Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1086/10/BW
z 18 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-1086/10/BW
Data
2011.03.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo społeczne
budynki zbiorowego zamieszkania
stawki podatku
usługi budowlane


Istota interpretacji
Jaką stawką podatku VAT opodatkowana ma być budowa a następnie sprzedaż nieruchomości z wybudowanym na niej budynkiem określanym w pozwoleniu na budowę jako "budynek rekreacji indywidualnej"?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2010r. (data wpływu 21 grudnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 marca 2011r. (data wpływu 9 marca 2011r.) oraz pismem z dnia 17 marca 2011r. (data wpływu 17 marca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla budowy oraz sprzedaży opisanej we wniosku, nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2010r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 9 marca 2011r. (data wpływu 9 marca 2011r.) oraz pismem z dnia 17 marca 2011r., (data wpływu 17 marca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla budowy oraz sprzedaży, opisanej we wniosku nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą miedzy innymi na budowie i sprzedaży budynków mieszkalnych. Aktualnie uzyskał pozwolenie na budowę kilku budynków rekreacji indywidualnej na gruntach stanowiących jego własność. Budynki te po wybudowaniu zamierza sprzedać w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Obiekty te będą przeznaczone na cele mieszkalne, będą to domy przeznaczone do całorocznego zamieszkania z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi trwale związane z gruntem Powierzchnia użytkowa każdego domu nie przekracza 108 m2. Przedmiotem umów z kontrahentami będzie wybudowanie a następnie sprzedaż budynku lub też jego sprzedaż już po wybudowaniu. Sprzedaż będzie dokonywana w 2011r. i ewentualnie w latach następnych.

Natomiast w piśmie z dnia 9 marca 2011r. (data wpływu 9 marca 2011r.), stanowiącym uzupełnienie do złożonego zapytania Wnioskodawca wyjaśnił, że:

  1. Wybudowane przez firmę na sprzedaż domy będą sprzedawane oczywiście łącznie z gruntem, na którym zostaną wybudowane (każdy sprzedawany dom będzie miał odrębną fizycznie wydzieloną działkę wraz, z którą będzie sprzedawany).
  2. Planowana sprzedaż będzie obejmowała:
    1. gotowe wybudowane domy/budynki rekreacji indywidualnej (w stanie deweloperskim) z instalacjami wewnętrznymi z częściowym wykończeniem w tym ścian i podłóg).
    2. dodatkowe usługi budowlane - odrębnie fakturowane i wykonywane na indywidualne zlecenia klienta, który zakupił dom i zleca jego firmie dodatkowe prace obejmujące roboty wykończeniowe.


Wnioskodawca wskazał, że do końca 2010r. nie osiągnięto żadnych obrotów ani nie pobrano zaliczek na poczet sprzedaży domów opisanych w stanie faktycznym jak i w zapytaniu.

W piśmie z dnia 17 marca 2011r. (data wpływu 17 marca 2011r.) Wnioskodawca wskazał, że budynki opisane w zapytaniu ORD-IN z dnia 11 grudnia 2010r. – czyli budynki rekreacji indywidualnej są budynkami całorocznymi, stałego zamieszkania z wbudowanymi instalacjami urządzeniami technicznymi, trwale związane z gruntem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką podatku VAT opodatkowana ma być budowa a następnie sprzedaż nieruchomości z wybudowanym na niej budynkiem określanym w pozwoleniu na budowę jako "budynek rekreacji indywidualnej"...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Budynki rekreacji indywidualnej. które będą budowane są sklasyfikowane Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 grupa 111 klasa 1110 i mieszczą się one w pojęciu budownictwa mieszkaniowego, którego definicję zawiera art. 2 pkt 12 ustawy VAT. Ustawodawca definiuje na potrzeby ustawy obiekty budownictwa mieszkaniowego wskazując, że – „rozumie się przez to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11".

Jest to również budownictwo objęte „społecznym programem mieszkaniowym”. Zgodnie bowiem z art. 41 ust. 12a przez "budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym” rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych, sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264-(...).”

Z art. 41 ust. 12b, wynika natomiast, że do definicji budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się m. in. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2.

Budowany przez Wnioskodawcę obiekt spełnia zatem definicję budownictwa mieszkaniowego i mieści się w odpowiedniej jednostce klasyfikacyjnej PKOB a więc może korzystać z obniżonej stawki podatku VAT o której mowa w art. 41 ust. 2.

Natomiast w piśmie z dnia 9 marca 2011r. Wnioskodawca stwierdził, że uważa, iż zarówno sprzedaż domów jak i zlecone prace budowlane-wykończeniowe, będą objęte obniżoną stawką podatku VAT, aktualnie w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących od dnia 1 stycznia 2011r. gdyż w ww. piśmie z dnia 9 marca 2011r. Wnioskodawca wskazał, iż opisany stan faktyczny dotyczy zdarzenia przyszłego, mającego miejsce w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011r. i interpretacja powinna dotyczyć tego „nowego” stanu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 /…/.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku do dnia 31 grudnia 2010r. wynosiła 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku do dnia 31 grudnia 2010r. wynosiła 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Ponadto zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

  1. towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  3. robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
    –w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Natomiast w myśl § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykuł przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia).

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą miedzy innymi na budowie i sprzedaży budynków mieszkalnych. Aktualnie uzyskał pozwolenie na budowę kilku budynków rekreacji indywidualnej na gruntach stanowiących jego własność. Budynki te po wybudowaniu zamierza sprzedać w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Obiekty te będą przeznaczone na cele mieszkalne. Będą to domy przeznaczone do całorocznego zamieszkania z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi trwale związane z gruntem. Powierzchnia użytkowa każdego domu nie przekracza 108 m2. Przedmiotem umów z kontrahentami będzie wybudowanie a następnie sprzedaż budynku lub też jego sprzedaż już po wybudowaniu.

Wybudowane przez firmę na sprzedaż domy będą sprzedawane łącznie z gruntem, na którym zostaną wybudowane (każdy sprzedawany dom będzie miał odrębną fizycznie wydzieloną działkę, wraz z którą będzie sprzedawany).

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że do czynności o których mowa we wniosku, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r., nie należy odwoływać się do klasyfikacji statystycznych, gdyż dla tych czynności ani przepisy ustawy ani przepisy wykonawcze, wydane na jej podstawie, nie powołują symboli statystycznych.

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży.

Należy zauważyć, iż jak wynika z przedmiotowego wniosku przedmiotem umów z kontrahentami będzie wybudowanie a następnie sprzedaż budynku lub też jego sprzedaż już po wybudowaniu. Wnioskodawca wskazał, że budowane przez niego budynki są sklasyfikowane według PKOB w dziale 11, grupa 111, klasa 1110 i mieszczą się one w pojęciu budownictwa mieszkaniowego, którego definicję zawiera art. 2 pkt 12 ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazał też, że budynki opisane w zapytaniu – czyli budynki rekreacji indywidualnej - są budynkami całorocznymi, stałego zamieszkania z wbudowanymi instalacjami urządzeniami technicznymi, trwale związane z gruntem.

W konsekwencji powyższego, biorąc pod uwagę przedstawiony wyżej stan prawny należy stwierdzić, że skoro przedmiotem umów z kontrahentami będzie wybudowanie budynku i jego sprzedaż już po wybudowaniu lub też sprzedaż budynku już po wybudowaniu, a budynek ten spełnia definicję obiektu budownictwa mieszkaniowego, to do dostawy tego budynku zastosowanie będzie miała 8% stawka podatku od towarów i usług, przy uwzględnieniu kryterium powierzchni użytkowej, o której mowa w art. 41 ust. 12b ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznające, iż sprzedaż domów, o których mowa we wniosku, będzie opodatkowana stawką podatku VAT 8%, należało uznać za prawidłowe.

Zauważa się, iż w myśl art. 29 ust. 5 ww. ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem.

Należy zauważyć, iż przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga kwestii dotyczącej stawki podatku VAT dla dodatkowo zleconych Wnioskodawcy (odrębnie fakturowanych) prac budowlano-wykończeniowych, gdyż kwestia ta nie była ani przedmiotem opisu sprawy ani przedmiotem zapytania we wniosku z dnia 15 grudnia 2010r. (kwestię tę poruszył Wnioskodawca dopiero w piśmie z dnia 9 marca 2011r., stanowiącym uzupełnienie wniosku).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku–Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj