Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-353/11/AM
z 6 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-353/11/AM
Data
2011.07.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
opodatkowanie
świadczenie usług
usługi
usługi ubezpieczeniowe
zwolnienie


Istota interpretacji
„Czy wykonywanie usług w zakresie likwidacji szkód w stanie prawnym obowiązującym w okresie od dnia 11 stycznia 2010r. do 6 października 2010r. uprawnia Wnioskodawcę do stosowania na fakturach VAT stawki VAT zwolnionej?”



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2011r. (data wpływu 16 marca 2011r.), uzupełnionym pismem dnia 7 czerwca 2011r. (data wpływu 14 czerwca 2011r.) oraz z dnia 29 czerwca 2011r. (data wpływu 5 lipca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla wykonywanych czynności w zakresie likwidacji szkód w stanie prawnym obowiązującym w okresie od dnia 11 stycznia 2010r. do 6 października 2010r. – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla wykonywanych czynności w zakresie likwidacji szkód.

Ww. wniosek został uzupełniony w dniu 7 czerwca 2011r. (data wpływu 14 czerwca 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 31 maja 2011r., znak: IBPP3/443-353/11/PH oraz w dniu 29 czerwca 2011r. (data wpływu 5 lipca 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie IBPP3/443-353/11/PH.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Na podstawie umowy zawartej z Towarzystwem Ubezpieczeniowym Wnioskodawca wykonuje oceny, opinie i ekspertyzy związane z likwidacją szkód. Na zleceniu kierowanym do Wnioskodawcy z Towarzystwa Ubezpieczeniowego zawarte jest zdanie: „prosimy o wykonanie usług pomocniczych przy wycenie szkody..., poprzez opracowanie np. zakresu prac koniecznych do odtworzenia stanu pierwotnego budynku, czy poprzez wykonanie oględzin szkody w obiekcie budowlanym, czy poprzez opiniowanie faktur i dokumentacji związanej z wycena odszkodowania”. Opracowania tego typu są wykonywane przez Wnioskodawcę wyłącznie na rzecz i pisemne zlecenie Towarzystwa Ubezpieczeniowego.

Każda ekspertyza i opinia techniczna kończy się formułą: „opracowanie wykonano na zlecenie T.U. w związku z likwidacją szkody nr...”. Wystawiając fakturę VAT Wnioskodawca posługuje się symbolem PKWiU 67.20.10 i stosuje zwolnioną stawkę VAT. Ponadto Wnioskodawca informuje, że podstawowym zakresem jego działalność gospodarczej jest działalność w zakresie projektowania budowlanego, urbanistycznego i technologicznego. Przy wykonywaniu tej działalności stosuję stawkę VAT 23%, do 31 grudnia 2010-22%.

Po zwróceniu się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi o wydanie opinii czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi na rzecz Towarzystwa Ubezpieczeniowego mieszczą się w grupowaniu PKWiU 2008 - 66.21.10.0 (PKWiU 2004 - 67.20.10-00.30: usługi wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych), Wnioskodawca otrzymał odpowiedź potwierdzającą. W załączeniu Wnioskodawca przesyłał ksero ww. opinii.

W uzupełnieniu stanu faktycznego Wnioskodawca dodał, że opisane zdarzenia miały miejsce w okresie od dnia 11.01.2010r. do 06.10.2010r oraz, że wykonując usługi wymienione w w/w wniosku działał w imieniu i na rzecz Towarzystwa Ubezpieczeniowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisana wyżej sytuacja uprawnia Wnioskodawcę do stosowania na fakturach VAT stawki VAT zwolnionej...

Zdaniem Wnioskodawcy, kierując się przepisami ustawy VAT z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. z 2004 nr 54 poz. 535) z poz. zmianami, w opisanej wyżej sytuacji Wnioskodawca stosuje zwolnioną stawkę VAT w związku z wykazanym zakresem zwolnionych usług w zał. nr 4 ust. VAT, sekcja „J” (PKWiU 67.20.10-00.30).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2010r. określa przepis art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie art. 8 ust. 3 ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Dla celów klasyfikacji usług na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się, na mocy § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże w przepisach samej ustawy, jaki i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku.

I tak, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W pozycji 3 przedmiotowego załącznika „wykaz usług zwolnionych od podatku” wymienione zostały usługi pośrednictwa finansowego, sekcja J ex (65-67), z wyłączeniem:

  • działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki
  • usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej;
  • usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20);
  • usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń;
  • usług ściągania długów oraz factoringu;
  • usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy;
  • usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy;
  • transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności;
  • transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Z przepisu tego wynika, że – co do zasady – usługi doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych są wyłączone ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, jednakże wyłączenie to nie dotyczy usług świadczonych w tym zakresie przez same zakłady ubezpieczeniowe (w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej) oraz podmioty działające w imieniu i na rzecz tych zakładów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi dla firm ubezpieczeniowych. Przedmiotem świadczonych usług są czynności pomocnicze związane z funkcjonowaniem firm ubezpieczeniowych obejmujące likwidację szkód w obiektach budowlanych (opracowanie zakresu prac koniecznych do odtworzenia stanu pierwotnego budynku, wykonanie oględzin szkody w obiekcie budowlanym, opiniowanie faktur i dokumentacji związanej z wyceną odszkodowania).

Z opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi stanowiącej załącznik do wniosku o wydanie opinii czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi na rzecz Towarzystwa Ubezpieczeniowego mieszczą się w grupowaniu 67.20.10-00.10 „usługi pośrednictwa pomiędzy firmami ubezpieczeniowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych) a ich klientami”.

W uzupełnieniu stanu faktycznego Wnioskodawca dodał, że opisane zdarzenia miały miejsce w okresie od dnia 11.01.2010r. do 06.10.2010r oraz, że wykonując usługi wymienione w w/w wniosku działał w imieniu i na rzecz Towarzystwa Ubezpieczeniowego.

A zatem, skoro opisane we wniosku czynności, świadczone w imieniu i na rzecz Towarzystwa Ubezpieczeniowego oraz mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.20.10-00, to korzystają one ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z załącznikiem nr 4, poz. 3 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj