Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-369/11/IK
z 21 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-369/11/IK
Data
2011.06.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
agencja
import usług
miejsce świadczenia
moment powstania obowiązku podatkowego
nabycie
obowiązek podatkowy
stawki podatku
usługi kulturalne


Istota interpretacji
Czy w przypadku otrzymania przez Biuro faktury wystawionej przez zagraniczne agencje artystyczne reprezentujące zagranicznego artystę świadczącego usługi kulturalne na rzecz Biura prawidłowe jest rozliczenie przez Biuro takiej transakcji jako importu usług zwolnionych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2011r. (data wpływu 21 marca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT importu usług kulturalnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT importu usług kulturalnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe :

Biuro Festiwalowe (dalej Biuro) jako miejska instytucja kultury działa zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym oraz na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, wykonując zadania z zakresu upowszechniania kultury, które są obligatoryjnymi zadaniami własnymi gminy. Biuro zostało wpisane do krajowego rejestru podmiotów z przedmiotem działalności sklasyfikowanym pod numerem PKD (2007) 9002Z - Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych PKD (2004) - 9234Z Działalność rozrywkowa pozostała, gdzie indziej niesklasyfikowana). Biuro jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Biuro prowadzi działalność zgodnie z polityką Gminy Miejskiej w zakresie tworzenia, upowszechniania i ochrony kultury, dziedzictwa i dorobku kulturalnego Miasta. Dodatkowo zgodnie ze statutem Biuro prowadzi działalność związaną z promocją wizerunkową Gminy Miejskiej, w szczególności poprzez promocje dziedzictwa i dorobku kulturalnego Miasta.

Zgodnie z § 4 statutu, swoje zadania Biuro realizuje m.in. poprzez organizacje własnych przedsięwzięć artystycznych a także nadzór i koordynacje innych, powierzonych doraźnie zadań o charakterze kulturalnym, promujących dziedzictwo i dorobek kulturalny Miasta oraz tworzenie i prowadzenie punktów Sieci Informacji Miejskiej. Działalność statutowa realizowana jest na rzecz Gminy Miejskiej nieodpłatnie, a celem Biura nie jest osiąganie zysku. Najbardziej znanymi imprezami organizowanymi przez Biuro są festiwale muzyki poważnej i imprezy plenerowe.

Do udziału w imprezach organizowanych przez Biuro zapraszani są artyści: muzycy, aktorzy, artyści sceniczni, zespoły muzyczne, orkiestry, zespoły teatralne itd. Artyści ci mają miejsca zamieszkania w Polsce lub za granicą. Artyści świadczą osobiście usługi kulturalne. Biuro za wykonane usługi płaci na rzecz artystów wynagrodzenie w formie honorarium za występ artystyczny. W niektórych przypadkach Biuro płaci również honorarium za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworu w związku z udzieleniem przez artystę prawa do dokonania i odtwarzania nagrań występu artystycznego.

Z reguły artyści świadczący osobiście usługi kulturalne reprezentowani są przez agencje artystyczne. Biuro zawiera umowy z agencjami reprezentującymi artystów. Umowy te regulują zazwyczaj kwestie samego występu artysty, przekazania praw autorskich oraz zakres obowiązków stron, co do organizacji występu i pokrycia kosztów z nim związanych. Agencje te wystawiają na rzecz Biura faktury za artystyczne wykonanie. Płatność z tytułu faktury dokonywana jest na rzecz Agencji.

W przypadku agencji zagranicznych Biuro otrzymuje za wykonane przez artystów usługi faktury bez zagranicznego podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku otrzymania przez Biuro faktury wystawionej przez zagraniczne agencje artystyczne reprezentujące zagranicznego artystę świadczącego usługi kulturalne na rzecz Biura prawidłowe jest rozliczenie przez Biuro takiej transakcji jako importu usług zwolnionych...

Zdaniem Wnioskodawcy, do usług kulturalnych świadczonych przez indywidualnych artystów i rozliczanych przez Biuro w opisany powyżej sposób, ma zastosowanie zwolnienie z podatku od towarów i usług. Nabywane przez Biuro usługi kulturalne świadczone są bowiem przez indywidualnych twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim. Stosowany sposób rozliczania tych usług kulturalnych, w którym wynagrodzenie artysty jest rozliczane przez reprezentujące go agencje nie powinno mieć żadnego znaczenia dla zastosowania zwolnienia. Z treści przepisu art. 43 ust 1 pkt 33 ustawy o VAT wynika, że dla zastosowania zwolnienia konieczne jest aby usługi kulturalne były świadczone przez indywidualnych twórców i artystów wykonawców, co w stanie faktycznym opisanym w niniejszym wniosku ma miejsce. W związku z tym, zdaniem Biura, w przypadku otrzymywania przez Biuro faktury wystawionej przez zagraniczne agencje artystyczne reprezentujące zagranicznego artystę świadczącego usługi kulturalne na rzecz Biura prawidłowe jest rozliczenie przez Biuro takiej transakcji jako importu usług zwolnionych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Dostawą towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, zgodnie art. 8 ust. 1 ustawy, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej lub prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak wynika z powyższego w obowiązującej ustawie o podatku od towarów i usług pojęcie usługi zostało zdefiniowane bardzo uniwersalnie. Usługą jest świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy. Nie ma więc znaczenia osoba odbiorcy świadczenia. Usługami są zarówno świadczenia wykonane na rzecz konsumentów, jak i dla przedsiębiorców. Świadczeniem usług podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT jest każde świadczenie odpłatne, które powoduje powstanie przysporzenia po stronie odbiorcy na skutek działania wykonawcy świadczenia.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności statutowej polegającej na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury, m.in. organizuje własne przedsięwzięcia artystyczne. Do udziału w imprezach organizowanych przez Biuro zapraszani są artyści: muzycy, aktorzy, artyści sceniczni, zespoły muzyczne, orkiestry, zespoły teatralne itd. Artyści ci mają miejsca zamieszkania w Polsce lub za granicą. Z reguły artyści świadczący osobiście usługi kulturalne reprezentowani są przez agencje artystyczne. Biuro zawiera umowy z agencjami reprezentującymi artystów. Umowy te regulują zazwyczaj kwestie samego występu artysty, przekazania praw autorskich oraz zakres obowiązków stron, co do organizacji występu i pokrycia kosztów z nim związanych. Agencje te wystawiają na rzecz Biura faktury za artystyczne wykonanie. Płatność z tytułu faktury dokonywana jest na rzecz Agencji. W przypadku agencji zagranicznych Biuro otrzymuje za wykonane przez artystów usługi faktury bez zagranicznego podatku VAT.

W przypadku świadczenia usług istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług, jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania Rozdziału 3 „Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług”:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – na mocy ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca spełnia definicję podatnika, zgodnie z art. 28a ustawy.

W oparciu o zasadę ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Zgodnie z art. 28g ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

W opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wskazano, że zagraniczne agencje artystyczne będą wystawiały na rzecz Biura faktury VAT za artystyczne wykonanie. W związku z tym, że zagraniczny kontrahent nie będzie sprzedawał biletów wstępu na imprezy artystyczne stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy zastrzeżenia (tj. art. 28g ust. 1) nie będą miały zastosowania. Zatem miejsce świadczenia usług będących przedmiotem pytania, ustalane będzie na podstawie zasady ogólnej wyrażonej w art. 28b ust. 1 ustawy. Reasumując, miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania usług świadczonych przez kontrahenta zagranicznego na rzecz Wnioskodawcy, będzie terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. pkt 4.

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy).

Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2011r.) przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyjątkiem świadczenia usług, do których stosuje się art. 28b, oraz dostawy gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, energii cieplnej lub chłodniczej przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów.

Art. 17 ust. 2 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2011 r.) stanowi natomiast, iż w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, również osoba prawna niebędąca takim podatnikiem, zarejestrowana jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż w przypadku nabycia usług od agencji artystycznych nieposiadających siedziby, miejsca zamieszkania (w przypadku gdy agentem jest osoba fizyczna) lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju, Wnioskodawca zobowiązany jest do opodatkowania importu usługi będącej przedmiotem pytania, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego na terytorium Polski.

Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy na podstawie art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym na mocy art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT (wprowadzonym do ustawy na zasadach wskazanych wyżej) – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 182, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi kulturalne i rozrywkowe – wyłącznie w zakresie wstępu:

  1. na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,
  2. do obiektów kulturalnych.

Należy ponadto zauważyć, że zgodnie z objaśnieniami do załącznika nr 3 do ustawy o VAT wykaz towarów i usług objętych tym załącznikiem nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka 8%.

Na mocy obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, ustawodawca zwolnił od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Dyrektywa 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1), z brzmieniem której zgodne muszą być przepisy polskiej ustawy o VAT, przewiduje zwolnienia dla usług kulturalnych, stwierdzając w art. 132 ust. 1 lit. n), że zwolnieniu z podatku podlega świadczenie niektórych usług kulturalnych, a także dostawa towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.

Wynika z tego zatem, że ustawodawca europejski dał państwom członkowskim możliwość określenia, które podmioty niebędące podmiotami prawa publicznego, świadczące usługi kulturalne, będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

Polski ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez dwie grupy podmiotów, określone w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT.

Warunkiem zastosowania tego zwolnienia jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy.

Do pierwszej grupy można zaliczyć podmiot który jest:

  • podmiotem prawa publicznego, który na podstawie definicji zawartej w artykule 1 Dyrektywy 2004/18/WE, oznacza każdy podmiot:
    • ustanowiony w szczególnym celu zaspokajania potrzeb w interesie ogólnym, które nie mają charakteru przemysłowego ani handlowego;
    • posiadający osobowość prawną; oraz
    • finansowany w przeważającej części przez państwo, jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty prawa publicznego; albo taki, którego zarząd podlega nadzorowi ze strony tych podmiotów; albo taki, w którym ponad połowa członków organu administrującego, zarządzającego lub nadzorczego została wyznaczona przez państwo, jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty prawa publicznego, lub
  • innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym, lub
  • podmiotem wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

W skład drugiej grupy podmiotów uprawnionych do zwolnienia weszli natomiast indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Wykonywanie przez te podmioty usług kulturalnych daje zatem możliwość zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe przepisy, jak również opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, wskazać należy, że nabyta przez Wnioskodawcę usługa wymieniona we wniosku (zakup usług kulturalnych od agenta – kontrahenta zagranicznego) nie może korzystać od dnia 1 stycznia 2011r. ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. We wniosku Wnioskodawca nie wskazał bowiem, iż kontrahenci zagraniczni są podmiotami zidentyfikowanymi w ww. przepisie, tj. podmiotami prawa publicznego lub innymi podmiotami uznanymi na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub podmiotami wpisanymi do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Ponadto nie spełniają przesłanki podmiotowej określonej w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT odnoszącej się do usługodawcy będącego i indywidualnym twórcą lub artystą wykonawcą w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Takie kryteria mogą spełniać wprawdzie artyści zagraniczni biorący udział w imprezie kulturalnej, jednakże w przypadku gdy są oni reprezentowani przez agencję artystyczną (agencja wystawia na rzecz Biura faktury VAT i pobiera płatność za wykonaną usługę), nie wykonują oni bezpośrednio usługi kulturalnej na rzecz Wnioskodawcy. Taką usługę wykonuje zagraniczna agencja artystyczna, która nie spełnia jednak przesłanki podmiotowej określonej w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.

Należy zauważyć, że świadczenie usług polegających na organizacji imprez kulturalnych (np. sprzedaż występu na zlecenie) przez podmioty nie spełniające powyższych wymagań np. agencje artystyczne (menadżerów wykonawcy) podlegają opodatkowaniu wg stawki 23% - na podstawie art. 146a ust. 1 pkt 1 ustawy.

Powyższe dotyczy zarówno agencji krajowych, jak i podmiotów zagranicznych, które zawierają umowy cywilnoprawne z innymi podmiotami, których przedmiotem jest organizacja imprezy kulturalnej (np. występu).

Wobec powyższego, do nabytych przez Wnioskodawcę od kontrahentów zagranicznych usług kulturalnych nie będzie miało zastosowania ani zwolnienie od podatku VAT ani stawka obniżona w wysokości 8% określona w poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy, bowiem jak wskazano wyżej odnośnie ustalenia miejsca świadczenia, kontrahenci zagraniczni nie świadczą na rzecz Wnioskodawcy usług wstępu na imprezy kulturalne czy artystyczne. Przedmiotowe usługi winny być zatem opodatkowane od dnia 1 stycznia 2011r. stawką podstawową w wysokości 23%.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj