Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-63/11-7/BM
z 3 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP2/443-63/11-7/BM
Data
2011.08.03


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
czynności sporadyczne
nieruchomości
nieruchomość mieszkalna
prawo do odliczenia
proporcja
sprzedaż nieruchomości
towar używany
zwolnienie


Istota interpretacji
Zainteresowana będzie mogła odliczyć podatek naliczony tylko w takim zakresie, w jakim wydatki poniesione na zakup towarów i usług w związku z remontem nieruchomości związane będą z czynnościami opodatkowanymi. Oznacza to, że Wnioskodawczyni zobowiązana będzie wówczas do wyodrębnienia takiej części podatku naliczonego, którą będzie można przypisać czynnościom opodatkowanym.W przypadku natomiast, gdy Zainteresowana nie będzie miała możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, to będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z proporcją obliczoną według zasad określonych przepisami art. 90 ustawy.Przy czym w przypadku nieruchomości nabytej przez osobę prywatną, proporcja winna być odniesiona do takiej części podatku naliczonego, w jakiej ta nieruchomość jest wykorzystywana dla celów działalności gospodarczej.



Wniosek ORD-IN 462 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2011 r. (data wpływu 20 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismami z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 22 czerwca 2011 r.) oraz z dnia 18 lipca 2011 r. (data wpływu 20 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów związanych z remontem nieruchomości mieszkalnych na podstawie art. 90 ustawy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów związanych z remontem nieruchomości mieszkalnych na podstawie art. 90 ustawy.

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 20 czerwca 2011 r. oraz z dnia 18 lipca 2011 r. o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzeń przyszłych lub przeredagowanie pytań z wniosku ORD-IN.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni - jako osoba fizyczna prowadzi działalność w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. W wpisie do ewidencji posiada również zapis kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek. W ramach prowadzonej działalności rozlicza VAT według proporcji bazowej. Wnioskodawczyni do tej pory nie kupowała nieruchomości na własny rachunek w celu dalszej odsprzedaży. W roku 2011 zostały nabyte dwie nieruchomości mieszkalne, jedna w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do obrotu, druga na osobę fizyczną. Zainteresowana rozważa możliwość wprowadzenia nabytej nieruchomości na osobę fizyczną, na ewidencję środków trwałych w ramach prowadzonej działalności. Jednocześnie rozważa możliwość zbycia obu nieruchomości.

W pismach z dnia 20 czerwca 2011 r. oraz z dnia 18 lipca 2011 r., będących odpowiedziami na wezwania Organu, Wnioskodawczyni wskazała, iż jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wykonuje czynności opodatkowane: pośrednictwo w obrocie nieruchomościami oraz czynności zwolnione – pośrednictwo w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek (art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT). Nieruchomość mieszkalna zakupiona w ramach działalności gospodarczej jest wykorzystywana do celów prowadzenia działalności - część gospodarcza (dokumentacja, przygotowywanie umów z klientami itp.) Nie jest wykorzystywana na cele osobiste Wnioskodawczyni ani jej pracowników, w tym byłych pracowników. Nieruchomość mieszkalna nabyta na osobę fizyczną jest wykorzystywana do działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (przechowywana dokumentacja, przygotowywanie umów pośrednictwa oraz do czynności zwolnionych (umowy kredytowe).

W związku z powyższym zadano następujące pytania (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 18 lipca 2011 r.)

  1. Czy zakupy związane z remontem nieruchomości mieszkalnej zakupionej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uprawniają do odliczenia VAT na podstawie art. 90 ustawy VAT z późniejszymi zmianami...
  2. Czy VAT od zakupów związanych z remontem nieruchomości mieszkalnej nabytej na osobę fizyczną i niewprowadzonej na ewidencję środków trwałych uprawniają do odliczenia VAT na podstawie art. 90 ustawy VAT z późniejszymi zmianami...

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Ad. 1

Odnosząc się do prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych związanych ze świadczonymi usługami należy stwierdzić, że kwestia ta w sposób jednoznaczny uregulowana została w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z jego treścią - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego stanowi natomiast, z zastrzeżeniem ust. 3-7 m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Jak więc wynika z powyższego odliczenie kwoty podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych przez podatnika faktur VAT możliwe jest, co do zasady, tylko w przypadku, gdy zakupione towary i usługi będą wykorzystane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Odliczenie podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z wykonanym remontem nieruchomości, co do zasady, nie będzie możliwe. Brak jest związku z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu.

Jednakże należy zwrócić uwagę na postanowienia art. 90 ustawy o VAT, regulującej zasady częściowego odliczania podatku VAT. Zgodnie z treścią tych przepisów w stosunku do towarów usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część podatku naliczonego, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W przypadku, gdy poza takimi czynnościami, jak sprzedaż nieruchomości podatnik wykonuje również inne czynności podlegające opodatkowaniu VAT i podatek naliczony odliczany jest na podstawie proporcji, wówczas obowiązujący w danym roku wskaźnik tej proporcji będzie miał zastosowanie również do podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT, dokumentujących wydatki poniesione na remont lokali.

Ad. 2

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Odnosząc się do prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych związanych ze świadczonymi usługami należy stwierdzić, że kwestia ta w sposób jednoznaczny ureguIowana została w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z jego treścią – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego stanowi natomiast, z zastrzeżeniem ust. 3-7 m.in. suma kwot podatku okreśIonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Jak więc wynika z powyższego odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych przez podatnika faktur VAT możliwe jest, co do zasady, tylko w przypadku, gdy zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

Odliczenie podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z wykonanym remontem nieruchomości, co do zasady, nie będzie możliwe. Brak jest związku z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu.

Jednakże należy zwrócić uwagę na postanowienia art. 90 ustawy VAT regulującej zasady częściowego odliczania podatku VAT. Zgodnie z treścią tych przepisów w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którym przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwoty podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W przypadku, gdy poza takimi czynnościami, jak sprzedaż nieruchomości podatnik wykonuje również inne czynności podlegające opodatkowaniu VAT i podatek naliczony odliczany jest na podstawie proporcji, wówczas obowiązujący w danym roku wskaźnik tej proporcji będzie miał zastosowanie również do podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione na remont lokali.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi:

  1. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika
    1. z tytułu nabycia towarów i usług,
    2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
    3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowykomisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”;
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Ze wskazanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, od zakupów towarów i usług wykorzystywanych do dokonywania czynności opodatkowanych. Oznacza to, iż można odliczyć w całości podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jednakże, w przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i z czynnościami w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, zastosowanie znajdują przepisy art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, iż proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ustawy), a także obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie (art. 90 ust. 6 ustawy).

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w brzmieniu obowiązującym z dniem 1 kwietnia 2011 r. nadanym ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Zatem, dokonując analizy cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, iż na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Ponadto należy podkreślić, iż przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności podlegających opodatkowaniu. Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni - jako osoba fizyczna prowadzi działalność w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. W wpisie do ewidencji posiada również zapis kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek. Wnioskodawczyni wykonuje czynności opodatkowane: pośrednictwo w obrocie nieruchomościami oraz czynności zwolnione – pośrednictwo w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek (art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT).

Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności rozlicza VAT według proporcji bazowej. Do tej pory Wnioskodawczyni nie kupowała nieruchomości na własny rachunek w celu dalszej odsprzedaży. Nieruchomość mieszkalna zakupiona w ramach działalności gospodarczej jest wykorzystywana do celów prowadzenia działalności - część gospodarcza (dokumentacja, przygotowywanie umów z klientami itp.) Nie jest wykorzystywana na cele osobiste Wnioskodawczyni ani jej pracowników, w tym byłych pracowników. Także nieruchomość mieszkalna nabyta na osobę fizyczną jest wykorzystywana do działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (przechowywana dokumentacja, przygotowywanie umów pośrednictwa oraz do czynności zwolnionych (umowy kredytowe).

W przedmiotowej sprawie, mając na uwadze okoliczność, iż Wnioskodawczyni w ramach działalności gospodarczej wykonuje zarówno czynności opodatkowane jak i zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT i z tymi czynnościami związane jest wykorzystanie budynków będących przedmiotem pytań, należy stwierdzić, iż Zainteresowana będzie mogła odliczyć podatek naliczony tylko w takim zakresie, w jakim wydatki poniesione na zakup towarów i usług w związku z remontem nieruchomości związane będą z czynnościami opodatkowanymi. Oznacza to, że Wnioskodawczyni zobowiązana będzie wówczas do wyodrębnienia takiej części podatku naliczonego, którą będzie można przypisać czynnościom opodatkowanym.

W przypadku natomiast, gdy Zainteresowana nie będzie miała możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, to będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z proporcją obliczoną według zasad określonych przepisami art. 90 ustawy.

Przy czym w przypadku nieruchomości nabytej przez osobę prywatną, proporcja winna być odniesiona do takiej części podatku naliczonego, w jakiej ta nieruchomość jest wykorzystywana dla celów działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się, że w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości mieszkalnej, zakupionej w ramach działalności gospodarczej oraz podatku dochodowego od osób fizycznych, zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj