  6. poprawność działania wyświetlacza klienta;
  7. stan płyty głównej, pamięci fiskalnej kasy i modułu fiskalnego kasy co do zgodności z dokumentacją konstrukcyjną kasy, a wynik przeglądu wraz z zaleceniami należy wpisać do książki kasy;
  8. sprawdzenie stanu technicznego akumulatorów wewnętrznego zasilania kasy.

Załącznik numer 1 do ww. rozporządzenia zawiera wzór książki kasy rejestrującej. W części dotyczącej przeglądu technicznego kasy rejestrującej, którą wypełnia serwisant kas, należy wypełnić rubryki: „data wykonania przeglądu technicznego”, „stwierdzenie nieprawidłowości działania kasy rejestrującej” oraz „podpis i pieczęć serwisanta kas”.

Z cytowanych przepisów oraz ze wzoru książki kasy rejestrującej nie wynika, aby obowiązkiem serwisanta dokonującego przeglądu technicznego było dołączenie wydruków kasy. Czynność ta wykracza poza obowiązki serwisanta. Serwisant powinien, w razie stwierdzenia nieprawidłowości działania kasy, dokonać odpowiedniego wpisu w książce kasy rejestrującej.

Wobec powyższego uznaje się za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego wydruk dopięty do książki kasy fiskalnej jest czynnością wykraczającą poza wymagane czynności serwisanta podczas przeglądu, zaś dopięcie wydruku z późniejszą datą niż wpis do książki kasy powinno być potraktowane jako uzupełnienie do wpisu, co nie narusza rozporządzenia technicznego o kasach, a na podatniku nie ciąży obowiązek związany z prawidłowością wpisu do książki kasy w tym zakresie.

Zauważa się, iż organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są na pisemny wniosek zainteresowanego w jego indywidualnej sprawie. W związku z powyższym przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj