Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-495/11/LSz
Data
2011.04.20
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne
Słowa kluczowe
darowizna
dostawa towarów
Istota interpretacji
czy darowizna majątku przejętego przez Powiat po zlikwidowanym Samodzielnym Publicznym Zespole Opieki Zdrowotnej
Wniosek ORD-IN
2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2, § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 08 marca 2011r. (data wpływu 16 marca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy darowizna majątku przejętego przez Powiat po zlikwidowanym Samodzielnym Publicznym Zespole Opieki Zdrowotnej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 marca 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy darowizna majątku przejętego przez powiat po zlikwidowanym Samodzielnym Publicznym Zespole Opieki Zdrowotnej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego:
Powiat K zamierza darować Spółce K Spółka z o.o. w K majątek trwały przejęty w wyniku likwidacji Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w K. Spółka K Spółka z o.o. została powołana przez powiat po likwidacji SP ZOZ-u i powiat jest jedynym udziałowcem ww spółki. Powiat K był organem założycielskim Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w K. Majątek Sp. ZOZ-u został przejęty przez Powiat K w trybie art. 53a ust.2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy darowizna majątku przejętego przez powiat po zlikwidowanym Samodzielnym Publicznym Zespole Opieki Zdrowotnej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, darowizna majątku przejętego przez powiat w wyniku likwidacji Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej, dla którego powiat był organem założycielskim nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust.2 pkt 2 w związku z art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy przejęciu majątku po zlikwidowanym SP ZOZ-ie nie było przezeń wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają: - odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o Vat przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 cyt. ustawy o VAT, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Natomiast w myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Czynnością zrównaną z odpłatną dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy o VAT, jest również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności: - przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne darowizny
-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.
Powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy o podatku VAT).
Z cytowanych wyżej przepisów (art. 7 ust. 2 i art. 7 ust. 3 cyt. ustawy o VAT) jednoznacznie wynika, że opodatkowaniu podlega zatem nieodpłatne przekazanie wszelkich towarów związanych bezpośrednio z prowadzonym przedsiębiorstwem, niestanowiących jednak próbek, prezentów o małej wartości, czy też drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, pod warunkiem jednak, że podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów, które są następnie nieodpłatnie przekazywane zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy.
Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Powiat K zamierza darować Spółce K Spółka z o.o. w K majątek trwały przejęty w wyniku likwidacji Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w K. Spółka K Spółka z o.o. została powołana przez powiat po likwidacji SP ZOZ-u i powiat jest jedynym udziałowcem ww spółki. Powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy przejęciu majątku po zlikwidowanym SP ZOZ-ie i majątek ten nie był przezeń wykorzystany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Analiza powołanych wyżej przepisów pozwala jednoznacznie stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie (darowizna) majątku przejętego w wyniku likwidacji Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej, w odniesieniu do którego, jak wskazano we wniosku, Wnioskodawcy przy nabyciu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż w myśl przytoczonych przepisów takie przekazanie nie jest uznane za dostawę towarów w rozumieniu cyt. ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Zauważa się iż, organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Ponadto wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są na pisemny wniosek zainteresowanego w jego indywidualnej sprawie. W związku z powyższym przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
|