Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1926/10/AZ
z 8 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1926/10/AZ
Data
2011.02.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
gmina
inwestycje
prawo do odliczenia
teren
zadania własne


Istota interpretacji
prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu dot. stworzenia stref aktywności inwestycyjnej na terenach poprzemysłowych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2010r. (data wpływu 20 grudnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 stycznia 2011r. (data wpływu 1 lutego 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą „xxx” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą „xxx”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 stycznia 2011r. (data wpływu 1 lutego 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1926/10/AZ z dnia 20 stycznia 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina zamierza podpisać umowę z Ministerstwem Finansów (Departament Wdrażania Programów Operacyjnych) będącym instytucją wdrażająca/instytucją pośredniczącą II stopnia o dofinansowanie projektu z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Nazwa projektu to „xxx”, realizowany jest on w ramach priorytetu 6 „Polska gospodarka na rynku międzynarodowym”, Działanie 6.2 „Rozwój sieci centrów obsługi inwestorów i eksporterów oraz powstawanie nowych terenów inwestycyjnych”, Poddziałanie 6.2.2 „Wsparcie działań studyjno-koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych dla projektów inwestycyjnych”. Celem nadrzędnym projektu składanego przez miasto jest zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej terenów będących w posiadaniu jednostki samorządu terytorialnego dzięki opracowaniu szczegółowej dokumentacji, która stanowić będzie podstawę przygotowania terenów pod inwestycje. Umożliwi to przeprowadzenie kolejnych przedsięwzięć, prowadzących do rewitalizacji i zagospodarowania terenów zarówno typu brownfield jak i greenfield oraz przywrócenie ich wartości gospodarczych, co znacząco zwiększy atrakcyjność miasta w oczach inwestorów.

Cel ten zostanie osiągnięty poprzez realizację celów szczegółowych:

  • przygotowanie jednego kompleksowego opracowania studyjno-koncepcyjnego dla wybranych obszarów jako terenów inwestycyjnych,
  • przeprowadzenie czterech kompleksowych badań geotechnicznych dla każdego z wybranych obszarów,
  • przygotowanie dla potencjalnych 150 inwestorów materiałów informacyjno-promocyjnych uwzględniających opracowany projekt doradczo - promocyjny.

Realizacja ww. celów tj. posiadanie kompleksowej informacji o proponowanym terenie może przyczynić się do zawarcia umowy z zainteresowanymi inwestorami. Posiadanie szczegółowej analizy kosztów uzbrojenia terenu oraz, co istotniejsze, wyników przeprowadzonych badań geotechnicznych pozwoli nie tylko przekonać inwestorów, ale i podniesie wartość proponowanej oferty inwestycyjnej. W uzupełnieniu do wniosku, wyjaśniono, iż Gmina jest właścicielem wyznaczonych terenów lub jest użytkownikiem wieczystym, a właścicielem jest Skarb Państwa. Wybrane tereny w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oznaczone są jako tereny poprzemysłowe, tereny zabudowy obiektów handlowych, zabudowy usługowo-technicznej oraz usługowo-komunikacyjnej, zabudowy infrastruktury technicznej lub leśne i przeznaczone są na cele inwestycyjne.

Na chwilę obecna Wnioskodawca nie może udzielić jednoznacznej odpowiedzi, w jaki sposób wybrane tereny zostaną zagospodarowane, gdyż nie został rozpoczęty proces wyboru inwestora. Jednak obszary te przeznaczone są na cele inwestycyjne prowadzące do rewitalizacji i zagospodarowania terenów zarówno typu brownfield jak i greenfield oraz przywrócenie wartości gospodarczych.

Efekty projektu będą przede wszystkim zwiększały atrakcyjność miasta w oczach inwestorów oraz przyczynią się do opracowania pełnej dokumentacji dla terenów przeznaczonych do realizacji dużych inwestycji. W celach długookresowych przewiduje się czynności opodatkowane podatkiem VAT, gdyż Wnioskodawca uwzględnia możliwość dzierżawy i sprzedaży ww. terenów potencjalnym inwestorom po zakończeniu projektu.

Dokumentacja projektowa jest aktualnie analizowana przez inwestycję zarządzającą, więc procedura wyłaniania potencjalnych inwestorów nie została rozpoczęta. Jednak Wnioskodawca będzie kierowała swoja ofertę do wszystkich zainteresowanych inwestorów bez wskazania na konkretne podmioty gospodarcze.

Realizacja zadań projektu „xxx” ma na celu jedynie przygotowanie dokumentacji opisującej wybrane tereny oraz zachęcenie potencjalnych przedsiębiorców do lokaty kapitału w Bytomiu. Po zakończeniu realizacji zadań może zaistnieć możliwość dzierżawy i sprzedaży ww. terenów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 28 stycznia 2011.):

Czy istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 28 stycznia 2011r.), nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez odpłatną dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowe znaczenie dla kształtu i funkcjonowania wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (podatku od towarów i usług) mają fundamentalne cechy tego podatku, tj.:

  • powszechność opodatkowania,
  • faktyczne opodatkowanie konsumpcji,
  • stosowanie podatku od wartości dodanej na wszystkich etapach obrotu towarami i usługami.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt pod nazwą „Stworzenie stref aktywności inwestycyjnej na terenach poprzemysłowych Bytomia”. Celem nadrzędnym projektu składanego przez miasto jest zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej terenów będących w posiadaniu jednostki samorządu terytorialnego dzięki opracowaniu szczegółowej dokumentacji, która stanowić będzie podstawę przygotowania terenów pod inwestycje. Umożliwi to przeprowadzenie kolejnych przedsięwzięć, prowadzących do rewitalizacji i zagospodarowania terenów zarówno typu brownfiled jak i greenfield oraz przywrócenie ich wartości gospodarczych, co znacząco zwiększy atrakcyjność miasta w oczach inwestorów.

Cel ten zostanie osiągnięty poprzez realizację celów szczegółowych:

  • przygotowanie jednego kompleksowego opracowania studyjno-koncepcyjnego dla wybranych obszarów jako terenów inwestycyjnych,
  • przeprowadzenie czterech kompleksowych badań geotechnicznych dla każdego z wybranych obszarów,
  • przygotowanie dla potencjalnych 150 inwestorów materiałów informacyjno-promocyjnych uwzględniających opracowany projekt doradczo - promocyjny.

Realizacja ww. celów tj. posiadanie kompleksowej informacji o proponowanym terenie może przyczynić się do zawarcia umowy z zainteresowanymi inwestorami. Posiadanie szczegółowej analizy kosztów uzbrojenia terenu oraz, co istotniejsze, wyników przeprowadzonych badań geotechnicznych pozwoli nie tylko przekonać inwestorów, ale i podniesie wartość proponowanej oferty inwestycyjnej.

Gmina jest właścicielem wyznaczonych terenów lub jest użytkownikiem wieczystym, a właścicielem jest Skarb Państwa. Wybrane tereny w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oznaczone są jako tereny poprzemysłowe, tereny zabudowy obiektów handlowych, zabudowy usługowo-technicznej oraz usługowo-komunikacyjnej, zabudowy infrastruktury technicznej lub leśne i przeznaczone są na cele inwestycyjne.

Efekty projektu będą przede wszystkim zwiększały atrakcyjność miasta w oczach inwestorów oraz przyczynią się do opracowania pełnej dokumentacji dla terenów przeznaczonych do realizacji dużych inwestycji. W celach długookresowych przewiduje się czynności opodatkowane podatkiem VAT, gdyż Wnioskodawca uwzględnia możliwość dzierżawy i sprzedaży ww. terenów potencjalnym inwestorom po zakończeniu projektu.

Dokumentacja projektowa jest aktualnie analizowana przez inwestycję zarządzającą, więc procedura wyłaniania potencjalnych inwestorów nie została rozpoczęta. Jednak Wnioskodawca będzie kierował swoja ofertę do wszystkich zainteresowanych inwestorów bez wskazania na konkretne podmioty gospodarcze.

Realizacja zadań projektu „xxx” ma na celu jedynie przygotowanie dokumentacji opisującej wybrane tereny oraz zachęcenie potencjalnych przedsiębiorców do lokaty kapitału w Bytomiu. Po zakończeniu realizacji zadań może zaistnieć możliwość dzierżawy i sprzedaży ww. terenów.

Jak wyżej w uzasadnieniu interpretacji wskazano, istotne dla odliczenia podatku naliczonego jest przeznaczenie nabywanego towaru, w tym wystarczający jest do przyznania prawa do odliczenia podatku naliczonego zamiar lub intencja odnośnie wykorzystania w przyszłości danego towaru.

Zamiar i sposób wykorzystania terenów inwestycyjnych przez Gminę jest jasno określony. Celem nadrzędnym projektu jest zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej terenów będących w posiadaniu jednostki samorządu terytorialnego dzięki opracowaniu szczegółowej dokumentacji, która stanowić będzie podstawę przygotowania terenów pod inwestycje. Przedmiotem projektu jest przygotowanie dokumentacji opisującej wybrane tereny oraz zachęcenie potencjalnych przedsiębiorców do lokaty kapitału w Bytomiu. Po zakończeniu realizacji zadań może zaistnieć możliwość dzierżawy i sprzedaży ww. terenów, co wiąże się ewidentnie z wykonaniem czynności podlegających podatkowi VAT.

Istnieje zatem wyraźny związek pomiędzy realizacją projektu (a więc nabywanymi towarami i usługami opodatkowanymi VAT) a wykonywanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi – cele komercyjne. Komercjalizacja odbywać się będzie poprzez sprzedaż i dzierżawę terenów inwestycyjnych objętych projektem.

Także niepodważalny jest fakt, iż przygotowanie kompleksowego opracowania studyjno-koncepcyjnego dla wybranych obszarów jako terenów inwestycyjnych, przeprowadzenie badań geotechnicznych dla każdego z wybranych obszarów, przygotowanie dla potencjalnych 150 inwestorów materiałów informacyjno-promocyjnych uwzględniających opracowany projekt doradczo - promocyjny, będą bezpośrednio wykorzystane przez Wnioskodawcę w celu podpisania umów sprzedaży czy dzierżawy. Promocja realizowana w okresie trwania projektu, będzie także oddziaływała po jego zakończeniu, co pozwoli Wnioskodawcy dotrzeć do potencjalnych klientów z komercyjną ofertą.

Treść wniosku bowiem jednoznacznie wskazuje, że celem projektu jest zachęcanie inwestorów do zakupu promowanych terenów inwestycyjnych. Wnioskodawca wprost wskazał, że efekty projektu będą przede wszystkim zwiększały atrakcyjność miasta w oczach inwestorów oraz przyczynią się do opracowania pełnej dokumentacji dla terenów przeznaczonych do realizacji dużych inwestycji. W celach długookresowych przewiduje się czynności opodatkowane podatkiem VAT, gdyż Wnioskodawca uwzględnia możliwość dzierżawy i sprzedaży ww. terenów potencjalnym inwestorom po zakończeniu projektu.

Odnosząc się do powyższego tut. organ zauważa, że opracowania studyjno-koncepcyjne, przeprowadzone badania geotechniczne oraz materiały informacyjno-promocyjne są „narzędziem”, dzięki któremu Wnioskodawca może zrealizować swój zamiar tj. przeznaczenie gruntów objętych promocją dokonywaną w ramach ww. projektu na inwestycje poprzez pozyskanie inwestora i zagospodarowanie ich zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego poprzez sprzedaż lub dzierżawę.

Należy zauważyć, że długookresowym celem projektu jest niewątpliwie doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaż lub dzierżawa terenów). Samo przygotowanie kompleksowego opracowania studyjno-koncepcyjnego oraz materiałów promocyjnych jest jedynie jedną z faz mających w końcowym efekcie (pochodnym efekcie projektu) doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaż lub dzierżawa terenów inwestycyjnych), jednakże fazy tej nie można rozpatrywać odrębnie, gdyż powodzenie całego przedsięwzięcia uzależniona jest między innymi od pozytywnego zrealizowania i oddziaływania tej fazy czyli promocji produktu jakim są należące do gminy tereny inwestycyjne.

Sprzedaż oraz dzierżawa gruntów są niewątpliwie czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

Tym samym, biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego należy zauważyć, że w ocenie tut. organu, z uwagi na to, że długookresowym celem projektu jest niewątpliwie doprowadzenie do sprzedaży lub dzierżawy terenów inwestycyjnych, istnieje niewątpliwy związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT u Wnioskodawcy.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu polegającego na przygotowaniu kompleksowej informacji o proponowanych terenach inwestycyjnych, które w przyszłości mogą generować obrót opodatkowany podatkiem VAT dla Wnioskodawcy. Tym samym w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, będzie w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, Wnioskodawca będzie miał prawo do uzyskania zwrotu różnicy podatku na wskazany rachunek bankowy według zasad określonych w art. 87 ust. 2-6 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj